Režie:
Paul VerhoevenKamera:
Jost VacanoHudba:
Basil PoledourisHrají:
Peter Weller, Nancy Allen, Dan O'Herlihy, Ronny Cox, Kurtwood Smith, Miguel Ferrer, Robert DoQui, Ray Wise, Felton Perry, Paul McCrane, Calvin Jung (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Byl naprogramován tak, aby sloužil veřejnosti, udržoval pořádek, chránil nevinné, zneškodňoval zločince, kteří ovládli ulici. Napůl člověk, napůl stroj, ale celý policista - říkají mu RoboCop. Obří průmyslová společnost OCP převzala kontrolu nad policejním útvarem ve městě a od té chvíle přišlo o život 31 policistů. S rostoucí zločinností je třeba něco udělat. Vědcům a technikům se ale první pokus nezdaří - jejich robot zabije omylem nevinného člověka. Potřebují něco tak dokonalého, jako byl policista Murphy - než ho gangsteři rozstříleli na kousky - ale nezranitelného. Mladému vědci Mortonovi se podaří úžasná věc - spojí to, co zbylo z Murphyho s nejmodernější technikou a na světě je RoboCop - sen každého policejního náčelníka. RoboCop předčí ve své výkonnosti všechna očekávání - při jeho neuvěřitelných akcích se tají dech a naskakuje husí kůže. Jeho dokonalost má malou chybičku, která se stane osudnou těm, kdož pod záminkou ochrany veřejné bezpečnosti doufali, že totálně ovládnou město... (INTERAMA a.s.)
(více)Videa (2)
Recenze (667)
Verhoevenov hollywoodsky celovečerný debut. Pôvodne bol oslovený na Mlčanie jahniat, ale scenár považoval za priemerný (wtf) a myslel si, že taký pochmúrny film bude v kinách divákmi ignorovaný. Nakoniec filmová adaptácia bestselleru Thomasa Harrisa získala Oscar za scenár (!) a s celosvetovou tržbou 272 miliónov dolárov (pri trápnom 19-miliónovom rozpočte) sa o nej vážne nedá hovoriť ako o filme, ktorý bol divákmi ignorovaný. Verhoeven každopádne namiesto tohto natočil RoboCopa, čo je teda vážne bezstarostná úsmevná komédia, Paul, všakže. Tak či onak, ako pomerne čerstvý prisťahovalec (samozrejme z Holandska do USA) dospel k záveru, že preňho (najmä v začiatkoch) bude najlepšie neriskovať a vrhnúť sa na natáčanie sci-fi, kde môže robiť dá sa povedať "všetko". RoboCop bol film, ktorý nevznikal v ľahkých podmienkach, napokon ale všetko úsilie stálo za to, snímka sa stala fenoménom, názov poznal aj divák, ktorý nikdy nebol v kine a 13-miliónový film len za otvárací víkend zarobil v Amerike viac ako 8 miliónov. O tom, aký je dobrý, (ne)paradoxne vypovedajú strašné sequely a seriál, ktoré sa museli zaobísť bez Verhoevena, ktorý dobre vedel, do akých sračiek sa séria rúti a bolo mu jasné, že čosi také nezachráni ani jeho dravá, drsná, sebavedomo robotická réžia. Jednotka je každopádne skvelá, je to kult s radom nezameniteľných (a najmä nezabudnuteľných) scén, s geniálnou partou nechutných záporákov, sympatickými kladnými postavami v čele s herečkou Nancy Allen a do toho musíte vziať do úvahy perfektne ponurú, akoby až post-apokalyptickú atmosféru chudobného, zločinom prelezeného Detroitu, oproti ktorému mesto zo Stalloneho Cobry vyzerá ako rajská záhrada. Skvelý je i dizajn jednotlivých robotov, vrátane kultového "kuraťa" a legendárnej pištole uschovávanej v nohe (režisérov nápad). Verhoevenovi bolo prekvapivo umožnené riadne dupnúť na plyn, čo sa týka násilia, niektoré scény (kyselina, Murpyho poprav) sú ešte i na dnešnú dobu brutálne. ()
Verhoevenova příjemně brutální a cynická roboklasika 80. let satirizující zlé korporace a stupidní televizi. Efektní akce, hlavně RoboCopův první den v práci a finále v ocelárně (kde mají jako v každé správné ocelárně nádrž s toxickým odpadem), doprovázená monumentálním hudebním motivem. Skvělé padoušské duo Kurtwood Smith jako brutální gangster s brýlemi a uhlazený korporátní žralok Ronny Cox (který si později zazáporařil i ve Verhoevenově TOTAL RECALL), doplněné neméně odpudivým Miguelem Ferrerem. Vše podstatné o filmu už ve svém komentáři napsal Bluntman. ()
Další z klasických osmdesátkových sci-fi. Sice daleko zaostává za Cameronovým Terminátorem, ale Verhoeven prokázal svůj cit pro daný žánr a přivedl na svět dnes již kultovního akčního hrdinu. V některých momentech je samozřejmě znát, že tento snímek už nepatří mezi ty nejmladší, ale nápaditost a pro Verhoevena typická krvavost akčních scén všechno bohatě vynahradí. Budoucnost je vykreslena poměrně střízlivě, žádná létající auta nebo domy, na což se trikaři asi moc necítili. Místo toho vidíme ponuré ulice plné případů násilí, vloupání a znásilnění, jejichž řešení je pro RoboCopa rutinní a pohodovou záležitostí, asi jako pro nás dojít si na velkou. Tenhle film nás určitě neuchvátí, nenapne ani nepřekvapí, ale bavit bude vždycky. 75% ()
RETRO Starý Detroit trpí rakovinou. A tou je zločin…. Ani jsem nečekal, že by Blu-Ray disk s DTS ve mne mohl po tolika letech oživit tu náladu ,,ojetých“ videokazet. Stalo se. Příjemné ohlédnutí za mladým Verhoevenem, či zjištění, že Clarence je dnes snad větší záporák než tehdy. Nový kabát filmu sekne, ovšem mladšímu publiku nemusí triková stránka připadat tak zajímavá. Ale taková to byla tenkrát doba, když Detroitem brouzdal policista, který nemusel jíst ani spát a byl doživotně naprogramovaný na policejní práci. ()
Ve Verhoevenových rukou se béčkový námět proměnil v ne zcela béčkový výsledek, v němž občas problikne i nějaká ta satira, přesto se nemůžu rozhodnout, jestli se mi RoboCop spíše líbil, nebo nelíbil. Myslím, že by se to dalo udělat ještě mnohem lépe a chytřeji. Remake z dílny Aronofskyho, o němž se jeden čas mluvilo, bych bral všemi deseti. ()
Galerie (122)
Photo © Orion Pictures Corporation
Zajímavosti (110)
- Paul Verhoeven byl natolik přísný a nekompromisní režisér, že ho mnoho členů štábu nesnášelo. (cariada)
- Peter Weller (RoboCop) prozradil, že projekt ani samotný název Robocop se mu nejprve nezamlouval. Hlavní roli se rozhodl přijmout až ve chvíli, kdy se dozvěděl, že se režie chopí Paul Verhoeven, se kterým si již dříve přál spolupracovat. (Šindy)
- Zpočátku nemělo žádné studio o scénář k filmu zájem. Až nakonec scenárista Edward Neumeier náhodou na letišti při čekání na zpožděný let potkal producenta ze studia Orion Pictures. Tak dlouho mu přehrával nejzajímavější scény ze scénáře, až producent podlehl a slíbil účast na natáčení. (Davosh)
Reklama