Reklama

Reklama

Do mobilní chirurgické nemocnice MASH 4077, kterou americká armáda umístila nedaleko frontové linie, je převelena dvojice nových lékařů. Jak kapitán dr. Benjamin Franklin Pierce, zvaný Hawkey, tak kapitán dr. Augustus Bedford Forrest, přezdívaný Duke, nemají vůbec žádnou vojenskou morálku a neuznávají armádu. Svým postojem sice nepřispívají k udržování vojenské disciplíny, na druhé straně svérázným humorem a zvláštním druhem kolegiality napomáhají sobě i ostatním lépe přežít v drsných podmínkách války, daleko od domova… Černou komedii z korejské války natočil režisér Robert Altman. Film vznikl v době odporu proti účasti vojenských jednotek USA ve Vietnamu a diváci aktuální zpracování tématu i jeho kvalitu ocenili. Získal Oscara za nejlepší scénář (Ring Lardner Jr.). Inspiroval také vznik jeho televizní seriálové podoby pod názvem M*A*S*H, jež se po jedenáct sezón s úspěchem vysílala nejen v USA, ale i v zahraničí...
Osamělý ironik, společenský provokatér a demystifikátor za filmovou kamerou – to je jeden z nejvýznamnějších světových tvůrců – scenárista, producent a režisér Robert Altman (20. 2. 1925 – 20. 10. 2006). Je také považován za důležitého zakladatele amerického nezávislého filmu a osobnost podporující mladé filmaře. Přestože původně vystudoval techniku, pokoušel se prosadit v rozhlase, později v rodném Kansas City založil vlastní produkční společnost, podílel se na natáčení mnoha krátkých snímků a pak dalších deset let pracoval v televizi jako režisér a autor seriálů. Po snímcích Delikventi a Odpočítávání se Robert Altman prosadil jako filmař právě až černou komedií z korejské války MASH, natočenou v roce 1969. Tímto dílem naznačil vlastní režijní styl: směs výstřednosti, nadsázky, překvapivého a ostrého pohledu na vztahy v rodině a společnosti. Po celou svou další kariéru se pokoušel bořit a ironizovat americké mýty, společenské stereotypy a schemata, stejně jako nemilosrdně kritizoval praktiky médií. Svět Divokého západu zesměšnil ve filmech McCabe a paní Millerová, Buffalo Bill a Indiáni. Do prostředí módního průmyslu nacílil snímek Pret-a-porter, zatímco v Hráči dokonale zkompromitoval hollywoodskou továrnu na sny. Do společenských a rodinných vztahů míří jeho Tři ženy, Dokonalý pár, Svatba či Prostřihy. Pro své režijní plány dokázal skvěle využít zaběhnuté filmové žánry, například krimi v titulech Zloději jako my, Perníkový dědek a Dědictví tety Cookie. K většině svých filmů si psal scénář, anebo se na něm alespoň významně podílel. V roce 2006 byl tento významný filmař členy Americké filmové akademie oceněn Oscarem za celoživotní dílo. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (302)

Šandík 

všechny recenze uživatele

Divná věc... MASH je v podstatě bláznivou, značně zběsilou komedií, která svou komikou nemá daleko například k "Bažantům" nebo "Sedmé rotě", ale přitom je natočena s takovým perfekcionismem a pochopením reálií, jako by se jednalo o "vážně míněný" válečný film. Svým "podvratným" vyzněním velmi silně připomíná především Hlavu XXII, byť není tolik existenciální. Zároveň lze říci, že jakkoli je mladší stejnojmenný seriál formálně dosti odlišný, ve filmu je ukryto téměř vše, co se pak v seriálu jednotlivě "pitvá po epizodách". Z tohoto hlediska rozhodně hodnotím film výše než seriál, jakkoli i seriál je výborný, ale chtě nechtě, je pouhým odvarem filmu. Brilantní je filmový MASH herecky, režijně, neuvěřitelně živou a autenticky působící kamerou i pozoruhodnou zvukovou režií. Nevím jak vám, ale mě tenhle koktejl divácky až neuvěřitelně vyhovuje. Celkový dojem: 85% ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

S hluboko vžitým seriál, hluboko do kůže, těžko lze hodnotit film objektivně. Většina z místních to má stejné. Ale vezměte si třeba dabing tohohle filmu: Rösner, Töpfer, Kostka, Pavlata, Balzerová, Langmajer... koncentrace vtipů je nižší, množství krve větší, v seriálu bylo spoustu prostoru na to jít do hloubky vážných témat. Kdyby seriál nebyl, tenhle film by všichni oceňovali. Je dobrej, ale seriál je lepší. ()

Reklama

bloom 

všechny recenze uživatele

Naprosto nerozumím zdejším vyhroceným komentářům. Jedni tvrdí, že to není kulometná kadence vtipných replik jako v seriálu a tím pádem je film nudnější. Druzí zase opakují, že seriál je komerční odpad, v němž poslání filmu zcela vyšumělo. Ani jedna skupina však nemá pravdu. Pokud budeme diskutovat o věrnosti k Hookerově předloze , tak film jasně vede (v seriálu z ní v podstatě vychází jen pilotní díl), ale o to tu nejde. Film je mnohem víc realističtější a vlastně podle mě z něj to protiválečné poslání vyleze docela nenásilně. Seriál je v tomto směru mnohem útočnější (aspoň ve svých moralistických začátcích). To dokládá, že sitcom nesmazal to hlavní poselsví, ale podává ho trochu jinými prostředky. Robert Altman neměl rád seriál z prostého prozaického důvodu: kvůli penězům. Za celou dobu mu z jednoho nejsledovanějších pořadů nekápnul ani cent. Ačkoli se původní film M.A.S.H. drží Hookerovy předlohy, došlo tu přesto k několika změnám. Především rozšíření postavy Franka Burnse, který se v knize objevuje pouze v jedné kapitole. Scénárista sloučil Franka s postavou majora Hobsona, pánbíčkáře, který je neustále viděn s modlitební knížkou. V té jedné kapitole má však Frankovo chování blíž seriálu. Mně se líbí film i seriál, pouze k seriálu jsem si vypěstoval větší vztah. Ze zdejšího původního ansámblu se do televize dostali pouze Garry Burghoff jako Radar a G. Wood jako generál Hammond. ()

berg.12 

všechny recenze uživatele

Humor tohoto filmu (pokud se humorem dá ještě vůbec nazvat) je tak suchý, že mám pocit, jako bych žvýkal polystyren. A pak už je celkem jedno, jak kvalitní a říznou whiskey mi Altman nabízí na jeho zapití. Pro mě prakticky nestravitelné. A to jsem film viděl i v originále a hodnotím ho zcela bez ohledu na seriál. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Film Roberta Altmana má se seriálem jen málo společného – jeho humor není tak přímočarý, spíš absurdnější, a odsouzení nesmyslnosti celé války a akcí v Koreji se děje v prvním plánu. Vše na příbězích a osudech vojenských felčarů. Snímek se řadí k tehdejší vlně protiválečných témat, jakými byla např. i Hlava XXII, v nichž se parodovala absurdita, nemyslnost a bezhlavost vojenských tažení. A dalo by se říci, že je na pováženou, když má snímek co říci i dnes v současné době, zvláště podíváme-li se na konflikt v Iráku. Je vidět, že Altmanovy filmy patří skutečně k nadčasovým svými tématy a zaměřením, a že i "stařičký" M*A*S*H dokázal natočit velice stylově. ()

Galerie (102)

Zajímavosti (50)

  • V roce 1998 sestavil Americký filmový institut žebříček 100 nejlepších amerických děl ve filmové historii. V roce 2007, po 10 letech, byla kolekce přezkoumána a znovu vybrány ty nejlepší. Tento film je v tomto seznamu na 54. místě. (kaladze77)
  • Jelikož Altman patřil k velkým odpůrcům války ve Vietnamu, dělal vše proto, aby publikum zmátl a přivedl je k názoru, že jde o Vietnam. Ze scénáře tak byly odstraněny všechny narážky na Koreu, a dokonce se záměrně manipulovalo s reáliemi. Například když Hawkeye doprovází Ho-Jona do Soulu k odvodu, vidíme kolem spoustu lidí v trojúhelníkovitých kloboucích, které jsou typicky vietnamské a v Koreji se nepoužívají, ostatně podobně jako jméno Ho-Jon. (Divočák)
  • Po sestříhání přišel snímek vedení společnosti ještě pořád příliš krvavý. Nakonec se režisérovi přeci jen podařilo protlačit ho do kin. (hippyman)

Související novinky

Zemřel Donald Sutherland

Zemřel Donald Sutherland

20.06.2024

Přichází velmi smutná zpráva ze Spojených států. Ve věku osmaosmdesáti let odešel americký filmový velikán a plodný herec s přibližně dvěma stovkami filmových a televizních rolí na svém kariérním… (více)

Filmová bonboniéra

Filmová bonboniéra

22.11.2006

Je střed pracovního týdne, povinnosti se na každého jen sypou ze všech stran a vytoužený oddych je v nedohlednu. Po včerejším informačním nášupu tu tedy pro vás mám tři filmové jednohubky, které sice… (více)

Reklama

Reklama