Reklama

Reklama

Komediální drama Air od oceňovaného režiséra Bena Afflecka s Mattem Damonem v hlavní roli podnikavého manažera společnosti Nike, Sonnyho Vaccaroa odhaluje neuvěřitelnou spolupráci mezi tehdejším nováčkem Michaelem Jordanem a začínající basketbalovou divizí Nike, která díky značce Air Jordan způsobila revoluci ve světě sportu a současné kultuře. Dojemný příběh sleduje hazardní hru nekonvenčního týmu, který rozhoduje o kariéře a v němž jde o všechno a nekompromisní vizi matky, která zná hodnotu obrovského talentu svého syna, a basketbalového fenoména, jenž se stane nejlepším hráčem všech dob. (Vertical Entertainment)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (256)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Někde mezi reklamou na Nike a oslavou Michaela Jordana se skrývá výtečně napsaná a sympatická podívaná, která ze zdánlivě nezajímavého námětu zvládla vymačkat zhruba stejné maximum jako Fincherova Sociální síť. Affleck a Damon si po Dobrém Will Huntingovi a Posledním souboji připisují třetí společnou scenáristickou trefu, Affleck poté na režijní židli dokazuje, že po tvůrčí stránce zraje. I díky tomu se na Air: Zrození legendy bude ještě pár dní po zhlédnutí vzpomínat moc hezky a půjde brát do budoucna jako důkaz, že se dost možná nevyplatí podceňovat zdánlivě nezajímavé náměty. Výsledkem totiž mohou být přesně takováto milá překvápka.... Více zde ()

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Je Springsteenova hitovka Born in the U.S.A. motivační vypalovačkou, nebo sžíravou kritikou? Nejspíš od obojího trochu a stejné ambice by možná chtěla mít i tahle sportovní biografie, pod níž jsou podepsáni hlavně Ben Affleck a Matt Damon. Fetišistické nadužívání osmdesátkových propriet a vzájemné popichování korporátních kancelářských krys však má odlehčit a snad i trochu zakrýt fakt, že v jádru vyprávění jde hlavně o reklamu na Nike. Reklama je to však stylová, a to především pro milovníky basketbalu a Michaela Jordana. Affleck se jako režisér nepokouší o bleskově sestříhané dialogy ve stylu Adama McKaye či podobné formální kudrlinky, naopak nechává vyniknout herectví Matta Damona, ve své obyčejnosti tak sympatické. S pomocí hlavně Violy Davis a Chrise Messiny rozehrává upovídané drama, z něhož je patrné, že se autor scénáře Alex Convery učil hlavně od Aarona Sorkina. Takže pokud k aspoň jednomu ze zmíněných jmen (tedy Damon, Sorkin, Jordan) chováte sympatie, nejspíš vás tahle nepřekvapivá, i když zdatně zpracovaná konverzačka zaujme; a i v opačném případě ji přečkáte bez úhony, ale z hlavy se vykouří velmi rychle. ()

Reklama

HellFire 

všechny recenze uživatele

Hodně dobře se na to dívá a to je asi největší chvála, kterou může film dostat. Na rozdíl od mnoha dnešních hollywoodských produkcí jsem nikdy neměl nutkání dívat se na stopáž nebo odbíhat k jiné činnosti. Affleck se rozhodně vyšvihl jako skvělý režisér a je škoda, že film v kinech v podstatě propadl. O Jordanovi jsem před zhlédnutím filmu věděl leda to, že je to jeden z nejlepších basketbalistů světa a dělal reklamu pro Nike. Basketbal není sport, kterému bych věnoval jakoukoliv pozornost, ale to u sledování sportovních filmů není podmínkou. Air se šikovně zaměřuje jenom na strastiplnou cestu firmy Nike k získání Jordana, což bylo správné rozhodnutí. Vadilo mi jen, že nebyly nijak opodstatněny všechny ty řeči o geniálnosti Jordana. V 18 už o něm všichni mluvili, jako kdyby získal všechny tituly a ocenění světa. Spíš to smrdělo snahou o honitbu ega, aby podepsal deal. O peníze jde přece jen na prvním místě. ()

verbal 

všechny recenze uživatele

Kulisně i atmosféricky vytuněný retrovýlet do těch odporných temných dob, kdy tenkrát ještě institucionálně prudce rasistické a otrokářské kokotporáty zjistily, že bílí muži neumějí skákat, a tak prostřednictvím sedmiciferných výplat začaly ještě více zotročovat, ponižovat a zneužívat ubohé negroameričany, aby nechutnou bezskrupulózní komercí na jejich úkor ještě znásobovaly své už tak enormní zisky, lákajíce zkurvené privilegované bílé huby na úděsně pokořující a diskriminační zoo s názvem basketbal. Asi nejtýranější opičkou ve výběhu všech dob se stal pod bitchem otrokáře nesmírně strádající Míša Jordán, odpudivým způsobem zneužitý k prodeji hnusných teploušských bot, které při běžném nošení mimo basketbalové hřiště způsobují akorát tak zborcení klenby, brutální zapaření nohou a následně čile bující meziprstní mykózy. A div se vymatlaný světe, dodnes se najde masivní banda blahoslavených pičusů i mimo rapovou scénu, co jsou schopni za nevkusné, kýčovité a zdravotně závadné cirkusácké škrpály vylepit přes pět litrů, přičemž na ně navíc stojí čtyřiadvacetihodinové fronty, aby byli prvními pičusi, kteří si budou moci zadriblovat se svou dutou hlavou, hrdě se pak cítit mnohem víc gangsta a kůl a budou mít vskutku stylovou obuv na nejbližší cigánskou tancovačku. A tak chudáci černí intelektuálové a obzvlášť Míša, jehož ani trochu vychcaná a nesmírně skromná čokomáma pumpla lačného kýčovitého ševce o doživotní tantiémy z každého prodaného kusu, brutálně strádají dál, a docela se divím, že BLM to safari pro privilegované bílé rasisty ještě kulturisticky nezkancelovalo! A tak si Nike nepokrytě cvakla marketingové a píár videjko v podobě docela přitroublého, klišovitého a řádně zpohádkařeného skutečného obchodování s otroky v osmdesátých letech minulého století, k jehož realizaci si ke všemu tomu neštěstí přizvala dva největší faciální plegiky současného Holého údu, duo DamFlek. Ten Matt alespoň předstírá Stanislavského metodu a neváhal se pro roli řádně vyžrat, aby svůj mimický handicap skryl za vrstvou tuku, ovšem Affleck, ten by měl už konečně dostat doživotní zákaz lezení před kameru, leda by se jednalo o rybůt Pokoje. Jeho gaučová etuda netrpělivě čekajícího ředitele byla viskózním chrchlem do xichtů všem alespoň podprůměrně talentovaným hercům světa, a ač byla seriózně míněna, vyvolala u mě dvacetiminutový hurónský záchvat smíchu, načež jsem si ji ještě dvakrát pustil znovu, abych se ujistil, že mi někde v pozadí skutečně neunikl nějaký klaun, jenž za gaučem žertovně pochoduje v nadměrných Jordankách, troubí na klaxon, prdí si na podpaždí a vyřvává, že je to jen konkurz do Humberta pro retardy. Nasraně druhé musím říct, že oč je Ben děsivější neherec, o to je schopnější režisér, kterému podařilo se mu tu blboučkou dvouhodinovou placenou reklamu vcelku udržet nad hranicí zhnusení a klimbání, osmdesátky z toho doslova dýchají, a jelikož strádající Míša zjevně nesouhlasil s frontálním parodováním, natočit film v podstatě o Jordánovi téměř bez Jordána jen se zátylkem nějakého dvoumetrového ebenového kaskadéra, je taky celkem frajeřina. Takže silné dva strupy, především za tu bezelstně nechtěnou fleckatou komedii. () (méně) (více)

tron 

všechny recenze uživatele

Náhodou som pár dní dozadu videl v televízii (asi dvanásty raz) Dobrého Willa Huntinga, takže keď som pozeral Air, tak som sa pri spoločných scénach Afflecka a Damona cítil veľmi zvláštne, ale istým spôsobom krásne a povznášajúco. Ako keby som sledoval dávnych priateľov, ktorí sa roky nestretli, no nikdy jeden na druhého nezabudli a o to náruživejšie si teraz užívajú vzácne spoločné okamihy. Jasné, viem, že sa odvtedy viackrát stretli. Naposledy v Scottovom historickom Poslednom súboji. Ale táto konverzačná civilná podoba, kde hrajú kamošov, je predsa len tá, ktorá im už od polovice 9O. rokov sekne najviac. Môžu si dovoliť to, čo si zrejme nikdy nebudú môcť dovoliť napr. sitkomoví Priatelia, lebo by sa zo sitkomu stala sociálna dráma. U Afflecka a Damona je situácia iná; im pristane, keď vidíme, ako sa po rokoch stretávajú, keď im niečo vyhaslo v očiach, niečo, čo tam ako mladí mali a teraz to tam už nemajú, alebo tam z toho majú už len trochu, ako im okolo pása rastie  pneumatika, ako sa zjavujú prvé vrásky a samozrejme tretie šediny. Jasné, Air nie je o tomto. Nehovoriac o tom, že Matt a Ben majú relatívne málo spoločných scén. Ale JE to tam. Skvelí sú každopádne všetci. Viola Davis je tu absolútne krutovýborná a Chris Tucker taký fantastický bol naposledy... nikdy. Nie som odborník na športovú obuv, čiže som netušil, ako to celé dopadne, takže som bol príjemne napnutý, pretože postavy sú sympatickí ľudia z mäsa a kostí. Ono je to vlastne feel good film s tomu odpovedajúcim soundtrackom a dobovou atmosférou, ktorá je prostredníctvom hudby, módy, či seriálov, dobre známa aj nám (už tie úvodné titulky!). ()

Galerie (34)

Zajímavosti (24)

  • Matt Damon nosil na sebe oblečený tučný oblek (fatsuit), aby vyzeral obézne pre rolu Sonnyho Vaccara. (Arsenal83)
  • Distribútor Amazon Studios, ktorý mal mať pôvodne premiéru na streamovacej službe Amazon Prime Video, sa po pozitívnych testovacích projekciách rozhodol uviesť film najskôr v kinách, čím sa stal prvým titulom Amazonu od Late Night (2019), ktorý bol uvedený v kinách bez premiéry na Prime Video. (Arsenal83)

Související novinky

Ben Affleck a Matt Damon chystají další film

Ben Affleck a Matt Damon chystají další film

22.06.2024

Úspěšná oscarová dvojice tvůrců Ben Affleck & Matt Damon (Dobrý Will Hunting, Poslední souboj) chystá po loňském zábavném dramatu Air: Zrození legendy další spolupráci. Dva letití přátelé by si… (více)

Ben Affleck a Matt Damon míří na Netflix

Ben Affleck a Matt Damon míří na Netflix

26.01.2024

Osvědčené hvězdné tvůrčí duo kráčí vstříc další filmové spolupráci. Po loňském chváleném dramatu Air: Zrození legendy a pár let starém Posledním souboji vyhlíží oscarová dvojice Ben Affleck s Mattem… (více)

Krásné svátky a PF 2024

Krásné svátky a PF 2024

24.12.2023

Nebýt přesunu druhé Duny na jaro 2024, byl by uplynulý filmový rok výjimečný. I přesto ale byl skvělý, plný filmových překvapení. Tím největším byl “selfmade fenomén” sociálních sítí Barbenheimer,… (více)

Byly vyhlášeny nominace pro 81. Zlaté glóby

Byly vyhlášeny nominace pro 81. Zlaté glóby

11.12.2023

V pondělí 11. prosince byly vyhlášeny nominace pro nadcházející 81. ročník slavnostního předávání Zlatých glóbů, které dosud každoročně pořádala Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu (Hollywood… (více)

Reklama

Reklama