Režie:
Ronald NeameKamera:
Paul LohmannHudba:
Laurence RosenthalHrají:
Sean Connery, Natalie Wood, Karl Malden, Brian Keith, Martin Landau, Trevor Howard, Richard Dysart, Henry Fonda, Joseph Campanella, Bo Brundin (více)Obsahy(1)
Katastrofický film britského režiséra Ronalda Neameho. Námětem je ohrožení života na Zemi v podobě obrovského meteoritu pojmenovaným Orpheus, který se za sedm dní srazí se Zemí. Jediným východiskem jak zachránit svět před jistou katastrofou je spolupráce dvou velmocí, Spojených států a Sovětského svazu, jejichž přední vědci musí společně najít způsob jak odklonit dráhu blížícího se meteoritu. Začíná závod s časem. (contrastic)
(více)Recenze (32)
Snad prvy katastroficky film o meteore, ktory sa chysta vyhladit zem. Je to pojate seriozne, cize bez akýchkolvek infantilnych vtipov. Väcsina filmu sa venuje vyjednavaniu medzi americanmi a rusmi o to aby konecne nasli spolocnu rec a zacali spolupracovat pri zachrane zeme. Je to podane sice dost naivne ale napriek tomu tato vyjednavacia cast ako jedina skutocne funguje. Ked uz dôjde k nejakym destrukcnym scenam, tak prilis uchvatne nie su. Po trikovej stranke su uz dost zastarale a zomieraju v nich ludia, ktorych som videl maximalne par sekund, takze mi boli ukradnuti. Tieto sceny obsahuju aj logicke nezmysli. Aspon trochu napätia vyvola scena v ktorej o zivot bojuje pätica hlavnych postav. Dvaja americkí vedci (najlepsi je Connery s niekolkymi vtipnymi ironickymi poznámkami), dvaja ruski a jeden nesympaticky americky general. Ich boj o zivot je paradoxne napinavejsi ako sceny v ktorych sledujeme, ci rakety znicia meteor a zachrania cely svet. Vysledkom je priemerny katastroficky film, ktory po trikovej stranke uz dnesnemu divakovi vela neponukne a ani dramaticka nie je ziadne terno. 5/10. ()
K Zemi míří asteroid Orpheus, masa kamení a železa téměř tak velká jako slavná metla dinosaurů, proslulý asteroid Chicxulub - jehož jméno pochopitelně dokážu bez chyby napsat i vyslovit. Režisér Ronald Neame byl zkušený řemeslník zvládající komedie, muzikály, dramata i dobrodružné filmy. Protože měl za sebou extrémně úspěšné Dobrodružství Poseidonu, dávalo smysl svěřit mu katastrofické sci-fi Meteor. Na papíře to všechno znělo krásně, ale v praxi to moc nefungovalo. Film je prakticky bez napětí a bez atmosféry, což je problém téměř vždy, ale u takového tématu je to vyložená tragédie. Protože ani efekty nebyly zrovna špičkové, film se horko těžko vyšplhal na průměr. ()
V sedmdesátých letech vzniklo mnoho katastrofických snímků a bylo by docela divné, kdyby se námět netýkal i vesmíru. A tak se po filmové stránce objevilo nebezpečí v podobě asteroidu hrozící svou srážkou se Zemí. Diváckým magnetem byl hlavně Sean Connery, který už měl herecký věhlas vlivem role Jamese Bonda. Scénář je přívětivý a pevný už v základech. Děj je na událostech skutečně plnohodnotný. A když se na to podíváme kolem a kolem, tak by se dalo i říci, že byl tento snímek předobrazem či inspirací tvůrců v kinech si vzájemně konkurujících snímků 'Armageddon' (1998) a 'Drtivý dopad' (1998). Bohužel zub času katastrofálně zahlodal do technické stránky. S ohledem na svou dobu to bylo v rámci možností, ale dnes, v době CGI, se už divákovi skutečně obrací oči v sloup. Není ani překvapením použití studené války, která taktéž byla ve své době velice in. I když v tomto případě v přátelské rozvaze. Chtě nechtě, při takovéto hrozbě prostě spolupráce dvou velmocí být musela. Překvapením však zase není, jak je ta spolupráce představena. Příběh má tedy spoustu dějových etud a hlavně napínavou atmosféru. Dnes skutečná klasika, která určitě není k zahození. Potenciál má, jen se na to dnešní divák musí dívat okem schovaným. ()
Film předznamenávající perestrojku, o níž si dnešní Rusko může nechat jen zdát. A zničení Dvojčat ještě před 11. zářím jakoby bylo temnou předzvěstí budoucnosti. Konverzační část má napětí, kdy se jednotlivé postavy musí dohodnout na společném postupu, což není vůbec jednoduché. Z hlediska speciálních efektů není film vůbec špatný, i když o dva roky starší Star Wars a ve stejném roce natočený Vetřelec je mají mnohonásobně dokonalejší. Efektní jsou i dopady menších meteoritů na Zemi a bahenní lázeň si museli herci užít naplno. Pro současného diváka zmlsaného počítačovými efekty tenhle kousek nejspíš nebude, ale pro mne zvláštní kouzlo má. A upřímně jeden až do konce neví, jestli se celá akce vydaří. ()
To je ale krása, jak spolu bok po boku americké a sovětské jaderné rakety letí vstříc celoplanetární hrozbě, ách. :-) Bezkrevný katastrofický biják v první "politické" polovině vyjednává spolupráci mocností, ve druhé předkládá nezáživnou destrukci v trikově i na svou dobu chudém provedení (dnes vyluzujícím úsměv na rtech). 5/10 ()
Galerie (133)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer
Zajímavosti (15)
- Hned druhý den po zjištění přibližujícího se asteroidu už má krizové středisko na zdi plechový panel se svítícími diodami, dráhou, piktogramy a datumy jednotlivých dnů týdne před dopadem, jako by ho mělo připravený dávno dopředu. (Stejšn)
- V průběhu zdlouhavé výroby bylo propuštěno několik týmů pro produkci vizuálních efektů, protože nebyly schopny dosáhnout přiměřených účinků za velmi omezený rozpočet, což je na výsledku filmu bohužel znát (sator)
- Natalie Wood dokázala v reálném životě mluvit plynně rusky. Její rodiče byli ruští přistěhovalci a její rodné jméno bylo Natalia Nikolaevna Zakharenko. Brian Keith hovoří plynně také rusky. (sator)
Reklama