Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Had Plissken se vrací. Velký divácký úspěch akčního sci-fi thrilleru Útěk z New Yorku z roku 1981 (který se u nás v kinech nehrál, ale záhy po revoluci patřil k oblíbeným videohitům) inspiroval jeho režiséra Johna Carpentera, aby o patnáct let později natočil Útěk z L.A. Použil velmi podobný syžet a pouze se přesunul z východního na západní pobřeží Spojených států. V roce 2013 je po velkém zemětřesení Los Angeles ostrovem, který není součástí nových Spojených států. Slouží jako obrovské vězení pro všechna individua, jež byla vyhoštěna ze země, která se v reakci proti rostoucímu násilí a úpadku morálky stala policejním státem. Jednooký hrdina prvního snímku Had Plissken (Kurt Russell) je tu znovu poslán na téměř beznadějnou misi. Má získat černý kufřík, kontrolující satelitní rozvody elektrické energie, který na ostrov zavlekla rebelantská prezidentova dcera. Jako zvláštní pobídku dostane do krve virus, který jej bez protilátky do deseti hodin zabije… Carpenter dostal k dispozici značný rozpočet 50 milionů dolarů (skoro desetkrát tolik než stál Útěk z New Yorku) a využil ho k pochmurné evokaci zdevastovaného města, v jehož rozpadlých ruinách se pohybují bizarní postavy nejrůznějších zločinců a zkrachovalých existencí. Kurt Russell (který se tentokrát podílel na scénáři i na produkci) hraje Plisskena jako znechuceného cynika, jemuž na budoucnosti nových Spojených států pramálo záleží a hodlá si pouze zachránit vlastní kůži. Zručně natočený snímek plný akčních scén je jen lehce zahalenou parodií na temné postkatastrofické filmy, jež především v devadesátých letech vznikaly jako na běžícím pásu pro potřeby nenasytného videotrhu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (295)

lamps 

všechny recenze uživatele

Ojedinělý filmařský úkaz, jehož výstavba je zajímavá a zábavná především vzhledem k předchůdci - na jednu stranu jde o regulérní sequel, v němž se posouvá fikční svět a na minulé události se často odkazuje, na druhou stranu to celé vypadá jako remake, který vzal dějovou osu prvního filmu a našrouboval na ni dobové žánrové potřeby. Zatímco Útěk z New Yorku tak zastupuje čistokrevné osmdesátkové béčko, které celkem seriózně vzdává poctu různým žánrovým předobrazům, Útěk z L.A. je devadesátkově ryze eklektický, sebeuvědomělý, nadnesený a překvapivě anarchistický. Je to plné hrozných triků a nesmyslů, ale Carpenterovi to zase tak nějak samozřejmě prochází a většinou jde o velkou zábavu, popřípadě o velmi podvratně vypointovanou blbinu (závěr je skvělý a přesvědčil mě o té čtvrté hvězdě). Kurt Russell si to navíc dává jako nikdy. 70% ()

sud 

všechny recenze uživatele

Po shlédnutí braku "Městečko prokletých" jsem Johnu Carpenterovi, tvůrci nejlepších hororů osmdesátých let, přestal téměř důvěřovat. A právě na "Útěk z LA." jsem se původně nechtěl vůbec dívat. Ale pak náhodou jsem přepnul a právě končily titulky tohoto filmu. A tak jsem si řekl, chvíli se podívám. A film mě docela bavil. Dokonce jsem ho shlédl celý. Je to sice jen obyčejné béčko, ale mimořádně zábavné. Carpenterův oblíbenec Kurt Russel byl dobrý, stejně tak Steve Buscemi. A tak jsem zjistil že John Carpenter sice není to co býval v 80. letech, natáčí sice béčka, ale není to tak zlé. Chtěl bych viděl "Útěk z New Yorku". ()

Reklama

nash. 

všechny recenze uživatele

Možná méně hutné a sevřené než kultovní "New York", přesto je to pořád skvělá, svižná a po celou dobu zábavná bejkárna plná ujetých nápadů. A hlavně je tu Snake Plissken, jednou provždy největší drsňák mezi drsňáky, vyjadřující se vyhradně smrtícími hláškami, kosící davy statistů ze země i ze vzduchu, surfujcí na tsunami a posílající ve finále lidstvo do hajzlu způsobem, na který se dosud žádný další "klaďas" nezmohl. ()

choze 

všechny recenze uživatele

"Myslel jsem, že seš... vyšší." Původní film vzatý přes kopírák s o něco záživnějšími peripetiemi a akčními scénami, ale poslabšími počítačovými triky. Casting se opět pyšní řadou známých tváří a Kurt Russell je stejně těžce cool jako předtím. Jinak Plissken tu vystřídá víc dopravních prostředků než Indiana Jones v POSLEDNÍ KŘÍŽOVÉ VÝPRAVĚ, od miniponorky, přes motorku, surf, rogalo až po vrtulník. No a pak tu máme Carpenterovu tradiční společensko-nábožensko-politickou satiru. Suma sumárum, příjemné připomenutí kultovní jedničky. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Tři roky po ´Jurském parku´ by mě tenhle film po technické stránce skoro až urážel, ale při surfařské scéně jsem pochopil, že to Carpenter nebere vůbec vážně a trochu si z nás střílí. Poeta béčkového žánru, který vyjma ´The Thing´ nikdy triky neuměl a jeho fanouškům to nikdy nevadilo. Scenář samozřejmě hrozná hovězina, ale o to tu nejde. Hlavně že Kurt je jak šmirglpapír a ten konec je tak absurdně anarchistický, že by i Tyler Durden zrudl hanbou. ()

Galerie (91)

Zajímavosti (13)

  • Podraz s vírusom Plutoxin 7 mal byť súčasťou pôvodného filmu, ale nakoniec nebol použitý. (Abiosis)
  • Kate Hudson odmítla nabídku na roli ve filmu. Důvodem byla přítomnost jejího otčíma Kurta Russella, kvůli kterému by mohla být vnímána jako protekční dítě. (Roman.Ticka)
  • Keď je Kurt Russell vedený cez chodbu, dôjde medzi ním a chlapcom v čiapke k očnému kontaktu. Toho chlapca hrá jeho skutočný syn. (Abiosis)

Související novinky

Kdo uteče z New Yorku?

Kdo uteče z New Yorku?

30.08.2014

Hollywood se snaží Snakea Plisskena vzkřísit už nějaký ten pátek. Slavný tvrďák z Útěku z New Yorku a Útěku z L.A. by ale nadále neměl disponovat tváří Kurta Russella. Na scénu nastoupí mladá tvář,… (více)

Návrat Johna Carpentera

Návrat Johna Carpentera

22.01.2008

Seriál Masters of Horror vytáhl z hrobů několik žánrových mistrů a ukázal jim, že fanoušci na ně nejenže nezapomněli, ale pořád stojí i o jejich novou tvorbu. Minulý týden jsme psali, že na vlně… (více)

Reklama

Reklama