Reklama

Reklama

Chuť zeleného čaje v misce rýže

(neoficiální název)
  • Japonsko Očazuke no adži (více)

Recenze (16)

Godhaj 

všechny recenze uživatele

„Všechna manželství jsou stejná.“ Když už jsem si myslel, že mě Ozu nemůže s ničím překvapit (všechny jeho filmy jsou totiž o problémech se svatbou), shlédl jsem tento film a byl jsem překvapen. Zpočátku se totiž odvíjí jako typický Ozu – mladá dívka řeší svatbu, ale pak se děj stočí na její tetu a strýce a řeší se problém soužití ženy, která chce od života víc zábavy s mužem, který je skromný a tichý. Výsledek je typicky Ozuovský, takže mi zůstal příjemný úsměv na rtu. Zpracování je klidné, kamera statická, nicméně obrazová kompozice je osvěžující svou harmonií a prostotou. ()

Rattlehead 

všechny recenze uživatele

Můj třetí Ozu a musím říci, že po "Příběhu z Tokia" a "Sklizni obilí" jsem nevěřil, že koukám na film od stejného režiséra. "Chuť zeleného čaje" je natočena naprosto odlišným stylem, dokonce jsou zde pohyby kamery a celé to působí akčněji a odlehčeněji. Nedivím se, že tento snímek tu stále nemá popisek, protože zde žádný děj vlastně ani není... ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Od konce 2. světové války utekla příliš krátká doba na to, aby ten rozvrat každodenních hodnot nechal Japonce v klidu a nevyryl u nich hlubokou vrásku nejen prohry na světovém poli, ale i ze změn ve společnosti. Ve filmu se objevují všechna podstatná témata své doby - dozvuky války, emancipace žen, pronikání americké kultury zatím jen v podobě knih, narušení tradičních zvyklostí včetně domluvených sňatků, závislost na hrách jako úniku, snižování role muže v rodině. O tom posledním se zdá být film především, ačkoliv pečlivě buduje spíše ony střípky jednotlivých osobností "starého" a "nového" Japonska. Ústřední postavou je zajisté postava manžela, který reprezentuje kladné hodnoty, ale především ony nadčasové věci, které nám při podobných změnách unikají - láska ke všedním drobnostem, které nám dělají radost, touha po lásce a po společnosti, po kamarádech, prostě hledat a nacházet i tak radost ze života. Ostatně sem patří i monolog manžela o samotě, že člověk může být mezi lidmi, a přesto se cítit sám. Škoda jen, že japonští herci mají tak kamenné obličeje, třeba u manželky nepozorujeme jediné emoce kromě úsměvu, což je škoda. Při tom jízlivém rozhovoru s manželem, při nejistotě sama v noci, při scéně samostatné večeře, tam to chtělo alespoň nějak zahrát i obličejem. Trochu mi příběh připomněl knihu Já nebyl u tebe, když začínalo jaro, kterou pod pseudonymem Mary Westmacotte napsala Agatha Christie. O jisté nutnosti uvědomění si potřeb druhého člověka, protože - abych citoval film - "když ji budete k sňatku nutit, dopadne její manželství jako naše" nebo "na vázance nezáleží, důležitější je spolehlivost", případně celý ten dialog o tom, jak se jí ve tvé rodině a jakou třídou se jezdí a proč on kouří levné cigarety. Jo, z mého pohledu manžela musím potvrdit, že snažit se ženě něco vysvětlit, aby manžela pochopila, je často velmi, velmi marné. Nu, a pak jsou zde drobnosti, které mne potěšily čistě subjektivně, protože třeba podobný cyklodrom máme u nás v Brně a jakých jsme tam dosahovali světových výsledků. Nebo mě pobavila myšlenka, že kuličky sledují diváky, prostě hra že by mohla být naruby. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

On to nakonec je dobrý film o jedné hodně sobecké ženě, která si nakonec začne vážit svého manžela, ale bohužel je to příliš dlouhé (dvě hodiny tu jsou prostě moc) a kamera mohla být víc nápaditá, takhle mě to tolik neoslovilo. Taky mi to chvílemi připadalo celé dost chladné, a to ve všech vztazích, ať to byl kdokoli s kýmkoli. Ale nebylo to vždycky, takže bych to celkově označil za celkem dobrý film. Herci zde hrají dobře, najde se zde prostor i pro pár myšlenek a závěr to má hezký, byť trochu pohádkový. Možná to mohlo jít víc do psychiky hlavních postav, ale jinak se mi to líbilo. Kdyby to mělo vynalézavější kameru, bylo to kratší nebo mě to víc bavilo, dal bych slabé 4*, takhle dávám jenom silné 3*, ale film je to dobrý. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Na Ozuho atypicky akčné a dynamické. Odpútal sa od svojich typických zorných podhľadov z pozície sediaceho dieťaťa a dáva do pozornosti komplikovaný vzťah dlhoročného manželstva, ktorý si potrebuje určité veci vyjasniť a prediskutovať. Naruseho poetickejší pohľad na túto tému mi ale prišiel kúzelnejší a viac implikujúcejší ono povestné ázijské čaro. A trošku ma mrzí, že napriek tomu, že Šin Saburi dáva s ľahkosťou zabudnúť na Čišú Rjúho (a ktorý pôsobí mimoriadne prirodzene) nemá vytvorené to abstraktné pole, ktorým Ozu koordinuje svoje vrcholné diela. Oplatí sa vidieť, niektoré humornejšie pasáže dokážu ladiť s tými dramatickými, ale vo výsledku sa mi nedostavilo "to", s čím som pred projekciou dúfal. ()

Galerie (11)

Reklama

Reklama