Reklama

Reklama

Ve hře je těžký hrdelní zločin, proto obžalovaný zaslouží tu nejlepší obhajobu... Napínavé drama ze soudní síně Svědek obžaloby bývá divadelními kritiky označováno za nejlepší divadelní hru legendární anglické spisovatelky Agathy Christie (1890–1976). V divadelní hře rozvedla zápletku stejnojmenné krátké povídky. Premiéra proběhla v roce 1953 na prknech londýnského divadla Winter Garden Theatre, o rok později se hra dočkala uvedení na Broadwayi. Tam slavila ještě větší divácký úspěch, proto o námět rychle projevili zájem filmoví producenti. Zakázku na zfilmování divadelní hry přijal jeden z nejvýznamnějších režisérů tehdejší doby Billy Wilder. Ten se poměrně věrně držel divadelní předlohy, zásadní rozdíl ale představuje ztvárnění postavy respektovaného právníka Sira Wilfrida Robartse. Slavný britský herec Charles Laughton ve filmu oproti seriózní podobě v předloze představuje osobitého lišáka, který srší hláškami a sarkasmem. Nejzkušenější soudní obhájce v Londýně se ujímá komplikovaného případu mladého muže, který byl obviněn z brutální vraždy starší zámožné vdovy. V roli obžalovaného naposledy zazářil na stříbrném plátně populární herec zlaté éry Hollywoodu Tyrone Power, který později tragicky zesnul při natáčení filmu Šalamoun a královna ze Sáby (1959). Obžalovaný Leonard Vole trvá na své nevině a díky svému osobnímu kouzlu dokáže přesvědčit mistra beznadějných případů, aby mu u soudu pomohl dokázat, že představuje spíš oběť než chladnokrevného vraha. Sir Robarts vymyslí důmyslný plán obhajoby, který ale fatálně závisí na výpovědi Leonardovy německé manželky Christine. V typické roli osudové ženy se zde představila Marlene Dietrichová. Její výpověď pod přísahou v soudní síni zcela změní průběh šetření a vede k mnoha šokujícím zvratům. Rameno spravedlnosti se totiž může načas vychýlit, pravda ale nakonec stejně vyjde najevo. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (234)

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Fantastické herecké výkony nepríjemne chladnej Marlene Dietrich a predovšetkých Charlesa Laughtona v roli "neporaziteľného" advokáta, vynikajúci scenár v ktorom nič nie je ako sa na prvý pohľad zdá a réžia hodná majstra Wildera. Tento chapik je jednoducho fenomenálny a človek môže len krútiť hlavou ako inteligentne a pútavo preniesol na plátno hru A. Christie. A v závere nádherne vystihol o čom je právo a spravodlivosť- že sú to pojmy značne relatívne...Iné hodnotenie ako plný počet neprichádza do úvahy a WIlder nebezpečne koketuje s mojou režisérskou top 5 !!! ()

kareen 

všechny recenze uživatele

Já jsem si říkala, že tak přímočaré soudní drama mi na Agathu Christie zrovna nesedí, že ta zápletka nakonec určitě tak jednoduchá nebude a samozřejmě jsem se nespletla. Ale to rozhodně není jediné plus tohoto snímku, zmínit musím kromě výborně vypointovaných dialogů především všudypřítomný anglický humor, který je dokonale vyvážený tak, aby zároveň nerušil dramatickou stránku a v neposlední řadě také charaktery, kromě silné ženské osobnosti, ztvárněné Marlene Dietrich, nejvíc pobaví hlavní postava právníka Wilfrida a jeho vyhýbání se léčení a péči starostlivé ošetřovatelky. A pomyslný klobouk dolů před Billy Wilderem, film natočený roku 1957 a přesto si bez problémů dokázal udržet mou plnou pozornost po celé dvě hodiny, myslím, že by se od něj mohli mnozí současní režiséři hodně učit. ()

Reklama

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Mám rád Agathu Christie, protože dala světu Hercula Poirota a protože napsala tuto geniální hru. Mám rád Billyho Wildera, protože byl perfekcionista a tento film (stejně jako mnohé jiné) je na první pohled bez chyby. Na druhý pohled je však geniální. Mám rád filmy ze soudního prostředí. Mívají propracované dialogy a přitom operují na velmi malém prostoru, ve kterém ten chytrý slovní ekvilibristikou zamete s tím blbým. Mám rád Marlene Dietrich. Pro její krásu i v sedmapadesáti letech. Další majstrštyk, který budete napjatě sledovat do poslední chvilky. A kdo zná Agathu Christie ví, že jistý si bude až po "The End". Mám rád tento film. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Největší zásluha patří Agátě Buonarroti, nicméně stěhovák Billy to převezl do Nového Yorku nadmíru spolehlivě a co víc, jizlivým hašteřením na trase kardiak s kalciem v doutníku - pedantská ošetřovatelka ten mramor i přeleštil.. Pravda, vícevrstvý twist mohl skončit před nástupem jisté brunety, ale když se člověk zpětně ohlédne, musí jen obdivně pokývat hlavou nad jeho neprůstřelností. A berte to tak, že lišák Wilfrid má zase důvod popíjet v soudní síni kakao v brandy.. Každopádně v kauze brilantně zrežírovaného soudního dramatu, co úkladně napadl diváckou bránici suchým britským sarkasmem a na konci opakovaně znásilnil mysl, je Wilder shledán vinným ve všech bodech obžaloby.. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Tenhle film se celou dobu tváří jako klasická soudní kriminálka. Vy to po tý hodině a půl všem těm hercům a herečkám věříte a řikáte si, že jste viděli tuctovku, na kterou jste přišli už od samotného začátku a hrdě se těšíte, až to každýmu vyblejete do světa. Jenže ouha, film má posledních dvacet minut, kde se stane asi tucet naprosto šokantních scén a vše je v tu ránu okamžitě jinak. Už jenom kvůli tomu to stojí za to tenhl film vidět, protože to, co udělali s koncem, to ani v dnešní době nenajde konkurenci. ()

Galerie (39)

Zajímavosti (11)

  • Dopisy, které byly použity jako důkaz, by ve skutečnosti neuspěly, protože každý důkaz musí být dodán před soudním líčením a musí být i doložen jeho původ či zdroj. (Listeroman)
  • Film byl v roce 2008 zařazen Americkou filmovou institucí v kategorii soudní drama na 6. příčku. (TheDude)

Související novinky

Ben Affleck zremakeuje Svědka obžaloby

Ben Affleck zremakeuje Svědka obžaloby

20.08.2016

Kdyby se vybíraly nejlepší filmy z padesátých let, jen těžko by mezi nimi chyběl Svědek obžaloby. Soudní drama Billyho Wildera vychází z povídky (a následné divadelní hry) od Agathy Christie, získalo… (více)

Reklama

Reklama