Režie:
Orson WellesKamera:
Gregg TolandHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart, George Coulouris (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (611)
Tvorba Orsona Wellese je pro mě jako zakletá a veškeré pokusy o sblížení končily konstatováním, že se důsledně míjíme. Vlastně jsem se Kaneovi dlouhá léta vyhýbal, protože jsem tušil, že nadšení vytříbených znalců filmového plátna a filmových kritiků ani v tomhle případě nebudu sdílet. Snad je to tím, že Orsona Wellese řadím do stejné skupiny tvůrců, jako je Federico Felini nebo Lars von Trier, tedy k těm, jejichž přebujelé ego až příliš okatě vstupuje do jejich tvorby. Jinými slovy jde o sebestředné manipulativní parchanty, kteří mě odrazují po emocionální stránce. Pak je těžké ocenit novátorské prvky, komplikovanou strukturu snímku a útržkovité vyprávění. Můžu samozřejmě konstatovat, že spoustu toho, s čím pracoval, je opravdu revoluční, ale lidsky si mě Orson nezískal. Na Kanea se dívám jako na školní úlohu, kdy pedagog žádá po studentech rozbor uměleckého díla. Oceňuju techniku, ale jako divák jsem k Wellesovi lhostejný. Celkový dojem: 65 % s tím, že to je zcela určitě maximum, co ode mě kdy legendární režisér mohl dostat. ()
Lidi nebijte mě, ale já tomuhle filmu dám průměrné hodnocení a to ještě z úcty před jeho všeobecně uváděnou superlativistickou gloriolou. Geniální dílo? Že by? Ale mě to přijde jako vcelku standardně uřvaný černobílý film. Když jsem navštěvoval přednášky na vysoké škole, Občan Kane bylo cosi "posvátného", nezapomenu, jak jsem u projekce usnul a několik spolužáků mě zatratilo do filmového pekla. A tak si tu krásně hořím v kotlíku, koukám na Barbara Conana, na Ramba, na Knight´s Tale atd. a nijak mi to filmové nebe charakterizované Občanem Kanem nechybí :) ()
Velmi dobrý film na téma "Mít všechno a přitom nemít nic", bezesporu nadčasový, a to nejen tím, jak vypadá a jak nápaditě je natočený. Ale že by bylo nutné o něm mluvit jako o nejlepším snímku všech dob? No... Každopádně Orson Welles - herec se během 120 minut obdivuhodně proměnil, Orson Welles - režisér mě zase během 120 minut ani jednou nenudil a stále něčím překvapoval. A já už konečně vím, co je "poupě", což mi hlavou vrtalo hlavně při sledování jedné epizody Columba, a také vím, jaký biják parodovali Simpsonovi v epizodě o medvídkovi pana Burnse. ()
Občas si říkám, že je mnoho osobností, s kterými bych se chtěla setkat, ale bohužel to není možné, protože jsou buď mrtví, nebo nikdy neexistovali. Mezi tyto Osobnosti by beze všech pochyb patřil i Orson Welles a jeho Charlie Kane. Protože natočit v pouhých 25-ti letech jedno ze stěžejních děl světové kinematografie - to je Genialita ! ()
MINULÝ TÝDEN SE V XANADU KONAL NEJVĚTŠÍ A NEJPODIVNĚJŠÍ POHŘEB ROKU 1941....... /// Kdo je CHARLES FOSTER KANE? Muž, který mohl být prezidentem..., který byl milován, nenáviděn, o kom se mluvilo víc než o komkoli jiném, ale když umíral, v jeho mysli strašilo něco, co se jmenuje POUPĚ.... Co to znamená? KDYBYCH NEBYL TAK BOHATÝ, MOHL BYCH BÝT SKVĚLÝ ČLOVĚK! Jak z respektovaných novin udělal bulvární plátek, jak ..... Orson Welles mi je sympatickej, (připomíná mi Hugo Haase). A třeba věta: ,,Obyčejní a slušní občané ví, že udělám vše, co je v mých silách, abych chránil i neprivilegované, špatně placené a špatně živené“ – no není tu víc nadčasovýho, než by člověk čekal? Parádní myšlenky, super příběh. Nekoukám jen na obyčejnej film. A nemyslím si, že JEDNO slovo může vysvětlit život. Byť to slovo zní ,,POUPĚ“ !!! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Vládnu 37 novinám, dvěma syndikátům, rádiu. Vlastním obchody, papírny, obytné budovy, továrny, pralesy, oceánské parníky..... 2.) Když se řekne ,,KULT OSOBNOSTI“, jdou jména jako Hitler, Stalin nebo Gottwald stranou..... odpovídám: CH. F. KANE! 3.) Zjistím, kdo že to vlastně je Orson Welles. (A třeba se podívám i na Touch of Evil). 4.) Thx za titule ,,majafm“. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ ne ()
Galerie (93)
Zajímavosti (145)
- Na natáčení bylo kolem 800 statistů. (M.B)
- Původní nitrátové negativy byly zničeny při požáru filmové laboratoře v New Jersey v 70. letech. Televizní scenárista Nicolas Falacci nicméně v roce 2021 prozradil, že původní negativy byly ve skutečnosti nedopatřením odeslány do závodu na regeneraci stříbra, čímž se zničil nitrátový film, aby se z něj získalo cenné stříbro. Falacciho výpověď není možné ověřit, ale byla by plně v souladu se standardní praxí v oboru po mnoho desetiletí, která spočívala v ničení kopií a negativů nesčetných starších filmů považovaných za komerčně neperspektivní, aby se z nich získalo stříbro. (džanik)
- Téměř dvě desetiletí ležel film v archivu, než jej RKO prodalo televizi. Teprve pak si získal diváky a obdiv. (cariada)
Reklama