Režie:
Paul VerhoevenKamera:
Jost VacanoHudba:
Basil PoledourisHrají:
Peter Weller, Nancy Allen, Dan O'Herlihy, Ronny Cox, Kurtwood Smith, Miguel Ferrer, Robert DoQui, Ray Wise, Felton Perry, Paul McCrane, Calvin Jung (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Byl naprogramován tak, aby sloužil veřejnosti, udržoval pořádek, chránil nevinné, zneškodňoval zločince, kteří ovládli ulici. Napůl člověk, napůl stroj, ale celý policista - říkají mu RoboCop. Obří průmyslová společnost OCP převzala kontrolu nad policejním útvarem ve městě a od té chvíle přišlo o život 31 policistů. S rostoucí zločinností je třeba něco udělat. Vědcům a technikům se ale první pokus nezdaří - jejich robot zabije omylem nevinného člověka. Potřebují něco tak dokonalého, jako byl policista Murphy - než ho gangsteři rozstříleli na kousky - ale nezranitelného. Mladému vědci Mortonovi se podaří úžasná věc - spojí to, co zbylo z Murphyho s nejmodernější technikou a na světě je RoboCop - sen každého policejního náčelníka. RoboCop předčí ve své výkonnosti všechna očekávání - při jeho neuvěřitelných akcích se tají dech a naskakuje husí kůže. Jeho dokonalost má malou chybičku, která se stane osudnou těm, kdož pod záminkou ochrany veřejné bezpečnosti doufali, že totálně ovládnou město... (INTERAMA a.s.)
(více)Videa (2)
Recenze (668)
Živý alebo mŕtvy, pôjdeš so mnou! Ako malý chlapec som mal RoboCopa veľmi rád. Hrdina, ktorý sa s grázlami nemazná, trúsi jednu hlášku lepšiu ako druhú a má aj cool oblek. Verhoevenovi nechýbal pri tvorbe nadhľad a nebál sa ani pritvrdiť. Nápadité a humorné reklamné spoty a správy, famózny hlavný hudobný motív Basila Paledourisa, RoboCop ako ikona hrdinstva, skvelí záporáci a dobrá krvavá akcia. Čuduj sa svete, ono to na mňa platí ešte aj dnes. ()
Je to celkom dobrý akčný sci-fi film od Paula Verhoevena. Má vydarený príbeh odohrávajúci sa v blízkej budúcnosti, kedy je polícia proti neustále narastejúcemu zločinu takmer bezmocná a hlavný vplyv v krajine má spoločnosť, ktorá už vlastní takmer všetko, aj políciu. Schopný policajt sa počas svojho prvého dňa na novom oddelení stane obeťou vplyvného gangu, ale využije sa pre prototyp novej zbrane proti zločinu, policajného kyborga. No spomienky sa mu nečakane vrátia a chce dostať tých, ktorí môžu za jeho smrť. Spracovanie je na tom pomerne dosť, ale dalo sa z toho získať aj o niečo viac. Určite musím pochváliť výbornú atmosféru mesta, v ktorom vládne zločin, nájde sa tu niekoľko skutočne vydarených scén, celý čas si to udržuje príjemne svižné tempo, takže nudiť sa tu rozhodne nedá, ale zároveň film obsahuje niekoľko výrazných prvkov, ktoré sa mi páčia, ale pôsobia dosť nedotiahnuto, napríklad psychológia hlavnej postavy po premene na kyborga. Jednoducho pri sledovaní sa nemôžem zbaviť pocitu, že takmer všetky zásadné prvky majú omnoho menej priestoru na úkor celkovej dynamiky a to je vlastne aj hlavný zápor filmu. Akcie je tu dosť a je aj celkom slušná, no aj tak sa nezbavím trochu rozporuplných pocitov. Na jednu stranu chválim, že je výborne natočená a pôsobí nadmieru nekompromisne a drsne, čo mám veľmi rád, takže sa tu nájde niekoľko skvelých momentov, ale zároveň pôsobí dosť staticky, keďže postava Robocopa svojim pojatím neumožňuje väčšiu rozmanitosť a nápaditosť. Jednoducho stále strieľa zločincov tou istou zbraňou a tým istým spôsobom a navyše sa nepotrebuje ani kryť. A tak sa tu vlastne ani nenájde nejaká dlhšia akčná sekvencia, ktorá by ma skutočne bavila, ale zase na tých pár scén, ako vražda policajta, smrť kyselinou alebo prezentácia policajného robota sa len tak nezabúda. Herecké obsadenie je na tom pomerne dobre, síce Peter Weller mi nepríde dostatočne zaujímavý, ale zase pre potreby filmu aj tak stačí, skôr ma bavila jeho partnerka Nancy Allen alebo plno známych záporákov. Réžia a technická stránka sú výborné, čo ale nie je žiadne prekvapenie, keďže Paul Verhoeven patrí vo svojej kategórii medzi najlepších. Tu sa dá vytknúť iba pár horších efektov s policajným strojom, inak vôbec nič, páči sa mi vizuálna stránka, atmosféra a aj veľmi dobré krvavé efekty. Robocop je klasika, ktorú poznám už od útleho detstva a videl som vlastne všetko, čo s touto postavou súvisí, ale napriek tomu kvôli spomenutým záporom nemôžem dať tomuto kultu lepšie hodnotenie. Ale aj tak patrí medzi filmy, ktoré sa dajú pozerať opakovane. 65% ()
Jak se jmenuješ, chlapče? - Murphy! Paul Verhoeven a jeho klasický, brutální film a 80. léta v plné své kráse. Tyto snímky se prostě skutečně docení až v dnešní době, protože už je v současnosti nikdo netočí a zeje po nich černá díra. Naštěstí mám kdykoliv po ruce DVD s tímto opancéřovaným hrdinou, který kdysi rázně vkročil na půdu akční sci-fi. RoboCop i přes trošku stárnoucí triky, zraje jako dobré víno. P.S. Kurtwood Smith je jedním z nejlepších filmových záporáků všech dob. ()
Nejlepším filmem o zmrtvýchvstání Ježíše Krista je původní RoboCop! Tedy pokud se do úvahy berou i alegorie. Kultovní RoboCop Paula Verhoevena patří mezi nejlepší akčňáky 80. let, který s odstupem času zcela odpovídá době svého vzniku, přesto i po letech má velmi výraznou pozici. Samotný Verhoeven chtěl do filmu skutečně zapojit podobu se zmrtvýchvstáním Ježíše Krista, především chtěl ovšem natočit takový klasický western v dystopickém prostředí. Původní RoboCop poté nejen víceméně dokázal předpovědět budoucnost města Detroit a též budoucnost, pod povrchem akčního béčka se ovšem navíc skrývá i parádní satira, která si utahuje z americké okázalosti i oslavy násilí. Toho je v samotném RoboCopovi ostatně požehnaně. RoboCop je zároveň příběhem o souboji člověka se strojem, v tomto případě i v rámci psychologické roviny, kdy se kyborg musí vyrovnávat se svou minulostí člověka a snažit se přitom alespoň částečně nepřijít o své lidství. Prohnilost korporátních společností, korupce, boj s identitou i lidskostí. S odstupem času RoboCopovi na kráse ubírají především pořád tak trochu zastaralé digitální efekty (i když má souboj s ED-209 pořád své kouzlo) a přesto je to i po 35 letech solidní akční podívaná, která je pod povrchem přeci jen víc než pouhou akční podívanou. RoboCopem se sice mohli stát Arnold Schwarzenegger nebo Rutger Hauer, volba nakonec ovšem padla na Petera Wellera. Především i proto, že mě dle Verhoevena ideální čelist, což je i u RoboCopa tak trochu klíčové. Weller se následně projevil jako skvělá volba, která v rámci možností z této role vymačkala maximum a i pod vrstvou make-upu a většinu času především masky, ze které šlo skutečně vidět pouze čelist Weller vymačkal maximum a skutečně dokázal dát duši ochránci Detroitu, kterému by člověk nechtěl zkřížit cestu. Skvělý soundtrack Basila Poledourise, především ústřední hudební motiv, který patří mezi ty nejlepší hudební motivy 80. let. Tenhle hudební motiv dokáže přesně prodat atmosféru téhle brutální, zábavné a především chytré akční podívané, která s odstupem přesně definuje Verhoevena jako výjimečného tvůrce, kterému by dneska dost možná dveře do Hollywoodu už nikdo neotevřel......... ()
Vyjímečná klasika 80. let, která byla míněna režisérem úplně jinak, než ji nakonec diváci pobrali a pochopili. Kritika společnosti, zákona, zákonodárců a výkonných složek, stejně jako vývoj rodiny byl diváky přijat jako brutální akční film a omylem se stal i jistým kultem (a dokonce konkurentem prvního Terminátora!!!). Robocop od Verhoevena je dodnes zejména velmi zajímavý film. Něco takového se v 80. letech hned tak nevidělo a myslím, že hodnota a význam filmu je patřičně doceněn až dnes postmoderní diváckou společností. I tak se z mého hlediska jednalo spíše o experiment, který si zaslouží jisté uznání, ale žádnou excelentní výjimkou z hlediska filmolvého umění (a to ani v oblasti akčních filmu) není... ()
Galerie (122)
Photo © Orion Pictures Corporation
![RoboCop - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/717/159717157_4c4153.jpg)
Zajímavosti (111)
- Seriál „TJ Lazer“ o futuristickém policistovi, na který se rád dívá Murphyho (Peter Weller) syn Jimmy (Jason Levine), je parodií na skutečný televizní seriál T.J. Hooker (od r. 1982). (Jan.Kanak)
- Některé záběry byly z filmu vystřiženy, aby film získal kýžený rating R (mladiství pod 17 let pouze v doprovodu rodičů či dospělého poručníka). Existuje ale i necenzurovaný režisérský sestřih, který je asi o půl minuty delší než původní kino verze. (cariada)
- Osud Emila M. Antonowskeho (Paul McCrane) bol inšpirovaný filmom The Incredible Melting Man (1977). (WalterIK7)
Reklama