Režie:
Ridley ScottScénář:
David ScarpaKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Martin PhippsHrají:
Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim, Rupert Everett, Mark Bonnar, Paul Rhys, Ben Miles, Ludivine Sagnier, Edouard Philipponnat, Miles Jupp (více)VOD (2)
Obsahy(3)
Epické drama zachycuje život francouzského císaře Napoleona Bonaparte, jeho vzestup k moci a vztah k životní lásce Josephine, a ukazuje jeho vizionářské vojenské a politické taktiky na pozadí nejdynamičtějších bitevních scén jaké kdy byly natočeny. (Falcon)
Videa (9)
Recenze (562)
Asi bych si dal hned tu režisérskou verzi. Ridley Scott pořád nezapře své nepopiratelné řemeslo a servíruje opravdu velkolepou historickou podívanou, co si žádá velké plátno a člověku je při sledování líto, že podobné žánrové opulentní fláky se do kin nehrnou častěji. Režijní veterán dodává výtečnou dobovou atmosféru se špičkovou výpravou, nádhernými záběry a dle očekávání strhujícími bitvami, jež jsou navíc hezky různorodé a každá z nich zaujme něčím jiným. Joaquin Phoenix tu podle očekávání předvádí další naprostý herecký koncert a dokáže výtečně prodat Napoleonovu nekompromisnost a touhu po moci, ale také zranitelnost a jistou tragikomičnost. A Vanessa Kirby mu zdatně sekunduje. Shrnout Napoleonův život od vzestupu až do jeho samotného konce byl ovšem na dvouapůlhodinový snímek až příliš ambiciózní a dalo by se říci, že až takřka nesplnitelný plán. Režisér jako by se první polovinu nemohl rozhodnout, zda chce natáčet více o vojevůdcově vztahu s Joséphine či jeho politických ambicích, je rozkročen někde uprostřed a ani v jedné z rovin kvůli tomu nedokáže být patřičně silný. A navíc je zde citelně znát, že se opravdu hodně střihalo, řada událostí je tu jen zkratkovitě naznačena, vedlejší postavy přijdou a zase tiše zmizí a celkově má divák pocit, že mu zde toho hodně chybí. Ze značné části tak Napoleon působí jako rychlý přehled dějinnými událostmi Francie, širší kontext pro pochopení jednání ústřední postavy však často chybí. Až v závěrečné hodince jako by si roztříštěný styl konečně sedl a příběh začal po scenáristické i emoční stránce přeci jen daleko lépe fungovat a vyprávění okolo Napoleona i jeho velké lásky se podařilo solidně zakončit. Napoleona se ale v kinech rozhodně vyplatí vidět, dokáže vás v několika pasážích strhnout a o žádnou Ridleyho prohru se určitě nekoná. Na druhou stranu, režijní matador už natočil mnohem komplexnější a kompaktnější podívané a je cítit, že zde onen director´s cut opravdu nebude od věci. ()
[72%] Viděno v kině v IMAXU ve 2D. Na film jsem se docela těšil, ale zůstával jsem s očekáváním raději při zemi. Dny od premiéry se docela vlekly, nemohl jsem se k tomu dokopat, ale nakonec jsem pak do kina na to zašel. A výsledek? Určitě zklamaný nejsem, ale úplně nadšen také ne. Tento nový Scottův spektákl nemá vyloženě žádnou výraznou chybu, většina aspektů zde šlape jak hodinky, jen to prostě není tak zapamatovatelné a postavu Napoleona si moc divák oblíbit nemůže. Ne, že by mě na té postavě něco iritovalo, to určitě ne, Phoenix to zahrál výtečně. Co se týče technické stránky bitev, tak tomu není snad co vytknout. A ani se nedá říci, že by jich bylo málo. Mohli být trochu delší, ale to nevadí. Byly krvavé, realistické a docela přehledné. Jen ta úvodní ve tmě byla trochu méně viditelná, ale co už. Herecké obsazení je na tom docela dobře. Phoenix byl skvělý a stejně i tak postava manželky Napoleona, kterou zde hrála charismatická Vanessa Kirby. Zbytek herců ok. Hudba? Ta byla nevýrazná, ale zde mě to nijak netrápilo. Po dějové stránce to bylo takové usekané. Naštěstí to nebylo moc chaotické, jen asi bude paradoxně lepší ta režisérská verze, i když 270 min mi přijde zas moc. Takže víc to kritizovat nemohu, postava Napoleona byla dobrá, jen jsem si k němu nemohl získat větší vztah a fandit mu. Ale tak jako tak se mi film docela líbil, ty 4* slabší nakonec dávám, při dalším vidění asi spíš zkusím dát režisérskou verzi. Mohlo to dopadnout lépe, ale i tak, za mě zajímavý historický počin. ()
Království nebeské, Robin Hood, Napoleon. Představte si dva kinosály vedle sebe. Ten první odehraje výše uvedenou trojici historických velkofilmů v kinoverzi a ten druhý ve stejný čas začne promítat to samé v director's cut. Je jisté, z kterého půjdou diváci domů dřív a téměř jisté z kterého s úplnějším zážitkem. Nelíbí se mi to, Scott si takhle dělá z diváka to, co ve 29. minutě Josefína ukázala tomu ješitovi z Ajaccia. Viděl jsem narativní řešeto okázalých gest, které nenabídne ani jednu scénu, kterou bych si chtěl pustit znova. Bondarčuk neutrpěl porážku na poli válečném, Bělka s Hrušínským na poli drobnokresby postav. Někdo měl Scottovi říct, klidně i nepřítel, že dělá chybu.. ()
Myslím, že se shodnu s drtivou většinou diváctva, když napíšu, že snímek zcela nepochopitelně obsahoval nesnesitelně moc vaty spojené s tvorbou vysněného syna a prohánění pičníku děvky Josefíny. Všichni bychom tento doslova promrdaný čas raději viděli využitý v rámci bitev z nichž zejména ta u Waterloo byla vskutku epická. Pokud máte tu možnost, tak doporučuji vypláznout těch pár drobáků navíc a zajít na film do 4DX kina. Tamní efekty jsou pro takové bitvy jako stvořené. Přičemž bych rád upozornil, ať si doma nezapomenete deštník. Jinak všechna čest k Ridlymu, že ve svých 86 letech stále plodí koukatelné scénky. Jen by si mohl příště ten starý chlípník odpustit všechno to pubertální sexuální harašení a naservírovat divákům, to na co do kina opravdu chodí - krev a ustřelené končetiny a dokonale tak dovršit oslavu jednoho z nejslavnějších masových vrahů všech dob. [77 %] ()
Ridley Scott ani tentokrát nenatočil film, který by se měl pouštět ve školách, protože je 100% historicky přesný. Natočil ovšem strhující epický velkofilm o Francii, armádě, ale především lásce. Ridley Scott si možná mnohé svou dekonstrukcí Bonaparteho znepřátelí, výsledek ovšem vyvolává tak silný proud emocí, že si Scott své kroky dokáže obhájit. 85-letý nenápadný a přesto výtečný vypravěč ani tentokrát nešel nikomu naproti, výsledek je poté strhující takovým způsobem, že snadno vyvolá naději, že to s Gladiátorem 2 za rok dopadne dobře. Scotta totiž tvůrčí elán očividně pořád neopouští.... ()
Galerie (43)
Zajímavosti (29)
- Film bol natočený za 61 dní. Sir Ridley Scott povedal, že to bolo na film takéhoto rozsahu pozoruhodne rýchle. Rýchlosť natočenia pripisuje pripravenosti a malému počtu opakovane natáčaných scén. (Arsenal83)
- Skutočná Joséphine pochádzala z ostrova Martinik v Karibiku a bola kreolkou. Jej pleť bola snedá, čo je vo veľkom kontraste s Vanessou Kirby. (Arsenal83)
- Oxfordský historik Michael Broers poznamenal, že k rozvodu Napoleona (Joaquin Phoenix) a Josephine (Vanessa Kirby) došlo v roku 1809 a nie pred stretnutím Napoleona s cárom Alexandrom (Édouard Philipponnat) v roku 1807. Napoleon zároveň počas rozvodu Joséphine facku nikdy nedal. Joséphine je zobrazená ako povzbudzujúca k rozvodu kvôli svojej neschopnosti splodiť dieťa s Napoleonom, zatiaľ čo v skutočnosti sa tehotenstva bála a nechcela sa rozviesť. Historická Jozefína tiež zomrela deň pred Napoleonovým vyhnanstvom na Elbu, nie o rok neskôr počas Stodňového cisárstva. (Arsenal83)
Reklama