Režie:
Jon TurteltaubKamera:
Caleb DeschanelHudba:
Trevor RabinHrají:
Nicolas Cage, Diane Kruger, Sean Bean, Justin Bartha, Jon Voight, Harvey Keitel, Christopher Plummer, Arabella Field, Stewart Finlay-McLennan, Oleg Taktarov (více)Obsahy(1)
Benjamin Franklin Gates (Nicolas Cage) obětoval celý život hledání bájného pokladu řádu Templářů, za kterým se bezúspěšně honilo už šest generací jeho předků. Konečně našel potřebnou indícii k jeho nalezení. Bohužel o ní ví i jeho nesmiřitelný nepřítel (Sean Bean), který má na poklad také spadeno. A tak začíná ten pravý hon, ve kterém zvítězí ten, kdo poklad najde dřív a navíc rozšifruje správný klíč. Která strana nakonec zvítězí? A existuje poklad vůbec? (Warner Home Video CZ)
(více)Videa (1)
Recenze (671)
Dokonalý popcorn, štandartne odvedené remeslo (kde všetko od hudby až po réžiu je pevne ukotvené v intenciách "Bruckheimer style"), ktoré do bodky napĺňa formulu dobrodružných filmov "riddle, solve, find and quest". Rozprávka (postupne sa dostane na všetky hlavné ingrediencie od kamarátstva, cez lásku, utužené rodinné puto až po odmenu za námahu...) pre nástročné publikum a vyššie. National Treasure možno vzdialene označiť aj za Indiana Jonesa, avšak bez toho najlepšieho, čo Indyho robí tak pútavým a zábavným aj dnes - chýba tomu vnútroná iskra, alebo inak povedané oná prestupujúca mágia, čaro a hravosť. Aj napriek tejto absencii, ale National Treasure nie je zlý. Ak rezignujete na prísnu logiku, prižmúrite oči nad odhadnuteľnou vykonštruovanosťou deja a prítomnosťou viacerých klišé, ostane vám oddychovka, pri ktorej sa ani moc nudiť nebudete a dokážete zabudnúť aj na neustále podsúvanú ideu, že zase raz všetko leží v lone amerického národa na ich posvätnej zemi (tak poklad ako aj z toho plynúce právo konať). Škoda len toho, podľa mňa úplne zbytočného epilógu, ktorý je nielen okatou propagandou "american way of life", ale navyše čiastočne popiera predchádzajúce vyústenie deja (kvázi morálne posolstvo v trende obľúbenej globalizácie). P.S. Verím, že žánrovo a čiastočne aj tématicky spriaznený Da Vinciho kód bude minimálne o triedu lepší. ()
Pro nás všechny odkojené Indym, kteří mají rády dobrodružné filmy o hledání pokladů je to myslím solidní až mírně nadprůměrná záležitost. Samozřejmě lze leckteré momenty v ději předvídat a to už vůbec se člověk nesmí pozastavovat nad 200 let starými čudlíky ve zdech, které po stisknutí či pootočení vytáhnou či odsunou žulový masiv :-). Ale jak říkám, my od Křížových výprav a Chrámů zkázy lecos odpouštíme. Tenhle film mi přišel slušný i obsazením, Cage tu ještě hrál což se o něm u posledních filmů moc říci nedá. Harvyho, Seana i Voighta mám rád a Diane byla k nakousnutí. Snad jen chudák Franklin, ten asi po celou dobu natáčení musel bouchat ve Filadelfii na odspodu náhrobní kámen.... No ale je dobře, že Amíci si umějí tak trochu udělat ze svých národních artefaktů i legraci. Závěr vypadal velmi dobře, ale nebudu spoilerovat. Spíše však než scénářem zaujme film vizuálem, ale jako oddychovka proč ne. Dávám za tři klíče. * * * ()
Škoda slov na tohle téma. Lovci pokladů jsou filmem tak fenomenálně průměrným a chadným, že se jen marně dopátrávám příčiny komerčního úspěchu. Ano, americké památky jsou fajn, akční scény ve vší civilnosti a komornosti ujdou, Zednáři a Templáři jsou zajímavé téma... ale v Turteltaubově zpracování to vše vyznívá až příliš bezduše. Navíc, všechny herecké hvězdy jsou vyhaslé jak oheň v krbu kolem čtvrté ráno. Když uvážím možnosti, jaké tento tvůrce měl, nelze než hodnotit výsledek podprůměrnou známkou a odradit od jeho návštěvy všechny, kteří mají rádi kvalitní šlehnutí Indyho biče. ()
Film, který má potenciál leda tak na zaplnění prázdného místečka v regálu videopůjčovny a vydělá jen ve Státech 170 milionů? Nechápu. Vlastně ano, pánové od Disneyho byli vždycky mistři v reklamní masáži a jméno Bruckheimer je obchodní značka s puncem jisté komerční návratnosti. Aspoň že Cage trochu pozvedl svoji zvolna vadnoucí kariéru, Diane Kruger dokázala, že její toporný herecký výkon v Troje nebyl náhodný, Jerry si zase přihodil pár milionů do prasátka a studio Disney si spravilo chuť po svých animovaných propadácích. Což mi žíly rozhodně netrhá. ()
Kousky z dílny producenta Jerryho Bruckheimera za řekněme posledních deset dvanáct let? Vyjma thrilleru Déjà Vu nic, nad čím by divák měl jásat radostí. Jasné, pokladny kin plní dál, i když už ne tak spolehlivě a pokaždé, ale velmi často je to nenápadité cosi, které se prostě nemůže už tolik líbit. Tuhle dobrodružnou popcornovku sráží ratingové ocenění PG-13, úsměvné překrucování americké historie i limonádový scénář. Sic je to svižné, ale to ještě neznamená, že musím odcházet spokojený. ()
Galerie (70)
Zajímavosti (22)
- Pro Nicolase Cage šlo o čtvrtou spolupráci s producentem (převážně) akčních hitů Jerrym Bruckheimerem a za své největší trháky vděčí právě jemu. Ty předchozí byly: Skála (1996), Con Air (1997) a 60 sekund (2000). (imro)
- Náklady na výrobu byly zhruba 100 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- Scénáristé Terry Rossio a Ted Elliott, kteří už pro Jerryho Bruckheimera napsali Piráty z Karibiku: Prokletí Černé perly (2003) - a později i řadu dalších pokračování -, upravovali scénář, i když nejsou uvedeni titulcích. (imro)
Reklama