Režie:
James CameronScénář:
James CameronKamera:
Adrian BiddleHudba:
James HornerHrají:
Sigourney Weaver, Carrie Henn, Michael Biehn, Paul Reiser, Lance Henriksen, Bill Paxton, William Hope, Jenette Goldstein, Al Matthews, Mark Rolston (více)VOD (4)
Obsahy(1)
57 let po tvrdé zkoušce s mimozemským tvorem je Ellen Ripleyová v hyperspánku zachráněna dálkovým záchranným týmem. Dojde dokonce k vyšetřování, při kterém ji chtějí obvinit ze zničení tvora, o kterého vysoce postavení vojenští pohlaváři stáli. Nakonec je osvobozena, je jí ale nabídnuta účast na jiné výpravě: na planetě, odkud vetřelec pocházel, mezitím vznikla kolonie s lidskými obyvateli. Ti se nyní odmlčeli a chystá se mise složená z vojáků námořní pěchoty, kteří mají na planetu sestoupit a vyšetřit, co se tam stalo. Ripleyová se svými znalostmi nebezpečného tvora by se v ní uplatnila. Ta se rozhodne takto skončit s nočními můrami a nepříjemnými vzpomínkami na monstrum – vetřelce a s nabídkou souhlasí. Znovu se tedy ocitá na nehostinné planetě, kde nacházejí kolonii opuštěnou. Jediný, koho najdou, je malá vystrašená holčička. Brzy zjistí, že všichni obyvatelé se stali oběťmi vetřelce – ne však jednoho. Vetřelci se poněkud rozmnožili a planeta je jimi zcela obsazena… (TV Prima)
(více)Videa (3)
Recenze (1 580)
Slušné pokračování kultovní jedničky. James Cameron po Terminátorovi jen potvrdil, že je to skvělý režisér a po svém zrežíroval tenhle skvost. Atmosféra už sice není tak hustá jako v jedničce, ale vše vynahraďuje spoustu akce. Sigourney Weaver si tímhle pokračováním jen potvrdila svoji životní roli, kterou bezesporu důstojnice Ripleyová je...... ()
Prvý raz som sa s Votrelcami (nominovanými až na siedmich Oscarov) stretol sprostredkovane: keď v 9O. rokoch, kedy som chodil na základku, naša triedna raz ráno rozprávala pred celou triedou kompletný dej tohto filmu, na ktorý zašla včera večer do nášho kina,. nedýchali sme od vzrušenia. Áno, pár vecí nesedí. Či už neprofesionálne a nelogické správanie mariňákov (neuposlúchnutie základných pokynov od nadriadeného). Niektorí z nich sú doslova do počtu: majú ledva dve vety a potom zomrú bez toho, aby ste si to poriadne všimli (ruku na srdce: ako zomrel Crowe?). Občas sa do toho Cameronovi vpašovala technická patália (Vasquezová raz na monitore má krstné meno, raz nemá). A mňa osobne (ale zjavne som v menšine) vždy nudilo "dvojité" finále. ktoré navyše nemá zmysel: votrelci zjavne neútočia na stroje, ale na Bishopa áno? Wtf? Ale aj tak vynikajúci akčný sci-fi horor za 5*. Mne osobne, podobne ako Scottovi, nesedí iné poňatie Alienov, ktorí sa z extrémne záhadných tvorov stali ľahko poraziteľní anonymní členovia mravčieho/včelieho spoločenstva. No proste je to jeden z "tých" filmov, na ktorých som vyrastal, bol som z neho úplne paf, mal som knihu Alana Deana Fostera (vychádzajúcej z pôvodného Cameronovho scenára, takže obsahujúce scény, ktoré sa do filmu nedostali: Bishop vs. alien, Burke vs. granát) a mená mariňákov, vrátane krstných, nielen priezvisk, som vedel aj kebyže ma prebudíte o polnoci. Nosením dreva do lesa je potom vyzdvihovanie vydareného kastingu, kde stojí jedna legendárna postava vedľa druhej (Hicks, Apone, Gorman, Drake) a do toho kultové hlášky a notoricky známe dialógy ("Hej, Vasquez, už si ťa niekedy pomýlili s chlapom?" - "Nie a teba?"). Vynikajúca je tiesnivá atmosféra základne na LV-426 alias Acherone, kde neustále kvapká voda a na každom kroku sú viditeľné stopy po ničivom boji (chcem prequel o tom, ako tento nerovný boj prebiehal!). Prvá polovica filmu je tajomná a atmosférická. Nič v nej nevidíme, napriek tomu sme napnutí ako dobre našponovaná struna. V druhej polovici nastáva akčné peklo a znova sme napnutí... lež diametrálne odlišným spôsobom. Režisérska verzia nie je nutná. Oficiálna kinoverzia je dokonale zrozumiteľná. Ale ak túžite po ešte väčšej chuťovke (Ripleyovej céra, Hadley pred napadnutím, geniálne guľomety na nožičkách reagujúce na pohyb), je nutnosť. Rozpočet 18 miliónov, celosvetová tržba 131. Mimochodom, o rok neskôr budúca Cameronova manželka a producentka Votrelcov Kathryn Bigelow natočila realistický upírsky horor Near Dark, do ktorého obsadila Bishopa, Vasquezovú, aj Hudsona. ()
Když v roce 1979 natočil Ridley Scott svého Vetřelce, znamenalo to obrovské oživení žánru a rehabilitaci ošklivých kosmických příšer jako rekvizity dobrodružných sci-fi hororů. Přes to všechno trvalo dlouhých sedm let, než se produkční studio odhodlalo natočit pokračování a jeho výrobou nebyl pověřen nikdo jiný než James Cameron, který po svém triumfálním uvedení Terminátora získal punc režisérské hvězdy první třídy. Scifističtí fanoušci mezitím byli mystifikováni několika levnými béčky, které parazitovaly na jménu Vetřelce - typickým byl italský Alien 2 - sulla terra z roku 1980. Cameronovi Vetřelci doslova převálcovali kinosály ve Spojených státech i v zahraničí. Byli označeni jak fanoušky, tak i odbornou kritikou za nejlepší sci-fi snímek roku. Šel jsem na něj do kina s velkým očekáváním a můj první dojem byl spíš rozpačitý, protože ve filmu absentuje hororová atmosféra prvního dílu a jde mnohem spíš o velkoryse natočené akční válečné sci-fi drama. Je ovšem nasnímané s maximální důkladností, profesionalitou a neobyčejnou autorskou invencí. Předkládané schéma děje se sice blíží tomu, co divák zažil v jedničce, ale Cameron přidal motiv vetřelčí královny a celého společenství čítajícího na dvě stovky vetřelců. Divák se může pokochat útokem několika desítek monster najednou. Studio přistoupilo k realizaci s mimořádnou velkorysostí, rozpočet umožnil využít na tehdejší dobu špičkové technologie, což se vyplatilo. Vetřelčí královna byla ovládaná hydraulikou, ale v jejím těle se navíc skrývali dva lidé a části těla ovládali mechanicky obyčejným drátem. Pohyb netvorů měl připomínat obří hmyz ve stylu kudlanky nábožné a krtonožky zároveň. Cameron zároveň zaplnil plátno množstvím postav tvrdých řemeslných válečníků, kteří by byli ozdobou jakéhokoli akčního filmu. Scénář rafinovaně použil motiv střetnutí lidské ženy bránící dítě s vetřelčí královnou bránící své potomstvo. Scéna, kde se malá Newt obrací k Ripleyové s výkřikem "Maminko" je maximálně emotivní. Koktejl sci-fi, hororu a akčního dramatu stoprocentně zabral. Jakkoli je mi bližší styl Ridleyho Scotta, před Cameronovým dílem je nutné smeknout. Celkový dojem: 95 %. Film patří do zlatého fondu sci-fi. ()
Vetřelci už nabízí propracovanější triky a efekty, vlastně to jediné, co mi trochu scházelo u prvního dílu. Navíc mají zatraceně dobře udělané akční scény, které film drží ve vysokém tempu, a to i při trochu delší stopáži a nedají divákovi ani na chvíli vydechnout. Ale při vší té bombastické akci se nějak trochu vytratila ta původní hororová atmosféra se všemi těmi lekačkami. K 5* toho už moc nechybí, ale k udělení plného počtu mi brání konec, který je na mě až příliš v hollywoodském stylu. Každopádně silné 4*, opravdu zdařilé pokračování. ()
// Cameron to přepálil a po úvodním atmosférickém trháku tak nastupují do hry mariňáci, věčně pissed Ripleyová a rovnou celá smečka vetřelců, kteří už v žádném případě nejsou tak cool a děsiví, jako byl tehdy ten první. Tahle akční výprava mi nesedla, přesto ale rozumím, proč tolika lidem ano. Nenadělám nic, třeba to teď vyjde aspoň s Fincherem. 6/10 EDIT: na druhý pokus to už šlape o fous líp, zvedám na 7* a sakra, začíná ve mně asi růst malé alienovské nerdovství. ()
Galerie (128)
Zajímavosti (201)
- Když Ripley (Sigourney Weaver) před odchodem do úlu nabije svou pulzní pušku, počítadlo munice ukáže plný zásobník: 95 nábojů. Když však vystoupí z výtahu, na boku pušky je jasně vidět údaj 42 nábojů, i když Ripley nevystřelila. (Jan.Kanak)
- Když Ripleyová (Sigourney Weaver) nese Newt (Carrie Henn) a narazí na královnu, má sebou pás s granáty. Tento pás neustále mění polohu. Nejvíce je to vidět ve scéně, kdy ustupuje od královny - Newt křikem upozorní na vetřelce, Ripleová se otočí a zabije jej. Zde je vidět, že pás s granáty je chvilku dole a pak zas nahoře. (Horryx)
- Sigourney Weaver se do role Ripleyové původně vracet nechtěla, měla totiž obavy, že pokračování pošlape odkaz prvního filmu. Nakonec na nabídku kývla, ale jen pod podmínkou, že jí studio zaplatí milion amerických dolarů, což bylo asi 30krát více, než obdržela za původní snímek. Studio proto Camerona přemlouvalo, aby se obešel bez ní, ten ale odmítl. (Azurovydrak)
Reklama