VOD (1)
Série(2) / Epizody(16)
Obsahy(3)
Chytrá, sarkastická a tak trochu bezcitná? Wednesday Addamsová vyšetřuje sérii vražd a tu a tam se na Akademii Nevermore s někým spřátelí. Udělá si ale i pár nepřátel. (Netflix)
Videa (3)
Recenze (603)
Na začiatku ma sklamalo, keď som zistil, že Wednesday nebude exot medzi ľuďmi, ale exot medzi nadprirodzenými exotmi. Príbeh bol však uspokojivý. A celkom originálny výber prítomných bytostí. Miesto očakávanej dominancie upírov / vlkolakov, sa tu vyskytuje len jedna nevyvinutá vlkolačka, zvyšok sú sirény a medúzy. Ale je to naozaj pozitívum? Nesnažili sa Burtonovci týmto výberom len odlíšiť od Twilightu? Jasné, úroveň je niekde inde, no cringe by bol na svete. Čiže snaha o originalitu nemusela byť ani tak autorov prirodzený trade mark, ako skôr z núdze cnosť. ()
Středy bylo třeba. Jednak se ze světa přiteplených slůňátek a močopudných sirotků s opětovně nabytou záhrobní hravostí vrátil velký Tim v celé své morbidní síle, druhak se ukázalo, že materiál pro náctileté retardéry nemusí nutně vypadat jako plagiátorská lobotomie typu Heryho Potrata nebo pásová rakovinotvorná ultralobotomie typu Upířích akademií, deníků a Satan ví čeho všeho ještě, třeťak se na výsluní zaslouženě dostala mimicky dokonalá nihilgotka naprosto xežrání – slečna Ortégová, no a čtvrťak si zase jednou od cévkování dědy Daglese odskočila před kameru Kateřina Zeta Jonášová a ukázala, že lze stárnout s grácií a i bez přídavků výraznějších konzervantů, přičemž samice i po datu spotřeby nemusí nutně hned zplesnivět a i ve svém požehnaném věku může pořád být skoro Alfa. Prostě milý, hravý, zábavný a scénáristicky příliš nedebilizující seroš s mnoha rozkokošnými hřbitovními detaily, plně ctící tradice Adamsovic klanu a s atmosférou silně připomínající legendární Buffy. Tudíž jedinou škodou zůstává, že se toho satanžel chytla neomarxistická platforma demagogické patodiverzity, kterou však Tim až na dva drobné pomrdy naštěstí téměř dokázal udržet na duhové uzdě. Při pohledu na nigerijskou negrosirénu by Homér patrně kapku proškrtal Trojskou válku, protože by Paris (samozřejmě senegalský mouřenín) prostě vyprcal krásného Hektora (nebinární transvestita) a vše by zůstalo doma, a to včetně Odysea a jeho náruživě žárlivého achujského manžela Agamemnóna. A to, že má příznačně zženštilý tlustý šprt bez kamarádů – Evžen – dvě maminky, není, milí soudruzi, legálně ani biologicky možné. Mohl by mít maximálně jednu maminku a jednu lesbotetu (A ne, nemusí ji říkat tati!), popřípadě dvě lesbotety, které by oslovoval třeba „matky na lízing“. Ovšem vzhledem k absenci dalších patoincidencí nic, kvůli čemu by si jeden okamžitě musel zalívat oči voskem a připoutávat se ke stěžni. ()
"Vrána k vráně sedá, exota si hledá." V Addamsově rodině jsem vyrůstal a i díky nim ze mě je to, co je, čili hravá dablzrůda. Byl to láskyplný svět černočerného humoru a té správně morbidní rodinné pohody, tak trochu jinak žijících milých monster. Třicet let uteklo jak černá voda a najednou... mám příležitost ukázat, jak mladého ducha mám a že umím jít s dobou. Nebudu srovnávat, ohrnovat nos či lopatou kopat seriálu hrob, to nechám tuctům csfd ptakopysků, uskladněných ve skříni, v pytlích vedle strýčka Nick-Nacka. Já si budu pochvalovat. Že je Wednesday osamělá morbiďačka, která by možná chtěla... a ve své zasmušilosti je děsně šik a sexy. Že její, scenáristy opuštěný (a nemučený) bráška Pugsley je utajený levoboček Benicia Del Tora (ty oči, ta mimika) a že Morticia má nový pohled, tajnosnubný i ostrý jak Zorrův kord. Že i všichni ostatní (lykantropické koťátko... vaúúú), ruku v Ruce či dráp v chapadlu, důstojně kráčejí v morbidních stopách svých předchůdců. Až na jednoho. Ano, mluvím o tom obscénním orangutanovi, čili Luisi Guzmánovi. Ach jo. Původní Gomez Addams byl temný aristokrat, gentleman každým coulem. Vážně bylo nutné jeho postavu takhle zprasit, takovým žoviálně se pitvořícím hňupem? Myslím, že i casting u nás v Plzni, mezi bezďáckýma květákama nebo v zoo, v pavilonu opic, by dopadl líp. Nemohu jinak, odebírám hrst hlíny a jen čtyři hážu na rakev. ()
Na třetí pokus se to Timu Burtonovi podařilo. Už od 80. let se totiž motal kolem několika zpracování Addamsovy rodiny. Jenže dvojici populárních snímků z počátku 90. let nakonec režíroval Barry Sonnenfeld a o animák, který se po průtazích dostal do kin v roce 2019, se postarali Greg Tiernan a Conrad Vernon. Makabrózní poetika Addamsovy rodiny se přitom k Burtonově stylu a poetice nadmíru hodí, takže fanoušci a fanynky tvorby čtyřiašedesátiletého rodáka z Kalifornie mohou jásat, že je dlouho vyhlížené spojení tématu a tvůrce konečně na světě. Přesněji řečeno, jásat mohou hlavně ti, kteří právě vstupují do období pubescence. ()
Galerie (425)
Zajímavosti (60)
- Ve svých 66 letech je Luis Guzmán nejstarším hercem, který dosud hrál Gomeze Addamse na televizní obrazovce. (HanzoBureshi)
- Ve 24. minutě, když se Wednesday (Jenna Ortega) dívá s Tylerem (Hunter Doohan) na film, tak zní z obrazovky skladba „Perfect Day“ od americké zpěvačky Hoku Ho Clements. (Trajektt)
- Toto je čtvrtý komiksový film Catherine Zeta-Jones po filmech Fantom (1996), Zorro: Tajemná tvář (1998) a Legenda o Zorrovi (2005). (HanzoBureshi)
Bizarní Addamsova rodina měla prvoplánově satirovat ideální americkou rodinu, rodina se poté součástí popkultury, kdy jejich popularitě přispěla i dvojice hraných filmů v režii Barryho Sonnenfelda i animované seriály a filmy. Addamsovy rodiny se poté vždy chtěl chopit režisér Tim Burton, který se původně mohl chopit již právě filmu, který v roce 1991 realizoval Sonnenfeld. Burton dal ovšem tehdy přednost Batman se vrací a svůj sen si tak nakonec mohl splnit až nyní. Tedy tak napůl, protože se chopil režie prvních čtyř epizod seriálu Wednesday. Právě starší dítě Morticie a Gomeze Addamsových se dočkává vlastního osmidílného seriálu, kdy ve výsledku celý seriál funguje na principu kriminálky a nechybí pochopitelně ani mysteriózní atmosféra. Má ovšem tahle adaptace výrazné rodiny smysl pro existenci? Prvních čtyř epizod se chopil zmíněný Burton, dalších dvou Gandja Monteiro a posledních dvou James Marshall. Wednesday je poté do velké míry pojatá jako coming of age story, kdy se nějak po vzoru původních příběhů Addamsovy rodiny kloubí humor i morbidita. Tvůrčí tým si poté zaslouží automatickou pochvalu za obsazení Jenny Ortegy. Šikovná 20-letá herečka je castingovou trefou do černého, kdy je Wednesday v jejím podání přesně tak sarkastická a zdánlivě chladná. Je skvělou nástupkyní Christiny Ricci (která v tomto seriálu hraje učitelku botaniky na Wednesdayině internátní škole) a minimálně díky ní by za úvahu stálo nějaké to prodloužení pro minimálně 2. sérii. Moc jiných důvodu se totiž vlastně nenajde. Wednesday má největší problém v tom, že je i přes víceméně detektivní zápletku docela průhledná a změna konceptu klasické Addamsovy rodiny ve finále nepůsobí kdovíjak nosně. Tim Burton poté sice v prvních čtyřech epizodách nezapře svůj vizuální um, o to více ovšem působí rutiněji uchopení Monteiro a Marshalla v druhé polovině. Wednesday by přitom klidně mohla být pojatá jako Euforie s fantasy prvky, v rámci detektivní zápletky ovšem skutečně nefunguje cokoliv jako napětí a ve výsledku je to sice celé poměrně hravé, v součtu ovšem prázdné. Akademie Nevermore přitom dokáže působit jako méně ohromující Bradavice, Věc je pořád úžasná postava a Gwendoline Christie tu má jako ředitelka Larissa Weems po Luciferovi v letošním Sandmanovi již 2. působivou seriálovou roli v jednom roce. Změna konceptu klasické příběhu o Addamsově rodině je poté sice svěží, zároveň se tím ovšem krapet vytrací kouzlo původního konceptu Addamsovy rodiny a Wednesday, která je pořád svá, to vlastně dvakrát nezachrání. I přes fakt, že jsou poté epizody v režii Burtona pořád vizuálně působivé (a jeho dvorní skladatel Danny Elfman ve spolupráci se skladatalem Chrisem Baconem nezklame), Wednesday vlastně nikdy jako seriál s vysokými produkčními kvalitami, chvílemi by bylo vlastně zaměnit ho se seriálem, kterému je domovem nějaká televizní stanice. Catherine Zeta-Jones i Luis Guzmán poté sice na malém prostoru jako Morticia a Gomez zvládnou zazářit, Fred Armisen působí, že si epizodní roli strýčka Festera vlastně celkem užívá, časem se ovšem ukazuje, že možná nebylo moudré vystavit seriál pouze na Wednesday. Minimálně ne v této podobě, kdy se chtě nechtě skutečně vytrácí výraznost Wednesday Addams, kdy to celé nedokáže spasit ani opravdu fantastická Ortega. Minimálně díky ní by si seriál rozhodně nějakou další šanci zasloužil, ve výsledku je ovšem ze seriálu cítit pouze nevyužitý potenciál a mrzení z toho, že tvůrci zřejmě nedokázali pochopit pravou esenci Addamsovy rodiny. Tim Burton si částečně splnil sen, Jenna Ortega má opět nakročeno o kousek výš k velmi úspěšné kariéře a samotný seriál má lepší epizody, kdy některé z nich mají skutečně několik působivých momentů. Jenomže v celku Wednesday dvakrát nefunguje a s mysteriózním konceptem si dvakrát vyhrát nedokáže. Samotné obsazení Addamsovy rodiny poté nemá chybu, je ovšem těžké říct, zda má samotná Wednesday v tomto podání nějakou světlou budoucnost.... () (méně) (více)