Reklama

Reklama

Samsara

Trailer 1
USA / Indonésie / Singapur / Thajsko / Keňa / Dánsko / Brazílie / Jordánsko / Spojené arabské emiráty / Saúdská Arábie / Jihoafrická republika / Itálie / Ghana / Egypt / Čína / Japonsko, 2011, 102 min

Obsahy(1)

Připravte se na zážitek a zkušenost smyslů, které nemají obdobu. SAMSARA opět spojuje režiséra Rona Frickeho s producentem Markem Magidsonem, jejíchž filmařské a hudební umění bylo potvrzeno již mnohokrát oceněnými filmy BARAKA a CHRONOS. SAMSARA ve starodávném sanskrtu znamená "věčně se otáčející kolo života“ a tvůrci se v něm snaží zachytit prchavé okamžiky, které utvářejí náš život. Film, který vznikal přes pět let ve dvaceti pěti zemích nás zavádí na posvátná místa, do postižených oblastí, průmyslových zón a míst přírodních zázraků. SAMSARA, která se vzdává dialogů a popisných textů, úplně rozvrací naše očekávání tradičního dokumentu. Namísto toho podněcuje naše niterné interpretace obrazem a hudbou, které do starého chápaní přináší nové prvky. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (170)

Slarque 

všechny recenze uživatele

Vizuální zážitek roku! Ron Fricke opět skáče po celém světě, některé scenérie vypadají natolik neuvěřitelně, že bych je v libovolném hraném filmu považoval za digitální efekt. Podobně neuvěřitelně ovšem vyznívají některé zalidněné scény. Ostatně podíváme se do pouště Namib, skalního města Petra, Spojených arabských emirátů (včetně neskutečné kryté lyžařské sjezdovky v Dubaji), Tokia i čínských továren. Spousta záběrů architektonických skvostů zase pochází z Itálie či Francie. V pořádném kině se 4K projekcí asi hned tak něco krásnějšího neuvidíte. O hudbě platí to, co u Baraky: Michael Stearns asi mým oblíbeným skladatelem nebude (90%). ()

ivan bohatyr 

všechny recenze uživatele

V první řadě jednotlivé záběry jsou hróóózně dlouhé, doporučuji film sledovat v 1.5x rychlosti, jinak je to nuda. Dále samotný obsah filmu je hodně řekněme umělecký, už jen to že se v celém filmu nepromluví ani slovo, prostě určitě to nebude vyhovovat každému, mě přišla řada scén absolutně nesmyslná a o ničem. Ale jinak to není špatné, člověk určitě získá nový pohled na svět. ()

Reklama

black.mao 

všechny recenze uživatele

Viděno v brněnském kině Art s rozporuplnými pocity. Vizuální stránka dokonalá, avšak to je asi všechno. Skladba, či snad idea celého toho barevného podniku mi nějak unikala. Seznámit diváka s momenty posvátna? Nebo snad s nebezpečím odcizení se přírodě, industrializací a s tím spojenou ztrátou sebe sama za nekonečnými továrními pásy chrlící vše od plněných těstovin až po žehličky? Záběry afrických domorodců kombinované se záběry písečných dun, ty kombinované se záběry amerických aglomerací, ty v kombinaci s tajícím ledovcem, ten kombinován se záběry výroby pistolí. (Samozřejmě ne v tomto přesném pořadí). Chtěl tím autor něco sdělit? Nebo jen tak pospojoval záběry ve snaze uhranout diváka podívanou vystřiženou jak z National Geografic, či snad katalogů exotických dovolených? Absence komentáře neunavuje jako třeba u filmu Home, ale zároveň umožňuje myslet si cokoli o záměru autora. Tedy i to, že se jedná o krásně nic hrající si na jakési poselství. Podbízivě barevné klišé. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Já bych tomu rád dal víc, ale prostě to nejde. Většina záběrů je skutečně perfektně natočená a nejeden bych si dal i na plochu (ale jen ty přírodní), hudba je vybraná kromě jedné scény skvěle (a hraje tu i jedná má oblíebená) a taky to odněkud někam jde. Jenže ten film se snaží být takovým novým Koyaanisqatsi, které bude úplně o všech problémech současného světa. ÚPLNĚ. Snad jen na hladomor v Africe nedošlo. Ale na to mu chybí nějaká podmanivá atmosféra a pořádná kontinuita. Já nevím, když se ohlédnu na začátek toho filmu, přijdou mi ty přírodní záběry zbytečné, byť jsou na celém filmu nejlepší. A těch zbytečných scén je tam víc, třeba prázdné záběry pózujících lidí (někteří se dokonce tvářili, jako kdyby neměli duši), kterých je tam... fakt přehršel. A co měl symbolizovat šéf firmy, co si na obličej matlá nějakou zelenou hmotu? Šílenství? Z čeho, z práce? Dle jeho chování si to evidentně užíval. Beztak to byla light pocta Vídeňským akcionistům a Günteru Brusovi :DD (zasvěcení pochopí). A když jsou nám představovány na začátku různá náboženství a kultury, proč jsou muslimové až někde 25 minut před koncem? Tohle jsem zmínil jako příklad, ale podobný pocit nahodilosti záběrů jsem měl víckrát. Na Samsaře je strašně znát, že Fricke strašně chtěl vytvořit "největší a nejhlubší film všech dob", ale chtěl to tak moc, že z toho je spíš vidět snaha než to, že se to opravdu povedlo. Fakt bych tomu chtěl dát víc. Ale chybí tomu lepší sestřih, lepší návaznost scén a to úplně nejdůležitější - silný dojem. Impresionistické filmy mám fakt rád, ale radši si znova pustím Koyaanisqatsi, TimeScapes (které ani nepředstírá, že je jen "spořičem obrazovky") a taky třeba Small Roads, Ten Skies, RR nebo celou California Trilogy od (ne)korunovaného krále všech impresionistických filmařů - Jamese Benninga. Lepší 3* EDIT 28.2. 2021 - Po zhlédnutí Baraky shazuji hodnocení o celou hvězdičku dolů. Samsara je totiž v mnoha scnách totožná, jen jinak nasnímaná - tím pádem je mi důvod její existence trochu záhadou. Lepší 2* ()

Radiq 

všechny recenze uživatele

Obrázky to jsou hezky, ale nenaplnilo mě to informacema a to je problém. Na co jsou mi obrázky s hudbou, když ani nevím, o jaká místa a kulturu se jedná. Aspoň nějakej popisek by se hodil, aby si to člověk dohledal na internetu. Prostě bych ocenil, kdyby to byl víc dokument a nabídl nějaké zajímavé informace. Protože každé z těch míst bylo zajímavé a věřím, že každé z nich by vydalo na samostatnej dokument. Co mě dostalo, tak to masové zpracování masa tam kdesi v šikmookejch krajinách. Ale i jiné věci, jako chudoba versus přepych. Šílenej svět, ve kterým žijeme, co? ()

Galerie (63)

Zajímavosti (6)

  • Film byl kompletně natočen na 70mm analogovém zdroji, který musel být do digitální podoby konvertován tak, že se každý snímek naskenoval v rozlišení 8k, z čehož vzešel obrovský datový soubor o velikosti 20 terabajtů. Následně byla velikost snížena do finální podoby filmu. (Ignus.cz)
  • Samsara znaméná v jazyce Sanskrit "nepřetržitý tok". (Rugero)
  • Podle tvůrců vytvořil hudební skladatel Michael Stearns svůj originální soundtrack pro film až po jeho konečné režisérské úpravě. To je opačný postup, než to bylo při jejich předchozí spolupráci na filmu Baraka - Odysea země (1992), kde byla vizuální stránka do značné míry upravená podle hudby. (Aelita)

Reklama

Reklama