Režie:
Billy WilderKamera:
Charles LangHudba:
Hugo FriedhoferHrají:
Kirk Douglas, Jan Sterling, Robert Arthur, Porter Hall, Gene Evans, Timothy Carey, Iron Eyes Cody, Ray Teal, Frank Cady, Harry Harvey, Richard Gaines (více)Obsahy(1)
Příběh neúspěšného novináře, který začne pracovat pro okresní noviny v Novém Mexiku, protože už ho jinde nechtějí. Když náhodou objeví ve skalním indiánském sídlišti zasypaného člověka, ucítí velkou příležitost k návratu mezi žurnalistickou elitu. Věrný heslům "dobrá zpráva, žádná zpráva" a "špatná zpráva se prodává nejlíp" zorganizuje záchrannou akci takovým způsobem, aby mohl exkluzivními materiály co nejdéle zásobovat lačné noviny. Na opuštěném místě staré indiánské památky vypukne obrovský mediální cirkus s podporou tisíců čumilů, kteří se přijedou podívat i s rodinami na cizí neštěstí a hrdinskou práci záchranářů a tisku". (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (131)
Určitě je to zajímavý film, ale dnes již podle mě nemá, co nového nabídnout. Každý zná, jak se mají věci v novinářské branži, a proto si dovede představit, jak se situace bude vyvíjet. Právě v tom vidím největší problém. Vše je jasně nalinkované, odhadnutelné, postavy se chovají tak, aby štíhlou linii udržovaly, a adrenalin nikde. Já chci trochu vzrušení! Kvůli tomu jsem si připadal víc jako divák dokumentu, než příběhu. Ale zase podtext a hlavní herci jsou prima. Obávám se, že kdybych byl novinář, nepočínal bych si až tolik rozdílně od Chucka. Vždyť kdo by taky mohl v této situaci tratit... ()
Cynizmom prerastená kritika mediálneho hyenizmu. „Zvládnem malé i veľké správy. A ak náhodou nebude žiadna, sám vybehnem von a pohryziem nejakého psa... Zlé správy sa predávajú lepšie než dobré. Dobré správy nie sú správy.“ Kirk Douglas ako neúspešný bezcharakterný novinár valcuje a podáva jeden z výkonov jeho kariéry. Rovnako nadčasové a štipľavé ako o rok mladší Sunset Blvd. Za mňa aj po rokoch suverénna pecka. PS: Pre fanúšikov Nightcrawlera (2014) povinnosť! ()
Eso v rukávu výstižně ilustruje cynismus moderního žurnalismu (nejen „novinařiny“, ale žurnalismu jako epochy svého druhu), před jehož zárodky varoval již Henry David Thoreau nebo Walter Benjamin. První z nich spojil všeobecnou posedlost po novinkách s otupěním a lhostejností vůči přírodě, bližnímu i vlastní duchovní podstatě, druhý doložil rozmachem novinové informace (a jejím vytlačením tradičního vyprávění) postupující mezilidský rozkol, neschopnost sdělovat si zkušenosti a sdílet své životy. Wilder – zhruba patnáct let po Benjaminovi – nahlíží tuto vzrůstající mánii jako spleť zvrácených potřeb – zištnosti, senzacechtivosti, lačnosti po hrůze… – v níž se role snadno mění. Co však víc – režisér uvádí diváka na podobnou neúčastnou stoličku, jaké obsazují davy pozorovatelů a novinářů slétnuvších se kolem ústředního aktéra uvězněného ve štole, a nechává jej zakoušet podobné – a dík dokonalému psychologickému vhledu a mnohohlavému davu ohrožených (sebou samými) – ještě intenzivnější napětí, podobně bezbolestné a zvědavé, které právě kalí vzduch v Albuquerque. Jakoby mimoděčně jej tak vyzývá po pojmenování vlastní role v tomto novém „divadelním“ světě, a tím začíná nové, delší a hlubší drama. Fikce nefikce. ()
Opäť skvelý film od Wildera. Pre mňa je osobitný v tom, že aj keď popisuje udalosti z 50-tych rokov, pravdivejšie a podstatnejšie vyznejú v našej dobe. Film je učebnicou toho, ako média dokážu manipulovať masy a urobiť z nešťastia jedinca zábavnú šou. Aké súčasné. Obdivuhodný výkon tu podal Kirk Douglas v roli cynického novinára, ktorý si celú udalosť zmanažoval tak, aby mu sedela do príbehu a on získal späť svoje postavenie uznávaného novinára. ()
„Setkala jsem se v životě se spoustou natvrdo uvařených vajec,“ skládá dívka „poklonu“ neúspěšnému novináři, který se v nezajímavých okresních novinách „chystá odpálit svůj homerun!“ A žurnalistika je znovu na pranýři, protože „špatné zprávy se prodávají líp. A protože dobré zprávy nejsou žádné zprávy.“ Média tu vystupují jako docela modelový záporák. Vykalkulovaná, chladnokrevná, účelová. Lačně šmejdí v našich životech. Ale co bychom bez nich dělali? Když náš odmítaný hrdina náhodou objeví ve skalním indiánském sídlišti zasypaného člověka, ucítí lákavé titulky a příležitost vrátit se do velké žurnalistiky. Záchrannou akci zpropaguje takovým způsobem, že mu konkurenční noviny budou zobat z ruky. Cizí neštěstí holt táhne. Novinářské etice dává legendární Billy Wilder slušný direkt, dnes brzy stoletý Kirk Douglas je tady navíc bezchybný. ()
Galerie (47)
Zajímavosti (16)
- Chřestýši nejedí žvýkačky – zabalené ani rozbalené. (liquido26)
- Kirka Douglasa si spoločnosť Paramount Pictures požičala od Warner Bros. a za stvárnenie hlavnej postavy mu bol zaplatený honorár vo výške 150 000 dolárov. (westerns)
- Ide o druhý film Billyho Wildera, v ktorom postava pracovala pre fiktívnu firmu Pacific All-Risk Insurance Company. Tým prvým bol film Pojistka smrti (1944). (Reverse01)
Reklama