Kamera:
Barry SonnenfeldHudba:
Carter BurwellHrají:
John Getz, Frances McDormand, Dan Hedaya, M. Emmet Walsh, Samm-Art Williams, Deborah Neumann, William Creamer, Holly Hunter, Barry SonnenfeldObsahy(1)
Bratři Ethan a Joel Coenovi dnes patří mezi nejúspěšnější tvůrce americké nezávislé scény a jejich vysoký kredit dokazuje to, že si tvůrčí nezávislost dokážou prosadit i ve svých hollywoodských projektech (např. Zmatky v Arizoně či Záskok). Své postupy (Joel režíruje, Ethan produkuje a scénáře jsou společným dílem) za dvacet let tvorby vůbec nezměnili. Jejich prvotina Zbytečná krutost (1983) se poprvé představila na nesoutěžním filmovém festivalu v Torontu v září 1984 a od té doby byla s velkým úspěchem uvedena na řadě filmových přehlídek a získala mnoho ocenění (mj. Velkou cenu poroty na festivalu Sundance 1985, ceny Independent Spirit Award za nejlepší režii a mužský herecký výkon v hlavní roli pro M. Emmeta Walshe). Přitom se jedná o „pekelně jednoduchý“ příběh, což je také jedním z možných překladů mnohoznačného originálního názvu. Majitel texaského striptýzového baru Julian Marty (Dan Hedaya) ví, že je mu jeho žena Abby (Frances McDormandová, která se stala kmenovou herečkou jejich dalších snímků a Joelovou manželkou) nevěrná s barmanem Rayem (John Getz) a nechá dvojici sledovat slizkým soukromým detektivem Visserem (M. Emmet Walsh). Banální příběh manželské nevěry a krvavé odplaty je nejen brilantně vystavěn a vypointován, ale ve své realizaci navíc rafinovaně odlehčen morbidním černým humorem. Bratři Coenové v tomto snímku také naznačili své další tvůrčí směřování, jež se vyznačuje důmyslným parafrázováním zavedených filmových žánrů (zde tzv. film noir, neboli „černý film“) a jejich dovedným přesazováním do nečekaných kontextů. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (372)
Dlouhou dobu jsem nemohl nalézt film, kterému bych s čistým svědomím udělil plný počet. Vložil jsem své naděje do rukou mých velkých oblíbenců a oni mě opět nezklamali. Čekal jsem hodně kvalitní snímek s haldou napínavých scén, ale pořád jsem byl silně skeptický. Přeci jen mě Francis McDormand nepřesvědčila ani ve Fargu a tak jako tak je to první Coenův film, tak těžko předvedou dokonalou jízdu. Ajaj, to jsem se zmílil. Vždyť já od půlky filmu jenom mlčel a zíral. Takové dusno, jaké dokázalo pár postav rozject v tak krátkém čase opravdu nevidíte často. Již dlouho jsem u filmu nebyl tak napjatý. Opět pochválím výborný hudební motiv. Vrcholem je pro mě ďábelský smích Emmeta Walshe. Zbytečná krutost je klenot. ()
Už první režijní počin této bratrské dvojice v sobě skrývá všechny aspekty jejich dalšíích filmů. Jsou zde skvělí herci, propracované dialogy, komplikované a černohumorné situace a samozřejmě nezbytná krev. Bylo vidět, že se zde Coenovi učí a všechny svoje finty rozpracovali k dokonalosti až ve svých dalších filmech. ()
Ještě, že na takový filmový klenot a skvost byli ti šulini dva. Kdoví jak by to dopadlo, kdyby to tvořil jen jeden packal. Celý problém snímku se ukrývá v šíleně špatně napsaných postavách. Naprosto všichni zúčastnění jsou krajně nezajímaví. Sledujete fádní osudy několika fádních Texasanů, kteří jsou ke všemu bohužel i maximálně otravní. Po celou stopáž jsem nefalšovaně trpěl. Naprosto debilním a ubíjejícím shledávám i zpracování, které se hlemýždím tempem plazí ke předem očekávanému konci. Tvůrci se snažili být tak strašně komorní, až se dostali do absolutně nezdravé roviny komornosti a na film se nedalo dívat. Začátky Coenů byly evidentně velice kruté. Naštěstí na sobě postupem času oba pořádně zamakali a na jejich současnou tvorbu už se dívat dá. Styděl bych se mít s touhle píčovinou spojované jméno. Alespoň, že jsem si hezky pospal. ()
Statečný člověk umírá jednou, zbabělec tisíckrát. A právě tak slaboch cestou ke smrti způsobí i druhým nesčetněkrát víc bolesti tam, kde čestný člověk by jednal milosrdně, nebo alespoň úsporně. *** S fascinativním zaujetím snímek sleduje devastační mechanismy mužské slabosti, jež znásobuje trýzeň všech vzájemně zainteresovaných, dokud v někom nepřeteče příslovečná (a nakonec i vyobrazená) poslední kapka. *** Zbytečná krutost je tedy jiné jméno pro matematický rozdíl mezi vyřizováním účtů ve světě odvážných protivníků a ve světě obyčejných zbabělců – přičemž vyřizování účtů je tu jen jiné jméno pro život ve vztazích. *** Ale to pořád popisujeme svět optikou místních mužských, v němž kartami může zamíchat okolnost, že žena jako (fyzicky!) slabší tvor si ve chvíli, kdy ta poslední kapka hrozí přetečením, nemůže zbabělost ani neúspornost dovolit a pragmaticky a s pouze nezbytnou mírou krutosti udělá, co je potřeba udělat. *** Velkorysé tempo a klidná, soustředěná kamera vytvářejí pro diváka nezpochybnitelně bezpečný prostor k rozjímání a doceňování sledu scén, příčin a důsledků, protože především musíme cítit, že sledujeme svrchovaně krásný film o síle lidské slabosti, jenž v sobě spojuje hluboké pochopení s filosoficky pobaveným odstupem. *~ ()
Joel Coen své drahé polovičce Frances McDormand hned zkraje znázornil, kam taky může vést partnerská nevěra...do víru násilí, podlosti, absurdit a (ne)náhodných nehod, který může jednoho hravě připravit o rozum a druhého o život. Coen Bros. poprvé a hned trefa do černého. Drsnější než šmirgl, napínavější než trencle Roberta Rosenberga. NeoNoir až za hrob. 90% ()
Galerie (102)
Zajímavosti (21)
- Postava soukromého detektiva byla napsána přímo pro herce M. Emmeta Walshe. (Othello)
- Název filmu je založen na výroku z knihy ,,Rudá sklizeň" od Dashiela Hammeta. (MrCreosote)
- Napriek všetkým prestrelkám a množstvu násilnosti sa na rozdiel od neskorších filmov bratov Coenovcov na scéne ani raz nezjaví polícia či nejaký doklad o jej prítomnosti. (beso74)
Reklama