Režie:
Paul VerhoevenKamera:
Jost VacanoHudba:
Basil PoledourisHrají:
Peter Weller, Nancy Allen, Dan O'Herlihy, Ronny Cox, Kurtwood Smith, Miguel Ferrer, Robert DoQui, Ray Wise, Felton Perry, Paul McCrane, Calvin Jung (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Byl naprogramován tak, aby sloužil veřejnosti, udržoval pořádek, chránil nevinné, zneškodňoval zločince, kteří ovládli ulici. Napůl člověk, napůl stroj, ale celý policista - říkají mu RoboCop. Obří průmyslová společnost OCP převzala kontrolu nad policejním útvarem ve městě a od té chvíle přišlo o život 31 policistů. S rostoucí zločinností je třeba něco udělat. Vědcům a technikům se ale první pokus nezdaří - jejich robot zabije omylem nevinného člověka. Potřebují něco tak dokonalého, jako byl policista Murphy - než ho gangsteři rozstříleli na kousky - ale nezranitelného. Mladému vědci Mortonovi se podaří úžasná věc - spojí to, co zbylo z Murphyho s nejmodernější technikou a na světě je RoboCop - sen každého policejního náčelníka. RoboCop předčí ve své výkonnosti všechna očekávání - při jeho neuvěřitelných akcích se tají dech a naskakuje husí kůže. Jeho dokonalost má malou chybičku, která se stane osudnou těm, kdož pod záminkou ochrany veřejné bezpečnosti doufali, že totálně ovládnou město... (INTERAMA a.s.)
(více)Videa (2)
Recenze (667)
Verhoevenov hollywoodsky celovečerný debut. Pôvodne bol oslovený na Mlčanie jahniat, ale scenár považoval za priemerný (wtf) a myslel si, že taký pochmúrny film bude v kinách divákmi ignorovaný. Nakoniec filmová adaptácia bestselleru Thomasa Harrisa získala Oscar za scenár (!) a s celosvetovou tržbou 272 miliónov dolárov (pri trápnom 19-miliónovom rozpočte) sa o nej vážne nedá hovoriť ako o filme, ktorý bol divákmi ignorovaný. Verhoeven každopádne namiesto tohto natočil RoboCopa, čo je teda vážne bezstarostná úsmevná komédia, Paul, všakže. Tak či onak, ako pomerne čerstvý prisťahovalec (samozrejme z Holandska do USA) dospel k záveru, že preňho (najmä v začiatkoch) bude najlepšie neriskovať a vrhnúť sa na natáčanie sci-fi, kde môže robiť dá sa povedať "všetko". RoboCop bol film, ktorý nevznikal v ľahkých podmienkach, napokon ale všetko úsilie stálo za to, snímka sa stala fenoménom, názov poznal aj divák, ktorý nikdy nebol v kine a 13-miliónový film len za otvárací víkend zarobil v Amerike viac ako 8 miliónov. O tom, aký je dobrý, (ne)paradoxne vypovedajú strašné sequely a seriál, ktoré sa museli zaobísť bez Verhoevena, ktorý dobre vedel, do akých sračiek sa séria rúti a bolo mu jasné, že čosi také nezachráni ani jeho dravá, drsná, sebavedomo robotická réžia. Jednotka je každopádne skvelá, je to kult s radom nezameniteľných (a najmä nezabudnuteľných) scén, s geniálnou partou nechutných záporákov, sympatickými kladnými postavami v čele s herečkou Nancy Allen a do toho musíte vziať do úvahy perfektne ponurú, akoby až post-apokalyptickú atmosféru chudobného, zločinom prelezeného Detroitu, oproti ktorému mesto zo Stalloneho Cobry vyzerá ako rajská záhrada. Skvelý je i dizajn jednotlivých robotov, vrátane kultového "kuraťa" a legendárnej pištole uschovávanej v nohe (režisérov nápad). Verhoevenovi bolo prekvapivo umožnené riadne dupnúť na plyn, čo sa týka násilia, niektoré scény (kyselina, Murpyho poprav) sú ešte i na dnešnú dobu brutálne. ()
Legendární kyberpunková variace na Frankensteina režírovaná Paulem Verhovenem. Zatímco u jiných akčních hitů 80. let se s odstupem času ukazuje, že se jedná o snímky pochybné kvality, Robocop stále zůstává působivým akčním thrillerem, a dokonce se otevírá jako vícevrstevnaté dílo. Verhoven ve svých filmech dodává klasickým žánrovým schématům a postavám silný tělesný rozměr - zde vytvořil výsostně fyzický film o poutu mezi tělem a identitou. ()
První a taky nejlepší film ze série o Robocopovi, hlavně proto že zaujme svým originálním nápadem a v dalších dílech už se jen opakuje totéž, takže to je už míň zaživný. Nedá se říct že tenhle první díl má nějaký skvělý efekty nebo herecký výkony či úchvatnou hudbu, ale jako celek to dá skvělej film s obstojnou akcí a slušným příběhem, kterej je sice docela předvídatelnej, ale u podobnýho filmu zaměřenýho na akci ani neni potřeba nějakej promyšlenej scénář. Na svojí dobu určitě super film, ale dneska už jsou takových filmů spousty, ale za ten originální nápad přidávám hvězdičku ()
RoboCop je ukázkový především v nevídaně dobře provedeném žánrovém vybarvení. Málokomu se do hitech scifi podaří tak kvalitně implentovat potemnělost prostředí a především důraz na krev a brutalitu. Zvládl to z části Cameron v Terminatorech a právě Verhoeven zde. Technicky zdatně provedené, herecky slušně zvládlé - potěší padouši ve kvalitních vedlejších rolích a atmosfericky špičkové. Nejvíce člověk stejně ocení režiséra jako takového, protože jeho rukopis je znát v každém jeho filmu. U RoboCopa to platí na sto procent. ()
Maso a kov klasika. Verhoeven dobou akci s nabušenou plechovkou vyztužil svými oblíbený news shoty, které jsou z hlediska celku vlastně na první pohled úplně zbytečné, ale vedle klasické podívané konstruují celkem zneklidňující linii hroutícího se světa budoucnosti. Motivy jako zneužívání policie soukromým sektorem a napětí mezi majiteli a odbory jsou sice upozaděné, ale funkčně dotvářejí atmosféru. Je to přímočaré, zároveň se to svojí brutalitou a nadhledem zaryje natolik, že člověk pořád cítí ty lehké žaludeční vibrace z doby, kdy to hltal jako dítě v němém úžasu. ()
Galerie (122)
Photo © Orion Pictures Corporation
Zajímavosti (110)
- Výroba brnění z titanu laminovaného kevlarem stála půl milionu amerických dolarů. (Zeebonk)
- V čase 32:45 je RoboCop (Peter Weller) na střelnici a střílí ze své pistole. Po jednom zmáčknutí spouště ale nevyjde výstřel. (Horryx)
- Motivací Paula Verhoevena pro obsazení Petera Wellera do role Murphyho/RoboCopa bylo hned několik. Předně potřeboval člověka, který bude schopen obléknout robo-oblek. Za druhé potřeboval člověka s výraznými rty, poněvadž si byl vědom, že to bude všechno, co z něj diváci po většinu filmu uvidí. A také potřeboval člověka, který umí otáčet pistolí. Peter Weller se to naučil na ranči, kde vyrůstal. (Dinsberg)
Reklama