Režie:
Ridley ScottScénář:
David ScarpaKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Martin PhippsHrají:
Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim, Rupert Everett, Mark Bonnar, Paul Rhys, Ben Miles, Ludivine Sagnier, Edouard Philipponnat, Miles Jupp (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Epické drama zachycuje život francouzského císaře Napoleona Bonaparte, jeho vzestup k moci a vztah k životní lásce Josephine, a ukazuje jeho vizionářské vojenské a politické taktiky na pozadí nejdynamičtějších bitevních scén jaké kdy byly natočeny. (Falcon)
Videa (10)
Recenze (604)
Působí to jako clipshow desetidílné minisérie. Je hezké, že chce Scott dekonstruovat Napoleona, dělá to ale naprosto neorganicky. Nosným by měl být vztah s Josefínou, který je ale naprosto nerozvinutý a její postava šíleně degradovanná na smutné koukání. A je mi jedno, jestli to nějak ožije v režisérském sestřihu - Scott touhle svojí neschopností uvést film v kinech leda škodí kinematografii. Není to vyloženě katastrofální, ale rozhodně zbytné. Válečné scény nesahají těm Bondarčukovým po kotníky, ale to by mi tolik nevadilo, kdyby ten film našel "něco". ()
Smutek a zklamání. Občas jsem si při mnohdy prázdném a samoúčelném tokání Josephine a Napoleona myslel, že sledují výběr z Bridgetons a ne nový majstrštyk Ridleyho Scotta. Tak špatně na tom dramaturgicky Napoleon je. Rozháraný, nekonzistentní, dějově roztříštěný. Obstojně natočené krvavé bitvy střídá prapodivná, para-romantická rovina a jestli si někdo myslel, že to zachrání alespoň bohatá fakticky-informativní rovina, rozbor osobnosti geniálního vojevůdce, myslím, že to zůstalo tak nějak v půli cesty a zároveň to může být jediný smysl, proč se podívat na Directors cut. Získat větší a podrobnější přehled co vlastně všechno Napoleon za své doby dokázal. Tedy za předpokladu, že divák akceptuje filmové médium a nebude se chtít podívat na wikipedii, nebo do učebnice dějepisu. Jestli ale directors cutem získá film nějaký specifická tvar, nebo identitu, to silně pochybuji. Nejhorší historický velkofilm Scotta spolu s Robinem Hoodem. ()
Vlastně všechno, nač jsem se těšil, v Napoleonovi je, jenomže je to tam vždycky tak krátce... Film dvě a půl hodiny skáče od scény ke scéně, ale málokteré dá dostatek prostoru na to, aby zapůsobila, Phoenixův Napoleon je od začátku do konce stejný (respektive stejně nepříjemný) a ničím nepřekvapí stejně jako Josefína Vanessy Kirby, další postavy bohužel ostrouhaly, jakkoliv zajímavé by mohly být - Napoleonův bratr a jejich matka, Josefínin milenec, Wellington... Věřím, že v dlouhé verzi dostanou právě oni patřičný prostor, ale zároveň bych rád, aby prostor dostaly také slibované velkolepé bitvy, protože ani těch jsme se příliš nedočkali. Co bych dal za to, kdyby se celý film odehrával třeba během tažení v Egyptě! Jenže ne, jsme chvíli tady, chvíli tam, na nějakou ukázku taktiky není čas, scény potřebují titulky s letopočty, aby nám nesplynuly... Ridley Scott se pořádně předvedl až na konci u Waterloo, kde jsem se dočkal vlastně všeho, ale nebudu lhát, když řeknu, že už nějakou půlhodinu předtím jsem si přál, aby film skončil. Mrzí mě to, ale hodnotím, jak hodnotím. Jestli chcete vidět opravdu dobrého filmového Napoleona, podívejte se na Bondarčukův majstrštyk, případně na naše Waterloo s Rudolfem Hrušínským, máte-li chuť na televizní psychologickou lahůdku. A jestli chcete vidět dlouhý film o rozporuplném vojevůdci, který si zaslouží každou minutu stopáže, je tu pro vás Patton. ()
No já asi budu mít jiný hodnocení nyní pro verzi, která je v kině a jiný pro réžisérskou, kterou snad také uvidím, protože..... Ano, film je opravdu výborná kvalitní profi práce, Z hlediska velkolepých válečných scén, považuji Ridleyho asi za nejlepšího režiséra vůbec. Bitva u Slavkova působí opravdu jako střet tří velkých armád, tedy velkolepě, choreograficky se mě líbila nejvíce u Waterloo a v opravodvosti ta v Toulonu. Problém mám však se scénářem, absolutně mě nedokáže zformovat postavy. Napoleon je prostě nějakej, chodí, koulí očima občas mávne rukou, stojí a občas něco řekne. Není tam vůbec žádný dialogově silní místo, které by mě s ním seznamilo, které by mě představilo dobu, vedlejší postavy, ta politická část mě tam hodně chybí. Hodně času věnuje film vztahu Napoleona s Josephine, ale ten jsem nepobral vůbec, jejich vztah na mě působil chladně, odtažitě, neviděl jsem tam ani lásku a city, ale ani vášeň a přitažlivost, vrcholem bylo, když Napík přišel za Josephine do pokoje začal říkat "ma-ma-ma-ma" a Josephina reagoval "tak pojď" a vyšpuli prdelku. To teda u Napoleonů v ložnici docela težká nuda. A to bylo v ostrým kontrastu s dopisy, které byly plné citu a lásky. Ano film je pro velký plátno, Ridley ho umí využít, umí točit, kamera skvělá, ale ten příběh v podobě pro kina působí až příliš zkratkovitě. ()
Bohužiaľ je to skôr torzo očakávaného director´s cut, respektíve toho pravého Napoleona. Avšak stále je to historický veľkofilm Ridleyho Scotta s perfektným obsadením ústrednej dvojice. Obidve, respektíve tri bitky sú špičkové a v niektorých momentoch berú dych, asi ich ale prekonáva návšteva Moskvy, mesta duchov a následný požiar. Je to predovšetkým vzťahová dráma a až potom politický film plný intríg, takže tá skratkovitosť nie je neodpustiteľným hriechom. Či pôjdem aj do DC, momentálne netuším, skôr až o nejaký čas. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (31)
- Sir Ridley Scott povedal, že bojové scény využívalo 11 kamier, pričom všetky sa natáčali v rovnakom čase. (Arsenal83)
- V interview pro filmový časopis Empire režisér Ridley Scott přirovnal Napoleona (Joaquin Phoenix) k Alexandru Makedonskému, Stalinovi či Hitlerovi. Sklidil za to kritiku například od ředitele Napoleonovy nadace Pierra Branda, protože dle jeho názoru Stalin a Hitler dokázali pouze ničit, kdežto Napoleon vybudoval věci, které stojí dodnes. (Nick321)
- Prominentný životopisec Napoleona Andrew Roberts kritizoval historické aspekty filmu, najmä zobrazenie Napoleona ako proto-Hitlera, názor, ktorý nazval „únavným a absurdným“. Roberts poznamenal, že film ignoruje Napoleonove nevojenské úspechy, ako je Občiansky zákonník či založenie banky, pričom dospel k záveru, že „[Scott] správne ukazuje Napoleona ako obľúbeného medzi Francúzmi, ale neukazuje, prečo tomu tak bolo“. (Arsenal83)
Reklama