Indiana Jones a Království křišťálové lebky
-
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (více)
Režie:
Steven SpielbergScénář:
David KoeppKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Harrison Ford, Karen Allen, Shia LaBeouf, Cate Blanchett, John Hurt, Ray Winstone, Jim Broadbent, Andrew Divoff, Alan Dale, Sasha Spielberg (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Stárnoucí Indiana Jones učí na univerzitě a žije poklidný život. Jsou však padesátá léta a Amerika zažívá hysterii ohledně sovětských a komunistických agentů. Jednoho dne ho unese právě skupina ruských agentů vedená podivnou vědkyní Irinou Spalko, již doprovází několik ruských vojáků, kteří hledají na americké základně podivnou bednu. Indiana se ze zajetí dokáže osvobodit. Celá záležitost mu přinese jen nepříjemnosti, když je vyšetřován americkou tajnou službou. V důsledku tohoto vyšetřování je Indiana vyhozen z univerzity. V té době ho však vyhledá mladík Mutt Williams, který ho požádá o pomoc pro svého otčíma, profesora Oxleyho, a svou matku Marion, kteří odjeli do Jižní Ameriky hledat tajemnou křišťálovou lebku. Indiana je informací o lebce ohromen a ihned s Muttem odjíždí do Peru, kde se Oxley a Muttova matka ztratili. Indianovi nedělá problém hrobku španělského conquistadora a v něm křišťálovou lebku najít. Zanedlouho nalezne i profesora Oxleyho. Jak se ale ukáže, Oxley se pomátl na rozumu a Indiana ani Mutt z něj nejsou schopni dostat nějaké souvislé informace. Ke všemu jsou v té době zajati Rusy, které opět vede Irina Spalko. Rusové mají v zajetí i Muttovu matku, Marion. Ukáže se, že Mutt je ve skutečnosti synem Indiany. Rusové po Indianovi a jeho doprovodu chtějí, aby je dovedli do tajemného zlatého indiánského města, které je legendou s lebkou spojené. Rusy doprovází zrádce Mac, který se nechal ke spolupráci s Rusy uplatit. Po krátké době se podaří Indymu a jeho doprovodu včetně Maca, který Indymu namluví, že pracuje pro CIA a Rusy tak monitoruje, utéci... (TV Prima)
(více)Videa (15)
Recenze (1 727)
INDIANA JONES A KRÁLOVSTVÍ KŘIŠŤÁLOVÉ LEBKY je jeden z těch mála dokonalých filmů, které údajně neexistují. Nejde ho nemilovat, když jeho tvůrci milují vyprávění a kinematografii celkově. Více na mém blogu: http://hobituvblog.blogspot.com/2008/05/indiana-jones-krlovstv-kilov-lebky.html . P.S. S každým zhlédnutím je to lepší a lepší. Zatím sedm kino-zářezů. ()
Myslel jsem si, že téměř po 20ti letech spekulování příjde Spielberg/Lucas s nějakou úžasnou zápletkou. Bohužel. Nový INDIANA JONES postrádá hned 4 věci. 1. Dobrý scénář. 2. 80-léta, nový díl už prostě nepůsobí dojmem, že se vám za zády točí koutouč s filmem a triky působí příliš počítačově. To staré kouzlo je fuč. 3. Pořádného padoucha. Cate Blanchett je až nechtěně vtipná a maximálně ne-respektu hodná. Její pokus o východo ukrajinský akcent je mimo, nechápu proč Spielberg rovnou neobsadil nějakou v Americe domestikovanou ukrajinku, to by snad vyšlo o něco lépe. -- No a konečně za 4. NÁCKY. Ano. Nácky. Rusové jsou sice novou moderní hrozbou (to ostatně byly vždycky), ale v Indym působí Ivani dojmem tupých a neškodných idiotů. --- Indiana Jones sice zásadně ovlivnil moje dětsví a v natočeního nového dílu jsem doufal dlouhá léta, ale teď můžu svědomitě říct, že tohle měli kluci radši nechat plavat. Vše podle mě zachraňuje Harrison Ford, který je až nečekaně ve formě, skáče jako kozlík šikula a nechybí mu jeho břitká, ironická/nebojácná povaha. To je ale všechno. ()
Výborné intro, slušný zvyšok - s výnimkou posledných 10 minút, ktoré to celé načisto pochovajú. „Dospeli sme do veku, kedy nám osud berie to, čím nás kedysi obdaroval.“ Vesmír Indiany Jonesa sa síce nikdy nebral príliš vážne a jeho možnosti sú veľké, ale nie sú nekonečné a isté veci sa v ňom objaviť naozaj nemuseli. Koho tu stretneme nabudúce? Mulder so Scullyovou už klepú na dvere… kto im otvorí? Čiernovlasá, plochá Irina - She Wolf of the CCCP? Štvrtý Indy je žánrovo cross-overový úlet s prepáleným popkultúrnym presahom a priemerným záporákom (jediná silnejšia chvilka Cate Blanchett je hláška "Bojuješ ako mladík...". Žeby vizionári, ktorí kedysi určovali smer, strácali súdnosť? ___ Spielberg ma tentoraz "potešil" rovnako ako nedávno Peter Jackson s jeho King Kongom. Tie filmy majú rovnako úžasné mega-parametre, ale nemajú šancu stať sa filmovou klasikou. ()
Scénář: David Koepp .. I want ... to know! ___ Tak je to venku. Doktor Henry "Indiana" Jones Junior hodně zestárl, nacistům to definitivně natřel už za války a nyní čelí padesátkové invazi marť.. ehm sovětů na domácí půdě. Hravý úvod se nese v duchu odkazů, sebeironie a vtipu pramenícího více z dialogů než důmyslných scénických hrátek, kde se propírá zejména věkový odstup a stárnutí. Samozřejmě dojde ke slovu i akce, ale nic tak geniálního, jako v dřívějších dílech (třeba Indy vs tank) se nekoná. Když je Indy staromódně stylizován, je to prostě lepší, než když nastoupí moderna zastoupená digitální berličkou - ovšem jaderná epizoda je excelentní. Přesto je zhruba polovina děje absolutně podařenou poctou, která opět spolehlivě baví. Kdežto pozdější pozvolné řešení záhady křišťálové lebky, její vyústění a především samotný závěr bude pro mnohé naplněním špatného snu, který dobově sice zapadá, přesto jsem očekával spíše jen nenaplněné pomrkávání po sci-fi artefaktech, exponované pouze v rovině odkazů. ___ Z herců se nejvíce zaryje do paměti Cate Blanchett, která svoji ruskou vědátorku zvládla na výbornou až mi místy připomínala Galadriel. Zato Harisson Ford část svého šarmantního kouzla bohužel ztratil a Shia LaBeouf pro otcův klobouk ještě nedorostl - navíc propracovanosti vztahu otec/junior z trojky zdaleka nedosahuje. Návrat Karen Allen s přimhouřeným okem lze přežít, i když má pro vývoj docela překvapivý, stmelující význam aneb stará láska nerezaví. ___ Z vizuálního a trikového hlediska je vše perfektní, až "kingkongovsky dokonalé" (což nebude pro všechny klad), Kaminskiho kamera dotváří malebné scénické obrazy a zářivě dobrodružnou atmosféru pomocí filtrů, zato Williamsova hudba je jalová až hanba. ___ Prozatím hřejivá osmdesátka, kterou si nechám v brzké době posvětit druhým zhlédnutím. Sice je to ten starý známý Indiana Jones, ale s věkem prostě přicházejí ztráty - (dodatek) které ani druhá kino projekce nenahradila! Takže zklamání, 75%. ()
Steven got lost in his own museum. Vrať se ke hrobům, Indy. Pár zmatených postřehů, spoileroidní obsah: Nečetla jsem ani jedinou recenzi a těšila se jako malé dítě na překvapení, které....vyletělo z atomové parodie na předměstí v době babyboomu. Onen intelektuální odér archeologa-vědce-dobrodruha se rozplynul jako atomový hřib a vystřídal ho jakýsi roswellský crossover stylů, žánrů a vycizelovaného scifi pojetí, jehož komplexnost a promyšlenost nepochybně ocení ve svých ročníkových pracích filmoví teoretici. Já jsem si po dvaceti minutách uvědomila, že můj Indy patří do oné zlaté doby třicátých let, kdy jeho zájem o archeologii a o vědění byl jaksi... skutečný, kdy neopouštěl staré ruiny a sochy bez povšimnutí, kdy bádal, hledal, vtipkoval a jezdil na koni a na velbloudech:) Trilogii Indyho jsem viděla teprve před pár měsíci, takže mě těžko považovat za nostalgického stýstala, ale on v království lebky jakoby ztratil tu svou "giddy as a schoolboy" náturu, jeho hledání a luštění indicií připomíná Lovce pokladů a komentovanou šipkovanou. Já z toho neviním Forda. Vrásky má vyryté mělce, kabát ušitý z charismatu nesvlékl, na rozdíl od některých přicmrndávačů (profesor!!!) nepřehrává. Ani Cate Blanchett bych za naplnění záporácké škatulky ruské paranormální vědkyně (ne, vážně mi nepřipadá, že by Království bylo adorací vědění, když postava je za svou paranormální žízeň ztrestána a navíc vědění je tu redukováno na paranormální pavědy a několik ojedinělých scének, aby se neřeklo ) nehanila, ale komunisté byli jako prázdné láhve od vodky. Nepotřebuji, aby citovali Lenina a projevovali kolektivismus na každém kroku, ale narvat někoho typově blízkého do sovětského munduru mi nestačí. A k mimozemské anabázi se raději nebudu vyjadřovat, tihle nezelení mužíčci bez vlastností jsou jak z jiného filmu. Na rozdíl od E.T. a Close Encouters nefungují ani na bází očekávání, ani na bázi sblížení, ani jako plnohodnotné postavy, ani jako symboly. A jestli z něčeho viním Spielberga, pak nikoli ze špatného řemesla-jedině z toho, že přijal nabídku natočit tak špatný, nevtipný scénář, že nechal mou milovanou postavu běhat ve světě, který je dokonale stylový, plný odkazů a poct braku, ale vhodný leda pro nějakou pseudobondovku nebo Xfiles. Nefunguje pro mě dramatická linie, fosforeskující lebka ani mnohé jednotlivé scény jako opakování situace sjíždění vodopádů, svatba zkroceného dobrodruha, výslech tajných služeb aj. Nepřijet tam princ na černé motorce Shia jako mix mezi Brandem a Deanem, který exceloval v každé scéně včetně tarzanie s primáty, šla bych ještě níž, než protrpěných 55%. Fenomén známý jako entSHIAment. P.S.Zasmála jsem se čtyřikrát- Shiovi s hadem, rvačce , Shiovi s Indym na hřbitově a opičkám. Pár povedených sekvencí situačního humoru, ale hlášky, jiskrné dialogy, kam jen se poděly? :) ()
Galerie (79)
Zajímavosti (124)
- Při přípravě scény z tábora sovětských vojáků použili tvůrci tunu umělého listí a klacků. (Reiniš)
- Když Indiana Jones (Harrison Ford) s Rafanem (Shia LaBeouf) vjedou na motorce do knihovny, Indy ironicky odpovídá na dotaz jednoho studenta, že jestli chce být pořádným archeologem, nesmí být pořád zavřený v knihovně. Odporuje tak vlastní větě, kterou pronese ke svým studentům ve filmu Indiana Jones a Poslední křížová výprava (1989): "Devadesát procent archeologické práce je odvedeno v archivech a knihovnách, nikoli v terénu." (FTP)
- Při honičce aut v pralese vidíme 3 auta (jeden GAZ-39 a dva obojživelné vozy). V jednom okamžiku Marion (Karen Allen) prudce zabrzdí a Spalko (Cate Blanchett) přepadne na obojživelném autě před přední sklo, zachytí se kulometu a začne střílet, přičemž zničí levou část okna (před řidičem). Pravá polovina zůstává nepoškozená, přestože Spalko kropí kulometem zuřivě zleva doprava a zpět. Pak Marion přidá plyn a narazí zezadu do GAZu, do nějž Spalko přeletí. V následujícím záběru však není po obojživelníku s Marion ani památky, přestože měl být za GAZem. Zmizel a místo něj je tam najednou obojživelník řízený Jonesem (Harrison Ford). Marionino auto zmizí bez jakékoliv logiky na hodně dlouhou dobu, přestože je prales zarostlý a je v něm jedná „cesta“. Nakonec se, opět bez vysvětlení, jako deus ex machina, objeví nad propastí u řeky s napůl rozstříleným oknem. Po skoku na strom a sklouznutí do vody je pak okno rozstřílené celé, jak to mělo být hned od střelby. (pjotri)
Reklama