Režie:
Neil JordanKamera:
Philippe RousselotHudba:
Dario MarianelliHrají:
Jodie Foster, Terrence Howard, Nicky Katt, Naveen Andrews, Mary Steenburgen, Jane Adams, Gordon MacDonald, Zoë Kravitz, John Magaro, Carmen Ejogo (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Moderátorka jednoho z newyorských rádií Erica Bain nesmírně miluje svého snoubence a užívá si všeho, co jí život štědře nabízí. Při náhlém brutálním útoku však o snoubence přijde a sama je velmi vážně zraněná. Zdrcená Erica se přes své neštěstí nedokáže přenést, po nocích bloudí temnými ulicemi města a pátrá po mužích, kteří jsou zodpovědní za její neštěstí. Její snaha sjednat spravedlnost na vlastní pěst je však jednoho dne prozrazena a Erica se rázem ocitá v centru pozornosti celého města. Newyorská policie si s jejím případem neví rady a po jejích stopách se vydává neústupný detektiv, který jí chce přimět k tomu, aby svůj boj vzdala a nechala jej na zodpovědných autoritách. Sama Erica řeší dilema, jestli jí pomsta opravdu přinese pocit zadostiučinění, který hledá a nebo už se stala přesně takovým zlem, jaké se z města snaží vymýtit… (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (3)
Recenze (469)
Neila Jordana považuji za jednoho z nejzajímavějších "žánrových" tvůrců, protože tenhle irský rodák si vybírá klasické žánrové modely od melodramatu k hororům či thrillerům anebo kriminálkám a ty má potřebu komentovat, popř. hybridizovat s jinými a nutí tak diváka přistupovat zcela jinak již ke známému, přehodnocovat neustále svůj pohled na věc. Nejinak je tomu v Mé druhé já (subžanr vengeance filmů je zde skombinován s komiksovým pohledem na věc, a tak jsou ony náhody a klišé žánrově opodstatnitelná), do jisté míry odpovědi na Scorseseho a De Nirova Taxikáře, v němž si tehdy zahrála i mladá Jodie Fosterová. Zatímco v neonoirové klasice se Travis koukal do zrcadla a vedl "sám se sebou dialog", Erica na sebe pohlíži do rozbitého zrcadla, opláchne si tvář a navazuje dialog s divákem. Okolní svět, v tomto připadě New York, v němž násilí a vraždy od 70. let ubývají, než aby narůstaly, je nám podáván skrze pohled hlavní hdinky, která jako všichni hrdinové Jordanových snímků přišly o tradiční lidské hodnoty - ovšem zde postava neprochází netečně okolím, které se mění bez jejího vědomí, ale Erica se rozhodne s okolím něco dělat, ovlivnit ho. Philippe Rousselot, stálý Jordanův kameraman, užívá ozvláštňující prvky k posílení emociálního dopadu na diváka, stylisticky je film laděn do šera, v němž může skončit jeden člověk a vyjít z něj jako někdo jiný a vypravěčsky kvůli zvolenému voice-overu hlavní hrdinky se s ní nemůžeme ztotožnit, sympatizovat s ní a fandit ní, ale důmyslnou střihovou skladbou jsme nuceni zaujat stanovisko k vyobrazovaným násilným výjevům. A protože titulní postava dělá v rádiu, hodně se sází na zvukové efekty, které jsou v mnoha scénách akčního ražení zintenzivněny a v ponorech do duše zase utlumeny, je radost na film nejenom koukat, ale i ho poslouchat (i díky jazzově laděnému kvalitnímu soundtracku, který film navrací do taxikářovského neonoirového hájemství). Nebýt problematického konce, jenž je žánrovou hrou s divákem a jeho očekáváním (ono se to stane, ale trochu jinak...), bylo by to za plných. A Jodie zde nehraje svou typickou roli silné ženy, která se rozhodne jednat, ale naopak roli ženy na tenké hranici mezi dobrem a zlem, která je donucena jednat, protože jí nic jiného nezbývá. ()
Scénář: Roderick Taylor, Bruce A. Taylor, Cynthia Mort .. Příšerně vykonstruovaný film. Co bylo na Jodie Foster tak bezvadného nechám na jiných, ale po přečtení několika příspěvků mi přijde, že o více než jen úctu v hereččiny schopnosti se film nejspíše nemá o co opřít. Vlastně taky nemá! Scénář je nejen prostinký, ale hlavně plný neuvěřitelných umělých náhodiček, režie této stavbě nijak nepomáhá a Jodie si mne k tělu nepřitáhla a to nejen svým, tentokrát dosti nepříjemným, vzhledem. Drobné jímavé detaily v příběhu, který, co si budeme povídat, je v jádru silný či poctivé scény s pistolí však na vyšší metu nestačí a na Brave One se bude po pár letech stěží vzpomínat, jako na typově spřízněné filmy. 40%. ()
Jodie si z mládí asi velmi dobře pamatuje, jak to uměl olovem pokropit Travis Bickle.. Jordanův Taxikář v sukni s přáním smrti má možná skrytou touhu býti dopaden, ale motiv pomsty je nakonec silnější. Ohledně vykonstruovanosti příběhu musím říct, že máte nejspíš pravdu, ale pokud má vendeta uspokojit i klingonské chuťové pohárky, je nezbytné nepokrytě konstruovat a jít jí naproti. Zaujal sympaťák až na půdu Terrence Howard, kterému by v budoucnu díky vizáži neměla uniknout role v životopisném filmu Tigera Woodse. ()
Pro mě bylo sledování docela zajímavým experimentem. Dopoledne jsem se dívala na originální znění, to mě nijak zvlášť nenadchlo, ačkoliv jsem byla takřka v očekávání. Večer potom vysílání s dabingem. To by mě přímo odradilo, kdybych neznala originál. Film, který je takovýmhle způsobem založen na hlavní hrdince a emocích, které vyjadřuje hlasem, je přímo hřích dabovat! Nicméně poznámky některých kolegů o tom, že film působí tak nějak komiksově, jsou dost na místě. A ten pocit je zase nemístný. ()
Kvalitní krimi se skvělou Jodie Fosterovou v roli rozhlasové moderátorky, která se se svým snoubencem stane obětí násilí, pak donucena okolnostmi se rozhodne vzít spravedlnost do vlastních rukou. Kolegyně Rogue to skvěle vystihla: "Jodie Foster jako samozvaný Batman New Yorku". Trailer: http://www.csfd.cz/film/223270-me-druhe-ja/videa/ ()
Galerie (27)
Zajímavosti (9)
- Psa Curtisa hrají dva belgičtí Malinoisové pojmenovaní Sloth a Butch. (ČSFD)
- Když Portia de Rossi a Kate Beckinsale odmítli roli Eriky, začaly se o ni ucházet Neve Campbell a Josie Davis. (willy1)
- Terrence Howarda na úlohu detektiva přichystal veterán newyorské policie, který ho prý naučil i správně mluvit a chodit. (Siriuss)
Reklama