Režie:
Ridley ScottScénář:
David ScarpaKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Martin PhippsHrají:
Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim, Rupert Everett, Mark Bonnar, Paul Rhys, Ben Miles, Ludivine Sagnier, Edouard Philipponnat, Miles Jupp (více)VOD (2)
Obsahy(3)
Epické drama zachycuje život francouzského císaře Napoleona Bonaparte, jeho vzestup k moci a vztah k životní lásce Josephine, a ukazuje jeho vizionářské vojenské a politické taktiky na pozadí nejdynamičtějších bitevních scén jaké kdy byly natočeny. (Falcon)
Videa (9)
Recenze (560)
Áno, je to polotovar. Reklama na vyše štvorhodinovú verziu, ktorej sa dočkáme na streame. Ale takisto obovská ukážka filmárskeho kumštu už v tejto podobe. Epický historický životopis vie takto natočiť jedine Ridley Scott. So všetkým, čo si pod tým predstavujete. Od dokonalej vizuálnej stránky, strhujúcich bojových scén, čiernohumorného podtónu až po faktické nepresnosti, z ktorých seriózni historici dostávajú zástavu srdca. Veľkolepý zážitok pre veľké plátna. 9/10 ()
Návrat ke klasické látce, která se nikdy neokouká. V rámci příprav jsem si připomněla filmy Marie Walewska a N (Io e Napoleone) a seriál Napoleon and Love. Existuje samozřejmě další telefonní seznam napoleonských filmů, ale o těch zase někdy příště. Ridley Scott Joaquinovi Phoenixovi jako herci rozumí, je to tedy vlastně ideální spojení. Bitvy u Slavkova a Waterloo jsou vynikající, ale chce to kino, předpokládám, že domácí projekce adrenalin trochu sníží. Co se týká výběru dalších kapitol z Napoleonova života, je poněkud s podivem, nakolik se David Scarpa upnul výhradně k císařovně Josephine, ostatní ženy jakoby na Napoleona neměly vliv, ačkoli se třemi dalšími měl tři děti a samozřejmě celou řadu dalších vztahů. Nicméně v rámci celku je tento hlavní vztah s císařovnou funkční a vytváří určitý rámec. Události z etapy Hrůzovlády jsou hektické, stejně jako Vídeňský kongres, ale zase je tu dost místa na Egypt i Rusko, takže si většina diváků dokáže přijít na své. Velkofilmy tohoto druhu je nutné opakovat každou generaci. #čsfdprojekce ()
Nudný, nezajímavý, z větší části chaoticky vyprávěný film s ojedinělými povedenými scénami, který: a) se do značné míry rozchází s historickými skutečnostmi; b) není schopen se důsledně a do hloubky držet nějakého (jakéhokoli!) tématu či alespoň dějové linky; c) si s až zarážející perverzitou libuje v kýčovité přepálenosti davových (bitevních) scén, u nichž jsem si občas říkal, že jde o nepovedenou parodii na Hru o trůny... Mezi Scottovým Napoleonem a mnou jako divákem byla po většinu času neprostupná stěna; nebyl jsem schopen prohlédnout režisérův záměr, napojit se, necítil jsem žádné emoce, esteticky mě film hlavně rozčiloval... Dlouho jsem nesledoval takto ambiciozní film s takovou lhostejností, bez jakéhokoli zážitku. Po skvělém Posledním souboji a ucházejícím Klanu Gucci Scottův velmi překvapivý kvalitativní sešup... ()
Krátké. Scott je machr, ale mohl z Napoleona klidně udělat trilogii a ne proskákat celý život jako při překotné hodině dějepisu. Phoenix je skvělý. Napoleon v jeho podání osciluje mezi ctižádostivým stratégem a zamilovaným naivou. Kirbyová ale nemá dostatek prostoru takže působí divně. Skok ze zamilovanosti k rozvodu je hodně překotný. Bitvy jsou ovšem luxusní, Toulon, Slavkov i Waterloo. Nechybí černý humor, utahování z politiků a jejich lhaní. Taky že hrubá síla a taktika jsou nadevše, ale k ničemu když prší. P.S: Téměř na výročí bitvy u Slavkova… Pozor na hlavu. ()
Ridley Scott má tyhle historické spektákly zkrátka v malíku a Napoleon dopadl přesně tak, jak jsem si ho před projekcí představoval - v tom dobrém i tom špatném. Začal bych tím horším. Bohužel i při té dvouapůlhodinové stopáži je snímek takovým rychloběhem Bonapartovým životem a kariérou, takže chvílemi zkrátka až moc skáče ze scény na scénu, přičemž vedlejší dějové linie a postavy se v něm tak trochu objevují a zas mizí a pojítka zůstávají nedořečena. To je problém, který doufám bude vyřešen ve slibované čtyřapůlhodinové verzi na Apple TV+. Skvělé jsou válečné scény, jak už jsme u Scotta zvyklí, a celkově ve filmu dokonale funguje dobová stylizace, která diváka opravdu vrhá do prostředí divoké Evropy na přelomu 18. a 19. století. Joaquin Phoenix přistupuje k legendární postavě světových dějin s velmi civilním pojetím a jeho Napoleon je poutavý každou minutou na plátně. A věřím, že to utáhne i v oné o dvě hodiny delší verzi. S výhradami spokojenost. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (29)
- Napriek úspešnej spolupráci v Gladiátor (2000) nebol Joaquin Phoenix úplne jedinou voľbou Ridleyho Scotta pre hlavnú úlohu, ale ako režisér uviedol, presvedčil ho jeho herecký výkon vo filme Joker (2019), po ktorom dospel k záveru, že Phoenix by mohol byť „úžasným prínosom“ pre film kreatívne a komerčne. (Arsenal83)
- Hoci film začína tým, že Napoleon (Joaquin Phoenix) bol svedkom popravy Márie Antoinetty, Napoleon tam v skutočnosti nebol. (Arsenal83)
- Pôvodný pracovný názov filmu bol "Kitbag" (taška na výstroj). Pracovný názov filmu bol odvodený od Bonaparteho citátu: „Každý francúzsky vojak nosí vo svojej torbe maršálsku palicu.“ (Arsenal83)
Reklama