Režie:
John CarpenterScénář:
John CarpenterKamera:
Douglas KnappHudba:
John CarpenterHrají:
Austin Stoker, Darwin Joston, Laurie Zimmer, Martin West, Tony Burton, Charles Cyphers, Nancy Kyes, Peter Bruni, John J. Fox, Henry Brandon, Kim Richards (více)Obsahy(1)
Polícia v Los Angeles robí čo môže, aby si poradila s vyčínajúcimi gangami. Po tom, ako je niekoľko členov gangu políciou zabitých, prichádza pomsta. Najkrvavejší gang v meste polícii vyhlasuje vojnu a ako odveta za smrť je prepadnutý trinásty okrsok a gang sľubuje jeho vyhladenie. Lenže v ohrození sa ocitnú aj zadržaní kriminálnici, ktorí musia s policajtami kooperovať, aby si zachránili život. Nervydrásajúca dráma nemá konca. Tu určite potečie krv... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (152)
Uprostřed nočního města vede hrstka spravedlivých tichou válku s krvelačným gangem o opuštěnou policejní stanici. Po svém studentském celovečerním debutu DARK STAR, dostal Carpenter nabídku natočit si levný film podle svého gusta, neměl ale prachy na dobový western a tak natočil (za pouhých 100 000 dolarů a 20 dnů) moderní variaci na RIO BRAVO svého oblíbence Howarda Hawkse. Zatímco u amerických diváků a kritiků film prošuměl, v Evropě se z něj stal hit a nakonec se mu dostalo uznání i v jeho domovině, kde je považován za jeden z nejlepších exploatačních filmů a v roce 2005 se dočkal solidního remaku. Hned druhý Carpenterův film představuje esenci jeho stylu - jednoduchý scénář se sympatickými postavami (v čele s cool antihrdinou), zábavnými dialogy a sedmdesátkově syrová, těžká a bezvýchodná atmosféra, k níž mocně přispívá Carpenterův hypnotický a znepokojivý elektronický soundtrack. Přestřelky jsou sice natočeny staticky a odlidštění obléhači při nich lezou obléhaným před ústí hlavně jako dobytek na porážku (za oboje dávám hvězdu dolů), ale napětí by se dalo krájet a na scénu s holčičkou nebo závěrečné cool vynoření se přeživších hrdinů z kouře nezapomenete. Tři roky po OKRSKU vzniklo druhé kultovní gangové béčko 70. let WARRIORS podobně westernově laděného Waltera Hilla, které také operuje s hrozbou možného spojení nebezpečných gangů (pro změnu na východním pobřeží), a na začátku 80. let se Carpenter k podobné látce vrátil v ÚTĚKU Z NEW YORKU. ()
John Carpenter je nadcasovy reziser. Uz v pulce 70tych let natocil dokonale zabavnou akcni strilecku, ktera nenudi ani na sekundu, zerete ji vsema deseti, ale hlavne - krome kamery si vzal pod palec jeste jednu mensi masinku, ktera v te dobe jeste nebyla prilis popularni (obzvlast ne ve filmove sfere) a sice analogovy syntezator (podle zvuku pravdepodobne Minimoog), se kterym naprosto nehorazne nekompromisnim zpusobem rozvibroval a napumpoval cely film v cele s main theme (pokud mate dostatecne vohulene subwoofery, pochopite) a v podstate tak predurcil jakou cestou se bude ubirat kvalitni filmova hudba vesmes skrze cele 80's (ne, cesta symfonickeho pizlani to skutecne neni). Mr. Tesar rulez! 8/10 ()
Možná nejlepší z regulérních béček. John Carpenter si nejspíš řekl, že by bylo fajn natočit akční thriller s partou lidí vzdorujících brutálním útokům jistého gangu. A tak vzal nějakého černocha, nějakého bělocha, nějakou ženštinu a strčil je do jednoho baráku. Kolem baráku rozestavil etnickou směsku lidí, které spojuje zlý výraz na tváři a ostrý předmět v ruce. No a ti venku, ti jakože zlí, mají za úkol zabít ty vevnitř, ty jakože hodné, kteří jsou také z poloviny nebezpeční grázlové, jenom shodou okolností na špatné straně barikády. Scénář nijak zásadně neřeší logiku věci a bizarnost způsobu, jakým jej Carpenter přes zdlouhavou expozici dostrká ke kýžené výchozí situaci, bere dech. 60 Zajímavé komentáře: choze, Visáč, TD ()
Na můj vkus až moc nelogické a to už jec o říct, když to začnu řešit i já. Gang je prostě zlý a zabíjí úplně všechny. Dokonce i malé holčičky bez důvodu a tohle já teda neberu. Jasně je to béčko, ale je to od Carpentera sakriš, mohl dát gangu něco navíc. Jediné co se mi na filmu líbilo byla hudba a pár povedených hlášek jinak velice slabé. 3/10. ()
Carpenter umí z divokého pouličního gangu udělat jednolitou, inteligentní a nepříjemně anonimní hordu Zla, ktrá "prohryzávající se" stále hlouběji do bráněné pevnosti(bez ohledu na vlastní oběti) budí pocity zoufalství a skoro až děsu. Autorský rukopis je výrazný(i takhle v začátcích carpenterovy kariéry) a obsahuje víceméně všechny jeho charakteristické rysy, které známe z pozdějších(a slavnějších) filmů. Je to drsné, je to cool, moc se to nemaže s nějákým jemným psychologickým vykreslováním, nebazíruje to na přísné logice....Prostě super. ()
Galerie (66)
Photo © Turtle Releasing
![Přepadení 13. okrsku - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/722/159722474_108ca5.jpg)
Zajímavosti (22)
- Austin Stoker a Darwin Joston si spolu posléze zahráli i ve sci-fi hororu Time Walker (1982). (Lorge)
- Adresa okrsku, kam se policejní stanice měla přesunout, byla 1977 Ellendale Place. Na téhle adrese bydlel režisér John Carpenter, když se poprvé přestěhoval do Los Angeles. (HellFire)
- Zatímco hlavní hrdina je na začátku poslán na 9. okrsek 13. obvodu, film se jmenuje Přepadení 13. okrsku. (Lorge)
Reklama