Režie:
Martin BrestScénář:
Daniel Petrie Jr.Kamera:
Bruce SurteesHudba:
Harold FaltermeyerHrají:
Eddie Murphy, Judge Reinhold, John Ashton, Lisa Eilbacher, Ronny Cox, Steven Berkoff, James Russo, Jonathan Banks, Stephen Elliott, Gilbert R. Hill (více)Obsahy(1)
Detroitský policista Axel Foley svému nadřízenému, inspektoru Toddovi, radost vskutku nedělá. Přestože je vynikající detektiv, používá poněkud svérázné a pravidlům se vymykající metody, které přivolávají na hlavu jeho šéfa hromy a blesky z vyšších míst. Právě hodlal zatknout pašeráky cigaret a půjčil si k tomu účelu celý náklaďák, který policie nedávno zabavila. Sám vystupoval v roli jejich prodejce. Následovala divoká honička s policií, která způsobila značné škody… Todd naposledy varuje: příště půjde Axel rovnou cestou na ulici. Doma na něj čeká nejlepší kamarád Mike Tandino, který se právě vrátil z vězení, odkud ho předčasně propustili. Má u sebe balík cenných papírů a zdá se, že zločineckou kariéru nehodlá jen tak opustit. Kamarádi se spolu napijí, a když se vracejí domů, na chodbě Axela omráčí dva muži, z nichž jeden pak Mikea chladnokrevně zastřelí. Axel žádá Todda, aby mu případ přidělil, ten ale odmítá. Tak si Axel alespoň vezme dovolenou. Mike mu sdělil, že po propuštění z vězení mu pomohla jejich společná kamarádka Jenny Summersová, která teď v Beverly Hills pracuje v galerii. Navzdory Toddovu výslovnému zákazu se o případ zajímat jede Axel – v rámci své dovolené – do Beverly Hills, kde vyhledá Jenny. Chce si promluvit s majitelem galerie Victorem Maitlandem. Ten ho ale nechá surově vyhodit, jakmile jen zmíní jméno Mikea Tandina. Axela zatýká policie, která se brzy dozvídá, že má před sebou kolegu. Seržant Taggart a začínající detektiv Billy Rosewood dostávají za úkol Axela – za něhož zaplatí Jenny kauci – sledovat, Axel se jich ale brzy zbaví… Jede s Jenny do skladu, kde Maitland našel Mikeovi místo. Okamžitě si všimne balíků cenných papírů – stejných jako měl Mike –, které dva muži kamsi odvážejí. Ukáže se, že jde o sklad svobodného obchodu, kde si Axel zahraje na inspektora, který přijel na kontrolu, a vyžádá si seznam zboží a zásilek, jež skladem procházejí. Taggart a Rosewood na něj mezitím čekají před luxusním hotelem, kde se ubytoval. Axel je dobromyslně pozve do striptýzového baru, kde dojde k pokusu o loupež. Zůstane ale pouze u pokusu, a to zejména díky Axelovu pohotovému zásahu. Ten se před poručíkem Bogomilem pokouší svou úlohu zlehčit a zásluhy přičíst Billovi a Taggartovi. Ti ale prozradí pravdu. Jsou z případu odvoláni a Axela mají nadále sledovat jiní dva policisté... (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (454)
Axel Foley – asi nejznámější a nejslavnější role Eddie Murphyho. Avšak pro mě určitě ne nejlepší. Je to sice klasika, kterou je dobré vidět, ale na Záměnu nebo Cestu do Ameriky nemá. Ačkoli film má svůj spád a vtip, není to něco, co bych vyhledával opakovaně a co bych stavěl na piedestal. Dnes už je to všechno nostalgie a v kontrastu některých pozdních Murphyho propadáků šťastné období velkého komika. Vem čert tu otřesnou vlezle chytlavou ústřední melodii smrdící osumdesátkama. Patří to prostě k tomu. 65% ()
Svižná akce a výborný humor - to jsou domény tohoto klasického zástupce 80. let. Eddie Murphy tímto snímkem podpořil svou tehdy výborně rozjetou hereckou kariéru, která se bohužel v devadesátých letech rozplynula jako pára nad hrncem. Policajt v Beverly Hills se ale povedl a co se také zdařilo byl výborný soundtrack, který nestárne či závěr, jak z Butche Cassidyho. :-) Obě následná pokračování od neméně renomovaných režisérů, stojí též za pozornost. ()
Axel Foley je černošský detektiv, jehož celoživotní zálibou je strkat nos tam, kde již jiní mají své dlouhé prsty. Při své filmové premiéře by rád umožnil vyzkoušet si pruhovanou módu měkolika ctihodným občanům, kteří s netečným výrazem v tváři ukončili životní funkce jeho kamaráda. Axel se tedy ze zakouřeného Detroitu vydává na dovolenou do prosluněného LA, kde může být očima koulející černoch s kadencí 600 slov za minutu klidně považován za celebritu. Se schopnostmi znechuceně namachrovaného tornáda ničí interiéry důstojných budov, chrlí ze sebe tuny hlášek a děj neodvratně spěje k tomu, že značkový oblek na důchod skvěle zaopatřeného padoucha bude potřebovat zásadní opravy. ()
"My na žádný hračičky s banánama nenaletíme." Murphy a Faltermayer. První dělá z jinak průměrného filmu svou komediální one man show, druhý to podobně neskutečně túruje parádní osmdesátkovou hudbou (ústřední motiv se zopakuje opravdu hodněkrát). Murphymu pak skvěle přihrává duo Taggart a Rosewood, Faltermayerovu muziku zase doplňuje pecka Stir It Up od Patti Labelle a celé film dýchá pohodovou atmosférou. A úvodní honičku s kamionem cigaret, který zdemoluje půlku Detroitu, jsem viděl asi milionkrát. ()
Kdybych ten film po letech neviděl znovu, dal bych čtyři. Za vtip, nostalgii. Ale s odstupem času... Je to ukecané. Je to pomalé, někdy až hodně. Spousta zbytečných scén (třeba když si hlavní zlosyn přijde zalistovat katalogem k Axelově kamarádce do kanclu - vyzvídá, nic se nedozví, odejde = zbytečná scéna), závěrečná přestřelka v domě poněkud chaotická. Ale ty vtipné scény skutečně stojí za to. Pravda, nakonec jich není tolik, ale jsou. Takže na pobavení a odreagování dobrý film, jen dnes bych ho přetáčel. ()
Galerie (68)
Photo © Paramount Pictures
![Policajt v Beverly Hills - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/145/162145070_d672b3.jpg)
Zajímavosti (43)
- V původní verzi scénáře se počítalo s herci typu Al Pacino, James Caan nebo Clint Eastwood. Do hlavní role byl zamýšlen např. Mickey Rourke, ale studio si vybralo Sylvestera Stalloneho. Ten si před začátkem natáčení upravil scénář, aby mu lépe seděl. Jméno hlavního hrdiny změnil z Axela Foleyho na Axela Cobrettiho, aby se mu mohlo říkat "Motor City Kobra". Po Stalloneho úpravách se z filmu vytratila komediálnost a navýšil se rozpočet, který ale studio nebylo ochotno akceptovat, a tak Stallone z projektu odstoupil. Hlavní roli nakonec získal Eddie Murphy a všechny nápady, které byly vytvořeny pro Stalloneho, byly nakonec zařazeny do filmu Kobra (1986). (Chevees)
- Scenárista Danilo Bach napsal první verzi scénáře již v roce 1977, šest let před natáčením filmu. (D3VIL)
- V pokladnách severoamerických kin diváci nechali 234,8 milionu amerických dolarů, součet celosvětových tržeb pak dosáhl 316,4 mil. (NIRO)
Reklama