Černé zrcadlo - Série 3 (2016) (série)
Tvůrci:
Charlie BrookerRežie:
Jakob VerbruggenScénář:
Charlie BrookerKamera:
Lukas StrebelHudba:
Martin PhippsHrají:
Madeline Brewer, Phil Hodges, Ariane Labed, Michael Kelly, Malachi Kirby, Sarah Snook, Kola Bokinni, Loreece Harrison, Paul Low-Hang, Simon ConnollyVOD (1)
Obsahy(1)
Po prvním skutečném střetnutí s nepřítelem se u jednoho z vojáků objeví zvláštní technické poruchy a smyslové zážitky. (Netflix)
Recenze (91)
Řekl bych, že téma jako takové bylo docela silné, po několika epizodách bych řekl i pobuřující a celospolečenské. Zpracování rovněž slušné, i když jsem velmi brzy odhalil, oč jde. To je škoda, kdyby to vydrželo, resp. nebylo prozrazeno tak brzy, mohlo to být mnohem lepší. A konec - tak ten zamrazil. Ten výběr fakt "rozmanitý"... Howgh! ()
Bolo to dobre, no asi ide o jednu z najslabsich casti, hlavne co sa tyka tejto serie. Co je vsak v ramci Black Mirror slabe, tak vo vysledku to nemusi byt az tak zle. Nemozem ist na 3*, lebo koniec koncov ta premisa nema chybu. Tvorcovia to trochu zabili tym konecnym vysvetlenim, naco som v ramci Black Mirror nie az tak zvyknuty. Cudujem sa trochu, lebo by som povedal, ze v tejto casti to praveze vobec nemuseli robit. Pri inych epizodach som bol trochu aj sklamany, ked ten zaver nebol dokonale vysvetleny, no vdaka tejto casti vidim, ze lutovat uz nebudem. Mozno by ma zaujimalo, koho to vlastne chceli vyhladit? Ceresnickou na torte bola pre mna ucast Michaela Kellyho, ktory akoby zahral svoju rolu z House of Cards, prisiel, videl, vyriesil. ()
Celá pointa a další vývoj je bohužel nesmírně průhledný. Z celého dílu se tedy velmi brzy vytratí jakákoli naděje na překvapení a mysteriózno. Na druhou stranu, celý snímek relativně dobře funguje v rovině podobenství. Je zde opravdu celá řada zajímavých symbolů, které připomínají dění i v současném armádním systému. Od absolutního vymývání mozku, přes přenastavování morálních hodnot až po tvorbu falešných nepřátel, aby vojákům svědomí dovolovalo hájit nemorální zájmy své drahé matičky vlasti. Myšlenkově se tedy nejedná o nic nového ani zásadně zajímavého. Příběh ve vás úžas nejspíš také nevzbudí. Plavíme se v těžce průměrných vodách. ()
(POZOR, TROLEJ) Je to pro mě mezi 3 a 4*, i mě trošku zklamal ten doslovnej a sebevysvětlující konec. Lehký zklamání v BM ale pořád znamená v kontextu ostatního těžkej nadprůměr. Ta myšlenka, že nepřátele je potřeba odosobnit, aby "nám" nedělalo problém je pak zabíjet, to je samozřejmě silný a děsivý v tý skutečnosti, že to osvědčeně funguje (kde já jsem to naposled slyšel? Že by se to nejmasovějc a nejefektivnějc použilo už třeba u Židů za WW2?). Tady je ale ještě přidanou úrovní to, že vojáci nevěděj, že je jejich vnímáním manipulováno - mohli bychom se samozřejmě bavit o tom, jakej rozdíl je mezi omámením davovou psychózou a nějakym skutečnym oblbovákem (kdo to vlastně ví nebo neví víc nebo kdo má větší právo tý naordinovaný skutečnosti věřit), výsledkem kažodpádně je, že ti "správní" jsou pak ochotný vraždit ty "monstra", protože je jednoduše nepovažujou za lidi. A ve výsledku je pak mnohem jednodušší nevědět, nevidět a neřešit - stejně jako každej z nacistů se vymlouval jen na vykonávání rozkazů, stejně tak se Stripe nakonec rozhodne, že než aby čelil nepříjemný pravdě, tak se týhle hře a tomuhle konceptu (vč. nechání si naočkovat, kdo je to monstrum a kdo je ten člověk) radši podvolí i za cenu, že mu zase vymažou paměť, takže si ani tuhle morální prohru, ani to jeho předchozí zjištění utajovaný pravdy ani nebude pamatovat. Jenže pro něj to je jen nepříjemná pravda, před kterou ještě uniká; pro ty na druhý straně barikády je to otázka života nebo smrti. Tohle byl za mě hodně silnej moment (společně s tou promluvou nádherně děsivýho Kelleyho/Arquetta ohledně toho, jak se "jako lidi vlastně neradi zabíjíme, a že v tom je problém, pokud na vyhlazení nepřítele závisí přežití vyhlazujících") a asi hlavně díky němu a následnýmu Stripovu alibistickýmu kapitulování se nakonec klonim k těm 4*. ()
vmývání mozků v armádě se děje celkem úspěšně i bez technologií, ale ani by mě nepřekvapilo, kdyby třeba Rusko už něco podobnýho chystalo. V každém případě silný díl, i když trochu průhledný, podobné věci už v pár filmech byly, ale Michael Kelly je jako vždy výborný a pro tyhle role slušne vystupujících hajzlů snad není možný lepší obsazení. ()
Galerie (5)
Zajímavosti (12)
- Raiman (Madeline Brewer) v této epizodě zpívá píseň „Anyone Who Knows What Love Is (Will Understand)“ od Irmy Thomas, kterou zpívala Abi Khan (Jessica Brown Findlay) v reality show „Hot Shots“ v epizodě Patnáct milionů meritů (2011) nebo Beth (Janet Montgomery) v Karaoke baru v epizodě Bílé vánoce (2014). Tato píseň se mimoto objevuje i v jiných epizodách. (hansel97)
- Termín „šváby“ použitý v epizóde možno považovať za odkaz na rwandskú genocídu v roku 1994 – počas zverstiev vysielacie stanice vedené Hutumi často používali slovo „šváb“ (inkotanyi) ako eufemizmus pre Tutsiov, aby sa vyhli prípadným obvineniam z nenávistných prejavov. (Arsenal83)
- Jediná epizoda seriálu, která varuje jak před minulostí, současností, tak i budoucností. (griph)
Reklama