Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Animovaný
  • Drama
  • Komedie
  • Krátkometrážní
  • Horor

Poslední recenze (8 292)

plakát

Golden Eighties (1986) 

Akermanová natočila další vztahový propletenc, kde se neustále mluví o lásce a řeší její klasická témata, ovšem zase úplně jinak a zase jinak půvabně. A ačkoli jsem komedii v jejím podání už viděl, Golden Eighties vypadá dost jinak než Gauč v New Yorku. Spojuje je ale Akermanino pojetí komedie, které neznamená gagy a hlášky, ale uvolněnost, pozitivitu a hravost. A právě všechny tři zmíněné prvky se tu projevují ještě víc než v Gauči a o to je celý film kouzelnější. Normálně bych byl zděšený, že jsem se nevědomě dostal k muzikálu, avšak u filmu Chantal Akermanové jsem to tak moc nečekal, že se stal pravý opak - hned jsem se do toho dostal. O to víc jsem si ale celou dobu užíval Akermanové talent pro specifickou filmovou řeč, stejně jako pro výtvarnou stránku, jelikož si s vizuálem obchodního centra vyhrála tak moc, že zde i nejmenší rekvizita působí půvabně a hodná pozornosti, až si říkám, že se všechna ta krása nedá na první zhlédnutí vstřebat. Něco pak má svoji roli, něco je jen dekorace, ale vše do sebe zapadá, stejně jako pro pozdní Akermanovou typické hry s barvami (a poutání pozornosti z jedné barvy na druhou skrze překrývání). Hravé to je i čistě výstavbou scén, například používáním závěsům a hry na to, kdo za ním je a kdo je před ním či několik různých dějů a dialogů dějících se naráz a vzájemně se překrývajících podle momentální důležitosti. A stejně tak to je i s muzikálovými čísly, která sice neoplývají propracovanou choreografií, ale jejich minimalistická hravost, která je prostoupená celým filmem, je dělá nečekanými a díky tomu atraktivními. Teoreticky to je klasická osmdesátková rozjuchanost, která ale v podání Akermanové díky zesílení některých prvků a naopak zeslabení jiných působí jako autorská reflexe veselých filmů své doby, která zůstává pozitivní, ačkoli její vyznění zas tak veselé není. Reflexe je to neutrální, v něčem možná ironická, v něčem zase inspirovaná, celkově však své možnosti naplno využívající a díky tomu maximálně příjemná a hravá, na kterou je radost koukat. Pozoruhodný film, na který si určitě budu ještě dlouho pamatovat a především v dobrém. Jeanne Dielmanovou jsem sice ještě neviděl, tu si šetřím, ale už po několika dalších filmech Chantal Akermanové vím, jak talentovaná a přitom přehlížená režisérka to byla a že si větší pozornost diváků plně zaslouží. 4*

plakát

Westworld (1973) 

Crichton svůj debut postavil spíš na budování světa zábavních parků plných robotů a jejich pomalé, postupné vzpouře, než výraznějšímu narativu. Možná, kdyby se to nevěnovalo westernům a středověku (ten třetí zábavný park je tam poněkud navíc), tak by si mě to získalo víc, jelikož ani jedno mě zrovna nebere, jenže i tak mi přijde, že se ten film příliš rychle vyčerpá a navzdory skvělému námětu a působivému úvodu už nemá moc co nabídnout. Vlastně je to jen unylé čekání na něco dnes již jasné, co tehdy mohlo působit velice novátorsky a popravdě jsem tomu schopný věřit, ale i s ohledem na historický kontext to na vyšší hodnocení nevidím. Spolu s tím jsem se ale přesvědčil, už potřetí, že Crichton sice má dobré nápady, ale jím režírované filmy na mě působí dost průměrně a pokaždé s víceméně promrhaným potenciálem.Tady je to stejné - tolik možností, ale nakonec vše stojí na náhodě, nic komplexnějšího nebo epičtějšího z toho nevzejde. A přitom by mohlo, dost snadno. Slabé 3*

plakát

Její tělo (2023) 

Mohl to být film o tom, že soutěživost z nás dělá mrchy, které (pod)vědomě soutěží i tam, kde souboj s ostatními rozhodně není primárním. Jenže není. Mohl to být film, který by byl reflexí české pornografické kinematografie, o které u nás žádný film doposud nevznikl a tak by se mohl bez problémů vydat směrem kladné, neutrální, nebo záporné. Jenže není ani jedno. Mohl to být pozoruhodný psychologický životopis nadějné sportovkyně, která kvůli úrazu nemůže pokračovat v kariéře a místo toho skončí v pornoprůmyslu. Tak se to i prezentuje, jenže... zase není. Co to tedy je? Počínání plochých postav v plochém světě s plochými problémy, jejichž vývin je jasně nalajnovaný. Výsledek jako by sázel na meziřádkovou sílu a psychologii, která všemu dá silný pevný celistvý tvar a zůstane chytře neutrální ke všemu, jenže pro to zde je minimum možných snah a tak na mě Císařovské debut působí jako film, který se o tohle sice divným způsobem snaží, ale nemá na to a je z něj jen unylé cosi bez názoru. Vlastně i dost lhostejný, jelikož věci se prostě nějak dějí, mezi tím nic navíc, tudíž mi zde veškeré vztahy a dějové linie přišly poněkud prázdné. Nakonec asi šlo hlavně o upevnění Andreinina vztahu se sestrou a obecně obnovení pevného pouta její rodiny, ale jestli hlavní pointou bylo, že rodina má držet pospolu, tak je docela fascinující, že film s takovým potenciálem a originálním prostředím ze sebe nevytříská víc než poselství, které vám řekne většina animáků pro děti. Zbytek jsou takové možné myšlenky, které se na chvíli zjeví a zase zmizí, takže pornoprůmysl zde zabírá výraznou část stopáže, ale vlastně se o něm vůbec nic nedozvíme. Tak jsem tomu držel palce, než jsem viděl ty průměrné reakce a když už jsem to konečně viděl, je mi drobátko záhadou, proč to v takové podobě vůbec vzniklo. Řemeslně vcelku klasické a neurážející, byť určité ambice např. skrze využívání naturalistických sytých zářících světel zde jsou a herecky to taky funguje, byť vedlejší role jsou výrazně slabší. Ale co z toho? 2*

Poslední hodnocení (11 255)

Golden Eighties (1986)

17.06.2024

Westworld (1973)

16.06.2024

Její tělo (2023)

15.06.2024

Nang nak (1999)

14.06.2024

Muž z Vysokého zámku - Série 3 (2018) (série) (S03)

12.06.2024

Muž z Vysokého zámku - Jahr Null (2018) (epizoda) (S03E10)

12.06.2024

Muž z Vysokého zámku - Baku (2018) (epizoda) (S03E09)

12.06.2024

Skryté rezervy (2016)

08.06.2024

Temné slunce (1980)

07.06.2024

Reklama

Poslední deníček (21)

DEKÁDY ASIJSKÝCH FILMŮ

Během zkoumání dekád japonského filmu jsem dostal nápad - co kdybych takhle příští rok prozkoumal dekády zbytku Asie? Zahrnovalo to samozřejmě velký úsek a spoustu zemí naráz, ale řekl jsem si, že bych si něco takového sestavit mohl. Našel jsem tedy dost filmů, které bych rád viděl a ten jsem musel smrsknout na výběr toho nejzajímavějšího, abych si toho nedal zbytečně moc. A navzdory tomu, že se mi teď některé filmy budou shánět těžko a určitě se mi několikrát stane, že vybraný budu muset nahradit jiným, rozhodl jsem se Dekády asijských filmů skutečně zrealizovat. Oproti Dekádám japonského filmu jsem ale pozměnil pravidla. Mým cílem zde bude ne stihnout všechny vybrané filmy, ale stihnout aspoň jeden z každé dekády, vzhledem k těžšímu shánění některých filmů. Taky jsem se rozhodl vynechat seriálové bonusy, jelikož mě v tomhle okruhu (aspoň teď) nezajímá nic až tak zkoumat jako u Japonska, kde byly seriálové bonusy určené hlavně k rozkoukání pár anime. Kategorii Bonusů nechávám tentokrát opravdu jen na bonusy, tedy na filmy, které uvidím náhodou, mimo oficiální výběr a se kterými předem nepředpokládám. Může se stát, že jich bude hodně, ale taky že nebude žadný a tak tu tato kategorie ani nebude. A taky se stále chci dostatečně věnovat i japonským filmům. Změnil jsem také počet maximální počet filmů na dekádu z 5 na 7, přičemž v případech, kde mám přesně 7 filmů, jsem se snažil o to, aby sedmý něčím výrazně vynikal (např. v devadesátých letech to platí o Salaam Cinema, který je zde jediným dokumentem, v další dekádě zase o Skutečné fikci, která je experimentální apod.). O žánrovou pestrost jsem se ale snažil stále, stejně jako o pestrost zemí, která nemohla obsáhnout všechny země a tak některé výběry z malých zemí mám jako náhradníky, ačkoli spoustu z nich ve stejných dekádách. Takhle mi zde chybí třeba Singapur, Kambodža nebo Bhútán, ale rozhodl jsem se upřednostnit země, ze kterých jsem ještě žádný film neviděl, jako třeba Libanon nebo Uzbekistán. Spolu s tím budu i pokračovat nezávisle na tomhle v Hororovém výběru, kde jsou taktéž asijské horory ze zde nezastoupených zemí. Snažil jsem se taky o to, aby poměr "filmařsky vyspělejších" zemí byl vyrovnaný, což se mi asi úplně nepovedlo, jelikož miluji íránskou kinematografii a tak jsem ji zde upřednostňoval, pak se mi zde nastřádalo dost filmů z Jižní Koreje, s jejichž filmografií mám špatné zkušenosti, ale filmů z ní jsem měl uložené dost a Čína zase naprosto dominuje v nejstarších dekádách, jelikož je jedinou zemí, ze které se mi povedlo najít dostatek starších filmů - a starší film než z roku 1922, který by byl dostupný a ještě jsem ho neviděl, jsem taky nenašel. Ať už vše dopadne jakkoli, těším se na vše, co mě čeká, doufám, že oficiální výběr bude mít co nejméně změn a že mě čeká podobný filmařský zážitek jako minulý rok u Japonska, ale tentokrát z více asijských zemí :-)

1920 - 1929
Zhi guo yuan (1922, Čína, Krátkometrážní/Komedie/Romantický, r. Shichuan Zhang)
Prapancha Pash (1929, Indie, Drama/Romantický, r. Franz Osten)

1930 - 1939
Shen nu (1934, Čína, Drama, r. Yonggang Wu)
Ye ban ge sheng (1937, Čína, Horor, r. Weibang Ma-Xu)

1940 - 1949
Tie Shan Gongzhu (1941, Čína, Animovaný, r. Wan Laiming, Guchan Wan)
Maeumui gohyang (1949, Jižní Korea, Drama, r. Jun Jong-gju)
Mahal (1949, Indie, Drama/Horor/Mysteriózní/Romantický, r. Kamal Amrohi)

1950 - 1959
Giv'a 24 Eina Ona (1955, Izrael, Dobrodružný/Drama/Válečný, r. Thorold Dickinson)
Žalozpěv stezky (1955, Indie, Drama, r. Satyajit Raj) 
Ila Ayn (1957, Libanon, Drama, r. Georges Nasser) - 3*
Lei yu (1957, Hongkong, Drama, r. Wui Ng)
Jonube shahr (1958, Írán, Drama, r. Farokh Ghafari)

1960 - 1969
Gabi ng lafim (1960, Filipíny, Horor, r. Tommy C. David, Larry Santiago, Pablo Santiago)
Hanyeo (1960, Jižní Korea, Drama/Horor/Krimi, r. Ki-Young Kim)
Akce Kalimantan (1962, Indonésie, Válečný/Dobrodružný/Drama, r. Vladimír Sís) - 2*
Idol (1966, Indie, Drama, r. Satyajit Raj)
Taekoesu Yonggary (1967, Jižní Korea, Sci-Fi, r. Ki-duk Kim (ne ten, jiný))

1970 - 1979
Květinářka (1972, Severní Korea, Muzikál/Drama, r. Hak Pak)
Zátiší (1974, Írán, Drama, r. Sohrab Shahid Saless)
Manila ve spárech světa (1975, Filipíny, Drama, r. Lino Brocka) - 4*
Větrné šachy (1976, Írán, Drama/Mysteriózní, r. Mohammad Reza Aslani) - 3*
Mistrův syn (1978, Hongkong, Komedie/Akční, r. Woo-ping Yuen)
Zmrzlina na klacku (1978, Izrael, Drama/Komedie, r. Boaz Davidson) - 2*

1980 - 1989
Nemožňák (1982, Filipíny, Akční/Komedie, r. Eddie Nicart)
Nosič reklamy (1983, Tchaj-wan, Drama/Povídkový, r. Siao-sien Chou, Jen Wan)
Police Story (1985, Hongkong, Akční/Komedie/Thriller/Krimi, r. Jackie Chan)
Magický krystal (1986, Hongkong, Akční/Sci-Fi, r. Jing Wong) - 2*
Kosmický syn Bej Bej (1988, Čína, Drama/Sci-Fi, r. Chong Song, Luming Wen)
Voda, vítr, prach (1989, Írán, Drama, r. Amir Naderi)

1990 - 1999
Život na struně (1991, Čína, Drama/Poetický, r. Kaige Chan)
Digeh che khabar? (1992, Írán, Komedie/Sci-Fi, r. Tahmineh Milani) - 3*
Salam Cinema (1995, Írán, Dokumentární/Drama, r. Mohsen Makhmalbaf) - 4*
Bo Ba Bu (1998, Uzbekistán, Komedie/Drama, r. Ali Chamrajev)
Joyonghan gajok (1998, Jižní Korea, Horor/Komedie/Krimi, r. Jee-woon Kim) - 2*
Nang nak (1999, Thajsko, Horor/Romantický/Válečný, r. Nonzee Nimibutr)
Vítr nás odvane (1999, Írán, Drama, r. Abbas Kiarostami) - 5*

2000 - 2009
Donggam (2000, Jižní Korea, Romantický/Sci-Fi, r. Jeong-kwon Kim)
Skutečná fikce (2000, Jižní Korea, Krimi/Drama/Experimentální, r. Ki-duk Kim, Cheol-woo Kang, Dae-yun Ma) - 2*
Ostrov (2000, Jižní Korea, Drama/Thriller/Poetický, r. Ki-duk Kim)
Už někoho mám (2003, Indie, Komedie/Romantický/Sci-Fi, r. Rakesh Roshan) - 3*
Šílený detektiv (2007, Hongkong, Krimi/Mysteriózní/Psychologický/Thriller, r. Johnnie To, Ka-fai Wai)
Melancholie (2008, Filipíny, Drama, r. Lav Diaz)
Vrabčí cvrlikání (2008, Írán, Drama, r. Majid Majidi)

2010 - 2019 
Život je jen jeden (2011, Indie, Road movie/Komedie/Drama/Romantický, r. Zoya Akhtar)
Duše (2013, Tchaj-wan, Horor, r. Mong-hong Chung) - 3*
Ukolébavka pro bolestné tajemství (2016, Filipíny, Drama/Dobrodružný/Fantasy, r. Lav Diaz)
Inrang (2018, Jižní Korea, Drama/Sci-Fi/Thriller/Válečný, r. Jee-woon Kim)
Období ďábla (2018, Filipíny, Drama/Muzikál, r. Lav Diaz) - 3*
Vzplanutí (2018, Jižní Korea, Drama/Mysterozní/Thriller, r. Chang-dong Lee)
Bor Mi Vanh Chark (2019, Laos, Drama/Sci-Fi/Thriller, r. Mattie Do)

2020 - 2024
Dny (2020, Tchaj-wan, Drama, r. Ming-liang Tsai)
Deep (2021, Thajsko, Drama/Mysteriózní/Sci-Fi/Thriller, r. Sita Likitvanichkul)
Alkhallat+ (2022, Saudská Arábie, Komedie/Drama/Mysteriózní/Thriller, r. Fahad Alammari)
Nástupkyně (2022, Írán, Drama/Mysteriózní/Thriller, r. Arian Vazirdaftari)
Čung_E (2023, Jižní Korea, Akční/Drama/Sci-Fi/Dobrodružný, r. Sang-ho Yeon)
Hladoví po úspěchu (2023, Thajsko, Drama/Thriller, r. Sitisiri Mongkolsiri) - 3*

 

BONUSY
Obyčejná událost (1974, Írán, Drama, r. Sohrab Shahid Saless) - 4*
Tlačit rukama (1991, Tchaj-wan, Komedie/Drama, r. Ang Lee) - 3*
Střední útočník (1978, Severní Korea, Drama/Sportovní, r. Pak Chong-song, Kim Kil-in) - 2*