Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Po pětiletém věznění se stárnoucí Velký hráč vrací ke zdroji své obživy, k pokeru. Po rozchodu s družkou odjíždí do Lutyně, kde se nechá dovézt k místnímu potentátovi. Jejich jednání o koupi domu končí u karet. Vzrušující hru sleduje taxikář Jurek a vyzývá mistra ke hře s falešnými kartami. Po prohře mu velkorysý mistr odhalí své triky. V lekcích pak pokračují ve Vratislavi, kde Jurek obstará mistrovi klienty, aniž tuší, že jde o podvodné hráče. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (20)

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Kurs fixlování v kartách pro nadané začátečníky.  1)  Hned první záběry v úvodu na nahou ženu, která posléze nasadí vskutku svůdný průhledný župánek, lákají na něco, co ve filmu vůbec není. Kde zůstala polská prudérnost, zvláště s ohledem na dobu vzniku? Jako film noir snímek stylově začíná, ale pak se z něho stává příjemná sladká limonáda._____ 2)  Spoiler. Film trochu klame tělem. Zpočátku to vypadá, že sympatický jánošíkovský Šu a jeho mladý učeň Jurek bojují proti zlu... nebo alespoň to zlo využívají ve svůj prospěch. Postupně se však ukáže, že oba jsou zmetci a že si zaslouží svůj osud. Říká to polopatický konec (obě pointy) ve smyslu přísloví: Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne._____ 3)  Více než Podraz, který měl určitý mravní background, mi snímek připomíná Bony a klid nejen pro vnější podobu prostředí, ale i pro svou morální vyprázdněnost._____ 4)  26letý pěkný Andrzej Pieczynski s pružnou postavou a počínající pleší (taxíkář Jurek) hraje dychtivého gamblera s touhou po penězích velmi přesvědčivě. Dále mě zaujal 28letý Jan Frycz (boháč Jarek, kterého Szu obehraje) ne pro svůj herecký výkon, ale pro svou přitažlivost._____ 5)  Film, byť v maličkostech, nezapře dobu vzniku. Francouzský koňak Napoleon jako symbol luxusního pití (to bylo i v Ženě za pultem)._____ Jurkova objednávka v restauraci zní: chléb, rajská polévka a pivo._____ Rovněž snídaně, kterou objedná Jurek pro Velkého hráče, je dobově chudá._____ 6)  Nicméně PLR nebyla ČSSR. Jurkovi visí nad postelí velký obraz Krista._____ V našich filmech té doby si cizinci čtou Daily Worker (noviny vydávané tehdy Komunistickou stranou USA), zde Herald Tribune._____ 7)  Líbily se mi i vypulírované exteriéry._____ 8)  V roce 1982 byl kurs necelých 400 Zl za 1 Kčs, 1 000 Zl představovalo 2,50 Kčs, tedy dnešních hodně přibližně 30 Kč. ()

Faye 

všechny recenze uživatele

Wielki szu je staromódní samotář obdařený nejen „ uměním“ nikdy neprohrát v kartách „ hraje se kvůli výhře, je to samozřejmě spojené s penězi, ale hraje se kvůli výhře. Teprve tehdy je možné vyhrát peníze“, ale i pozoruhodnou životní filozofii „ Pokud máš rodinu a dům tak to můžeš všechno vyměnit za peníze, ale opačně to už nejde“. A právě se na něj nalepil mladý, netrpělivý a jeho umem fascinovaný taxikář lačnící proniknout do kouzel velkého mistra. …. „Poker je umění klamu, hráli jsme poctivě. Tys podváděl, já jsem podváděl. Vyhrál lepší.“ A pokud si myslíte, že ke hře je potřeba štěstí, tak vás z toho tenhle báječný a jak je vidět téměř neznámý film rozhodně vyvede „ Štěstí? Štěstí je potřeba si umět správně zorganizovat“ ()

Reklama

Ej Hlemýžď 

všechny recenze uživatele

Výborný film z prostředí falešných karetních hráčů, kde dominuje právě hazardní hráč s přezdívkou v polštině Wielky szu, který nikdy neprohrál. Je tu též ukázáno, co s člověkem udělá poker. Film nepostrádá přiměřenou dávku napětí. Mohli by ho alespoň v TV zopakovat. V ČSSR běžel ale pod jiným názvem, nevím přesně, tuším, že asi "Velký hráč". ()

Omnibus 

všechny recenze uživatele

"Když máš život cinknutý, umřeš sám... a obutý." Velký Šu měl pech. Po několikaletém studiu ("tam" bylo času dost) spisů karbaníka Kanta zjistil, že jeho srdcová královna těch pět let jen neseděla s rukama v klíně, ale i ležela, s prackama v klíně. Teď vyložila právnické eso a on musí v toulavých botách vyrazit do světa, lovit kafky. Závislost na hazardu, vědomí své výjimečnosti vs. zmarněný život a pozdní prozření, že vyhrát v kartách můžeš i dům, ale domov nikdy. A bez něj nemáš nic, ani lásku ani syna, ve kterém bys něco ze sebe uchoval. KANTOVO OKÉNKO: [][] Kdy udělal Šu největší chybu? A) Když "předával štafetu". Mylně se domnívajíc, že to má nějaký vyšší smysl. B) Když z maloměstského mafiána Mikuna udělal vola. C) Když zachoval poker face při orálu, poskytovaném luxusní prostitutkou, ovšem z lásky! D) Když v mládí úplně poprvé sedl k hracímu stolu. [][] Bony a klid, poker a neklid. Vytahuji z rukávu... čtyři esa! Ale pátou hvězdu ne. Při hazardu je nezbytný dozor, neutrální třetí strana (šampionát Tří řek, hra u Hatchet Harryho a pod.), jako záruka, že vítěz i s výhrou odejde středem. Zde se hraje o samotě, bez záruk, což končí násilím (puška u Mikuna, břitva v hotelu). Logická otázka, proč tedy ztrácet čas s kartami a nepřejít k loupeži hned, jak jsou peníze na stole, no ne? ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Nezapomenutelný polský neo-noir s Janem Nowickim jako profesionálním hazardérem, jemuž všichni kolem neřeknou jinak, než Velký Šu. Režiséru Chęcińskému se povedlo vybudovat pohltivou atmosférou, zaujmout dokonale minimalistickou „akcí“ hazardních her a rozehrat s hlavními herci nekompromisní, pocitově hodně drsnou hru, která mě i přes potenciální nechuť k tématu či postavám pohltila. Zůstal jsem ve fascinovaném úžasu, jako když mladý Jurek žasl nad kartářskými triky starého rafinovaného mistra. Tohle že byl vážně socialistický film? Tak to je hustý! :o) ...a může to klidně znít na této databázi téměř jako rouhání vůči filmovým legendám, ale za mě jde asi o nejlepší film s hazardním tématem, jaký jsem viděl. Kam se na něj hrabe Hazardní hráč z roku 1961, který má sice též excelentní herce, ale v druhé polovině se až zbytečně rozvláčně zabývá nudným romantickým vztahem a kdykoliv se odchýlí od hlavního prostředí, úplně ztrácí atmosféru... 95% (viděno v rámci "Challenge Tour 2021" – 30 dní se světovou kinematografií) ()

Galerie (8)

Zajímavosti (2)

  • Film se natáčel ve Vambeřicích, Vratislavi, Varšavě, Polanici-Zdrój a Siechnici. Režisér Sylwester Chęciński se opakovaně radil se scenáristou Janem Purzyckým: „Ve scénáři jsem toho hodně změnil, ale změnil jsem to společně se scenáristou, který neopustil plac. Byl otevřený spolupráci, ochotný přijmout jakékoli přepisování, měl nápady a iniciativu.“ (classic)
  • Na motivy filmu napsal v roce 1985 scenárista Jan Purzycki stejnojmennou knihu, která téměř věrně odráží děj filmu. (classic)

Reklama

Reklama