Reklama

Reklama

Furiosa: Sága Šíleného Maxe

  • Austrálie Furiosa: A Mad Max Saga (více)
Trailer 15

Anya Taylor-Joy a Chris Hemsworth hrají ve filmu Furiosa: Sága Šíleného Maxe, který natočil oscarový režisér George Miller a který je očekávaným návratem do kultovního dystopického světa, jenž vytvořil před více než 30 lety ve velkofilmech o Šíleném Maxovi. Miller se nyní znovu vrací se zcela novým originálním, samostatným akčním dobrodružstvím, které odhalí původ mocné postavy z několikanásobně oscarového celosvětového trháku Šílený Max: Zběsilá cesta. (Vertical Entertainment)

(více)

Videa (5)

Trailer 15

Recenze (379)

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Možná jsem udělal chybu s projekcí ve 4K, nebo je to možná vinou mého postaršího compu, ale přišlo mi, že všechny ty digitální triky byly často dost vidět a vizuál byl tím pádem místy poněkud nepřirozený, jako nějaká PC hra. Ale jinak samozřejmě pecka a senzace, hned si s chutí zopáknu jedničku (vlastně dvojku) a zatím (minimálně do nového Aliena) je to jednoznačně film roku, o tom žádná. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Nejúžasnější věc, jakou jsem v kinech viděl za dlouhá léta. Asi od Fury Road, který se díky Furiose stává ještě lepším filmem a přirozeným akčním i pocitovým vyvrcholením osobní odysey i přesahující pětačtyřicetileté ságy, již Hardyho šichta znovu nakopla jako jistý legacy sequel. Tehdy ještě nešlo o budování ságy v tradičním měřítku, například po vzoru Star Wars, kde se přelévají rodinné vztahy a reference k minulému dění utváří přesahující komplexní příběh. Max i Furiosa byli nositeli traumatu, s nímž přistupovali k vlastní budoucnosti. Protagonista stejně jako v trilogii nedokázal ochránit své milované a odevzdal se základnímu instinktu přežití. I pro částečnou rezignaci na vlastní iniciativu se Max ocitl v pasivní pozici, vláčený událostmi skončil na tahači s uprchlicemi, jež byly hlavními hybateli příběhu. Přímočará cesta tam a zase zpátky čerpala z tradice carsploitation filmů, v nichž jsou hlavními atrakcemi automobilové honičky a související brutální kolize. V kinematografii přitom těžko najdeme důmyslnější vyprávění v neustálém pohybu, kdy stačíme přimknout k postavám a kochat se nelítostnou náturou okolního světa, který je protagonistům těsně v patách… Furiosa je prequelem, jejichž komunikačním specifikem je to, že pokračují v tvorbě zavedeného světa a současně se dějově vrací před film či filmy, které jsou jejich pokračovateli. Miller tuto vazbu na Zběsilou cestu řeší procesem často nezištného zrcadlení, jímž utváří hutnou ságu na úrovni worlbuildingu, vyprávění i emoční identifikace. Dospívání hrdinky by mohlo být z pocitového hlediska a nálože traumatu i Maxovým originem, Furiosa proto obstojí možná ještě lépe jako plnokrevná úvodní kapitola. Miller nás tradičním prologem vhodí do světa zbaveného naděje, v jehož pustinách se každý chytá jiného stébla a tíhu zármutku snáší jinak. Dementus je do jisté míry antitezí Maxe, neboť vlastní trauma vyvažuje krutostí a rozvrácením veškeré křehké rovnováhy. A to i politické, již tři kolonie pod palcem spřízněných padouchů udržují v rámci vlastního přežití a také utlačování nezbytných pracovních sil. Postavy se do jistých podmínek zkrátka narodí a přijímají je. Zrcadlí se (opět v porovnání s FR) nejen úloha samotné Citadely, která je jakožto politováníhodné doupě plné bídy, znásilňování a drastických sociálních rozdílů v součtu nejschůdnějším životním prostředím, ale také historie lidských konfliktů obecně. Nepoučitelná či naopak morálně uvědomělá lidská povaha se přitom vztahuje na jednotlivce. Furiosa tak potká i svého mentora, jenž opět reflektuje Maxe – jen s tím rozdílem, že Pretorián Jack, jehož rodiče stejně jako v případě Maxe bojovali za správnou věc, odmítá přijmout úděl věčného samotáře. Vztah Furiosy a Jacka buduje vůbec nejsilnější základy pro emoční oblouk, který se klene i přes Zběsilou cestu. Šílený Max obecně není ságou, již bychom si spojovali s niterními emocemi, což však Furiosa zásadně mění. Prahnutí po pomstě za ztracené dětství, domov i matku funguje jako archetypální dějotvorná pohnutka, s níž však Furiosa nemůže dojít vnitřnímu míru stejně jako Dementus. Jsou to právě pozitivní emoce směrem k dřívější rodině a Jackovi, jež hrdinku zásadně formují a předesílají její činy ve Zběsilé cestě. Stejně jako někdy v reálném životě, ve zubožené Pustině lidé dvojnásob pociťují osamocení a nemožnost věnovat druhým ty nejhlubší city. Při opakovaných projekcích Zběsilé cesty si tudíž můžete vztah mezi Maxem a Furiosou, dvěma nepředstavitelně zatvrzelými trosečníky, rázem zasazovat do mnohem pocitovějšího rámu. O to víc, že Miller si ve Furiose neodpouští krátké Maxovo cameo, během něhož mytologický hrdina v podstatě ještě víc zikoničtí a utuží své vazby k silné hrdince, již posléze nabídne klíčovou oporu. Právě v těchto vztazích vězí unikavá naděje světa ovládaného šílejícími muži… Furiosa se tímto dílem, které exploatační tradice podřizuje epickému narativu o dějinné zacyklenosti a potřebě neustáleho boje za dobrou věc, stává jednou z největších ženských hrdinek kinematografie. A také nejemotivnějších, neboť nevyřčená slova a zatlačované slzy mnohdy vydají za tisíce dojímavých frází. Je přitom nešťastné stavět hodnocení Furiosy na srovnávání se Zběsilou cestou, neboť ojedinělé kvality a dominanty obou filmů nejlépe fungují v pocitovém tandemu. Akční inferno s Hardym a Theron je součtem dějinných příkoří uvalených na postavy v průběhu celé Millerovy ságy a současně jedinou odpovědí na rozsáhlejší přemýšlení o světě v tomto prequelu, jenž opravdu dokázal nemožné – je tak výjimečný, že ještě povyšuje a ozvláštňuje už tak výjimečný a zcela unikátní film. 95 % () (méně) (více)

Reklama

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Aby se neopakoval, šel na to George Miller tentokrát jinak a rozhodl se věnovat tomu, na co minule nebyl čas. Takže lépe poznáme postavy i svět. Neznamená to ovšem, že se akce nekoná. Koná, a jaká. Už jen to první dějství strčí do kapsy většinu akčních filmů z poslední doby, a to je pořád teprve rozjezd. Furiosa je zkrátka vynikající film se skvělou Anyou Talor-Joy, která ovšem přijde na scénu snad někdy v polovině, a s dokonalým záporákem v podání Chrise Hemswortha. Mám strašně rád, když herci používají masky, které jim pomohou stát se někým úplně jiným, a právě Hemsworthovi se to podařilo stoprocentně. Je nevypočitatelný, šílený (jak jinak), ale zároveň je zábavný a svým způsobem i směšný, když na své postapokalyptické trize uhání pouští. Natáčení si očividně užil, a já si užil jeho výsledek. ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Zběsilá cesta byla strhující honičkou z bodu A do bodu B a zpět, Furiosa je vyprávěním o cestě za pomstou a přestože funguje jinak, zážitek není méně strhující. Furiosa je výborným doplňkem postapokalyptického světa Šíleného Maxe, která není lacinou kopií viděného ale plnohodnotným, novým filmem. Vizuálně na první pohled umělohmotnější ale zároveň stylovější. Herecky vynikající s hromadou vrstevnatých postav v podání vynikajících herců. Akce výrazně méně ale opět extrémně nápaditá a strhující, o spoustu kroků před konkurencí. Miller přinesl další výpravnou jízdu, která je propracovaná, napínavá se zajímavým světem, na kterém je vidět, že ho má tvůrce promyšlený do posledního detailu a rád bych, aby stihl minimálně jednu další výpravu. ()

Gwaihir 

všechny recenze uživatele

Naštěstí jsme tentokrát nemuseli čekat tak dlouho a pokračování nového příběhu z nelítostné pustiny je na světě, a dokonce nejde už "jen" o další zběsilou honičku, ale dostává se nám jak relativně bohatšího vyprávění nejen osudů jedné bojovnice silnic, tak i širšího vykreslení celého prostředí, jemuž vládnou naprostí šílenci, a to aniž by tím byla jakkoli nepříznivě poznamenána kvalita a vynalézevavost akce, která je znovu nesmírně působivá. 90 % ()

Galerie (33)

Zajímavosti (28)

  • Patnáctiminutová akční sekvence se točila 78 dní a podílelo se na ní zhruba 200 kaskadérů. Členové štábu této scéně přezdívali „Stairway to Nowhere“. (fiLLthe3DD)
  • Lachy Hulme loboval u George Millera, aby se ujal role Nesmrtelného Joea, protože chtěl uctít ztvárnění postavy Hughem Keays-Byrnem a také věděl, že dokáže napodobit Hughův hlas a oční herectví pro Joea. Miller nakonec souhlasil s jeho obsazením. (Johnny.ARN)
  • Chris Hemsworth (Dr. Dementus) si pochvaloval hladký průběh výroby filmu: „Ještě nikdy jsem nebyl na place, kde bych se cítil strašidelně, hlučně, hlučně, vyčerpávajícím způsobem, a přitom naprosto bezpečně a pod kontrolou.“ (Johnny.ARN)

Související novinky

13. Filmový víkend ČSFD (2.-4. srpna)

13. Filmový víkend ČSFD (2.-4. srpna)

25.06.2024

Drazí ČSFĎáci, s velkou radostí vás tento rok opět zveme na Filmový víkend ČSFD, který se dočká již 13. ročníku. Náš vlastní malý filmový svátek se bude konat od pátku 2. srpna do nedělního rána 4.… (více)

Spojí Chris Hemsworth G.I. Joe a Transformery?

Spojí Chris Hemsworth G.I. Joe a Transformery?

31.05.2024

Sympatický rodák z Austrálie se stále vehementně snaží vymanit se ze škatulky marveláckého Thora. Nejspíš si je velmi dobře vědom toho, že ze slávy boha hromu se věčně žít nedá, proto se snaží… (více)

Ani Furiosa nezabrala, lidé do kin nechodí

Ani Furiosa nezabrala, lidé do kin nechodí

29.05.2024

Pohled na celosvětové tržby kinařů je tento rok týden od týdne smutnější. O potenciální blížící se krizi kin i velkých filmových studií se mluví už poměrně dlouho a důvody jsou nasnadě. Vzestup… (více)

Zlatá palma festivalu v Cannes zná svého vítěze

Zlatá palma festivalu v Cannes zná svého vítěze

25.05.2024

Večer v sobotu 25. května proběhl ceremoniál slavnostního zakončení 77. ročníku prestižního mezinárodního Filmového festivalu v Cannes. Na prosluněné francouzské riviéře tak skončil dvanáctidenní… (více)

Reklama

Reklama