Režie:
James WanScénář:
Leigh WhannellKamera:
David A. ArmstrongHudba:
Charlie ClouserHrají:
Leigh Whannell, Cary Elwes, Danny Glover, Monica Potter, Ken Leung, Michael Emerson, Tobin Bell, Makenzie Vega, Shawnee Smith, Dina Meyer, Benito Martinez (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Krvavá hra s pravidly ostrými jako pila... Ve špinavé sklepní umývárně se proberou z bezvědomí dva muži, fotograf Adam a doktor Lawrence Gordon. Oba jsou připoutaní okovy k potrubí a nemají tušení, jak se zde ocitli. Mezi nimi leží muž s prostřelenou hlavou. Z magnetofonových pásek, které u sebe najdou, se muži dozvědí, že se stali oběťmi sadistického maniaka, zvaného Skládačkový vrah. Jeho specialitou je vhánět nic netušící lidi do důmyslných pastí, z nichž zpravidla není úniku. Každá z nich však má svůj skrytý význam. Oběti se vlastně ocitají v krvavém očistci, a jen málokoho čeká vykoupení. Pro Adama a Lawrence platí v této smrtící hře pravidlo, že místnost opustí živý jen jeden z nich... Psychothriller, který si libuje v rafinovaných krvavých nástrahách, natočil jako svůj debut režisér James Wan ve spolupráci s hercem a scenáristou Leighem Whannellem. Nízkorozpočtový snímek se stal senzací na festivalu Sundance v roce 2004. Kromě šokujících výjevů totiž nabídl i to nejlepší, čím se vyznačovaly podobné snímky z poslední doby, zejména thriller Sedm, horory typu Cela a Kostka, ale i nesčetné počítačové hry s dobrodružnou tematikou. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 364)
Ta základní premisa byla bez sebemenšího tušení, do čeho se pouštím a bez vědomí, že ji uvidím v dalších pokračováních nesčetněkrát, tenkrát vážně dokonalá. Beznaděj, neznámo a lidé v silně stísňujícím prostředí i situaci fungují dodnes. Škoda, že s Jigsawem přišlo i utrápené klišé "Mířím na tebe, ale počkám, až mi tu zbraň sebereš", protože bez něj by Wan cílil pořádně vysoko. To, co ale scénář ztrácí tady, to získává pointou. Ta je sice problematická, děravá a snad i nemožná, ale nemůže se jí vzít to, že je vážně nezapomenutelná. Nové Se7en tehdy sice opravdu nepřišlo, ale s odstupem jedné dékady a v přítomnosti nevyvážených pokračování dozrálo první Saw do velmi příznivých barev. 70% ()
Čekal jsem od toho trochu víc, sice příběh je docela originální a zas tak moc se to sedm nepodobá, hlavně proto že to je daleho míň akční a je absolutně jiná pointa a je to dobře, protože, srovnávat to se sedm tak by tohle moc dobře nedopadlo, ale když se to srovnávt nebude, tak je to hodně kvalitní thriller. Ale k dokonalosti toho schází docela dost. Hlavně byl podle mě příběh až příliš kouskovanej různejma časovejma posunama a celkem zbytečným vyšetřováním, který tam nehrálo skoro žádnou roli a taky se mi to zdálo málo vyhrocený mezi těma dvěma, který tam byly uvězněni, teda až na konec ten byl hodně krutej a hned se muj dojem z filmu zvednul o 100%. Taky se mi hodně líbily ty skvěle vymyšlený hry o přežití, který měly hlavu a patu, hlavně ta s tim klíčkem v žaludku, ta byla i docela brutální. Co se týče hereckývh výkonů, tak ty byly výborný, ale nedá se řít, že nějak výjimečný, spíš takovej lepší nadprůměr, ale bohatě postačující, možná je škoda, že nedali větší prostor Dannymu Gloverovi, určitě by i to vyšetřování bylo zajímavější. Jediný co se mi vůbec nelíbilo byla hudba, ale to je jen taková malá kaňka.Rozhodně to neni nějak výjimečnej film, ale je to výbornej thriller, kterej sice občas nudí svojí pomalostí, ale zato to všechno vynahradí na konci. ()
Super oblíbený teenagerský horor ... a ona to je stigmatická zvrácenost pro zvrácenost ... zajímalo by mne, jakým směrem se ubírá současná mainstreamová kinematografie, když tohle si žádá dav? Už jsme zase u toho, že při popravách na náměstích bývalo vždycky plno... Navíc tu zjevně lže oficiální text distributora, neboť já jsem ujížděl na Sedm a přitom ublinkával u Saw...tyhle dva filmy nejsou rozvíjením jedné tvůrčí linie, to jsou dva protipóly... Sedm geniální atmosferický thriller, kde jsou bizarnosti a zvrácenosti dotvářením atmosféry, Saw film, který zvrácenosti řetězí v nepřetržitém toku a jinak zaujmout neumí... Prázdné slizké nic... PS: O kvalitativním rozdílu hovoří také dobře třeba ten fakt, že zatímco sérii Saw opakovaně reprízují na stanici Prima Cool, Sedm obvykle jde v hlavních vysílacích časech na velkých komerčních kanálech. ()
Bohužel můj komentář není tak šokoující jako závěr celého filmu. Celou dobu jsem se snažil hádat kdože by snad mohl být ...Dokonce už jsem jásal, že jsem se trefil, jásal jsem předčasně. Finálová hudební skaldba je moc povedená . Jenom bych chtěl zmínit na jakém prostoru a z jakým rozpočtem se dá natočit film co Vás doslova sejme. Ne každou hru bych tedy musel hrát ()
"Většina lidí není vděčná za to, že žijí. Ale vy ne. Už ne." Levný thriller postavený na zajímavém nápadu, s místy snaživým vizuálem a ikonickým hudebním motivem podmazávajícím závěrečnou vysvětlovačku, ale také s povrchními postavami, nic moc hereckými výkony a částečně odhadnutelnou a částečně absurdní pointou. ()
Galerie (72)
Zajímavosti (99)
- Ve scéně, kdy si Adam (Leigh Whannell) a Gordon (Cary Elwes) snaží uvolnit nohy připoutané řetězy, se u Gordona mění místo, které řeže. (Globus_Jirka)
- Ve scéně, kdy se Alison (Monica Potter) zmocní zbraně a míří s ní na Zepa (Michael Emerson), tak se při různých záběrech mění ruka, ve které drží zbraň. (Amras)
- Scenárista Leigh Whannell (Adam Faulkner-Stanheight) se zmínil na DVD komentáři, že scéna, kdy jeho postava ponoří ruku do špinavého záchodu, byla poctou jeho oblíbenému filmu Trainspotting (1996). (don corleone)
Reklama