Reklama

Reklama

Marie Terezie - Série 1

(série)
Trailer 1

Epizody(2)

Obsahy(1)

Píše se rok 1723 a v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha na Pražském hradě je Karel VI., císař Svaté říše římské a král španělský a uherský, korunován králem českým. A právě zde začíná příběh jeho dcery, pozdější císařovny Marie Terezie (Marie-Luise Stockinger). Příběh dětské lásky a pozdějšího manželství s Františkem Štěpánem Lotrinským (Vojtěch Kotek), nastoupení vladařské cesty, převzetí maďarské koruny i příběh šestnáctinásobného mateřství jedné z nejvýznamnějších žen v dějinách novodobé Evropy. V prvním dílu se, mimo jiné, můžeme těšit na šok, který konzervativnímu dvoru mladá Marie způsobila svým rozhodnutím provdat se z lásky. Tehdy nejspíše netušila potíže, které nastanou poté, co se Marie bude muset stát následnicí trůnu. Druhý díl filmu začíná převzetím trůnu a pokračuje vypuknutím válek o rakouské dědictví, které Marii donutily spojit se s významným uherským rodem Esterházy, kdy pro záchranu říše musela málem obětovat své manželství s milovaným Františkem.
Dvoudílný projekt je strhující historickou epopejí mapující životní osudy mladé Marie Terezie, jedné z nejvýznamnějších postav novodobé Evropy, která po více než 40 let úspěšně vládla říši, rozkládající se na území dnešních 12 evropských států. V uplynulém roce si Evropa připomněla 300. výročí jejího narození. Jde o naprosto unikátní koprodukci čtyř evropských veřejnoprávních televizí – České televize, rakouské ORF, Slovenské RTVS a maďarské MTVA. Celý projekt je o to prestižnější, že idea záměru, včetně námětu a scénáře, vznikla právě v České televizi a její kvalita přesvědčila významné evropské partnery o vstupu do realizace. Minisérie se odvíjí od dvou zásadních okamžiků v životě mladé panovnice – jedním je příběh dětské lásky a pozdějšího manželství s Františkem Štěpánem Lotrinským, druhým je nástup na trůn a získání uherské koruny. Film přibližuje nejen vztahy uvnitř habsburské rodiny, s matkou, sestrou a otcem, ale i s významnými dvořany habsburského dvora, jako například Evženem Savojským, Filipem Josefem Kinským nebo Bedřichem Harrachem. Film je zároveň monumentální obrazovou podívanou z naší historie, jakými jsou například korunovace Karla VI. českým králem na Pražském hradě, svatba s Františkem Štěpánem v augustiniánském kostele ve Vídni nebo korunovace Marie Terezie uherskou královnou v Dómu Sv. Martina v dnešní Bratislavě, ale i plesy a hostiny u císařského dvora nebo dámský jezdecký karusel v Hofburgu, plavba panovnice po Dunaji či žehnání rakousko-uherským armádám. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (300)

nascendi 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Nebudem sa príliš rozpisovať, pretože som prvú časť sledoval bez zaujatia a rozmýšľal iba o tom, aký je to za žáner, k čomu by sa dal najlepšie pripodobniť. Bolo to farebné, všetci boli vyobliekaní do pekných kostýmov, interiér Kroměřížskeho zámku poskytol vhodné prostredie, herci boli povyberaní podľa koaličnej dohody, bolo to čiastočne podľa histórie, tak sa to mohlo vydariť. Ale nevydarilo sa. Aspoň nie príliš. Filmy, na produkcii ktorých sa podieľa viacero štátov sú plné kompromisov, a aj tento napriek možnostiam skĺzol do plytkých rozhovorov, nedôležitých udalostí a divák z neho nezískal presný obraz doby a úloh aktérov v nej. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Prvotní velmi slušná dobová atmosféra i herectví všech zúčastněných (Vojta také dobrý, i když mi paradoxně připadal věrohodnější ve slovenském znění) byla pro mě postupem času ubita jakousi monotónní přehlídkou šatů, zahrady a nekonečných společenských intrik ze všech stran. Vše dodělaly "humorné" pasáže z ložnic jejich výsostí. Celé to vnímám jen jako předvoj k něčemu, co možná přijde, možná ne a co bylo na závěr odbyto rychlým dovyprávěným pomocí titulků, každopádně toto vyobrazení velké a zásadní panovnice své doby mi nakonec nestačilo. ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Nevím, když si během sledování historického filmu o historických postavách musím bokem dohledávat skutečné historické souvislosti a fakta, asi to není zcela v pořádku. Z celého dvojfilmu si pamatuju tak jen to, že Marie ráda souložila, nebo možná ne, třeba jen pak chtěla mít devět a více měsíců od toho pokoj a raději rodila, a pak jsem viděl bobra Stivínové (zvláštní, že podpaždí měla vyholené), což nevím, jestli je zrovna to, čím mne film měl zaujmout. Ale jinak kostýmy, výprava, to docela ušlo. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jo, jo, jo... Mohlo to být temnější, více pozdně barokní, méně barevné a lehce umaštěné a začmouzené od svic jako ona doba sama... Ale ruku na srdce, koukal by na to někdo? Koukal, já určitě a možná bych si i pošmákl dokonce více, ale takový evidentně nebyl zájem tvůrců. A já dodávám - bohudík. Marie Teresie si nesmírně vážím, stejně tak jejího syna. Jako správce silnic vlastním jeden z překladů patentu na údržbu silnic a zírali by jste, kolik toho do dnes platí! Jen mi chybí ta možnost - pokud někdo sype do příkopu hnůj (dnes nepořádek v podobě odpadků v plastikových pytlů, pneumatik či dokonce starých gaučů) nechat dotyčného potrestat drábem. Jak? 10 lískovkou na záda! :-). A když to bude znova, tak 20! Prostě ona, císařovna dala dohromady pro celou říši seznam předpisů, jak mají být dělány silnice, příkopy, že vjezd musí mít propustek, jak daleko může být roh domu od silnice aby do něj nemohl vůz narazit... A to jsou jenom silnice! Takovýchto předpisů vychrlila ona a syn hromady! A všechno to má hlavu a patu. Přípomínám, že je to v době, kdy se v Americe a Kanadě ještě upalovalo za čarodějnictví. Optikou dneška jsem safra rád, že jsme byli součástí říše, protože přeze všechno jsme na tom v souhnu profitovali a vlastně to tak bylo po celou dobu až do konce vládnutí Františku josefa I. Samozřejmě období po Bílé Hoře bylo drsné i léta po něm, to jsme ale časově krapet jinde. Leckdo si vzpomene na nějaký ten zákon či patent, ale jak to bylo ze začátku, když byla císařovna ještě děvče a Evropou cloumaly války systém každý s každým a do toho Osmani - nikdo pořádně neví. Já jsem velice rád, že jsme měli možnost byť populárnější formou do tohoto období nahlédnout a dovovolím si to srovnat s produkcemi BBC. Konec konců Britové točí s oblibou filmy prakticky ze stejného období a nejvíce na odbyt jdou ty z dob vládnutí královny Viktorie. Na TV film je to velice slušný počin a upřímně jsem se bál mnohem většího průšvihu. Je to výpravné, točené v nádherných lokacích, herci jsou příjemní a je to podáváno srozumitelně aby to oslovilo co nejširší část diváků, takže snad i nějaké to poznání v hlavách uvízne. Když si to vezmu dneska očima ,,nácka a xenofoba'' jak se dnes říká nám nesluníčkářům, Osmanská říše je spojenec a člen NATO, statisíce muslimů proudí do Evropy a další statisíce už tam jsou... Co proudí, ještě si je sem vozíme a kdo je nechce, má platit pokuty... Já myslím, že Marie Terezie moc dobře věděla, že Turek (a nejen on) má být za Dunají, či ještě dále, že hranici je třeba bránit a bojím se, že na toto ještě šeredně doplatíme. V hrobce se chudák musí otáčet a nejen ona samozřejmě...ale i nejeden král a císař. Za mně s filmem spokojenost ! * * * * ()

Wysch 

všechny recenze uživatele

Ignorujte slovo "historický" mezi filmovými tagy, a ignorujte slovo "životopisný" a vlastně se na to dá koukat. Nepřidávám se k těm, kteří si myslí, že je celý dvojfilm je natočený velikášsky, protože chybí velikášské scény. Vypráví se za pomocí elips, zkracuje se politika na úkor soukromýho života. Upravují se historické detaily, lpí se na detailech příliš mytizovaných. (Například František Štěpán nebyl žádný politický holobrádek, Karel VI. jej obdaroval poměrně význačnými úřady ještě předtím, než vůbec přišlo na svatbu, po níž však měl stále spousty milenek - nikoliv jen jeden zahradní úlet. Naopak se dává až příliš prostoru pro mýtický vztah s Mikulášem Esterházym.) Herecky nevyrovnané - Markovics v prvním filmu hravě strká všechny do kapsy, naopak třeba Dvořák nedostává prostor téměř žádný, ačkoliv by si jej očividně zasloužil. Kotek je s prominutím casting mimo, obdobně tak Pavel Kříž. Naopak si osobně myslím, že Marie-Luise Stockinger je (kromě toho, že je to skvělý easter egg ke Karlu "Stockinger" Markovicsovi) byla volba výborná - kromě nosu se v podstatě mladé Marii Terezii dost podobá, má očividně divadelní zázemí a osobně si myslím, že by se z ní dalo vymáčknout více, ale scénář to v zásadě nikdy kromě závěru neumožní. Dvořák, Stivínová a vlastně i ta nána Eliza Fritz, tedy pardon, Táňa Pauhofová, byli volbou výbornou. Dialogy moderní. Hudba fajn. Make-up hvězda navíc. Přesto se musím přiznat, že půlku druhé části jsem díky čtvrtfinále MS U20 v hokeji příliš neviděl, a tak moje celkový hodnocení nemusí mít tu správnou hodnotu. ()

Galerie (121)

Zajímavosti (24)

  • Scéna ve filmu, při níž pod novomanželi Marií Terezií (Marie-Luise Stockinger) a Štěpánem Lotrinským (Vojtěch Kotek) při sexu spadne postel, se skutečně stala. Včetně toho, že jim císař musel vysvětlit, „jak se to dělá“. (raininface)
  • Kostýmový výtvarník Ján Kocman sa najviac natrápil so šatníkom hlavnej hrdinky, najmä s korunovačnými šatami. Tie sú natoľko známe, že pri ich výrobe museli byť tvorcovia mimoriadne dôslední. Veľmi im pomohla firma z Benátok, ktorá doteraz vyrába pôvodné látky z 18. storočia. V ústrety im vyšli aj ateliéry v Ríme, kde kedysi šili aj kostýmy pre Theodora Pištěka do filmu Amadeus (1984), a ateliéry v Madride, kde zhotovujú topánky. (krasomama)
  • Ve filmu je vidět také švýcarská garda. Ta opravdu sloužila Habsburkům a dělala stráž Hofburgu. Byla založena roku 1699 v Lotrinsku. V roce 1745 doprovázeli Františka I. Štěpána Lotrinského jeho Švýcaři do Frankfurtu, kde byl korunován na císaře. Zrušil jí až Josef II.V letech 1766-1767 byla švýcarská garda rozpuštěna. Část gardistů se vrátila do Švýcarska, část našla uplatnění v Praze, Innsbrucku, Schloßhofu či Holíči. (Vitoraz)

Reklama

Reklama