Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Po akci, která se fatálně zvrtla, se nájemný vrah pustí do boje se svými zadavateli i sám se sebou a žene se přes hranice za odplatou. Není to prý ale nic osobního… (Netflix)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (555)

Lima 

všechny recenze uživatele

Možná nejmeditativnější Fincher doposud, hudba celou dobu poklidně tepe, jako když Fassbenderův asasín na začátku trpělivě čeká na svůj výstřel, vnímajíc pečlivě svůj srdeční puls a stejně jako téměř celý film se nikam nežene a s až obsedantní pečlivostí si opakuje „Drž se plánu….neimprovizuj.“ A přesně to dělá i Fincher, promyšleně, s precizností švýcarského hodináře na sebe vrší jednu pečlivě komponovanou scénu za druhou a jakoby se, mimoděk, obtiskl i do Fassbenderovy postavy. Na začátku si dotyčný, po zpackané vraždě, řekne „Kurva, tak tohle je poprvý“ a stejně tak bych viděl i Finchera, že mu podobné myšlenky létaly hlavou po rozporuplně přijímaném Mankovi. A jakoby se oba dva honili za dokonalostí, kde se selhání neodpouští. Do plného kvaltu v hodnocení přeci jenom něco chybělo a Fincher za to nemůže. Snad jsem od scénáře Walkera čekal podnětnější myšlenkový přesah (´8mm´ pořád nepřekonáno), snad lepší završení a ne tu mělkou pointu na konci, včetně těch několika idylických záběrů, které jsou fakt plytké. Každopádně precizní Fincher ..… precizní ´Fincher is back!´, tak jak ho máme rádi. Jenom ten Andrew K. Walker si vybral slabší chvilku. ()

Traffic 

všechny recenze uživatele

Napadá mě několik paralel s Klubem rváčů. Oba filmy stojí na protagonistově voiceoveru, který bychom mohli označit za nespolehlivý, ale v každém případě z trochu jiných důvodů. Zatímco Jack / Tyler Durden je nespolehlivým vypravěčem, s nímž sdílíme schizofrenně poblouzněné vidění reality, stoické promluvy nájemného vraha v Zabijákovi jsou nespolehlivé v tom smyslu, že přes zdání husťáckých (sebe)motivačních keců představují zvrácený postoj ke světu, s nímž se nakonec ocitá v rozporu i sám asasín. Je to taková krajně nihilistická variace Ghost Doga, v níž se východní praktiky jako meditace a jóga staly především dalším nástrojem k zefektivňování vlastní práce. Když si pak zabiják podesáté zopakuje mantru "Neimprovizuj" a vy přitom vidíte, že od začátku nedělá nic jiného, než že improvizuje, musíte se tomu smát. (Ano, Zabiják je černá komedie, která by se měla jmenovat Gone Wrong). Vypravěčsky přitom skvěle fungují jak první tři kapitoly, v nichž jsme převážně pozadu za protagonistou (a částečně stejně jako on netušíme přesně, proti čemu stojí), tak kapitoly čtyři až šest (plus epilog), kde už má akce spíš charakter postupně odškrtávaných fajfek, nicméně jakýkoli dojem mechaničnosti dokáže šikovně přesměrovat do ubíjejícího aktu pomsty jako takového. Druhá paralela s Klubem rváčů je více tematická. Oba jsou to filmy (černé komedie) o životě v pozdním kapitalismu. Jenže zatímco v Klubu rváčů ještě Jack / Tyler sní o autentickém vzdoru proti systému, v Zabijákovi už je jakékoli domnělé outsiderství protagonisty plně začleněné do neoliberálních struktur. Jestliže Tyler Durden se bouří proti konzumu a pokouší se obnovit smysl pro autentickou zkušenost (a autentickou maskulinitu), anonymní zabiják s nekonečným množstvím identit a mega tučným bankovním kontem (které si ale nemá čas užít) ze svojí askeze udělal integrální součást sebe jako pozdně kapitalistického subjektu. Všeprostupující distance (odcizení) už není nežádoucím prvkem, který bychom měli překonat, ale naopak žádoucí součástí takřka všech profesních i jiných vztahů. Scéna v restauraci je antitezí steakové scény z Matrixu, kde ještě existovala domněnka, že člověk se zaprodá systému kvůli povrchním smyslovým počitkům; tady už ani tohle nefunguje. Není to nic extra nového, o týchž věcech už kdysi točil Antonioni, a pokud mi Zabiják nějaký film připomněl, tak (vedle Melvilleových gangsterek) Povolání: Reportér. Fincherův smysl pro jízlivost mi ne vždycky sedne, ale tady je natolik jemně a hladce zašitý do přesně šlapající žánrovky, že mě to bavilo velmi. ()

Reklama

Mazarini 

všechny recenze uživatele

Herecky v topu, atmosferou taky ale plytka zapletka to odstrelila a zklamala. Soundtrack skoro vubec nevyznel, coz je problem kdyz na YT zni lepe nez v samotnem filmu. Pravdepodobne nejblizsi filmova adaptace herniho Hitmana se stejne debilne podanym a upozadenym pribehem. Mel ten napad jeste chvili nechat dovarit a parkrat prepsat a mohli jsme mit noveho Finchera, ktery si budu pravidelne poustet, stejne jako hned nekolik jejo starych majstrstyku. Toto jednou stacilo:( Moc umelecke, hodne filozoficke, malo poutave a malo zabavne. Jen si vzpomente na se7en, zodiac, hra. Ujelo... P.S. nebudeme se bavit o tom jak nelogicky to vrazdeni a exekuce vypada? ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Nikdo není výjimečný. Všichni jsme pouhé odchylky, ale jinak jsme v podstatě všichni stejní. Finecherův filozofující Zabiják vysvětluje důležitost překonávání nudy a výhody pečlivosti. Uvolněnější a klidnější úvod jsem snad neviděl. Je to balzám na duši a vzpomínání na seriálového Dextera ve svých začátcích. Umělé úsměvy, u McDonalda nebo u přepážce na letisti. Fassbender klade důraz na minimalistický projev, úspornou, pomalou mluvu a promyšlený, naplánovaný život, který se v jednom klíčovém momentě vymkne z kloubů. Andrew Kevin Walker adaptuje komiksovou předlohu o metodě a o tom jak důležité je zůstat nad věcí. Fincher zvolil repetivni opakování pravidel, které jsou ale často porušovány, aby zdůraznil hrdinův vnitřní neklid, který ovšem nemá vliv na jeho efektivitu. Prostě další den v práci.  Melancholická cesta za pomstou jako by byla pravým opakem Johna Wicka, přesto nabízí jednu z nejintenzivnějších bitek dvou zcela odlišných zabijáků, kterou vyloženě probublává umírněný (jak jinak) soundtrack Reznora s Rossem. Bez emocí, přesto naprosto precizně zrealizovaná. Právě absence emocí nebo nějaká nečekaná finesa brání Zabijákovi být něčím více než precizní a chladnou studií lidí, kteří prostě, don't give a... Fuck! ()

Omnibus 

všechny recenze uživatele

Kdo s čím zachází, s tím taky schází.“ Co by na tu trefu do černé(ho) řekli Nájemní vrazi? Miguel: „Ser na plán a improvizuj... Neumíš? Jdeš od válu, dědku!“ Robert: „Je čas přiznat si věk.“ A měl by recht. Umění trpělivě ležet na karimatce celé dny, jako nějaký hibernující had, a jen občas se rozvážně protáhnout cviky jógy, to vše je málo platné, když pak před výstřelem zlobí prostata, oči i cit pro timing. OKÉNKO HOTELU: [][] Glosátor Fassbender to neukecal. Koho měl klient najmout raději? [][] Mě. Já bych si hlavu velkého zvířete se zadkem eskortky nespletl! [][] Tildu Swinton, při lap dance by ho kuchnula nožem. [][] Legendu Finchera. Ačkoli toho spíš ne. Svůj zabijácký instinkt z Klubu rváčů už ztratil. [][] Shrnuto. Není nad to, když mě o svědomí, smrti, lásce a o smyslu života poučuje nájemný vrah. Vyhořelý otravný mudrlant a chodící encyklopedie, navíc bez špetky charisma. Tak hlavně že zklidnil tep na 60. A trefil... jen tři hvězdy. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (11)

  • Původně měl Zabiják při své práci nosit běžné kožené rukavice, ale proslule perfekcionistický režisér David Fincher chtěl něco "trochu elegantnějšího". Po důkladném zkoumání několika variant nakonec padla volba na ty gumové, které vidíme ve výsledném filmu (tmavé, lesklé, poloprůhledné). Byly to ovšem rukavice, které jsou vyráběny specificky pro sexuální praktiku, nazývanou "fisting" (vaginální či anální). Vzhledem k tomu, že 1) jsou příliš tenké na to, aby mohly být používány opakovaně, 2) Fincher má ve zvyku natáčet desítky variant jediné scény a 3) fisting není masově rozšířenou zábavou, se filmařům podařilo vcelku rychle vyprázdnit příslušnou část skladiště dotyčného výrobce. Slovy Michaela Fassbendera "jsme způsobili akutní nedostatek fistingových rukavic na celém východním pobřeží Spojených států." (NIRO)
  • Při výběrech kostýmů pro titulní postavu (Michael Fassbender) bylo učiněno rozhodnutí, že aby doopravdy splýval s davem, nebude nikdy nosit nic, co se nedá koupit v běžném obchodě na běžném letišti. (NIRO)
  • Natáčanie začalo v novembri 2021 v Paríži. Pokračovalo v Dominikánskej republike v decembri 2021, potom sa neskôr v tom mesiaci presunulo do New Orleans. Vo februári 2022 sa opäť sťahovalo, tentokrát do Chicaga a následne na desať dní do St. Charles, Illinois (ktoré má znázorňovať predmestie Beacon, New York), kde sa koncom marca 2022 natáčanie ukončilo. (Arsenal83)

Související novinky

Krásné svátky a PF 2024

Krásné svátky a PF 2024

24.12.2023

Nebýt přesunu druhé Duny na jaro 2024, byl by uplynulý filmový rok výjimečný. I přesto ale byl skvělý, plný filmových překvapení. Tím největším byl “selfmade fenomén” sociálních sítí Barbenheimer,… (více)

Seriálový Mindhunter je definitivně mrtvý

Seriálový Mindhunter je definitivně mrtvý

23.02.2023

Patříte mezi fanoušky seriálu Mindhunter od režiséra Davida Finchera? Pak pro vás má tvůrce špatné zprávy. Zdá se, že po pár let starých informacích, že herci byli uvolněni ze svých smluv a se třetí… (více)

David Fincher dotočil svůj nový film

David Fincher dotočil svůj nový film

31.03.2022

Tradičně si režisér David Fincher (Sedm, Zodiac) mezi svými filmy nechává pár let rozestup, oblíbený tvůrce teď ale naštěstí fanoušky na svůj další projekt po poněkud úzce zaměřeném Mankovi nenechá… (více)

Reklama

Reklama