Režie:
Jan de BontKamera:
Jack N. GreenHudba:
Mark MancinaHrají:
Helen Hunt, Bill Paxton, Cary Elwes, Jami Gertz, Philip Seymour Hoffman, Lois Smith, Todd Field, Joey Slotnick, Jeremy Davies, Zach Grenier, Gregory Sporleder (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Dům se láme na kousky. Bučící kráva se ve víru zvedá do vzduchu. Traktory padají jako déšť. Těžký benzínový tanker se stává letadlovou bombou. Rozsáhlá ničivá přírodní síla devastuje vše a blíží se rychlostí 300 mil za hodinu. Tornádo udeřilo. Začíná vířící dobrodružství plné vzrušujícího napětí a skvělých speciálních efektů s Helen Huntovou a Billem Paxtonem v roli vědců stíhaných nejničivější silou přírody. Tito lovci bouří doufají, že pomocí elektronických senzorů získají dost informací na vytvořené lepšího varovného systému. Aby to dokázali, musí vražednému tornádu vstoupit do cesty. Honička začíná. (Universal)
(více)Videa (1)
Recenze (330)
Jak toho Jan De Bont moc nenatočil, tak mu při usednutí na režisérskou stoličku nelze upřít až nezdravá hyperaktivita. I kočírování velkolepých digitálních orgií chce pevnou režijní ruku - Rolland Emmerich by mohl vyprávět. De Bont se ve smršti jím servírovaných tornád přímo vyžívá a zároveň jimi maskuje, na styčném bodu nula, uvíznutý příběh z pera Michaela Crichtona. Hromady šablonovitých scén a charakterů, které jsou vytáhnuty z nejrozmatinějších zákoutí Crichtonovi fantazie pak, možná ano, možná ne-úmyslně strhavájí výsledek De Bontovi práce níž. Jako příklad si může divák vzít vybavení konkurenčních partií lovců tornád. Joe s Billem se vozí v rozpadajících se kraksnách, zatímco konkureční partie se řítí po silnicích i polních cestách v moderních džípech černé barvy a členové posádky se nosí v šedém stejnokroji. Charaktery postav (velmi lehce) načrtnuté hned na začátku se do konce filmu nezmění. Jejich chování je předvídatelné podobně jako v Nebezpečné rychlosti , ale tam to nevrzalo tolik jako zde, což je možná dáno tím, že zde se vyskytuje mnohem více postav než v De Bontově prvotině. Pořádný katastrofický film potřebuje pořádnou hudbu. O katastrofičnosti filmu (co se velkoleposti týče) lze úspěšně pochybovat, ale o nabušenosti soundtracku Marka Mancini už rozhodně ne. Nad přehráváním Billa Paxtona a pokusu o hraní Helen Hunt, lze bez jakýchkoliv obav mávnout rukou, protože o herce zde nejde. Jde o to si to užít, jenomže sledovat dvě hodiny černé trychtýře, jak likvidují všechno co je sebelíp přidělané, vyžaduje od diváka taky trošku trpělivosti. Vystříhat rádoby příběhovou vatu, která si říká řešení manželské krize , tak nad pátou hvězdičkou nezáváhám ani na chvilku. ()
Vydatná porce nefalšované hollywoodské zábavy, ve které se jede od úvodních minut pekelně přímočaře, ale zároveň zvládá udělat ze svých postav něco více než jen artefakty úctyhodného hrdinství (přestože k tomu už v závěru hodně směřuje). Mistr na adrenalin Jan de Bont a Steven Spielberg jako producent jsou tu zkrátka hodně cítit, navíc ruku v ruce se skvělými herci, ještě lepšími efekty a scénářem ne tak hloupým, aby lahodnou formu obrátil v bezcitnou a samoúčelnou audiovizuální onanii. Byť lacinější, pořád účinně omamné filmové umění... 85% ()
Tenhle film mam rád, pokaždý když je v tv tak se na něj musim podívat. Je skvěle natočenej, má spád a ani na chvilku nenudí, pořád se tam něco děje a ten nápad se sledováním a stíháním tornád je originální a ještě suprově zpracovanej. Dvě hlavní role by asi dokázalo zahrát víc neznámých herců, ale známá herecká tvář potěší a ještě film pozdvihne, ale to co se mi na tomhle filmu líbí nejvíc jsou triky, na svojí dobu jsou geniální a realisticky natočený, všechny ty tornáda, který ničej na co přijdou, lítající domy a krávy, který letěj kolem a bučej, teda nevim jestli to bylo chtěný, ale třeba ty létající krávy byly i vtipný. A i když to znám, tak jsem byl napnutej a to jsem to viděl už asi popátý ()
Twister se může hrdě řadit k jednomu z nejlepších katastrofických filmů všech dob a zároveň i nejlepším filmům 90. let. Poté, co Jan de Bont vnesl jisté žánrové prvky do jednoho z nejlepších akčních filmů 90. let, Nebezpečné rychlosti, i zde v Twisteru vlastně vypráví romantický příběh s ustavující žánrovou scénou vzniku heterosexuálního páru v závěru, ale to vše na pozadí buď autobusu, který nesmí zpomalit pod 50, jinak vybouchne, nebo přírodní katastrofy, která bourá vše, co jí přijde pod "ruku"._____ Už úvodní titulky jsou vysokou ukázkou sebereflexivity stylu, žánru, kinematografických dějin a mediálnosti - poté, co twister zničí ústřední jména protagonistů, dávaje najevo, že nezáleží na jejich hvězdnosti, řiká nám tím, že jde výhradně o atrakce - film spadá "pod" kinematografii atrakcí. Navíc Twister byl jeden z prvních amerických filmů tykajících si s akčním (sub)žánrem, který stavěl akci jako takovou výhradně na zvukových efektech, do žánru začleňoval podvratné prvky v podobě humoru splývajícího s romantickými pasážemi a bořil schémata tím, že nechal proletět krávy, ale domy nechal v závěru stát. Geniální, nedoceněný film, který je z odstupu významnějši, než se na první pohled zdá. Těch 5* není za to, že Twister je posledním dobrým De Bontovým filmem, než spadl do bahna průměrnosti či sračkoidnosti, ale společně s Titanicem nejprogresivnějši biják 90. let, který je chytřejší, než si jsou mnozí připustit. ()
Twister bol môj prvý hraný film s titulkami, na ktorý som bol v kine. Musím povedať, že vtedy som bol z toho filmu unesený, Myslím si ale, že keby som ho videl aj dnes, páčil by sa mi tak isto ako vtedy, a to hlavne kvôli perfektným špeciálnym efektom, svižnému deju a opäť tým perfektným špeciálnym efektom. ()
Galerie (105)
Zajímavosti (49)
- Pôvodný koncept a príbeh, ktorý bol posunutý scenáristovi, aby z neho spísal scenár, mal 10 strán. (Real Tom Hardy)
- V jedné scéně do automobilu hlavních hrdinů narazí cisternový kamion s logem společnosti Benthic Petroleum. Jde o stejnou společnost, která zaměstnávala postavy snímku Propast (1989) Jamese Camerona. (D.Moore)
- Odhaduje sa, že 20 miliónov z celkového rozpočtu 90 miliónov išlo na špeciálne efekty do spoločnosti ILM. Taktiež sa odhaduje, že režisér de Bont si prišiel na 2-3 milióny amerických dolárov. (Real Tom Hardy)
Reklama