Reklama

Reklama

Frustrovaný spisovatel, který už má po krk toho, jak se mainstreamová média opírají o „černošskou“ zábavu a urážlivé stereotypy, se rozhodne napsat vlastní obskurní „černý“ román. Ten ho přivede až k jádru pokrytectví, kterým tak pohrdá. (Prime Video)

Recenze (60)

Lukango 

všechny recenze uživatele

Americká fikce formou satiry poodkrývá pravdu, ukazuje, jaká společnost v Americe je, a směje se jí. Filmový debut Corda Jeffersona přichází s úsměvnou kritikou stereotypům a klišé. Jasně ukazuje to, jak se díváme na afroameričany. I když tohle je hlavně kritika primárně směřovaná do Spojených států. Ukazuje, jak se bílí snaží být otevření černošské tvorbě, akorát očekávají stereotypní díla obsahující vulgární jazyk, vraždy, surovost, zlaté řetězy, pistole či rap. Trh je tak pro tyto stereotypní díla zcela otevřen, pro jiné originální díla ale ne. Film tak dává jemnou facku společnosti, která je sice ve filmu trochu nafouklá, ale pravda není daleko. Příběh pojednává o neúspěšném spisovateli Monkovi, který je sice talentovaný, bohužel se jeho knihy úspěchu nedočkaly. Kvalita jeho knih je na vysoké úrovni, ale nikdo o ně nemá zájem. Monk se rozhodne, že se ve formě další knihy vysměje zavedeným klišé a současné pohledávce po černošských knihách. Monk knihu napíše a ze srandy požádá svého manažera, aby jí poslal do předních novin. Jeho kniha má však obrovský úspěch, Monkovi nabízejí statisíce dolarů za různé adaptace a nakonec se kniha dočká i z hlediska kritiky velkého úspěchu, navzdory tomu, že jí napsal s výsměchem cíleným na současnou černošskou tvorbu a současnou poptávku po ,,odpadu". Bylo opravdu zábavné sledovat, jak tato poptávka po černošských knihách funguje a co tvoří její podstatu. Americká fikce ukazuje, jak moc mají lidé vsugerované afromameričany a jejich kulturu. Cítíme se jako společnost vině, a proto otevíráme dveře černošské tvorbě v zaslepení stereotypů a klišé. Myslíme si, že černošské dílo má být takové, jak jejich kulturu obecně máme prostřednictvím televize, filmů vykreslenou. Jenomže máme také lehce zkreslené vidění a často přehlížíme ostatní díla a názory afroameričanů, které se těmto stereotypům vymykají. O tom je Americká fikce, která společnosti oplácává o hlavu její naivitu. Celý film se společnosti směje a já se smál s ním. Divák se nesměje pořád, ale našli se tu momenty, kde jsem opravdu vybouchl smíchy a vysmál jsem se společně s Monkem společnosti, především teda té americké. Film si střílí z herců, knižním vydavatelů, spisovatelům, knižním kritikům, filmařům, čili na nikom z filmového a knižního průmyslu nenechá nit suchou. Vlastně se ani nedivím, že film dostal Oscara za scénář. Jsem toho názoru, že by měla minimálně jednou do roka vyjít satira, která další stereotypní názory a klišé rozebírá. Z hlediska hereckých výkonů tu máme převážně Jefferyho Writea, který odvádí skvělý výkon a nominaci na Oscarech měl zaslouženou. Dále se přesunu k technické stránce, kde vlastně šlapalo vše na pohodu, nic se vyloženě nevymykalo, což je vlastně škoda. I když hudba tu byla dobrá, tak z hlediska kamery, zvuku či střihu, tu máme relativně průměrný film, který ale na těchto technických složkách vůbec nestaví. Americká fikce je poměrně důležitý film. Sice jsme tu měli mnoho satirických filmů jako například film s názvem Film roku, který si zase primárně střílel z herců, režisérů, scénáristů atd.. A i když se mi Film roku opravdu líbil, tak myslím, že Americká fikce má více důležitosti, protože poukazuje na to, jaká společnost je, co chce, aby černošští autoři vytvářeli, co my bílí chceme od černochů, a nakonec stokrát omývané téma v tuctové černošské knize dokáže získat více ocenění než kvalitní originální dílo. Sice jsme my, jako bílí otevření černošské tvorbě, tak na druhou stranu chceme, aby tvořili stereotypy, protože si myslíme, že všichni takoví jsou. Tudíž lehce zavíráme vrátka originální černošské tvorbě. Celkově je Americká fikce další povedenou satirou, která stejně jako Film roku shazuje další průmysl, akorát Americká fikce to dělá ve větším a týká se mnohem více lidí. Člověk se u filmu bavit bude a myslím si, že je to jedna z nejlepších novodobých satir, kterou jsem viděl. Známka: 8/10 () (méně) (více)

Fr 

všechny recenze uživatele

„TOHLE JE VYJÁDŘENÍ MÝHO ODPORU…“ Monkův život nastojí za moc. Vlastně celá rodina je teď celkem v prdeli. A on může pomoct (nejen sobě), když napíše pořádnou knížku… Dlouhej úvod, abychom Monka pochopili. Nuda. A pak – prostě ukázka toho, jak dneska (nejeb v kultuře) Amerika funguje. Během sledování jsem si občas zapíčoval. že zas sleduju kokotinu. Naštěstí je to později chvilkama i vtipný (fakt chvilkami…). A konečnej (teda výslednej) dojem je lepší, než jsem (celej film) čekal.    /// -------------- POD ČAROU: ------------------------------------------------ 1.) Film vznikl na motivy románu „Erasure“, kterej v roce 2001 napsal Percival Everett. 2.) Thx za titule „Jana Kysela“ a „Nih“. ///                         PŘÍBĚH  ****  HUMOR  *  AKCE  ne  NAPĚTÍ  ne ()

ditrue 

všechny recenze uživatele

| 60% | Film s obrovským potenciálem, kde je hlavním tématem jak establishment vydělává na „černošské“ zábavě a jak je tahle “černošská” zábava nekriticky vychvalována “bělošskou” částí populace pro ukojení vlastního pocitu zadostiučinění – je nominován na 5 Oskarů, včetně nejlepšího filmu roku, aniž by si to podle mého něčím zasloužil. Vypadá to teda, že tématicky trefil tenhle film hřebíček na hlavičku a krásně paroduje tuto charakteristiku dnešní společnosti. Bohužel, spolu se skvělým hereckým výkonem Jeffreyho Wrighta, je to to jediné za co má u mě plusové body a zbytek je jen průměrná satirická komedie o kulturní válce, která se hodně snaží být něčím více, než ve skutečnosti je. “Potential is what people see when what's in front of them isn't good enough.” ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Chytrý a velmi dobře zvládnutý film, nejvíc oceňuji, že režisér nepodlehl touze předvést, že je chytřejší než klišé, která reflektuje a s nimiž rozehrál celou hru, a dotáhl to v rámci tvrdě stanovených hranic až do konce. (V Ekvádoru, sama, večer v Alma Saně, 27. 2. 2024) *~ ()

Davies182 

všechny recenze uživatele

Nebýt polovičatého, až příliš hravého, a na sílu tlačeného rádoby úsměvného finále, vypálil bych maximální hodnocení. Takhle ale Americká fikce zůstává "jenom" šíleně vtipnou satirou s umně dávkovanými dramatickými momenty, která umí tnout do živého stejně jako nezávazně rozchechtat na celé kolo. Nenápadný masterpiece. [Amazon Prime] ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Jeffreyho Wrighta jsem měl vždy moc rád a tady opět ukázal že na svých bedrech dokáže v pohodě odtáhnout celý film. Určitě bych se k Americké fikci nikdy nedostal, kdyby nebyla nominovaná na Oscara. Tedy položku Afroamerický zástupce považujme tímto za obsazenou. Závěr mě přišel hodně Kaufmanovský. 65% ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Může být American Fiction nenápadným černým koněm letošní oscarové sezóny? Od roku 2021 se v kategorii ,,Nejlepší film´´ na Oscarech pravidelně nachází 10 filmů, jedná se navíc o kategorii, kde hlasuje každý člen Akademie (okolo 9500). Větší počet nominovaných sebou pochopitelně přináší též menší pravděpodobnost výhry, přesto se American Fiction zvládlo do oscarové TOP 10 dostat. A k tomu si odnést také nominaci za herecké výkony Jeffreyho Wrighta a Sterlinga K . Browna, nejlepší adaptovaný scénář i hudbu. Nevyhnutelně se přesto bude nabízet otázka, zda American Fiction přeci jen na Oscarech není tak trochu navíc. Celovečerní režijní debut zkušeného televizního scenáristy Corda Jeffersona film, který film natočil dle knihy Erasure od Percyho Everetta a sem tam padne, že by snad na Oscarech mohl v kategorii ,,Nejlepší adaptovaný scénář´´ porazit Barbie Grety Gerwig i Oppenheimera Christophera Nolana. Této pověsti se nejde moc divit, American Fiction se totiž rychle projeví jako šikovná satira, která do velké míry zvládá předat poselství o tom, že má člověk nejspíš zůstat sám sebou a žít život dle vlastního úsudku. Za poslední roky vzniklo málo filmů, které by ke kontroverzní historii Afroameričanů přistupovalo s takovým nadhledem, tohle komediální drama zvládá být komedií i dramatem zároveň. Postava Monka reflektuje umělce, který realizuje něco prvoplánového, do jisté míry hloupého a bez hlubší přidané hodnoty, omylem se ovšem stane daná věc úspěšná, chválená kritiky a začne být vnímaná nejen jako seriózní, ale také se v ní hledají přidané hodnoty, které ovšem nepochází z hlavy autora zdrojového díla. Zde se projeví satirický obsah samotného filmu, který se nebojí rýpat do uměle přidávané umělecké hodnoty, zákoutích filmového průmyslu i souboje autora se sebou samým. Jeffrey Wright zvládl zapůsobit už v roce 1996, kdy se ve filmu Basquiat předvedl jako stejnojmenný komplikovaný malíř. Po 28 letch se dočkává své 1. oscarové nominace, která je jistě zasloužená, protože jestli Americká beletrie na něčem stojí, je to právě výkon Wrighta. Je to velmi chytré a zvládá to pracovat se všemi těmi urážlivými rasistickými stereotypy, které Ameriku neopustili ani dávno po smrti Abrahama Lincolna a Martina Luthera Kinga a ani po zvolení Baracka Obamou prezidentem po dvě období. Skrze všechen svůj obsah je chvílemi možná American Fiction až příliš chaotická, kromě osobní roviny Wrightova Monka a vyrovnávání se z nevyzpytatelnými následky jeho náhle zprávy je tu jeho bratr Cliff, který čerstvě vyšel ven se svou homosexuální orientací, Monkova vážně nemocná matka Agnes v podání Leslie Uggams i nějaká ta rodinná tragédie. V jádru je ovšem pořád Monk, jehož literární tvorba je odmítaná, protože je ,,málo černá´´, proto i v rámci provokace se součástí Monkovi tvorby stanou drogy, gangy a motivy, které jsou na hraně urážlivosti vůči afroamerickému publiku. A najednou se Monk dočká slávy, kterou ani nečekal, čistě pouze proto, že se rázem oddává všem těm afroamerickým stereotypům. A to ještě ani nedošlo ke zmínce o Stagg R. Leighovi. Zvládá to být vtipné skoro až na provokativní vlně, kdy zamrzí, že si Jefferson chvílemi možná ukousává až příliš velké sousto, které nemůže za žádných okolností polknout celé. Na jedné straně se zda nachází ono rýpání do tlaku na afroamerické tvůrce, na stranu druhou je tu rodinná linka s nemocnou matkou, čerstvě otevřené homosexuálním bratrem oddávajícímu se nezávaznému sexu a drogám. Právě konfrontace dvou bratrů ve finále přináší největší emocionální náboj (Sterling K. Brown si pro oscarovou nominaci došel právem), dost možná ještě větší nežli snaha filmu nasadit divákům zrcadlo, které je má dohánět k zamyšlení nad přístupem k rasistickým stereotypům. Jen je možná všeho, co chce film říci, až příliš, proto dost možná i v závěru i přes sofistikovanou tečku nastane lehký dojem, že se Americká beletrie nechtíc rozpadá.  Přesto je American Fiction alespoň filmem, který působí jako film své doby. Žijeme v citlivé době, která se snaží odvádět pozornost od rasových stereotypů, více a více se začíná projevovat Cancel culture, filmový a v podstatě i literární průmysl se i díky tomu více a více utíká v pasti, přičemž právě tuto zdánlivou past zvládá American Fiction věcně zpracovat. Jak se navíc v průběhu ukazuje, největším nepřítelem Monka není průmysl, ale dost možná on sám. Trávit čas s Monkem je díky tomu rázem těžší a chvílemi i do jisté míry nesnesitelné, Wrightův působivý výkon ovšem svádí k tomu vydržet s tímto morálním antihrdinou vydržet až do konce. A výsledek přeci jen přináší nějaké to ovoce. On i ten soundrack (bílé) Laury Karpman těžící z africké subkultury do jisté míry dělá svoje. American Fiction rozhodně není černobílou záležitostí, na jednu stranu zvládá vzdát poctu afroamerické tvorbě, na tu druhou stranu do jisté míry i dost možná varuje před smyčkou, která se většími boji za politickou korektnost a zamezení rasových stereotypů, stahuje nejen nad zábavním průmyslem. I když tak American Fiction rozhodně nepatří mezi největší oscarové kandidáty, jedná se o film, který by mohl za pár let v divácích slibně rezonovat. A do jisté míry i dost možná něco předpovědět. Sterling K. Brown už dle svých slov ví, že prohrál boj o Oscara s Robertem Downey Jr., celkově nejsou kurzy u American Fiction nejsilnější a celkově se může zdát, že jde do jisté míry skutečně pouze o film do počtu. Svůj cíl ovšem American Fiction zvládne splnit a minimálně se jedná o adekvátně ambiciózní a adekvátně chytrý film.... () (méně) (více)

Anderton 

všechny recenze uživatele

K maximálnej spokojnosti mi chýbalo snáď len to, že Jefferson (zatiaľ) nie je Kaufman a Americká fikcia nie je až tak dokonale dokonalá ako Adaptácia. Ak by tá neexistovala, s plným hodnotením by som nemal problém. Možno sa príbeh mohol viac venovať ústrednej dejovej línii, než všetkým tým vzťahovým, ale tie majú stále svoj význam. Ide o typ filmu, kde už podľa prvej scény zistíte, že vás film ohúri, alebo naopak ho ani nemá význam pozerať. V mojom prípade ide o prvú možnosť, pretože robiť si srandu zo všetkých je skrátka tá najlepšia možná satira. 90% ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Film obsahuje všetko, čo na oscary 2024 potrebuješ. Krásnu diverzitu ako povinnú zložku, ale hlavne - čo vybrať z afro filmov do top 10 NAJ filmov roka? Pritom by sa ťažko zmestil do top 10 filmov mesiaca, ak by nešlo len o výber filmov z častí ako Bronx. Nehovorím, že niektoré humorné alebo skôr kútik o milimeter dvíhajúce situácie neboli, ale toto je presne to, čomu sa hovorí oscar bait a film to dokonca sám spomína. Takže účelovka. Film o černochoch s bielymi problémami, kde všetci s pigmentom sú vedci, kapacity, lekári, spisovatelia, intelektuáli, no a bez pigmentu už do tejto kategórie nespadáš: jednak potrebuješ opaľovací krém, no hlavne si hlúpy buran groteskného typu. Film akoby chcel napodobiť Woodyho Allena, ale zakuklil sa v sebou postavených povinných vložkách. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Kvalitná satira vyznie hlavne v závere. Tá cesta je však komorne dramatická, natočená s jemnocitom. Herecky kvalitný film, myšlienkovo silný. ()

HellFire 

všechny recenze uživatele

Potenciál to mělo obrovský, ale zpracování hodně pokulhává. Mimochodem nominace na Oscara, včetně filmu roku, jsou hodně mimo. Děj se točí okolo vyhořelého spisovatele, který pod pseudonymem napíše knihu o černošské tematice, kterou považuje za odpad. Karty se obrátí v momentě, kdy o ni projeví zájem vydavatelství a z vtipu se stává výnosný byznys. Náš autor tak má velké dilema – vydělat velký balík nebo se držet svých zásad a nabídku pohřbít? ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Jediné čo mi tu vadilo bola línia s matkou. Inak sa jedná o veľmi vyspelú satiru s perfektných Wrightom. Zamýšľanie sa nad umením a hodnotou je tu tak trefné až to bolí. Hlavne v rámci súčasných amerických trendov. Scenár je veľmi vyspelý a krásne pracuje aj s emóciami aj s humorom. Zároveň to celé pôsobí trošku smutne. Manifest o tom, ako sa hodnotné umenie vytráca. Jeden z tých filmov, ktorý je krásnym zrkadlom k africko-americkej kultúre a ku kultúre ako takej. Bez pátosu, inteligentné a so silnými scénami. Takto má vyzerať film o umení. Na oscara to asi nie je, ale bavil som sa. ()

Laxik 

všechny recenze uživatele

Film o pokrytectví bílých intelektuálů, který budou milovat zejména bílí intelektuálové... Oproti traileru to byla mnohem méně komedie a mnohem více osobní příběh o muži, který je vám sympatický jen proto, že s ním nemusíte denně jednat. O arogantním spisovateli, který si v jakékoli místnosti myslí, že je v ní jediný dospělý.  O intelektuálovi, který strávil prvních 50 let svého života ve své malé (aspergerovské?) bublině. Jenže ta mu teď praskla, a on se dozvídá, že jeho život není takový, za jaký ho měl. Jeffreyho Wrighta mám hrozně rád, a Monk je možná jeho nejlepší role vůbec. 85 %. ()

Vidly10 

všechny recenze uživatele

Tohle je krásný přednes toho, že ta „velká reprezentace“, kterou většina korporátů tvoří stojí za hovno a sami uvědomělí a inteligentní zástupci rasových či sexuálních menšin po ni nijak netouží, jelikož kvalita díla stále převažuje jeho obsah. Hvězda za originalitu jinak okay lehce nadprůměrný film, jsem rád, že byl vidět i na cenách (z jiných důvodů), i když na rovinu neměl žádnou šanci. ()

higuain 

všechny recenze uživatele

I broke the first rule of sales. Never underestimate how stupid everyone is. Na pozadí poměrně zajímavého příběhu jedné rodinné krize jde kromě jiného o výsměch pozitivní diskriminaci, lidské hlouposti a pokrytectví spojeného se současným pseudo liberálním progresivismem, za každou cenu propagujícím diverzitu na úkor skutečné kvality. Už úvodní "N-word scéna" se studentkou je svou pitomostí a zároveň realističností až dojemně vtipná. Že film skončí s nominacemi na to, co sám dost otevřeně kritizuje ("Oscar-baity"), je ironickou třešničkou na dortu, proti které ale já osobně nic nemám, jelikož jde skutečně o chytře napsanou satiru, které bych vyčetl snad jen přepálený meta závěr, který to vytáhl na můj vkus až příliš do absurdna, ačkoliv chápu jeho záměr. ()

M.i.k.e 

všechny recenze uživatele

Trefná a ne úplně hloupá dramedie se satirickým nádechem ve které seriózní spisovatel napíše pod pseudonymem uprchlého trestance “černý” brak plný stereotypů, aby všem ukázal že tohle rádoby umění nemá šanci na úspěch. Jenže to co bylo myšleno původně jako vtip a snaha ukázat co všechno je špatně se stane velmi úspěšné a vtáhne to hlavního hrdinu do soukolí dalších stereotypů a pokrytectví. Osobně se mi líbilo jak se tvůrci snaží trefovat do dnešní doby, kdy je mnohdy velmi hloupým výtvorům (které ani sám autor nemusel myslet vážně) přisuzován nějaký přesah a přidaná hodnota, přičemž v těch dílech vůbec žádná není a jde mnohdy jen o nafouklou bublinu. Na druhou stranu bych si ale uměl dost dobře představit že by to celé mohlo být ještě o něco drsnější. Na debut jde rozhodně o zajímavý kousek, nicméně je na něm vidět že se režisér držel při zdi a v mnoha ohledech si ukousl moc velké sousto. Je každopádně dobře, že podobné filmy vznikají a nejlepší by bylo kdyby American Fiction pootevřelo dveře dalším podobným, kterého se nebudou bát do toho šlápnout víc…70% ()

Související novinky

96. Ceny Akademie - výsledky

96. Ceny Akademie - výsledky

11.03.2024

V noci z neděle na pondělí proběhl v hollywoodském Dolby Theatre v Los Angeles šestadevadesátý ročník slavnostního předávání Cen americké Akademie filmového umění a věd, na němž byla v celkem… (více)

77. ročník cen BAFTA - výsledky

77. ročník cen BAFTA - výsledky

19.02.2024

V neděli 18. února 2024 proběhl v Royal Festival Hall v londýnském Southbank Centre 77. ročník předávání prestižních cen Britské akademie filmových a televizních umění (BAFTA), během nějž byla… (více)

Nominace na Ceny Akademie zveřejněny

Nominace na Ceny Akademie zveřejněny

23.01.2024

V úterý 23. ledna 2024 byl v Samuel Goldwyn Theater v Beverly Hills z úst herců Jacka Quaida a Zazie Beetz oznámen kompletní výčet nominací pro nadcházející 96. ročník předávání cen americké Akademie… (více)

29. Critics' Choice Awards - výsledky

29. Critics' Choice Awards - výsledky

14.01.2024

V neděli 14. ledna byly v kalifornské Santa Monice uděleny ceny Critics' Choice Awards tradičně vyzdvihující výjimečné tvůrčí výkony a filmové počiny uplynulého roku. Toto ocenění je zároveň po… (více)

Reklama

Reklama