Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Animovaný
  • Drama
  • Komedie
  • Krátkometrážní
  • Horor

Poslední recenze (8 361)

plakát

Přicházejí z tmy (1953) 

První cca čtvrt hodina je úžasná zábava skoro stejně dokonalého ranku jako Botostroj, vzhledem k tomu, jak je zde všechno šíleně přehnané - ať už chování teroristů, tak i nezištné vzájemné pomáhání vesničanů a korunu tomu nasazuje naháněčka v lese a malý kluk, co se strašně těší na mírový pochod. A nejen to, bavil mě i samotný fakt, že při přestřelce schytá hrdinný policista snad tři kulky, ale přesto dál běhá po lese dokud nepadne - a samozřejmě neumře. Takhle tu ti hodní schytají a přežijí mnoho ran, ale na ty hnusné záškodníky stačí jen jedna, do úplně náhodného místa, a je hned po nich. A to nahodilé střídání noci a dne v úvodní scéně! Jak od Eda Wooda... Potud to bylo ještě další guilty pleasure ze začátků 50.let, jaké mám rád, jenže pak se do záškodnické rodiny vrátí táta z lágru a tam už mi to pomalu začalo překračovat na druhou stranu, kdy mě celá ta propaganda nejhrubšího zrna začínala štvát. Padouši jsou sice ukázkově strašně zlí, nejradši by vyvraždili celou vesnici a chudákům z KSČ všechny dokumenty ukradli, ale ono je to až tak černobílé, že jsem se tomu už ani smát nedokázal. Za prd to stojí nejen kvůli bolestně šablonovitým postavám (a snad i ty šablony by v sobě měly víc životnosti), ale taky se na tom dost podepsal vyloženě mizerný scénář, který chce být drsný a ukázat nám, jak ti, jenž se Stalinem a Gottwaldem nebudují nové zítřky, jsou zavrženíhodný odpad, pokud se sami nekají; jenže nikdy nemůže vyniknout, když se před vším byť jen trochu drsným zalekne, takže je to spíš sled náhodných záškodnických a hrdinských scén, které se zničehonic, v uspěchaném závěru, střetnou. Obě strany jen existují a to je vše, co se o nich dozvíme, když samozřejmě vynechám předem jasný fakt, komu fandit. Což ale taky není zrovna lehké určit, jelikož obě strany působí strašně nesympaticky a ve finále jsem spíš "fandil" teroristům, protože protagnoista Karel, heroizující udavačství, mě svým silně totalitářským postojem vytáčel. Ale on to asi je jen paskvil na objednávku, což by vysvětlovalo, proč je to tak děravé a krátké. Každopádně i tady mírový pochod zachrání svět a ačkoli už jsem se v tu dobu dávno ničemu nesmál, stojí za zmínku krátká prolínačka, při které Gottwald a Stalin jakoby bdí z nebes na českou krajinu... a tam už jsem se neudržel a aspoň trochu guilty pleasure se před závěrečným titulkem dočkal. Jako komedii bych to viděl, dejme tomu, za 2*, vážně tak na hvězdičku kvůli pár řemeslně zdařilým scénám a hlavně kvůli výkonu mladého Rudolfa Hrušínského, který nemá co hrát, ale přesto je skvělý a pocitově charismatický. U zbytku těžko říct, tady neměl vlastně nikdo co hrát. Lepší 1*

plakát

Big City Greens: The Movie (2024) 

Tak i Greenovi už mají vlastní film a Gumball furt nic... Ale tady si moc stěžovat nehodlám, jelikož se to, překvapivě, povedlo. Sice bych byl rád, kdyby se tam tak často nezpívalo (v seriálu jsem to jednak skoro nezažil, druhak to tu působilo dost na sílu) a vše s Remym mi přišlo poněkud moc infantilní (ale s tím jsem se nesmířil už v seriálu), ale na film podle seriálu je to kupodivu celistvé, s minimem scén sloužících jen k protažení stopáže a výstavbou to, sice s odřenýma ušima, ale i přesto na celovečerák vyjde. Přitom se to zdá jednoduché, ale není to první takový film, který vidím a tenhle jako jeden z mála představí několik prvků, které pak všechny funkčně využije. Vlastně všichni členové rodinky Greenových zde mají svoje místo a kdyby každý z nich nebyl tam, kde skončí a nezískal/nenašel určitý předmět/bytost/přesvědčení, tak by jejich záchrana Velkoměsta stála jen na náhodě. Tady se v první půlce odhalují karty a motivy, což se mi zdálo poněkud rozplizlé a zbytečné (asi tak jako u Hlasiťákových ve filmu), ale vše zde nakonec má svou důležitou a opodstatněnou roli. Náladě seriálu to jinak zůstává věrné, charaktery postav se nemění, jen se projevují ve vesmíru, což se mi zdálo na první pohled úplně mimo (vzhledem k tomu, že seriál je o venkovské rodině, která se přistěhuje na farmu uprostřed velkoměsta), ale jelikož z toho nevylezla žádná přehnaná sci-fi, ale v rámci možností a svého fikčního světa důvěryhodná space opera, nepůsobí ve výsledku takový námět přehnaně. Dokonce si i Cricket s Billem vyříkali svoje, což zde logicky muselo přijít, ale popravdě jsem za to byl rád, jelikož sice jde v podstatě o prd, ale v dílech seriálu se onen konflikt vždycky rychle stane a rychle vyřeší, zatímco tady (a ještě ve vesmíru!) vybublá na povrch pořádně. Ačkoli nejlíp napsanou postavou tu je Gwendolyn, padoucha s tak pošahanými motivacemi jsem opravdu nečekal a až si říkám, jestli tak vykreslená nebyla schválně, jako určitá ironie vůči Marvelovským superpadouchům, jejichž motivace jsou podobně pseudo-psychologické a přitom beroucí se smrtelné vážně. Takže fajn překvapení, které mě utvrdilo v názoru, který mám po nedávném zhlédnutí několika epizod z třetí a čtvrté série - a to v tom, že si to našlo svoji laťku a stále se to na ní drží. Není to dokonalé, ale mírný nadprůměr neurážející ničí inteligenci určitě. Slabé 4*

plakát

Human Highway (1982) 

Ve světě se schyluje k strašným událostem, ale v bufetu na benzínce u jedné jaderné elektrárny nikdo nic neřeší, maximálně tak sami sebe. Ostatně - dá se vůbec něco na takové situaci změnit? Nevím přesně, jestli existuje nějaká post-hippie filmová éra, ale pokud ano, tohle by do ní patřilo snad až učebnicově. Strach z jaderné války, stále trvající studená válka, stále přetrvávající touha po naprosté svobodě, avšak s přiznáním, že je globálně nesplnitelná a platí, že každý je svého štěstí strůjce. Ačkoli je Neil Young interpret, kterého znám v tom smyslu "na název žádné skladby si okamžitě nevzpomenu, ale pokud ji slyším, řeknu si ano, to znám", tohle jsem chtěl vidět hlavně proto, že to vypadalo dost neotřele, ať už mi hudba sedne nebo ne. Tudíž jsem se nemohl na nic vyloženě těšit, na rozdíl od zasvěcených, takže jsem do toho šel s naprosto čistým štítem, stejně jako do starších filmových (nostalgických) kultů, které současná generace vůbec nezná. Za sebe musím říct, že je to strašná blbost, chvílemi vtipná a chvílemi jen trapná, ale překvapivě kreativní a ačkoli mě nedokázala bavit celou dobu, určité kouzlo má. Určitě si budu pamatovat předposlední scénu se spontánní taneční scénou, která mi přišla skvělá, stejně jako některé scény z bufetu, jako třeba zavádění nových pravidel provozu, která prostě jsou, aby nevypadalo, že šéf nic nedělá, ale v praxi jsou naprosto nesmyslná a zákazníky akorát naštvou. A i přes neuhlazenost a určitou necelistvost mi přišlo, že u některých nápadů Young se Stockwellem přesně věděli, co dělají, protože jednotka ozářených popelářů či zářící moucha jsou působivě ztvárněné prvky. Mé tři hvězdy sice nejsou silné, jelikož chvil, které mi přišly trapné, nebylo zrovna málo, ale i přes na první pohled průměrné hodnocení mi to rozhodně nepřijde jako průměr v klasickém slova smyslu. Spíš jako specifická ujetost pro ty, kterým sedne - a kam patříte vy zjistíte jen tak, že se na to podíváte sami. A samotná hudba mi sedla, takže nějaké další plus. 3*

Poslední hodnocení (11 330)

Přicházejí z tmy (1953)

27.07.2024

Big City Greens: The Movie (2024)

26.07.2024

Human Highway (1982)

26.07.2024

Život je jen jeden (2011)

25.07.2024

Milí lidé (2010)

25.07.2024

Zvuk hluku (2010)

25.07.2024

Médium - Pilot (2022) (epizoda) (E01)

22.07.2024

Jak nežít svůj život - Fingovaný pohřeb (2008) (epizoda) (S01E04)

22.07.2024

Jak nežít svůj život - Výlet do přírody (2008) (epizoda) (S01E03)

22.07.2024

Reklama

Poslední deníček (21)

DEKÁDY ASIJSKÝCH FILMŮ

Během zkoumání dekád japonského filmu jsem dostal nápad - co kdybych takhle příští rok prozkoumal dekády zbytku Asie? Zahrnovalo to samozřejmě velký úsek a spoustu zemí naráz, ale řekl jsem si, že bych si něco takového sestavit mohl. Našel jsem tedy dost filmů, které bych rád viděl a ten jsem musel smrsknout na výběr toho nejzajímavějšího, abych si toho nedal zbytečně moc. A navzdory tomu, že se mi teď některé filmy budou shánět těžko a určitě se mi několikrát stane, že vybraný budu muset nahradit jiným, rozhodl jsem se Dekády asijských filmů skutečně zrealizovat. Oproti Dekádám japonského filmu jsem ale pozměnil pravidla. Mým cílem zde bude ne stihnout všechny vybrané filmy, ale stihnout aspoň jeden z každé dekády, vzhledem k těžšímu shánění některých filmů. Taky jsem se rozhodl vynechat seriálové bonusy, jelikož mě v tomhle okruhu (aspoň teď) nezajímá nic až tak zkoumat jako u Japonska, kde byly seriálové bonusy určené hlavně k rozkoukání pár anime. Kategorii Bonusů nechávám tentokrát opravdu jen na bonusy, tedy na filmy, které uvidím náhodou, mimo oficiální výběr a se kterými předem nepředpokládám. Může se stát, že jich bude hodně, ale taky že nebude žadný a tak tu tato kategorie ani nebude. A taky se stále chci dostatečně věnovat i japonským filmům. Změnil jsem také počet maximální počet filmů na dekádu z 5 na 7, přičemž v případech, kde mám přesně 7 filmů, jsem se snažil o to, aby sedmý něčím výrazně vynikal (např. v devadesátých letech to platí o Salaam Cinema, který je zde jediným dokumentem, v další dekádě zase o Skutečné fikci, která je experimentální apod.). O žánrovou pestrost jsem se ale snažil stále, stejně jako o pestrost zemí, která nemohla obsáhnout všechny země a tak některé výběry z malých zemí mám jako náhradníky, ačkoli spoustu z nich ve stejných dekádách. Takhle mi zde chybí třeba Singapur, Kambodža nebo Bhútán, ale rozhodl jsem se upřednostnit země, ze kterých jsem ještě žádný film neviděl, jako třeba Libanon nebo Uzbekistán. Spolu s tím budu i pokračovat nezávisle na tomhle v Hororovém výběru, kde jsou taktéž asijské horory ze zde nezastoupených zemí. Snažil jsem se taky o to, aby poměr "filmařsky vyspělejších" zemí byl vyrovnaný, což se mi asi úplně nepovedlo, jelikož miluji íránskou kinematografii a tak jsem ji zde upřednostňoval, pak se mi zde nastřádalo dost filmů z Jižní Koreje, s jejichž filmografií mám špatné zkušenosti, ale filmů z ní jsem měl uložené dost a Čína zase naprosto dominuje v nejstarších dekádách, jelikož je jedinou zemí, ze které se mi povedlo najít dostatek starších filmů - a starší film než z roku 1922, který by byl dostupný a ještě jsem ho neviděl, jsem taky nenašel. Ať už vše dopadne jakkoli, těším se na vše, co mě čeká, doufám, že oficiální výběr bude mít co nejméně změn a že mě čeká podobný filmařský zážitek jako minulý rok u Japonska, ale tentokrát z více asijských zemí :-)

1920 - 1929
Zhi guo yuan (1922, Čína, Krátkometrážní/Komedie/Romantický, r. Shichuan Zhang)
Prapancha Pash (1929, Indie, Drama/Romantický, r. Franz Osten)

1930 - 1939
Shen nu (1934, Čína, Drama, r. Yonggang Wu)
Ye ban ge sheng (1937, Čína, Horor, r. Weibang Ma-Xu)

1940 - 1949
Tie Shan Gongzhu (1941, Čína, Animovaný, r. Wan Laiming, Guchan Wan)
Maeumui gohyang (1949, Jižní Korea, Drama, r. Jun Jong-gju)
Mahal (1949, Indie, Drama/Horor/Mysteriózní/Romantický, r. Kamal Amrohi)

1950 - 1959
Giv'a 24 Eina Ona (1955, Izrael, Dobrodružný/Drama/Válečný, r. Thorold Dickinson)
Žalozpěv stezky (1955, Indie, Drama, r. Satyajit Raj) 
Ila Ayn (1957, Libanon, Drama, r. Georges Nasser) - 3*
Lei yu (1957, Hongkong, Drama, r. Wui Ng)
Jonube shahr (1958, Írán, Drama, r. Farokh Ghafari)

1960 - 1969
Gabi ng lafim (1960, Filipíny, Horor, r. Tommy C. David, Larry Santiago, Pablo Santiago)
Hanyeo (1960, Jižní Korea, Drama/Horor/Krimi, r. Ki-Young Kim)
Akce Kalimantan (1962, Indonésie, Válečný/Dobrodružný/Drama, r. Vladimír Sís) - 2*
Idol (1966, Indie, Drama, r. Satyajit Raj)
Taekoesu Yonggary (1967, Jižní Korea, Sci-Fi, r. Ki-duk Kim (ne ten, jiný))

1970 - 1979
Květinářka (1972, Severní Korea, Muzikál/Drama, r. Hak Pak)
Zátiší (1974, Írán, Drama, r. Sohrab Shahid Saless)
Manila ve spárech světa (1975, Filipíny, Drama, r. Lino Brocka) - 4*
Větrné šachy (1976, Írán, Drama/Mysteriózní, r. Mohammad Reza Aslani) - 3*
Mistrův syn (1978, Hongkong, Komedie/Akční, r. Woo-ping Yuen)
Zmrzlina na klacku (1978, Izrael, Drama/Komedie, r. Boaz Davidson) - 2*

1980 - 1989
Nemožňák (1982, Filipíny, Akční/Komedie, r. Eddie Nicart)
Nosič reklamy (1983, Tchaj-wan, Drama/Povídkový, r. Siao-sien Chou, Jen Wan)
Police Story (1985, Hongkong, Akční/Komedie/Thriller/Krimi, r. Jackie Chan)
Magický krystal (1986, Hongkong, Akční/Sci-Fi, r. Jing Wong) - 2*
Kosmický syn Bej Bej (1988, Čína, Drama/Sci-Fi, r. Chong Song, Luming Wen)
Voda, vítr, prach (1989, Írán, Drama, r. Amir Naderi)

1990 - 1999
Život na struně (1991, Čína, Drama/Poetický, r. Kaige Chan)
Digeh che khabar? (1992, Írán, Komedie/Sci-Fi, r. Tahmineh Milani) - 3*
Salam Cinema (1995, Írán, Dokumentární/Drama, r. Mohsen Makhmalbaf) - 4*
Bo Ba Bu (1998, Uzbekistán, Komedie/Drama, r. Ali Chamrajev)
Joyonghan gajok (1998, Jižní Korea, Horor/Komedie/Krimi, r. Jee-woon Kim) - 2*
Nang nak (1999, Thajsko, Horor/Romantický/Válečný, r. Nonzee Nimibutr) - 4*
Vítr nás odvane (1999, Írán, Drama, r. Abbas Kiarostami) - 5*

2000 - 2009
Donggam (2000, Jižní Korea, Romantický/Sci-Fi, r. Jeong-kwon Kim)
Skutečná fikce (2000, Jižní Korea, Krimi/Drama/Experimentální, r. Ki-duk Kim, Cheol-woo Kang, Dae-yun Ma) - 2*
Ostrov (2000, Jižní Korea, Drama/Thriller/Poetický, r. Ki-duk Kim)
Už někoho mám (2003, Indie, Komedie/Romantický/Sci-Fi, r. Rakesh Roshan) - 3*
Šílený detektiv (2007, Hongkong, Krimi/Mysteriózní/Psychologický/Thriller, r. Johnnie To, Ka-fai Wai)
Melancholie (2008, Filipíny, Drama, r. Lav Diaz)
Vrabčí cvrlikání (2008, Írán, Drama, r. Majid Majidi) - 4*

2010 - 2019 
Život je jen jeden (2011, Indie, Road movie/Komedie/Drama/Romantický, r. Zoya Akhtar)
Duše (2013, Tchaj-wan, Horor, r. Mong-hong Chung) - 3*
Ukolébavka pro bolestné tajemství (2016, Filipíny, Drama/Dobrodružný/Fantasy, r. Lav Diaz)
Inrang (2018, Jižní Korea, Drama/Sci-Fi/Thriller/Válečný, r. Jee-woon Kim)
Období ďábla (2018, Filipíny, Drama/Muzikál, r. Lav Diaz) - 3*
Vzplanutí (2018, Jižní Korea, Drama/Mysterozní/Thriller, r. Chang-dong Lee) - 4*
Bor Mi Vanh Chark (2019, Laos, Drama/Sci-Fi/Thriller, r. Mattie Do)

2020 - 2024
Dny (2020, Tchaj-wan, Drama, r. Ming-liang Tsai)
Deep (2021, Thajsko, Drama/Mysteriózní/Sci-Fi/Thriller, r. Sita Likitvanichkul) - 2*
Alkhallat+ (2022, Saudská Arábie, Komedie/Drama/Mysteriózní/Thriller, r. Fahad Alammari)
Nástupkyně (2022, Írán, Drama/Mysteriózní/Thriller, r. Arian Vazirdaftari)
Čung_E (2023, Jižní Korea, Akční/Drama/Sci-Fi/Dobrodružný, r. Sang-ho Yeon)
Hladoví po úspěchu (2023, Thajsko, Drama/Thriller, r. Sitisiri Mongkolsiri) - 3*

 

BONUSY
Obyčejná událost (1974, Írán, Drama, r. Sohrab Shahid Saless) - 4*
Tlačit rukama (1991, Tchaj-wan, Komedie/Drama, r. Ang Lee) - 3*
Střední útočník (1978, Severní Korea, Drama/Sportovní, r. Pak Chong-song, Kim Kil-in) - 2*