Režie:
Paul VerhoevenKamera:
Jost VacanoHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Arnold Schwarzenegger, Rachel Ticotin, Sharon Stone, Ronny Cox, Michael Ironside, Marshall Bell, Mel Johnson Jr., Ray Baker, Michael Champion (více)Obsahy(1)
Blízká budoucnost. Douglas Quaid (Arnold Schwarzenegger) je každou noc pronásledován snem, ve kterém se ocitá na Marsu. Během návštěvy virtuální cestovní kanceláře zjistí, že mu byly nedávno vymazány vzpomínky a ve skutečnosti byl zcela jiným člověkem. Jeho procitnutí z něj náhle dělá cíl všech jeho bývalých spojenců i nepřátel... (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (873)
Původně jsem měl čtyři hvězdičky, kdy jsem zavzpomínal na premiéru v kinech před řádkou let. Nyní jsem se podíval znovu a přece jen už jsem se někam posunul a ta okatá béčkově popkornová prvoplánovitost mi už vadí. Film připomíná laciné mainstreamové dobrodružné komiksy se scifi náměty, které dodneška leží v mé knihovně a které v určité době formovaly můj vkus, nicméně dneska už čtu i sleduju něco jiného. S námětem klasika sci-fi P. K. Dicka Verhoevenova verze nemá moc společného, ale je přiměřeně rozpohybovaná, naplněná honičkami, střelbou a krvavými souboji, takže to divákovi, kterého nic nenutí přemýšlet, odsýpá jedna radost. Verhoven se tradičně nevyhýbá brutálním scénám, takže uřízlých rukou a roztřílených lidských těl a vyhřezlých vnitřností si fanoušek užije. Přesto jde o jeden z mála lepších filmů, kde se v hlavní roli objevuje Arnold Schwarzenegger. Ani tady není sice jeho výkon nijak skvostný, ale zároveň nesklouzává k trapnosti. Celkový dojem: 55 %. Kladem filmu je výprava, která ani po letech nepůsobí omšele a v době vzniku filmu byla špičková. Dobrodružná barvitá sci fi podívaná pro náctileté. ()
Umělé vzpomínky, sofistikovaný příběh, brutální násilí, sci-fi prostředí, výlet na Mars, hnusní mutanti, Sharon Stoneová, naštvaný Arnold, obstojné triky, drsná muzika, odporní padouši, nepovedený a nejednoznačný konec: Tak tohle všechno ve filmu je, avšak týden po zhlédnutí už si dokážu vybavit pouze to brutální násilí. No, alespoň něco. 80% Zajímavé komentáře: hirnlego, Dan9K , k212, gr8 escape, Honza dAve, D.I.G ()
Myšlenky Phillipa K.Dicka, akce hodná Arnolda a k tomu extra cool hlášky ("Do you think I'm the real Quaid? Yes, I Am." - kdo neviděl, nepochopí) a několik zajímavých vysvětlení hodných dlouhé diskuze. Musím říct, že jsem spokojená a jde o jeden ze tří nejlepších filmů podle Philipa K.Dicka (vedou samozřejmě Blade Runner a Minority Report), ale i o jednu ze tří nejlepších věcí s Arnoldem (spolu s Terminátory a Pravdivými lži). ()
Na Arnoldovku má Total Recall nečekaně chytrý příběh a také promyšlený scénář, který si na nás přichystal nejedno překvapení. Oceňuji stav, kdy si divák spolu s Arnoldem není jist, co je iluze a co realita. Akce zůstává spíše béčková, ale Verhoeven nám to vynahradí nápaditými brutalitkami a nechutnostmi, díky kterým nebudete vědět, jestli se smát nebo zvracet. Celkově moc fajn sci-fi, které ani po letech příliš nezestárlo. "Sorry Quaid your whole life was just a dream" 8/10 ()
Arnold Schwarzenegger se díky faktu, že stal ikonou akčních filmů může také pochlubit solidním zástupem ikonických filmových rolí a s tím právě onen výrazný počet slavných filmových klasik. Můžeme tak zmínit Barbara Conana, Terminátora 1-2, Predátora, Komando, Pravdivé lži, Policajta ze školky nebo právě Total Recall, který v rámci Schwarzeneggerovy kariéry vyniká z mnoha důvodů. Total Recall především není akční béčko a s rozpočtem 60 milionů dolarů šlo o jeden z nejnákladnějších filmů své doby. Total Recall je adaptací povídky sci-fi spisovatele Philipa K. Dicka (dle jeho děl vznikli také filmy jako Blade Runner, Minority Report nebo Temný obraz) a stejně jako ostatní Dickovy díla má povídka ze které Total Recall vychází podkresy, které se tykají diktatury, vymazání vzpomínek či revoluce. V Schwarzeneggerově kariéře má Total Recall velice unikátní postavení, což potvrzuje i volba unikátního režiséra, kterým byl v tomto případě Paul Verhoeven, který před Total Recall už natočil Robocopa a dodal žánru sci-fi jednoho z nejvýraznějších zástupců 90. let, který navíc dodnes téměř nezestárl. Ne, původní Total Recall není kdovíjak filozofický a hlubomyslný snímek, který přepíše vidění diváka o vnímání světa kolem sebe, přesto je ale do jisté míry ambicióznější než většina tehdejších akčních snímků a především skutečně převádí do futuristického světa bravurní thrillerovou atmosféru, který Verhoeoven obohatil svým speciálním vizuálním pojetím, někdy až vyloženě gorovými brutálními momenty a především očividným vypravěčským nadšením. Schwarzenneger si sám Verhoevena zvolil jako režiséra a ten si svolal v podstatě stejný tým jako u Robocopa, což znamenalo mimo jiné také návrat kameramana Josta Vacanoeho. Osobně kdovíjak velký fanda původního Robocopa nejsem, Verhoeven ale pro mně v Total Recallu představil naprosto unikátní filmový zážitek, který je tak bravurně přepálená akční záležitost, že dodnes skutečně jde o jednu z těch sci-fi klasik na které osobně vzpomínám hodně často. Total Recall je brutální, šílený a přesto kouzelný. Jde o jeden z prvních filmů, kde se začalo mixovat využití praktických efektů a počítačových efektů a ve finále dost možná některé scény nezestárli tak elegantně. Přesto je ale Total Recall proslulý i právě svou speciální vizuální stránkou a praktické vizuální efekty mistra oboru Roba Bottima působili do velké míry realisticky, ať už skrze mutanty nebo tříprsou prostitutku. Verhoeven naprosto přesně odhadl schopnosti hereckého rozsahu Arnolda a představil ho jakožto Douglase Quaida ve stylové a zábavné formě, kde Arnold naprosto bravurně prodává hlášky jeho klasicky suchým způsobem a Quiad patří mezi jeho nejlepší postavy v celé kariéře, který má bravurní hero´s journey, skutečně nějaký charakterní vývoj a především je v Arnoldově podání strašný sympaťák. Nebýt Total Recallu by se Sharon Stone dost možná později nestala hvězdou filmu Základní instinkt a nestala by se filmovým sexsymbolem 90. let. Právě do Základního instinktu Verhoeven Sharon Stone obsadil po bravurní spolupráci v rámci Total Recall, kde Sharon Stone dala co se týče fyzické průpravy do role všechno a opravdu předvedla, že je něco více než velmi pohledná blondýnka. Tak výrazně se nepředvedla Rachel Ticotin, i ona je ovšem velmi fajn a Michael Ironside zde zase hraje naprosto šíleného záporáka, jehož konfrontace s Quiadem stojí za to. Jednoduše povedený casting plný památných roliček ve větších či menších rolích (trpaslice se samopalem navždy bude v naších srdcích!). Total Recall je skutečně brutální a drsný, což je jenom potvrzení toho, že film režíroval Verhoeven. Několikrát kvůli násilným scénám šel film před komisi a přesto je film hodně drsný a spousta lidí tu umře velmi brutální smrtí. Verhoeven tyhle zásadní okamžiky v lidském životě ale vždy dokáže natočit neskutečně stylovým způsobem a především do toho všeho hraje bravurní soundtrack Jerryho Goldmistha. Vizuálně je ten film dodnes velmi povedený, velký rozpočet je na téhle produkci vidět a především se to hlavně celé nerozpadlo pod rukami. To se prostě musí ocenit, protože by bez takového faktu skutečně nevzniklo jedno z nejzábavnějších sci-fi 90. let. Na Total Recall se po enormním úspěchu snažilo navázat a snažili se dokonce Total Recall 2 propojit s dalším Dickovou předlohou a to Minority Report (tenhle Dickův příběh poté naprosto fenomenálně zpracoval Steven Spielberg v roce 2002). Na klasický sequel s Arnoldem ovšem kvůli několika důvodům (především kvůli bankrotu studia Carolco Pictures) nikdy nedošlo a tak jsme se až v roce 2012 dočkali rebootu, kde Arnolda Schwarzeneggera nahradil Colin Farrell, režii si vzal na starost Len Wiseman (režisér pořád povedené Smrtonosné pasti 4.0)..... a celé to dokázalo, že pokus o vážnější a velkolepější sci-fi, které by se více snažilo příblížit Dickově předloze a zároveň se snaží být strašně cool na poměry současného Hollywoodu automaticky neznamená lepší. Původní Total Recall tak s přehledem svého následovatele překoná i po letech a i nadále půjde o výrazný snímek v Arnoldově kariéře, který tehdejší akční tvorbu představuje v tom nejlepším světle. I přesto, že ten zub času je po těch 30 letech možná přece jen trochu znát....... () (méně) (více)
Galerie (217)
Photo © TriStar Pictures
Zajímavosti (88)
- Všichni členové štábu během natáčení onemocněli otravou z jídla, s výjimkou Arnolda Schwarzeneggera a producenta Ronalda Shusetta. Schwarzenegger si vždy nechával dodávat jídlo z USA. Bylo to proto, že o tři roky dříve onemocněl kvůli pití vody z kohoutku v Mexiku během natáčení filmu Predátor (1987). Co se týče Shusetta, ten dodržoval extrémní zdravotní opatření, například si čistil zuby pouze převařenou nebo balenou vodou a trval na tom, aby si každý týden nechal píchnout injekci vitaminu B12. Štáb se kvůli tomu Shusettovi dokonce posmíval, dokud všichni neonemocněli. (Beer Ceps)
- Původní sestřih filmu získal od organizace MPAA rating X za nadměrné násilí. Některé násilné scény byly poté zkráceny a v některých scénách byly použity jiné úhly kamery, aby film získal přístupnost R. Jedna ze scén, kterou museli tvůrci "osekat", byla ta u eskalátoru, kde se Quaid (Arnold Schwarzenegger) kryje lidským tělem před kulkami. (ClintEastwood)
- Arnold Schwarzenegger (Quaid) byl tak ohromen tím, kolik odhodlání Sharon Stone (Lori) do své role dala, že ji nazýval "ženským Terminátorem". (Chatterer)
Reklama