Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Animovaný
  • Drama
  • Komedie
  • Krátkometrážní
  • Horor

Poslední recenze (8 337)

plakát

I Saw the TV Glow (2024) 

Obsah mě tak moc nalákal, že jsem na nic nečekal a okamžitě si to pustil, protože takový námět (v neotřelém podání) je přesně tím, co jsem vždycky chtěl vidět, ale skoro nikde na nic v takovém duchu nenarazil. Při sledování se ale ukázalo, že primárně jde o něco úplně jiného, než se zdá a bohužel to je také to, co celý film pošle v závěru do kytek, aspoň pro mě. Schoenbrun se tu vyrovnává s vlastní nebinaritou a chce strašně poukázat na to, že si člověk má přiznat, kým je, pokud to v sobě tak cítí. Budiž. Bohužel ta cesta k vlastnímu sebepoznání vůbec nefunguje, jelikož ji zápletka o jednom seriálu a jeho podivném utnutí ani neumožňuje začít, takže je zobrazena v složitě podaných banalitách, které mají divákům stačit. Mě tam chybí nějaký psychologický profil a vůbec nějaké charakteristiky postav, protože ústřední duo jen povrchně ztělesňuje jejich sexuality, ale dál film nejde. Hlavní hrdina Owen tu pak sice má četné voiceovery (což nebylo zrovna nejlepší rozhodnutí, prozrazovat informace o jeho životě v takto vizuálně výrazném filmu), ale ty jsou jen strohými informacemi s časovými údaji jak z Wikipedie, než aby o něm řekli něco skutečně podstatného. Závěrečná scéna se sice dá vykládat všelijak, ale nejvíc z ní leze právě tohle. Přitom dlouhou dobu to vypadá, že půjde o to, jak nás v dospívání ovlivňují určité vzory (klidně i z fikčních světů), jak se je podvědomě snažíme napodobovat a "být jimi" a co se může stát, když v onom světě žijeme víc než v tom skutečném. Paradoxní je, že tohle by tam zapadlo naprosto dokonale a já bych z toho byl nadšený... kdyby nepřišla poslední scéna, která mi tuhle intepretaci boří. Vlastně je i navíc, zbytečně složitě podaný doslov toho, čeho se dá z předchozích informací jasně dovtípit ve chvíli, kdy Owen nese domů krabici. Přitom řemeslně je to většinu času skvělé a na mě ta pomalost a skvěle barevně vytříbený vizuál opravdu fungovala a naprosto pohltila, nějak takhle bych si představoval zfilmovanou internetovou creepypastu, protože přesně takové znepokojivé dojmy jsem z nich kdysi míval a přitom pořádně nevěděl, proč. Odkazuje to taky na analog horory, liminální prostory, dokonce dojde i na estetiku ztracených epizod, protože závěr The Pink Opaque je přesným zobrazením z toho, co mě kdysi na creepypastách o "prokletých" epizodách děsilo, způsobovalo noční můry (ano, opravdu) a přesto jsem chtěl víc a víc... Úplně jsem si zamiloval scénu, kdy se Owen dívá na The Pink Opaque v dospělosti a vidí, že ten seriál rozhodně nebyl nijak temný ani strašidelný, vlastně strašně stupidní. Doslova mi to připomnělo, když jsem si ztracené epizodách četl teď a skoro všechny mi přišly natolik nedůvěryhodné, že jsem absolutně nechápal, co mě na nich mohlo vůbec děsit. Jen mě teda mrzí, že Schoenbrun neukázala, jak vypadalo skutečné finále The Pink Opaque, protože by to bylo snad ještě zábavnější než skutečná tvář epizody se zmrzlinovou příšerou. I ten zvrat s vysvětlením Maddyina zmizení mě silně zaujal, žel z něj vylezlo něco, co se na to opravdu nehodilo. Schoenbrun se tomu snaží ze všech sil dát pevný smysl ke svému stěžejnímu tématu, ale když nefungují jednotlivé dílky, tak to do sebe nikdy pasovat nebude. Je to jak zfixlovat skutečné puzzle odstřihnutím či přilepením spojujících částí. Je to škoda, potenciál byl velký a mohl to být film, na který čekám celý život, ale skutečný výsledek je jen další (a v tomhle smyslu nijak výraznou) variací na téma, které se v současnosti objevuje v neuvěřitelném množství filmů a seriálu - a v části z nich i komplexněji. 3*

plakát

Rytíři spravedlnosti (2020) 

Asi budu muset jít proti davu, mě to nechalo chladným, svojí výstavbou mi to přišlo až moc obyčejné (a ehm, hollywoodské, ehm) a celkově mě dost zaráží, že se to bere mnohem víc vážně, než bych od režiséra poněkud drsných Řezníků čekal. Ano, byla tam místa, která mě pobavila, dokonce i místa, která mi přišla scénáristicky i řemeslně nadprůměrně zvládnutá (a že jich nebylo málo), ale i přes to všechno to ve výsledku vnímám jako film na jedno zhlédnutí, který si nejvíc stylově bere z amerického mainstreamu. Vlastně ani nevím, co k tomu víc psát, abych neopakoval to, co u skoro každého současného dánského dramatu. Pořád jim dávám šanci, pořád se snažím zjistit, v čem tkví všeobecná nadšení z nich a kde mám hledat tu osobitost a realističnost oproti USA, jenže mi z toho vždycky vzejde takový americký střední proud po evropsku, který sem tam nemá happy end, zato víc zdůrazňuje depresivní části, ovšem s důrazem mnohdy vyděračským. Rytíři spravedlnosti na tom nejsou nijak špatně, jsou fajn filmem svého druhu který neurazí, dokonce ani nedojí emoce za každou cenu a své téma nepřehání, pokud to není součástí absurdního humoru (který se tady divně objevuje a zase mizí, až jsem z toho měl dilema, kolik z něj ho tam skutečně Jensen má),ale tím to tak končí a nemůžu říct, že by mi to stačilo k nadšení nebo spokojenosti... Až se zase vrátím k Jensenovi, zkusím Blikající světla, jeho raná tvorba by mi mohla být sympatičtější. 3*

plakát

Televise bude! (2014) (TV film) 

Můj druhý film od Bušty a opět velká spokojenost. On ví naprosto přesně, co dělá, ale přitom natolik pečlivě, že na něj ze současných českých režisérů nemá skoro nikdo. Sice je občas poznat, odkud si bere své postupy (když má člověk nakoukáno), ale čert to vem, když jich míchá funkčně víc dohromady. Tohle se od dynamického, ale přesto "strohého" dokumentu o začátcích českého televizního vysílání postupně změní v stále zamotanější spirálu pozměněných pravd a z ní plynoucí výpověď o tom, jak snadno lze s (nejen) televizními diváky manipulovat, což úplně (a přesto inteligentně a postupně) překročí hranici původního tématu a ještě ji daleko opustí, ale přesto to jako celek stále drží pohromadě a dokonce to zůstává tím samým dokumentem! Samotný konec spíš svá fakta nechá uzavřená tak, že jsem si spíš řekl "fajn, a co teď s tím?", ale cesta k tomu je natolik působivá a chytře vystavěná, že se v tom ani nechci víc pitvat. Takže jste mě asi dostal, pane Bušto. Stejně jako v Jonestownu se zde neustále něco řemeslně nebo narativně děje a někdy je toho naráz tolik, že to nelze všechno vstřebat - a přitom to ani nepůsobí příliš urychleně. Z toho teda plyne jediná výtka, kterou k tomu mám a to ta, že tam toho Bušta vrazil příliš, aby se tu mohl vyřádit, takže jsem některé nápady (které naopak v Jonestownu dokonale fungují) vnímal jako nadbytečné. Nic to ale nemění na tom, že je to pevné, působivé, chytré a osobité dílo, jakých se na české artové scéně vidí naprosté minimum. A na té televizní jich je snad ještě míň. 4*

Poslední hodnocení (11 304)

I Saw the TV Glow (2024)

15.07.2024

Rytíři spravedlnosti (2020)

14.07.2024

Televise bude! (2014) (TV film)

14.07.2024

La Classe de neige (1998)

13.07.2024

Sestra (2008)

12.07.2024

Historka o zelené planetě (2019)

12.07.2024

Filadelfský experiment (1984)

11.07.2024

Fúsi (2015)

10.07.2024

Célina a Julie si vyjely na lodi (1974)

10.07.2024

Reklama

Poslední deníček (21)

DEKÁDY ASIJSKÝCH FILMŮ

Během zkoumání dekád japonského filmu jsem dostal nápad - co kdybych takhle příští rok prozkoumal dekády zbytku Asie? Zahrnovalo to samozřejmě velký úsek a spoustu zemí naráz, ale řekl jsem si, že bych si něco takového sestavit mohl. Našel jsem tedy dost filmů, které bych rád viděl a ten jsem musel smrsknout na výběr toho nejzajímavějšího, abych si toho nedal zbytečně moc. A navzdory tomu, že se mi teď některé filmy budou shánět těžko a určitě se mi několikrát stane, že vybraný budu muset nahradit jiným, rozhodl jsem se Dekády asijských filmů skutečně zrealizovat. Oproti Dekádám japonského filmu jsem ale pozměnil pravidla. Mým cílem zde bude ne stihnout všechny vybrané filmy, ale stihnout aspoň jeden z každé dekády, vzhledem k těžšímu shánění některých filmů. Taky jsem se rozhodl vynechat seriálové bonusy, jelikož mě v tomhle okruhu (aspoň teď) nezajímá nic až tak zkoumat jako u Japonska, kde byly seriálové bonusy určené hlavně k rozkoukání pár anime. Kategorii Bonusů nechávám tentokrát opravdu jen na bonusy, tedy na filmy, které uvidím náhodou, mimo oficiální výběr a se kterými předem nepředpokládám. Může se stát, že jich bude hodně, ale taky že nebude žadný a tak tu tato kategorie ani nebude. A taky se stále chci dostatečně věnovat i japonským filmům. Změnil jsem také počet maximální počet filmů na dekádu z 5 na 7, přičemž v případech, kde mám přesně 7 filmů, jsem se snažil o to, aby sedmý něčím výrazně vynikal (např. v devadesátých letech to platí o Salaam Cinema, který je zde jediným dokumentem, v další dekádě zase o Skutečné fikci, která je experimentální apod.). O žánrovou pestrost jsem se ale snažil stále, stejně jako o pestrost zemí, která nemohla obsáhnout všechny země a tak některé výběry z malých zemí mám jako náhradníky, ačkoli spoustu z nich ve stejných dekádách. Takhle mi zde chybí třeba Singapur, Kambodža nebo Bhútán, ale rozhodl jsem se upřednostnit země, ze kterých jsem ještě žádný film neviděl, jako třeba Libanon nebo Uzbekistán. Spolu s tím budu i pokračovat nezávisle na tomhle v Hororovém výběru, kde jsou taktéž asijské horory ze zde nezastoupených zemí. Snažil jsem se taky o to, aby poměr "filmařsky vyspělejších" zemí byl vyrovnaný, což se mi asi úplně nepovedlo, jelikož miluji íránskou kinematografii a tak jsem ji zde upřednostňoval, pak se mi zde nastřádalo dost filmů z Jižní Koreje, s jejichž filmografií mám špatné zkušenosti, ale filmů z ní jsem měl uložené dost a Čína zase naprosto dominuje v nejstarších dekádách, jelikož je jedinou zemí, ze které se mi povedlo najít dostatek starších filmů - a starší film než z roku 1922, který by byl dostupný a ještě jsem ho neviděl, jsem taky nenašel. Ať už vše dopadne jakkoli, těším se na vše, co mě čeká, doufám, že oficiální výběr bude mít co nejméně změn a že mě čeká podobný filmařský zážitek jako minulý rok u Japonska, ale tentokrát z více asijských zemí :-)

1920 - 1929
Zhi guo yuan (1922, Čína, Krátkometrážní/Komedie/Romantický, r. Shichuan Zhang)
Prapancha Pash (1929, Indie, Drama/Romantický, r. Franz Osten)

1930 - 1939
Shen nu (1934, Čína, Drama, r. Yonggang Wu)
Ye ban ge sheng (1937, Čína, Horor, r. Weibang Ma-Xu)

1940 - 1949
Tie Shan Gongzhu (1941, Čína, Animovaný, r. Wan Laiming, Guchan Wan)
Maeumui gohyang (1949, Jižní Korea, Drama, r. Jun Jong-gju)
Mahal (1949, Indie, Drama/Horor/Mysteriózní/Romantický, r. Kamal Amrohi)

1950 - 1959
Giv'a 24 Eina Ona (1955, Izrael, Dobrodružný/Drama/Válečný, r. Thorold Dickinson)
Žalozpěv stezky (1955, Indie, Drama, r. Satyajit Raj) 
Ila Ayn (1957, Libanon, Drama, r. Georges Nasser) - 3*
Lei yu (1957, Hongkong, Drama, r. Wui Ng)
Jonube shahr (1958, Írán, Drama, r. Farokh Ghafari)

1960 - 1969
Gabi ng lafim (1960, Filipíny, Horor, r. Tommy C. David, Larry Santiago, Pablo Santiago)
Hanyeo (1960, Jižní Korea, Drama/Horor/Krimi, r. Ki-Young Kim)
Akce Kalimantan (1962, Indonésie, Válečný/Dobrodružný/Drama, r. Vladimír Sís) - 2*
Idol (1966, Indie, Drama, r. Satyajit Raj)
Taekoesu Yonggary (1967, Jižní Korea, Sci-Fi, r. Ki-duk Kim (ne ten, jiný))

1970 - 1979
Květinářka (1972, Severní Korea, Muzikál/Drama, r. Hak Pak)
Zátiší (1974, Írán, Drama, r. Sohrab Shahid Saless)
Manila ve spárech světa (1975, Filipíny, Drama, r. Lino Brocka) - 4*
Větrné šachy (1976, Írán, Drama/Mysteriózní, r. Mohammad Reza Aslani) - 3*
Mistrův syn (1978, Hongkong, Komedie/Akční, r. Woo-ping Yuen)
Zmrzlina na klacku (1978, Izrael, Drama/Komedie, r. Boaz Davidson) - 2*

1980 - 1989
Nemožňák (1982, Filipíny, Akční/Komedie, r. Eddie Nicart)
Nosič reklamy (1983, Tchaj-wan, Drama/Povídkový, r. Siao-sien Chou, Jen Wan)
Police Story (1985, Hongkong, Akční/Komedie/Thriller/Krimi, r. Jackie Chan)
Magický krystal (1986, Hongkong, Akční/Sci-Fi, r. Jing Wong) - 2*
Kosmický syn Bej Bej (1988, Čína, Drama/Sci-Fi, r. Chong Song, Luming Wen)
Voda, vítr, prach (1989, Írán, Drama, r. Amir Naderi)

1990 - 1999
Život na struně (1991, Čína, Drama/Poetický, r. Kaige Chan)
Digeh che khabar? (1992, Írán, Komedie/Sci-Fi, r. Tahmineh Milani) - 3*
Salam Cinema (1995, Írán, Dokumentární/Drama, r. Mohsen Makhmalbaf) - 4*
Bo Ba Bu (1998, Uzbekistán, Komedie/Drama, r. Ali Chamrajev)
Joyonghan gajok (1998, Jižní Korea, Horor/Komedie/Krimi, r. Jee-woon Kim) - 2*
Nang nak (1999, Thajsko, Horor/Romantický/Válečný, r. Nonzee Nimibutr) - 4*
Vítr nás odvane (1999, Írán, Drama, r. Abbas Kiarostami) - 5*

2000 - 2009
Donggam (2000, Jižní Korea, Romantický/Sci-Fi, r. Jeong-kwon Kim)
Skutečná fikce (2000, Jižní Korea, Krimi/Drama/Experimentální, r. Ki-duk Kim, Cheol-woo Kang, Dae-yun Ma) - 2*
Ostrov (2000, Jižní Korea, Drama/Thriller/Poetický, r. Ki-duk Kim)
Už někoho mám (2003, Indie, Komedie/Romantický/Sci-Fi, r. Rakesh Roshan) - 3*
Šílený detektiv (2007, Hongkong, Krimi/Mysteriózní/Psychologický/Thriller, r. Johnnie To, Ka-fai Wai)
Melancholie (2008, Filipíny, Drama, r. Lav Diaz)
Vrabčí cvrlikání (2008, Írán, Drama, r. Majid Majidi) - 4*

2010 - 2019 
Život je jen jeden (2011, Indie, Road movie/Komedie/Drama/Romantický, r. Zoya Akhtar)
Duše (2013, Tchaj-wan, Horor, r. Mong-hong Chung) - 3*
Ukolébavka pro bolestné tajemství (2016, Filipíny, Drama/Dobrodružný/Fantasy, r. Lav Diaz)
Inrang (2018, Jižní Korea, Drama/Sci-Fi/Thriller/Válečný, r. Jee-woon Kim)
Období ďábla (2018, Filipíny, Drama/Muzikál, r. Lav Diaz) - 3*
Vzplanutí (2018, Jižní Korea, Drama/Mysterozní/Thriller, r. Chang-dong Lee) - 4*
Bor Mi Vanh Chark (2019, Laos, Drama/Sci-Fi/Thriller, r. Mattie Do)

2020 - 2024
Dny (2020, Tchaj-wan, Drama, r. Ming-liang Tsai)
Deep (2021, Thajsko, Drama/Mysteriózní/Sci-Fi/Thriller, r. Sita Likitvanichkul) - 2*
Alkhallat+ (2022, Saudská Arábie, Komedie/Drama/Mysteriózní/Thriller, r. Fahad Alammari)
Nástupkyně (2022, Írán, Drama/Mysteriózní/Thriller, r. Arian Vazirdaftari)
Čung_E (2023, Jižní Korea, Akční/Drama/Sci-Fi/Dobrodružný, r. Sang-ho Yeon)
Hladoví po úspěchu (2023, Thajsko, Drama/Thriller, r. Sitisiri Mongkolsiri) - 3*

 

BONUSY
Obyčejná událost (1974, Írán, Drama, r. Sohrab Shahid Saless) - 4*
Tlačit rukama (1991, Tchaj-wan, Komedie/Drama, r. Ang Lee) - 3*
Střední útočník (1978, Severní Korea, Drama/Sportovní, r. Pak Chong-song, Kim Kil-in) - 2*