Režie:
Robert ZemeckisScénář:
William Broyles Jr.Kamera:
Don BurgessHudba:
Alan SilvestriHrají:
Tom Hanks, Helen Hunt, David Allen Brooks, Nick Searcy, Nan Martin, Elden Henson, Timothy Stack, Jay Acovone, Chris Noth, Jenifer Lewis, Derick Alexander (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Pečlivý a energický Chuck Noland je zaměstnán u známé společnosti FedEx, která rozváží poštu po celém světě. Díky tomu žije velmi rychle. Jeden den je v Rusku, vzápětí pár hodin stráví ve Francii. Pro samý spěch si vlastně ani nedokáže užívat života. Práce Chucka okrádá o tolik času, že si se svojí důvěrnou přítelkyní Kelly dokonce předává vánoční dárky v autě na letišti. Když za několik hodin opět letí z Ruska zpět do Ameriky, letadlo FedExu s piloty a Chuckem nečekaně havaruje. Katastrofu a pád do moře přežije pouze Chuck, kterému se s malým člunem podaří dostat na neznámý ostrůvek. Po prvním šoku začíná po vzoru Robinsona Crusoa na stromě odškrtávat dny, při životě ho drží láska ke Kelly a naděje, že ho v krátké době někdo objeví… Dobrodružně laděný příběh o nezdolné lidské vůli nevzdávat se a bojovat o svůj život a své sny – natočil úspěšný hollywoodský režisér Robert Zemeckis (Návrat do budoucnosti I-III, Forrest Gump, Pod povrchem). Přípravy na filmový projekt začaly už někdy v roce 1998, kdy Tom Hanks o napsání scénáře k tomuto projektu požádal Williama Broylese Jr. (scenáristu Apolla 13 a Forresta Gumpa). Při jeho filmové realizaci pak musel podstoupit drastickou dietu a v průběhu přerušeného natáčení, za několik měsíců zhubnul o dvacet kilo. Tím působivěji pak předvedl proměnu z výkonného workoholika na polodivokého trosečníka se sklony k šílenství. S jeho skvělým hereckým výkonem film stojí i padá. Za ztvárnění Chucka byl Tom Hanks v roce 2000 oceněn Cenou kruhu newyorských filmových kritiků (nejlepší herec) a Zlatým glóbem (nejlepší herec v dramatu). Úlohu jeho přítelkyně Kelly Frearsové vytvořila Helen Huntová (Dr. T a jeho ženy, Lepší už to nebude, Po čem ženy touží). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (970)
SPOILERY. Stroskotanec nie je film, akým sa zdá byť. K (desivému, v rovnakom roku sa čosi podobné odohralo aj v Nezvratnom osude) stroskotaniu dôjde až po polhodine, kedy už si myslíte, či nepozeráte sequel Veľkého. Z ostrova sa do civilizácie dostaneme prekvapivo už 30 minút pred záverečnými titulkami, Silvestriho hudbu takmer nepočujeme, očakávaná čarokrásna výprava á la Modrá lagúna a Príbehy z Južných morí je nahradená pochmúrnou oblohou, ľudoprázdnymi plážami a smutným šumom mora a usmievavého Piatka vystriedala lopta pomaľovaná ľudskou krvou. Toto je fakt realistické, všetko. Dôkazom toho, že sa bavíme s inteligentnými filmármi, nie sú len fascinujúce scény (zub, veľryba, obesenie), ale aj to, že sa nikdy nedozvieme, čo bolo v mcguffinskej krabici. Film mal v čase premiéry problém s tým, že ho každý porovnával s predchádzajúcou spoluprácou Zemeckis/Hanks a to samozrejme s Forrestom Gumpom, čo je blbosť nad mraky, tie dva filmy sú extrémne odlišné. Dnes zostal kus podmanivo strhujúceho filmu s krutým (ale i nádejným) koncom na križovatke, čo je prekvapivo dobrá a pritom megajednoduchá metafora. Hoc vtedajšie kritiky vraveli o tom, že je to dobré, ale nie je to Forrest Gump 2 (aké prekvapenie), faktom je, že diváci boli na Stroskotanca riadne zvedaví a pri masívnom rozpočte 90 miliónov ich na celom svete zarobil 429. Kino Považan NMnV 2001 ()
Mistrovský film. Hanks měl dostat Oscara (tím spíše, že ho tehdy nepochopitelně vyhrál Crowe za Gladiátora). Kdyby se v průběhu natáčení Zemeckis nezahodil s tou blbostí Pod povrchem, platilo by, že jsem od něj ještě neviděl špatný film. Scény z ostrova natočené s velkým důrazem na realističnost (i hudba zmizela, jsou zde jen zvuky). ()
Četl jsem pár skutečně kritizujících recenzí než jsem měl příležitost podívat se sám: snímek nemá jen dobrý příběh, který vás určitě donutí představit si, co by jste v takové situaci sami dělali, ale dává také příležitost důkladně se seznámit s hlavním charakterem a s vývojem jeho postavy. Btw je zde k vidění nejrealističtější pád letadla, který jsem kdy viděl. Vaše uši příliš zabrat nedostanou, (je logické, že tu není mnoho dialogů když je příběh o jednom místě s jedním člověkem široko daleko...), film se naopak zaměřuje na herecký um Toma Hankse, který odvedl ohromnou práci!!! Žádný jiný film roku 2000 - snad krom Gladiátora - mne nepřiměl k přemýšlení po opuštění kina. ()
Film je popretkávaný krásnymi scénami drsného ostrova. Nie je núdza ani o dojímavé, citové scény. Jednou z nich je tá, keď sa Chuck snaží na provizórnom plavidle dostať preč z ostrova a odpláva mu jeho jediný priateľ Wilson. Táto scéna ma veľa krát dokázala rozplakať, ale zároveň som v tom momente úprimne držal Chuckovi palce, nech sa mu podarí zachrániť a nech už nikdy v živote neuzrie ten prekliaty ostrov. Film sa našťastie končí happyendom ale tu si ho Chuck plnou mierou zaslúži po toľkom utrpení, ktoré prežil na ostrove. Taktiež pre mňa nezabudnuteľná scéna je tá, keď sa Chuck vezie v aute pri pesničke od Kráľa Elvisa a zazrieť môžeme v aute aj novú loptu. Stroskotanec je krásny a poučný film, ktorý jednoznačne odporúčam každému pozrieť. ()
Nuže...ano, Hanksova herecká studie je pozoruhodná. Ale nějak mi neštymuje, že jsem celou dobu místo zaujetí výkonem přemýšlel o tom, jak bych asi který problém, s nímž se "civilizovaný" člověk v takovéhle situaci zákonitě setká, řešil. Ono co taky chcete dělat u pomalu dvě a půl hodiny trvajícího filmu, ze kterého máte celou tu dlouhou dobu pocit, že "tohleto neskončí blbě, je to přece Zemeckis". Sladkobolné scény s Helen Hunt mě o nějakých závratných kvalitách Trosečníka taky nepřesvědčily, a jediné, co si z něj pamatuji jako skutečně výborný moment, je poslední scéna. ()
Galerie (72)
Zajímavosti (67)
- Když se Chuck (Tom Hanks) snaží rozdělat oheň, klacek, který drží v ruce, mu ujede a Chuck si ošklivě zraní ruku (čas 01:05:02). Situace ho tak štve, že v následném afektu hází věcmi kolem sebe a křičí. Následuje záběr, jak si Chuck ruku ošetří a obváže. Až do času 01:09:01 má Chuck ruku obvázanou. O chvíli později, když se mu podaří oheň rozdělat, tak při radostném vyvádění kolem ohniště není známka po zranění (01:09:19), což je trochu divné, vzhledem k tomu, že se vše odehrálo během jediného dne. (Patrik256)
- Na začátku filmu, odehrávajícím se v Moskvě, můžeme slyšet ruskou vojenskou píseň Viktora Guseva a Lva Knippera z roku 1933 "Poljuško-pole". (pavelvojta)
Reklama