Reklama

Reklama

Ve hře je těžký hrdelní zločin, proto obžalovaný zaslouží tu nejlepší obhajobu... Napínavé drama ze soudní síně Svědek obžaloby bývá divadelními kritiky označováno za nejlepší divadelní hru legendární anglické spisovatelky Agathy Christie (1890–1976). V divadelní hře rozvedla zápletku stejnojmenné krátké povídky. Premiéra proběhla v roce 1953 na prknech londýnského divadla Winter Garden Theatre, o rok později se hra dočkala uvedení na Broadwayi. Tam slavila ještě větší divácký úspěch, proto o námět rychle projevili zájem filmoví producenti. Zakázku na zfilmování divadelní hry přijal jeden z nejvýznamnějších režisérů tehdejší doby Billy Wilder. Ten se poměrně věrně držel divadelní předlohy, zásadní rozdíl ale představuje ztvárnění postavy respektovaného právníka Sira Wilfrida Robartse. Slavný britský herec Charles Laughton ve filmu oproti seriózní podobě v předloze představuje osobitého lišáka, který srší hláškami a sarkasmem. Nejzkušenější soudní obhájce v Londýně se ujímá komplikovaného případu mladého muže, který byl obviněn z brutální vraždy starší zámožné vdovy. V roli obžalovaného naposledy zazářil na stříbrném plátně populární herec zlaté éry Hollywoodu Tyrone Power, který později tragicky zesnul při natáčení filmu Šalamoun a královna ze Sáby (1959). Obžalovaný Leonard Vole trvá na své nevině a díky svému osobnímu kouzlu dokáže přesvědčit mistra beznadějných případů, aby mu u soudu pomohl dokázat, že představuje spíš oběť než chladnokrevného vraha. Sir Robarts vymyslí důmyslný plán obhajoby, který ale fatálně závisí na výpovědi Leonardovy německé manželky Christine. V typické roli osudové ženy se zde představila Marlene Dietrichová. Její výpověď pod přísahou v soudní síni zcela změní průběh šetření a vede k mnoha šokujícím zvratům. Rameno spravedlnosti se totiž může načas vychýlit, pravda ale nakonec stejně vyjde najevo. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (234)

GodComplex 

všechny recenze uživatele

Velmi solidni a z historickeho hlediska zasadni dilo ze soudni sine, ze ktereho budouci generace v ramci tohoto zanru cerpaji ve velkem. Scenar neni spatny, ale je na nem az prilis znat, ze je to zalozene na necem, co psala Agatha Christie, ktera to obecne moc nedava. Kdo to take velmi, ale opravdu velmi silne nedaval byla Marlene Dietrich a Tyrone Power, kteri by mohli davat lekce z prehravani a neduveryhodnosti. Jediny, kdo si to naopak herecky suverene diktoval byl obhajce Charles Laughton, u ktereho mate pocit, ze kazdou chvili dostane infarkt. Nejzajimavejsi na celem filmu je taktika v potitulkovem konci, kdy vam narrator zacne vysvetlovat abyste hlavne nikde nevyslepicili twist. 7/10 ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Mám rád Agathu Christie, protože dala světu Hercula Poirota a protože napsala tuto geniální hru. Mám rád Billyho Wildera, protože byl perfekcionista a tento film (stejně jako mnohé jiné) je na první pohled bez chyby. Na druhý pohled je však geniální. Mám rád filmy ze soudního prostředí. Mívají propracované dialogy a přitom operují na velmi malém prostoru, ve kterém ten chytrý slovní ekvilibristikou zamete s tím blbým. Mám rád Marlene Dietrich. Pro její krásu i v sedmapadesáti letech. Další majstrštyk, který budete napjatě sledovat do poslední chvilky. A kdo zná Agathu Christie ví, že jistý si bude až po "The End". Mám rád tento film. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Nechme stranou, že kvůli spoileru Marlene přišla o svého zlatého mužíčka (skrze Agáthu by to bylo i velice trefné), ale nechme si poradit od první sloky I May Never Go Home Anymore, však Come on, join the party / have a hearty glass of rum / Don’t ever think about tomorrow / for tomorrow may never come. Marlena s harmonikou? Vždycky! ()

kareen 

všechny recenze uživatele

Já jsem si říkala, že tak přímočaré soudní drama mi na Agathu Christie zrovna nesedí, že ta zápletka nakonec určitě tak jednoduchá nebude a samozřejmě jsem se nespletla. Ale to rozhodně není jediné plus tohoto snímku, zmínit musím kromě výborně vypointovaných dialogů především všudypřítomný anglický humor, který je dokonale vyvážený tak, aby zároveň nerušil dramatickou stránku a v neposlední řadě také charaktery, kromě silné ženské osobnosti, ztvárněné Marlene Dietrich, nejvíc pobaví hlavní postava právníka Wilfrida a jeho vyhýbání se léčení a péči starostlivé ošetřovatelky. A pomyslný klobouk dolů před Billy Wilderem, film natočený roku 1957 a přesto si bez problémů dokázal udržet mou plnou pozornost po celé dvě hodiny, myslím, že by se od něj mohli mnozí současní režiséři hodně učit. ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

A já si vždy myslel, že pozice nejkrásnější potvory filmového plátna bude navěky okupovat Sharon Stone jako Catherine Tramell. To co ovšem tady předvádí Marlene Dietrich je rozhodně neméně dokonalé. Jinak mě samozřejmě ohromovaly fantastické herecké výkony, nejvíc pochopitelně Charles Laughton, jehož advokát je dokonalý. Už jsem to často psal, ale soudní dramata já prostě můžu. 85% ()

Galerie (39)

Zajímavosti (11)

  • Scéna, v ktorej jeden z amerických vojakov počas speváckeho vystúpenia roztrhne Marlene Dietrich (Christine) nohavice, bola plánovaná so zámerom odhaliť nohy božskej Marlene. Natáčala sa 145-krát a stala 90 tisíc amerických dolárov. (marlon)
  • Film byl v roce 2008 zařazen Americkou filmovou institucí v kategorii soudní drama na 6. příčku. (TheDude)

Související novinky

Ben Affleck zremakeuje Svědka obžaloby

Ben Affleck zremakeuje Svědka obžaloby

20.08.2016

Kdyby se vybíraly nejlepší filmy z padesátých let, jen těžko by mezi nimi chyběl Svědek obžaloby. Soudní drama Billyho Wildera vychází z povídky (a následné divadelní hry) od Agathy Christie, získalo… (více)

Reklama

Reklama