Reklama

Reklama

Obsahy(1)

KGB má nový ďábelský plán: Série atentátů se podle něj stává osudnou pro agenty nepřátelských tajných služeb. Jméno Jamese Bonda v tomto seznamu smrti nechybí. Agent 007 však zařídí v Bratislavě útěk generála KGB Koskova, který ve skutečnosti pracuje pro britskou tajnou službu. Koskov obviní z úkladů svého protivníka Puškina, ale vzápětí je unesen sovětskými agenty. Bond se nyní musí Puškina zbavit a Koskova zachránit. Timothy Dalton je James Bond osmdesátých let. Nové příběhy Agenta 007 díky němu získaly tempo akčních filmů. Bratislavu musel za totality natočit John Glen především ve Vídni. (Warner Home Video CZ)

(více)

Videa (3)

Trailer

Recenze (426)

Segrestor 

všechny recenze uživatele

Velkým kladem této zas-o-něco-jiné bondovky je preciznost, s kterou na nás narafičili tehdejší Československo, resp. Bratislavu. Skutečně v každém detailu si tvůrci vyhráli s vytvořením iluze tehdejšího města za Železnou oponou. Ať už to je různými nápisy ve slovenštině nebo slyšitelnou slovenštinou, starými škodovkami, trabanty nebo žiguli VB. Přesto všechno pedantství mě ale nakonec zarazilo, proč se slovenská Bond girl jmenuje Kara Milovy. Pořád mi vrtá hlavou, zda to náhodou neměla být Klára Mílová. A těch nešvarů navzdory preciznosti se najde poměrně dost. Ale kdo by řešil takové detaily. A nyní už k Bondovi samotnému. Timothy Dalton na mě působí spíš jako nějaký tatík nebo veksláček. Z nonšalantnosti populárního agenta mu cosi chybí. Řekl bych, že Dalton se nehodí do žádného akčního filmu, natož do bondovky. Maryam d'Abo naivní ženštinu zahrála výborně. Celou dobu mě její mírná nablblost štvala, a jestli to byl záměr, tak se to povedlo na jedničku. Celkově film poměrně odsýpá a dočkáme se i klasických bondovismů, což jsou právě ty nesmyslné situace, které dělají bondovky bondovkama, ty většinou z hlediska fyziky absolutně nesmyslné situace. Zde spíše z hlediska reality jako takové. Tvůrci zde dali facku každému Čechovi a Slovákovi, který dostal od Pohraniční stráže kulku do zad, když se všelijakým způsobem pokoušel prchnout přes státní hranice. Bond to zvládá kluzmo na futrálu od čela. Jen proklouzne pod závorou celnice, která jakoby vypadla z Třech veteránů. Za strašný bondovismus považuji také samotný závěr. Ten zcela překonává i to, jak Pierce Brosnan v Goldeneye dohnal ve vzduchu padající letadlo, totiž jak dobrotivý agent KGB odměnil uprchlou Slovenku tím, že jí umožnil cestovat po světě a to ještě jako slavnou virtuosku. A ještě se na její koncert nahrnou Mozarta chtiví Mudžáhedíni... Bože, to už bylo opravdu moc. Celkový dojem prostě je, že se jedná spíše o pitomou agitku, že Západ je prostě lepší, než Východ, než o ryzí špionážně akční film s novou tváří v hlavní roli. Dal bych dvě, ale ta třetí je za úvodní akci na Gibraltaru - ta byla super. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Bond č. 15 - Další přeobsazení agenta 007. Měl jím být již Pierce Brosnan, ale producenti na poslední chvíli obnovili jeho smlouvu na účast v televizním seriálu Remington Steel. Nemastný Timothy Dalton mě zrovna nezaujal, to samé platí o československé cellistce (hrané Maryam d´Abo). Inspirací byl tentokrát skutečný příběh důstojníka KGB. Důležitý zběh je díky Bondovi v Anglii, ale ruští agenti se nevzdávají. Ač se hovoří o slovenských lokacích, natáčení proběhlo v Rakousku, takže Bratislava se točila ve Vídni, hlídek Veřejné bezpečnosti se ale dočkáme. Až na výjimky je akce nenápaditá, celkově je to takové všední a šedivé. Nezáživná bondovka. ()

Reklama

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Neurvalý James Bond v podání Timothy Daltona je takřka úplným protipólem vtipkujícícho postaršího gentlemana Rogera Moora. I tento film je proti předchozím Moorovkám zbaven lehkosti a nadsázky, naštěstí to však vůbec neovlivňuje kvalitu snímku ani jeho zábavnost. Našinec si jistě nejlépe zapamatuje honičku s VB, avšak skvělých scén je tu víc. Škoda necitlivě nastavovaného konce. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

James Bond dostal v roce 1987 definitivně novou tvář. Roger Moore po 12 letech a 7 filmech definitivně roli nejslavnějšího literárního a filmového agenta definitivně odešel do důchodu a štafetový kolík po něm převzal Timothy Dalton. Herec, který roli mohl převzít už u V tajných službách Jejího Veličenstva (tehdy ovšem odmítl, protože si ve věku 25 let připadal na roli příliš mladý) a též jí po Rogeru Mooreovi mohl převzít už v roce 1979, tehdy ovšem Dalton opět odmítl, protože se mu nelíbil komediální směr, kterým se série o Jamesi Bondovi tou dobou vydala a Moore tak v roli zůstal ještě pár let navíc. Teprve v roce 1987 ve věku 41 let se Dalton definitivně stal novým Bondem a série se s jeho angažováním vydala jiným směrem. A to hodně výrazným. Režisér předchozích tří bondovek (a střihač dalších dvou předchozích+ V tajných službách Jejího Veličenstva) John Glen se opět vrátil na režijní židli a člověk, jehož bondovky měli kolísavou kvalitu tak dostal na starost odstartování nové éry. Poprvé od Goldfingera ovšem u Dechu života došlo k radikální změně- Daltonova první bondovka opustila styl Mooreových bondovek a vydala se směrem k více vážnějšímu a realističtějšímu pojetí původních bondovek se Seanem Connerym. Dech života víceméně postrádá humorné pasáže, James Bond se naopak v podání Daltona stal dost možná nejrealističtějším vyobrazením agenta tajné služby a bondovky dostali více realistický nádech. Do jisté míry to určitě bylo potřeba- Mooreovy bondovky nebyli špatné filmy, někdy ovšem šli za únosnou čáru až příliš. Od Goldfingera až po Vyhlídku na vraždu se navíc víceméně u bondovek dali odškrtávat zavedená klišé, které časem začali být únavné. Právě zde se ale objevuje síla, kterou franšíza o Jamesi Bondovi má- Napříč léty 1962 až dodnes se jí vždy podaří zapracovat do dění reálná fakta a zrovna v 80. letech kdy vrcholila Studená válka to celé má na děj 15. bondovky velký vliv. Zároveň vzal Dalton roli Bonda opravdu vážně a udělal ho komplexním charakterem. Svět na to tehdy nebyl připraven, protože mnoha divákům tehdy chyběli ty neuvěřitelné příběhy, které zažíval Moore, jedno ovšem bylo jisté- Dalton dal svým podáním Jamesi Bondovi doslova nový dech. Úž úvodní scénou Dalton dokáže, že má má charizma, které je ke ztvárnění Jamese Bonda tak trochu potřeba. Hned po ní a stylových úvodních titulcích (s tak trochu podivným songem) se poté James Bond po dlouhé době vydává na skutečně drsnou a vážnou misi, která navíc potěší v tom ohledu, že se John Glen definitivně naučil točit akční scény. Ty jsou skutečně působivé, záživné a napínavé a Dalton v nich především na rozdíl od Moorea v posledních bondovkách nepůsobí tak směšně a především mu tu akci opravdu věříte. Dech života má navíc dost možná jeden z nejlepších scénářů v historii bondovek, kterým Dalton skutečně dostává příležitost zazářit. Dalton se do role Bonda skutečně ponořil a slouží jako ideální předpoklad toho, jak agenta 007 ztvárnit. Pro toho se tahle mise stává tak trochu osobnější, protože přitom všem musí pomstít smrt svého kolegy. Už v Tajných službách Jejího Veličenstva se snažilo Bonda tak trochu polidštit, Dechu života se to celé ovšem daří o poznání lépe. Dech života má v zásadě slabé záporáky (Jon Don Baker je jedním z nejméně výrazných záporáků v historii série), nevýraznou Bond girl (Maryam d´Abo je ´´ pouze´´ pohledná) a délku 130 minut si možná nedokáže tak úplně obhájit. Jinak se ale téhle bondovce skutečně daří dát Bondovi duši a ´´ civilnější´´ podání Bondovi v téhle podobě neskutečně slušelo. Po Mooreovkách byl Dech života tím filmem, který série o Jamesi Bondovi potřebovala a bohužel dohrála na to, že diváci nebyli na tohle pojetí Bonda ještě tak úplně připravení (pořádně byli připraveni až v roce 2006 při příležitosti vydání Casino Royale). Bond zde prostě dostal novou krev a Dalton se uvedl neskutečně stylově. Mohl se opřít o bravurní akční stránku, kterou nechal vyniknout povedený střih, výraznější vizuál, výbornou výpravu a především to civilnější pojetí. Timothy Dalton byl v roce 1987 do role Jamese Bonda jednoduše trefou do černého. A navíc......v které jiné bondovce uvidíte Aston Martin závodit s autem VB? () (méně) (více)

classic 

všechny recenze uživatele

„Životné svitania” sú pre Jamesa Bonda naprosto kľúčové, aby sa na základe toho, že sa opäť ráno prebudí do nového dňa, sa mu mohla vôbec automaticky vsugerovať ďalšia myšlienka, kde ho zase MI6 znovu nasadia, na ktorej misii bude musieť mať „uši nastražené a oči na stopkách” , kedy trebárs v takej, našej Bratislave (Blavu suplovala Viedeň, no aspoň počuť ľubozvučnú (česko)slovenčinu, ako z komunistických, náučných dokumentov, pozorne počúvajte a budete ju počuť !) chce ochrániť generála KGB Koskova pred daným ostreľovačom, keď predchádzajúce cvičenie na Gibraltari, zrovna nevyšlo podľa ich najlepších predstáv... ? Na tom by v podstate nebolo absolútne nič zvláštne, ak by "snajper" nakoniec nebola jedna, útla violoncellistka, menom Kara (budúce Bondovo dievča) Milová, z ktorej sa čochvíľa vykľuje milenka G. Koskova. Bondovi táto skutočnosť asi nedáva úplne poriadne spávať, preto sa ju i snaží horlivo vystopovať, infiltruje sa do jej náručia, pričom taký špičkový a chameleónsky vrah Necros, tiež používa taktiku uškrcovania svojich obetí pomocou slúchadiel od walkmana, čiže aj on má svoj špecifický štýl, alebo jestvuje i program vyvražďovania amerických a britských agentov: „Směrť Špionam” , čiže tým pádom by sa mal mať "007" minimálne pred ním na veľkom pozore ? Americký obchodník so zbraňami Brad Whitaker, taktiež nie je žiadne neviniatko, schyľuje sa ku komplotu šéfa sovietskej tajnej služby Leonida Puškina, a toho je ešte oveľa viac, než si sami vonkoncom myslíme, je to tak celé popretkávané, až je z toho taký, navarený guľáš, no i napiek tomu nemôžem povedať, že by mi bohvieako nechutil, treba si iba zvyknúť, zapojiť všetky chuťové receptory, nič ťažké. / Prospela výmena Rogera za Timothyho... ? Je to prostá vec názoru, a to mimochodom, každého, jedného fanúšika, za ktorého sa pokladám. Dalton mi extra neprekážal, ale ani ma zase extra nenadchol. Naskočil do rozbehnutého vlaku, v ktorom už sedel (režisér, strihač) John Glen, kedy sa chcel celkom a dozaista odpútať od svojich, niekdajších kolegov, preto je väčšinou smrteľne vážny, niečo mu taktiež chýba i z povestného šarmu Seana Conneryho, skrátka, je nanajvýš svojský, keď sa chce čo najviac priblížiť Flemingovej predlohe. Na jednej strane to je dobré, no na druhej, sám neviem ? Uvidím, ako ďalej v „Licencii na zabitie” , možno sa miska váh preváži na tú, pozitívnu ? Pomerne často som si všímal náležitý obsah akčných a úderných sekvencií, až som mával normálne určitý dojem, že sa pozerám súčasne aj na „Nemožnú misiu” s Ethanom Huntom, trochu mi to splývalo práve s touto, fiktívnou postavou, ktorá je zrejme samotnou napodobeninou Jamesa Bonda v modernejšom kabáte ? Upgradeovaný J_B ? Táto bondovka je mierne chaotickejšieho vnímania, neviem, čím to je, ale tri hviezdičky sa mi zdali akosi málo na konečne zúčtovanie. Dám mu ešte poslednú šancu. ()

Galerie (185)

Zajímavosti (49)

  • Film se dočkal uvedení v českých kinech až v roce 1992. Jednalo se o první „bondovku“, která se dostala na plátna českých kin. (Lucas87)
  • Na filmu se lehounce podílel i legendární publicista a pozdější zpravodaj Československého/Českého rozhlasu Karel Kyncl, toho času žijící v emigraci ve Velké Británii. V dubnu 1987 - tedy dva a půl roku před pádem komunismu v Československu - napsal (zkráceno): "Značná část děje této jubilejní bondiády se odehrává v Československu. Pokud vím, velký superagent zavítá do naší vlasti služebně poprvé, a vězte, že po jeho návštěvě už nikdy nebude taková jako před ní. Jenom namátkou vám sdělím, že se agentovi 007 podaří ke svým cílům využít dokonce Plynovodu Družby: v tlakové stanici na jedné z jeho větví naloží do zvláštní kapsule příslušníka KGB prchajícího na Západ - a dostane ho potrubím do Rakouska celkem v pohodlí, a hlavně bez pasu i devizového příslibu. Pozoruhodná je i jiná scéna: James Bond s překrásnou slovenskou violoncellistkou s typicky slovenským jménem Kara Milovy prchá ve svém speciálně vybaveném autě před československou policií a jednomu se žlutobílých vozidel s označením VB se podaří dojet v šílené rychlosti na jeho úroveň. Příslušník VB vedle řidiče vyzývá uprchlíky, aby se vzdali - leč náhle vidíme v detailu, jak z boku Bondova auta vytryskne laserový paprsek a začne pomalu řezat karoserii policejního vozidla, pěkně od předního až k zadnímu blatníku. 'Volačo tu horí!' pronese znepokojeně řidič auta VB a pro jistotu přibrzdí. Což ovšem neměl dělat, neboť k budoucímu všeobecnému gaudiu zmírní rychlost jenom podvozek, kdežto karosérie s oběma příslušníky, puzena setrvačnou silou, se z něho sesune kupředu. (...) Film bude mít světovou premiéru až v létě, jeho scénář jsem nečetl, a tak vám možná připadne divné, odkud jsem vzal ty předcházející detailní informace. Odpovídám: z vlastního jedinečného zážitku. Jakýmsi nedopatřením jsem se ocitl ve skupině krajanů žijících v Londýně, kteří byli pozváni do filmových atelierů v Pinewoodu k dabování scén filmu, které se odehrávají v Československu. Splnil se mi přitom můj dávný sen komentovat v Československé televizi fotbalový zápas mezi našimi zlatými hochy a jedenáctkou Sovětského svazu - vyhráli jsme mimochodem 4:1 -, a tak jsem spolu s ostatními diskutoval v bratislavské tramvaji i na ulici a vydával různé rozkazy ústy československých policajtů a vojáků, zapojených do honiček za Jamesem Bondem. Věčná škoda, že většina poznámek, které jsme přitom v dabovacím studiu v Pinewoodu natočili, utone při konečné zvukové montáži nevyhnutelně v pouličním ruchu, ve střelbě, výbuších a jiných pazvucích. Tak například ve scéně zatýkání na bratislavské ulici se z hloučku přihlížejících náhodných chodců ozve tato poznámka: 'Nebydlí náhodou tady někde blízko profesor Kusý nebo Milan Šimečka?' A ve scéně, kdy hrdinný James Bond s krásnou slovenskou violoncellistkou sjíždějí na prázdném pouzdru od violoncella po srázné zasněžené stráni vstříc hraniční závoře a zírajícím rakouským financům, pronásledováni československými vojáky na lyžích a v obrněném vozidle, zařve jeden z vojáků zoufale: 'Oni se nám ztratí!' A druhý mu odpoví: 'Keď sa oni stratia, Slováci ožijú!' A tady jsme u podstatné vady na kráse, kterou budou jazykově kvalifikovaní budoucí diváci filmu trpce vyčítat. Teprve na místě, v dabovacím studiu, jsme zjistili, že se československé scény odehrávají výhradně na Slovensku - a že tvůrci z naprosté neznalosti poměrů pozvali k dabování pouze Čechy. Tím pádem se na bratislavských ulicích této bondiády bude ozývat mnohem víc češtiny, než je v kraji zvykem - a stejně tak v ozbrojených silách tamtéž sloužících. Nicméně - jak citováno výše - jsme se snažili také mluvit slovensky, seč naše chabé síly stačily. Pocit, který jsme po skončeném dabování měli, však nejlépe vyjádřil jeden člen naší skupiny. 'Jestli je na světě nějaká spravedlnost,' pravil, 'tak příští film s Jamesem Bondem se bude odehrávat v Praze a dabovat ho budou jenom Slováci.'" Tolik dobový text Karla Kyncla... ti, kdož si pamatují jeho typický hlas z rozhlasových vysílání, nechť zpozorní například v pětačtyřicáté minutě, při přelaďování vysílačky... (NIRO)
  • Když letadlu dochází palivo, Bond (Timothy Dalton) se jej rozhodne opustit se slovy: „Není tu kde přistát.“ Letadlo následně havaruje do úbočí hory. Přitom z něj ale James Bond vyjede v autě na rozlehlou rovnou pláň, na které je navíc prázdná hladká asfaltová silnice. (Stejšn)

Reklama

Reklama