Reklama

Reklama

Pokoj 1408

Trailer 2

Pokoj 1408 nemá moc hezkou pověst. Je to jediný pokoj hotelu Delfín, ve kterém se už téměř dvacet let neubytoval žádný zákazník. Není čemu se divit, když lze v jeho historických záznamech nálézt dvanáct sebevražd a třicet takzvaných „přirozených“ úmrtí. Když k tomu připočteme drobné nehody některých pokojských (záchvaty smíchu, záchvaty pláče, mrtvice, slepota), které pokoj udržovaly čistý a obyvatelný, není se opravdu čemu divit. Pan Olin (Samuel L. Jackson) jakožto ředitel tohoto malého newyorkského hotelu příběh pokoje 1408 velice dobře zná, a proto se všem případným zájemcům snaží pobyt v něm ze všech sil rozmluvit. Spisovatel Mike Enslin (John Cusack) se však psaním hororových povídek živí a nikdo a nic mu jeho noc v pokoji 1408 nevezme. Vždyť strašidelné pokoje jsou jen směšné hlouposti jako všechna ta místa, na kterých už strávil noc - o kterých psal. Navíc by mu chyběla jedna kapitola do jeho nové knihy. Vyzbrojen svým věrným diktafonem Sony se tedy vydává do čtrnáctého patra, které je ale ve skutečnosti patrem třináctým. Do pokoje 1408. Do pokoje, jehož součet čísel dává dohromady číslo třináct…

První verzi povídky 1408 Stephen King vůbec neměl v plánu dokončit, protože měla sloužit pouze jako dodatek v jeho částečně autobiografické kinze O PSANÍ, prý aby předložil konkrétní příklad toho, o čem v celé knize žvanil. Povídka však Kinga natolik pohltila, že ji dokončil a vydal jako součást audiokompilace BLOOD & SMOKE. Velice lákavého scénáře se pak chopil švédský režisér Mikael Håfström (ZLO). King sám říká, že povídka ho, zvláště v audiopodobě, opravdu děsí, uvidíme, jestli její fimová podoba bude děsit i nás. (3DD!3)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (950)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Dost velká zplácanina, což se taky dalo čekat, páč nemá prakticky z čeho čerpat. Kingova povídka je sice zajímavá, jenže na celý film se musí rozvrhnout dost svízelným způsobem, jak to tvůrci zde ukázali a dokázali nakonec zajít až do těžkých extrémů, kde nakonci divák neví, na čem si vlastně stojí a to je celý problém filmu. John Cusack jede na sebe. Po celou dobu je na obrazovce hlavně on, nikdo jiný a docela se mu to i daří. Výrazně šílí a přichází k tomu nejhoršímu. Jenomže ke konci se strhne taková smršť informací, při které divák neví co si počít dřív. Je to divné hodnotit. Natočené je to dobře, ale nejspíš to nevyleká tak jak by se čekalo. Většinou je všechno čekané, předvídatelné a průhledné až hanba, ale i tak Pokoj 1408 a jeho houstnoucí atmosféra bude mít v mé hlavě kousek místečka díky skvělé atmosféře, která panovala po celý film. --- Zabij jenom tolik kolik sníš. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„V tej izbe striehne niečo horšie, než duchovia a prízraky.“ Z filmu 1408 (1 + 4 + 8 = ?) som mal zmiešané pocity už v kine. Pôsobil na mňa ako čosi medzi kvalitným a ambicióznym hororom... a polobéčkom. Pravdupovediac, keď som si v r. 2024 dal reprízu, pôsobil na mňa... rovnako. Je miestami divný a nemastný-neslaný a hneď nato nečakane dobrý a prichytíte sa pri tom, ako ho sledujete s pootvorenými ústami a zatajeným dychom. Veľmi veľa mu dáva Cusack, ktorý napriek pár fakt dobrým hereckým zárezom nikdy nebol mojím obľúbencom. V nejednom filme mi pripadal dokonca vyslovene nesympatický. A faktom je, že jeho Enslin takisto nie je sympaťák roka. To ale ani nemá byť. Je to kretén a arogantný čurák idúci cez mŕtvoly. Tušíte, že má tajomstvo a to tajomstvo nebude pekné. Toto v poviedke nebolo. Ono v nej vlastne nebolo skoro nič. Šlo o experiment, ktorý sa nemal dožiť dokončenia. King pár strán napísal len pre potreby svojej chystanej knihy O písaní. Ale nedalo mu to a časom príbeh plnohodnotne dokončil. Je to na výsledku poznať. Proste to nie je žiadna pecka. Poviedka je krátka, skoro nič sa v nej nedeje (!) a snaží sa na tému strašidelných domov (OK, izieb, ehm) pozerať trochu inak, než sme bežne zvyknutí. Vyhýba sa klasickým klišé o duchoch, čo je super. To z nej síce robí text osviežujúci, ale pre spomínaný nedostatok deja zároveň monotónny a neprekvapivý. Film disponuje celovečernou minutážou a trúfam si tvrdiť, že tým pádom scenáristi museli de facto napísať úplne nový príbeh „náhodou“ vychádzajúci z Kingovej myšlienky o skrachovanom, kedysi talentovanom spisovateľovi, ktorý aktuálne obráža miesta s mystickou povesťou a odhaľuje, že za prízrakmi spravidla stojí omyl/podvod. Okrem toho navštevuje poloprázdne kníhkupectvá, kde má depresívne besedy, na ktoré skoro nikto nechodí, takže to pôsobí ešte hororovejším dojmom, ako návšteva cintorína na vidieku o polnoci (aj keď osobne som tomu nepochopil, Enslin je prezentovaný ako bestellerista, besedy takých autorov vyzerajú inak). Tvorcovia do filmu okrem „stretov“ s „prekliatou“ izbou zakomponovali fungl čerstvo vymyslené pozadie danej postavy. Samuel L. Jackson je diabolský, má však len cameo (a „chladničku“ si ozaj mohli odpustiť). Samotný hotel/izba vyzerá fajn, pohľady na nočné veľkomesto sú správne tiesnivé, ale opäť: raz za čas príde záber alebo scéna, ktoré pôsobia lacným, nevzhľadným dojmom. Ku cti tvorcom treba dodať, že hoc sú limitovaní nie že jedným hotelom, ale jednou hotelovou izbou, sú vynaliezaví a tak sa poprechádzame po rímse (zrejme odkaz na Kingovu legendárnu poviedku?) a nechýbajú scény s povodňou a snehom, ktoré by ste v takejto konštelácii vskutku nečakali. Aj keď ja by som si radšej pozrel poviedkový formát, v ktorom by hrdina navštívil behom jednej minutáže tri-štyri „prekliate“ miesta. Mnohé scény sú každopádne prekvapivé, nečakané a mrazivé (chlap oproti), takže som sa i po repríze rozhodol ponechať pôvodné 4*. Od prvých sekúnd hustá atmosféra. Ku koncu je toho ale už tak nejak veľa, ubíja to diváka a v tej svojej jednoduchosti je to paradoxne chaotické, komplikované, ba až zmätené. Film stál len 25 miliónov a celosvetovo ich zarobil viac ako 130, takže krásna kinojazda. Divákom zjavne nevadilo, že sa napriek snahe kameramana „čarovať“ (nedať najavo nižší rozpočet) tak úplne nepodarilo docieliť, aby 1408 nepôsobil televízne a radšej namiesto toho ocenili sústredenie na dospelého diváka a tomu odpovedajúcu temnú hororovú atmosféru na hony vzdialenú slasherovým vrieskačkám. Kino Považan 2007 () (méně) (více)

Reklama

EdaS 

všechny recenze uživatele

Zatímco adaptace Kingových románů trpí vynuceným krácením a banalizací, tady je povídka natahována víc než unese. Hodně slušně natočená duchařina vás vtáhne, aby od zhruba poloviny začala nudit točením se v kruhu. Závěrečná pointa vás svou očekávatelností nejspíš už pěkně zprudí. Kdyby to celé trvalo 60 minut, neměl bych co vytknout. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Došlo k 56 úmrtím v pokoji 1408.“ Po začátku téměř identickém s Identitou jsou nám předhozeny první drobty kusých informací o hlavním hrdinovi. Mohlo jich být víc. Enslin mohl být sympatičtější nebo arogantnější, abychom měli pádnější důvod mu držet palce či naopak přát pomalou bolestivou smrt. Nevím, kterého pakoně napadlo zadaptovat povídku o rozsahu několika desítek stran (mimochodem dost slaboučkou) do podoby celovečerního, téměř dvouhodinového filmu, ale je jasné, že tak učinil pro hororový potenciál situace „člověk zavřený ve strašidelné místnosti a pomalu propadající šílenství“, nikoliv kvůli příběhové originalitě. V rukou méně schopného režiséra by to mohlo dopadnout katastrofálně, v rukou schopnějšího režiséra by to mohla být pecka. Švéd Mikael Håfström musel trávit hodně času sám v hotelových/motelových pokojích, kde se děly hrozné věci - tak působivě situace z nich umí vydojit. Svědčí o tom nejdrsnější scéna Hry s nevěrou i podstatná část Pokoje 1408. Po stručném intru a slušně napsaném, leč zcela zbytečném dialogu s ředitelem hotelu (Samuel „ jsem nad věcí“ Jackson), začíná strašení. Zprvu jenom přidrzlé pošťuchování, racionálně ještě jakž takž vysvětlitelné, pak čím dál riskantnější a již někdy od čtyřicáté minuty vše směřuje k neodvratnému saltu mortale. Film by ovšem skončil příliš brzy, takže se scénárista vytasí s nadbytečnou „an american family“ linií, nikam nevedoucí a minutky troufale (a zoufale) nahánějící. V opačném případě by devadesát procent filmu trávil Cusack sám v jednom pokoji, se svým diktafonem, do kterého nejdříve cynicky, později bezradně, „vylévá“ své aktuální dojmy, celé by to trvalo cca sedmdesát minut a svou vyhroceností bralo dech. Možná. Håfström se však nemá zač stydět, jeho průnik do žánru thrilleru/hororu dopadl o poznání lépe než v případě „rovněž Evropana“ Nimróda Antala (Motel smrti). Vyhýbá se dramaturgickému klišé, umně pracuje s atmosférou, lekačky dokáže dobře načasovat, jenom ta gradace… (údajně existuje alternativní konec, zdaleka ne tak dojemně americký). 70% Zajímavé komentáře: Le_Chuck, DaViD´82 ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Pokoj 1408 vlastně není nijak vyjimečný ať už z hlediska kvalit scénáře nebo režijním přístupem, ale jde zároveň o poctivý žánrový snímek bez nepříjemných chyb a podbízení se. V záplavě nekonečných teenagerských vyvražďovaček, nenápaditých upírských a zombijáckých slátanin a laciných vykrádaček slavných filmů minulosti působí tenhle psychohoror tak nějak poctivě starosvětsky podle pravidel staré žánrové školy. Navíc Cusack hraje výborně a v menší roli ředitele hotelu ho velmi dobře doplňuje Samuel L. Jackson. Sympatická přiměřená stopáž a několik slušných trikových scén s fungující atmosférou dělají z tohohle filmu žánrový nadprůměr. Celkový dojem: 70 %. ()

Galerie (21)

Zajímavosti (30)

  • Náklady na výrobu byly přibližně 25 milionů amerických dolarů. (NIRO)
  • Inšpirácia pre príbeh 1408 pochádzala z reálnych príbehov parapsychológa Christophera Chacona, ktorý vyšetroval strašidelnú izbu v hotely Del Coronado. (rador)

Související novinky

Cusack a Jackson versus apokalypsa z mobilů

Cusack a Jackson versus apokalypsa z mobilů

06.11.2013

A opět tu máme adaptaci románu Stephena Kinga, tentokrát jednoho z jeho novějších kousků, apokalyptického hororu Cell (česky vyšlo jako Puls). Kniha vyšla v roce 2006 a od té doby se marně pokoušela… (více)

Šanghajské spiknutí

Šanghajské spiknutí

03.12.2007

...nebude pokračováním dvoudílné šanghajské série Jackieho Chana a Owena Wilsona, to jen narážíme na jistou podobnost námětu válečného thrilleru Shanghai s noirovým experimentem Stevena Soderbergha… (více)

Reklama

Reklama