Režie:
Ridley ScottScénář:
David ScarpaKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Martin PhippsHrají:
Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim, Rupert Everett, Mark Bonnar, Paul Rhys, Ben Miles, Ludivine Sagnier, Edouard Philipponnat, Miles Jupp (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Epické drama zachycuje život francouzského císaře Napoleona Bonaparte, jeho vzestup k moci a vztah k životní lásce Josephine, a ukazuje jeho vizionářské vojenské a politické taktiky na pozadí nejdynamičtějších bitevních scén jaké kdy byly natočeny. (Falcon)
Videa (10)
Recenze (585)
Smutek a zklamání. Občas jsem si při mnohdy prázdném a samoúčelném tokání Josephine a Napoleona myslel, že sledují výběr z Bridgetons a ne nový majstrštyk Ridleyho Scotta. Tak špatně na tom dramaturgicky Napoleon je. Rozháraný, nekonzistentní, dějově roztříštěný. Obstojně natočené krvavé bitvy střídá prapodivná, para-romantická rovina a jestli si někdo myslel, že to zachrání alespoň bohatá fakticky-informativní rovina, rozbor osobnosti geniálního vojevůdce, myslím, že to zůstalo tak nějak v půli cesty a zároveň to může být jediný smysl, proč se podívat na Directors cut. Získat větší a podrobnější přehled co vlastně všechno Napoleon za své doby dokázal. Tedy za předpokladu, že divák akceptuje filmové médium a nebude se chtít podívat na wikipedii, nebo do učebnice dějepisu. Jestli ale directors cutem získá film nějaký specifická tvar, nebo identitu, to silně pochybuji. Nejhorší historický velkofilm Scotta spolu s Robinem Hoodem. ()
Zklamání. Bitvy jsou velkolepé a hodně fajn, ale ve výsledku mi bylo úplně jedno, co se na plátně děje. Absolutně mě to nevtáhlo, postavy jsou ploché, vůbec jsem nechápala, proč bych se o ně měla zajímat. Joaquin Phoenix je jako obvykle výborný, ale na dobrý film to nestačí. V půlce jsem už dost trpěla a měla radost, že film skončil. ()
Bohužiaľ je to skôr torzo očakávaného director´s cut, respektíve toho pravého Napoleona. Avšak stále je to historický veľkofilm Ridleyho Scotta s perfektným obsadením ústrednej dvojice. Obidve, respektíve tri bitky sú špičkové a v niektorých momentoch berú dych, asi ich ale prekonáva návšteva Moskvy, mesta duchov a následný požiar. Je to predovšetkým vzťahová dráma a až potom politický film plný intríg, takže tá skratkovitosť nie je neodpustiteľným hriechom. Či pôjdem aj do DC, momentálne netuším, skôr až o nejaký čas. ()
Napoleon mě od začátku příjemně překvapoval a vlastně s tím nepřestal až do konce, i když karty se po první hodině jasně vyloží a víme, kam nás Ridley táhne a jaké prostředky si k tomu vybral. A já jim tentokrát podlehl. Napoleon je samozřejmě člověk takzvaně přeplý, jenž šplhá po mocenských příčlích s jistotou autistického stratéga. Říká, že miluje a slouží Francii, přičemž jeho politické plány na zajištění evropského míru dobytím celé Evropy nepůsobí zas tak hitlerovsky zlověstně a můžeme je emočně následovat jako zrození velkého hollywoodského vojevůdce. Jasně že takto obsáhlé životní období člověka, jehož osobnost dokázala pohnout dějinami jako žádná tehdejší, bude v dvouapůlhodinovém sestřihu nutně přizpůsobeném komerčním davům podáno zkratkovitě. Jenže minimálně v první polovině to Scott, Scarpa i oba střihači dělají tak souvisle, snadno následovatelně a s jednolitým formálním ksichtem, až je radost pohledět. Je to stylové, dostatečně výstižné v symbolech a detailech, v akční rovině epické a překvapivě drsné, a v osobní linii krásně… roztržité. Josefína se rychle stává těžištěm filmu, chlapa autisticky zamilovaného do ní i do boje za slávu a šíři francouzského lidu si omotá kolem prstu i za tu cenu, že ji nedokáže ani sexuálně uspokojit a do vztahu stále vulgárněji tahá politiku a řekněme pracovní poslání. Slavný dobyvatel v dopisech líčí své úspěchy a manévry, současně však básnicky vyznává lásku a doma škemrá o sex jako nadržený kůň. Ke konci už plynulost a provázanost všech perspektiv trochu opadne a chtělo by to ještě více času s Josefinou a větší hrst motivačních přísad Barryho Lyndona. A taky trochu víc politiky, která ustupuje nevyhnutelnému pádu antihrdiny, jehož poslání přetrhlo hráz udržitelnosti. Napoleonův život a osobnost tu následují okázalou a poctivě znázorněnou vývojovou trajektorii, že ji nakonec nemůže zazdít ani monotónní výkon Phoenixe. Tady herci stačí charisma, které musel mít i Napoleon. Jeho chtěnou velikost můžeme obdivovat, ale tvůrci se jí také vysmívají. Skrze Josefínu, s níž veliký vojevůdce ukázal svou lidskou maličkost a navzdory zvláštní osudové lásce jí způsobil mnohé újmy. A také optikou dějinné poučky, jejíž statistika počtu padlých má cenné údaje. Napoleon není sympaťák a líbí se mi, jak tenhle aspekt v hollywoodském velkofilmu o jednom z největších vojenských stratégů historie vybalancovali. A současně chápu, proč se to tolika lidem na základě téhle zkrácené verze příčí. 80 % ()
Rozpočet $200miliónov║ Tržby USA $61,524,375║ Tržby Celosvetovo $220,901,419▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA ║ Tržby za predaj DVD v USA ║ Veľmi skratkovité, dejovo skôr chladno podané, nepútave. Postavy nezaujímavé, povrchne vykreslené. Phoenix vízorovo dobre vybraní ale aj tak nedokáže patrične strhnúť, skôr tam dáva jeho klasické psycho úškrnky. Ridley Scott sa týmto moc nepredviedol, okrem vizuálu a výpravnych bitiek moc nezaujal. Musím len dúfať že DC verzia bude zrozumiteľnejsia a hlavne o niečo pútavejšia. Tento rok bohužial moc nevychádza a kvalita nám uteká kto vie kam. /videl v kine: 65%/ ()
Galerie (43)
Zajímavosti (31)
- Ridley Scott o svojich pohnútkach natočiť tento film: „Napoleon je muž, ktorý ma vždy fascinoval. Prišiel z ničoho nič, aby vládol všetkému - ale po celú dobu viedol romantickú vojnu so svojou cudzoložnou manželkou Joséphine. Dobyl svet, aby sa pokúsil získať jej lásku, a keď sa mu to nepodarilo, dobyl svet, aby zničil ju a pri tom zničil aj seba." (Arsenal83)
- Skutočná Joséphine pochádzala z ostrova Martinik v Karibiku a bola kreolkou. Jej pleť bola snedá, čo je vo veľkom kontraste s Vanessou Kirby. (Arsenal83)
- Režisér Sir Ridley Scott povedal, že sa vedome pokúsil udržať strih tohto filmu pre kiná čo najbližšie k 2,5 hodinám, pretože podľa neho je toto maximálna dĺžka času, ktorú môže priemerný človek tolerovať pri pozeraní filmu bez prestávky, kým sa nezačne na sedadle cítiť nepohodlne alebo si začne myslieť, že sa film vlečie. Jeho zostrih má ale 4 hodiny a 10 minút a vydá ho Apple TV. (Arsenal83)
Reklama