Režie:
Sébastien VaničekKamera:
Alexandre JaminHudba:
Douglas CavannaHrají:
Théo Christine, Jérôme Niel, Finnegan Oldfield, Sofia Lesaffre, Lisa Nyarko, Marie-Philomène Nga, Mahamadou Sangaré, Abdellah Moundy, Emmanuel Bonami (více)Obsahy(1)
Kaleb bude mít zanedlouho 30 let a nikdy nebyl osamělejší. Bojuje se svou sestrou o dědictví a přerušil vztahy se svým nejlepším přítelem. Fascinovaný exotickými zvířaty najde na trhu jedovatého pavouka a přinese si jej do svého bytu. Trvá jen chvíli, než pavouk unikne a rozmnoží se, čímž se celé místo změní na strašivou pavučinovou past. Policie zároveň uzamkne budovu a tím uvězní obyvatele uvnitř. Jediná možnost pro Kaleba a jeho kamarády je najít cestu ven a přežít. (Continental film)
(více)Videa (3)
Recenze (164)
Silný filmový víkend, zakončen parádním arachnofobickým hororem a jedním z nejvyspělejších debutů co jsem za poslední dobu viděl. Film, který velice dobře pracuje se silně nesympatickými postavami a napíná banálním příběhem o útěku osminohého, domácího mazlíčka. V rámci zábavy silně předimenzované ale stále při zemi (žádní pavouci jak barák se naštěstí nekonají) s napětím budováným přes skvělou kameru a tepavou hudbu. Zamrzí jen pro dané téma zbytečně dlouhá stopáž, občas zbytečně uřvané postavy a zbytečně akční závěr, který je pro příběh logickým vyústěním, ale dal se vyřešit určitě jinak. Přes všechna ale, povedená žánrovka. ()
„S etikou se neserou, naše děti sežerou, množí se a sítě tkají, policajti nestíhají.“ Echt hnusný, leč vizionářský horor o agresivním invazivním druhu, zavlečeném do Francie z pouštních děr. Btw, dal bych pět hvězd i kdyby se v tom žádní pavouci nevyskytovali, už jen za ty chudinské činžáky ve tvaru lízátek, ještě depresivnější než „Plachty“ v Gomoře. SKLEPNÍ OKÉNKO: [][] Co to tu leze? Pro chovatele roztomilí tvorečkové, pro nás ostatní jen černá havěť. Mají chlupaté končetiny, kusadla s jedovými žlázami a úžasnou schopnost rozmnožování. Snovají pavučiny, napadají lidi a během jedné, dvou generací se rozlezou po celém baráku a udělají z něj neobyvatelné místo, kde jde o holý život. Taser ani slzný plyn je nezastaví, jediné čeho se bojí je oheň. Zkušený entomolog rozezná i různé poddruhy, jejichž společným znakem jsou mikiny s kapucemi. Arachnos saracénus, budoucí zhouba Evropy. [][] Tak hlavně si je hýčkejme, krmme a připravujme jim teplé pelíšky v krabicích od bot NIKE. Čiň pavoukům dobře, pavučinou se ti odmění. Podobné horory o havěti: Shorta a Les Misérables. ()
Ultimátní zlo! Když zmizí jeden pavouk, který dokáže jet na vlastní pěst a rozmnožit se a následně se o dost zvětšit, začne se krom pavučin objevovat i víc mrtvých nájemníků. Pavouci lezou ze všech možných otvorů a Vaniček dokázal ukutat jeden z nejlepších pavoučích hororů za posledních 20 let. Nepříjemný, intenzivní a zlý film, který donutí arachnofobiky po zhlédnutí spát v mikině s plamenometem. Po hororové stránce se však jedná o klenot, jenž tady dlouho nebyl a který dokáže pracovat jak s atmosférou, tak se zajímavou kamerou. Největší výtkou tak jsou jen nevýrazné postavy a jejich občas hloupé chování. Možná trošku zamrzí až moc akční finále, které po výborné, tísnivé první půlce film trošku shodí. Převládá ale naprostá spokojenost a dostal jsem po dlouhé době film, u kterého mi opravdu nebylo moc dobře a to si myslím je přesně to, co má horor za úkol. Francie se opět dostává do hororového Topu a po nedávném monster hororu, je tady další kvalitní zářez. Proto jsem velice natěšený na to, jak si režisér poradí s novým Evil Dead. Po Havěti totiž nemám nejmenší pochyb o tom, že to bude zase totální nářez. ()
Vermines jsou takovou Arachnofobií na francouzský způsob. Dostanete poměrně netradiční a ne zrovna sympatické postavy, špinavé prostředí chudinského činžáku a velmi omezenou dávku humoru, ale k tomu taky solidní akci, velmi nevybíravý pavoučí teror a několik scén, z nichž se budete v sedačce kinosálu hodně nepříjemně ošívat. Film používá v mnoha scénách reálné potvory, a když už přejde do počítačově generovaných efektů, není to vůbec poznat, takže ten realistický vizuál v tom pro divácký efekt dělá mnoho. Ono těch kvalitních pavoučích hororů historicky asi zas tolik nebude, tenhle se mezi ně ale může v klidu počítat. [Sitges 2023] ()
Vaniček je moc šikovný režisér. Po technické stránce měl všechno vychytané, fungovaly i postavy, dynamika příběhu...šlapalo to jako hodinky. V porovnání s Útokem na věžák, se kterým sdílí pár společných rysů, vychází Havěť líp ve všech ohledech....vyjma jednoho. A bohužel pro mě podstatného. Tahle megainvaze pavouků je stejné sci-fi jako gorilopsi z vesmíru. I kdyby Vaniček žádné dokumenty od Atenborougha, nebo National Geographic nikdy neviděl, musel tušit, že se pohybuje v hrubé fikci. Přesto se jakémukoliv odlehčení vyhýbal a tvrdošíjně servíroval vážně míněné nesmysly...vypadá to, že si spletl Darwina s D'Artagnanem. Ano uznávám, že jen díky nim mohly vzniknout velmi dobré hororové momenty, kterými mohl všechny arachnofoby vytýrat až do bezvědomí. Ale co už, nechal bych na divákovi, jak moc hluboko v zadku má zaražený kolík, který vymezuje rozdíl mezi edukativním a zábavným filmem. Já jsem na 6,45 cm. Za zpracováni bych dal silné 4*, za postavy a herecké výkony silné 3*, závěr slabé 3...možná spíš silnější 2*. Připočítám ale fakt, že podobných filmů vzniká málo...v Evropě prakticky nevznikají vůbec. Takže 4 osminohé hvězdy. PS: Přemnožení invazivní pavouci se kterými se nedá žít na jednom místě? Aha...tohle ve Francii, Švédsku a Německu důvěrně znají. I podle Vanička je to metafora...podle mě se mu ale povedl pravý opak, než zamýšlel. Ono je to totiž neokecatelné a jeho způsob, jak se s tím vypořádat o lecčem vypovídá. ()
Galerie (36)
Zajímavosti (7)
- Scenárista a režisér Sébastien Vanicek hľadal nápady týkajúce sa diskriminácie, ktorej čelia černosi a arabsky vyzerajúci ľudia vo Francúzsku, a to ho priviedlo k pavúkom, ktorí sú v domácnostiach len zriedka vítaní - každý sa ich po spozorovaní snaží zabiť. Keďže so všetkými v príbehu (ľuďmi aj pavúkmi) spoločnosť zaobchádza ako s háveďou, názov mu prišiel ako prirodzený. (Arsenal83)
- Sébastien Vanicek chcel ukázať komunitu s nízkymi príjmami vo Francúzsku inak, tak, ako reálne žije. Podľa neho sa vo filmoch často znázorňuje len v súvislosti s obchodovaním s drogami alebo ide o gýčovité komédie. On však vníma, že v skutočnom živote komunita funguje väčšinou celkom dobre a len občasne sa vyskytnú nejaké problémy. (Arsenal83)
- Majster hororového žánru Stephen King pochválil film a označil ho ako strašidelný, nechutný a dobre spracovaný. (Arsenal83)
Reklama