Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný televizní scénář Lucie a Josefa Konášových je působivým a dramatickým příběhem lásky, hrdinství i slabosti. Odehrává se ve dnech, kdy šlo našemu národu opravdu o vše, v období protektorátu. Ačkoliv příběh začíná téměř idylicky, na sklonku roku 1941, předčasnou oslavou Silvestra, s falešným zdáním, že vše je stále v pořádku, a dvě krásné mladé ženy, přítelkyně a obdivovatelky tehdejších filmových hvězd, jako byly Adina Mandlová i Nataša Gollová, jsou středem společnosti, právě v tuto chvíli nedaleko odtud, v zasněženém lese, seskočili padákem tři mladí muži: Bartoš, Potůček a Valčík....
Příchod parašutistů, vyslaných z Anglie, kteří se v Pardubicích objeví, znamená zásadní zlom v dosavadním životě obou žen i v životě jejich manželů. Do nebezpečných akcí, které mají parašutistům pomoci splnit zadaný úkol se zapojí nejen ony, jejich manželé, ale i řada dalších osob kolem nich. Přes to všechno však Hana ani Táňa nezapomínají na svou touhu uplatnit se u filmu, touží po krásných šatech a nemohou přehlédnout mužský šarm a svádění Alfréda Bartoše, jednoho z parašutistů. Přátelství obou dívek začne dostávat povážlivé trhliny. Spolu s tím se přiostřuje i nebezpečí odhalení celé této pardubické skupiny. Němcům se podařilo zachytit několik stop, a jedna z nich vede k Valčíkovi, který se skrývá pod falešným jménem coby vrchní v pardubickém hotelu Veselka. Všichni si začnou uvědomovat vážnost situace. Mistrné propojení ryze soukromých, intimních vztahů jednajících postav s historickými událostmi, které, ať zúčastnění chtěli nebo ne, zasáhly do všech lidských osudů, je nesporným kladem obou autorů.
Příběh se sice odehrává ve velmi krátkém časovém úseku, ale je v něm jakoby v kostce postižena široká škála proměn lidských charakterů, od zcela malých selhání až po ta nejzávažnější. Ale jde v něm současně i o obdivuhodné a mnohdy nečekané důkazy odvahy, statečnosti a obětavosti. Je to i příběh o zkoušce, které je vystaveno přátelství, dosud považované za nejpevnější...
Díky tomu, že se autoři zamýšlejí nad touto dobou právě z tohoto hlediska, přes komplikované a nejednoznačné vztahy a postoje vylíčených postav, vznikl text, který se stal skvělým podkladem pro silný a divácky atraktivní televizní film, jehož působivost a dramatičnost ještě zvýraznila režie Jiřího Stracha a obsazení obou hlavních postav Tatianou Vilhelmovou a Klárou Issovou. V neméně důležitých a skvěle zahraných rolích se setkáte i s Jiřím Dvořákem, Davidem Švehlíkem, Ivanem Trojanem, Miroslavem Táborským, Alešem Hámou, Matějem Hádkem, Viktorem Preissem a dalšími. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (222)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Jiří Strach dává každým svým dalším počinem více a více vědět, že máme co do činění s velkým talentem. Tentokrát převedl do filmové podoby příběh z války, který není ani tak o válce jako o lidech, kteří se jí prakticky náhodou zúčastnili a také o tom, co takové hraní si na odbojáře stojí. A vlastně ani ten fakt, že se tu bojovalo za svobodu národa, není pro tento film tím stěžejním tématem - tím je nespoutaná svoboda skrytá uvnitř mysli a toužící proniknout do světa pevně sevřeného v kleštích strachu a nouze a to jak snadné je nechat se zaslepit tím, že ten smutný svět vytěsníme ven a vytvoříme si vlastní, který je jen a jen o nás. Výtečně napsané a ztvárněné charaktery (obzvlášť kontrast Kláry Issové s Táňou Vilhelmovou a postavy tří výsadkářů jsou libové) zasazené do pořádné výpravy a k tomu ještě skvělá dobová hudba, co víc si přát? Snad jen, aby se podařilo natočit podobný film nejen pro televizi, zdravíme Tmavomodrý Svět a nehezky se na něj šklebíme;) 90% ()

Parlay 

všechny recenze uživatele

Ačkoliv byl Strachův snímek určený pro televizní obrazovky, tak z mého pohledu se jednalo o projekt „áčkových kvalit", kterému by mnohem více slušelo filmové plátno. Zajímavý a uvěřitelný příběh odehrávající se na pozadí kruté doby protektorátu, „prvoligový" hudební doprovod a kvalitní herecké výkony (zejména Klára Issová podává výjimečný výkon) daly za vznik jednomu z nejlepších českých filmů posledních let. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Dvoudílný televizní film Jiřího Stracha zažil v době svého oddělení spousty kladných reakcí, zároveň se ovšem též stal terčem výrazné kritiky. Na té se podíleli především historici, kteří měli problém s historickou nepřesností a též účastníci bývalého protinacistického odboje, kteří měli se Strachovou Operací Silver A ten problém, že se dle nich zpracování skutečných událostí chopil až příliš věrně a parašutisty Bartoše, Potůčka či Valčíka ve filmu zpracovali tak trochu urážlivě. Někteří kritici dokonce zašli tak daleko a přirovnali Strachovu Operaci Silver A k nacistické či komunistické propagandě. Se zpracováním těchto témat to ovšem ostatně vždy bylo tak trochu složité a žádné vyobrazení známé historické postavy nikdy nepotěší každého a především každý se může látky ujmout po svém, ať už přitom nepotěší moc lidí. Vysoká kvalita se ovšem Strachovu dvoudílnému televiznímu filmu ovšem rozhodně upřít nedá.   Strach je osvědčený režisér (nejen) televizních filmů. Jak dokázali i jeho pozdější televizní filmy jako Osmy nebo Klec, většina Strachových televizních filmů se bez problémů vyrovná většině aktuální české kinotvorbě. Jeho Operace Silver A je toho též důkazem a jedná se rozhodně o jedno z nejlepších historických českých dramat posledních 15 let. A i přes fakt, že jde o televizní film ten film vypadá neskutečně rozmáchle. Skvělá výprava, kostýmy a celkově výrazné production values. Povedená kamera Martina Šece, která nestojí na místě a přesně ví, kdy by se měla pohnout, zachytit emoce ve tváři či udělat nějaký jiný zběsilý pohyb. Tomuhle filmu by kino vlastně slušelo. Už i kvůli tomu, že by ten výtečný zvuk v kině působil ještě o poznání silněji.   Především je ovšem poznat, že se filmu chopil velmi dobrý režisér, který se toho navíc nebál. Nebál se toho hrdiny nezobrazit jako čisté Mirky Dušíny a díky tomu ty postavy působí o poznání realističtěji. Scénář dvojice Lucie a Josefa Konášových má v sobě tu pravou sílu, skutečně se podaří plnokrevně odvyprávět důležitou událost v naší historii a přitom se na to nejde v rukavičkách. Film se sice dočkal kritiky z toho důvodu, že takový Bartoš zde není 100% zdrojem ctnosti, v alternativní verzi by ovšem stejně tak mohlo dojít ke kritice, že je Bartoš až moc idealistický hrdina. Kompromis je vždycky náročné objevit a ani při jeho nálezu nemá vždy zaručenou funkčnost. Dokonalý film pro všechny by ovšem stejně v žádném případě vzniknout nemohl.   Film je navíc plných velmi dobrých herců. Jiří Dvořák, Klára Issová, Ivan Trojan, Tatiana Vilhelmová, Matěj Hádek, Viktor Preiss, Miroslav Táborský, Marek Taclík, Aleš Háma, David Švehlík, Jana Hlaváčová..... Strach by mohl chtít lepší casting těžko. Ať už se bavíme o větší či menší roli, casting Operace Silver A je vyloženě super a těžko by se do libovolné role hledal někdo lepší.   Je vlastně Operaci Silver A co vyčítat? Něco by se možná přeci jen našlo. Pár postav by dost možná určitě šlo více rozkreslit a tyto scény by mohli snadno nahradit scény, které jsou dost možná v samotné Operaci Silver A tak trochu navíc a při lehkém střihu by nic zásadního nepozměnili. Je tam pár motivů, které ve finále vlastně kdovíjak zásadní dohru nemají a skutečně působí na víc. Jsou to vše pouze ovšem lehké výtky, které kvalitu Operace Silver A kdovíjak neshazují. Naopak skutečně platí, že jde o jeden z nejlepších českých filmů za posledních 15-20 let. Celkově.   Operace Silver A se toho od začátku nebála a tuhle výsadkovou operaci zpracovala způsobem, která dle očekávání spousta lidem nesedla. Přesto i kvůli tomu se musí Strachovi smeknout. Žádné přísné idealizování, především ovšem skutečně velmi dobře natočená televizní záležitost, která by se v kinech rozhodně neztratila........ () (méně) (více)

nascendi 

všechny recenze uživatele

Pri opakovanom sledovaní som bez problémov ubral jednu hviezdičku, problém mám s napísaním komentára. Mojim problémom je, ako vyjadriť, že Jiří Strach dobre zrežíroval, časť hercov dobre zahrala to, čo Konášovci spackali. Je prirodzené, že krátko po nejakej dejinnej udalosti sa nakrúcajú filmy heroizujúce víťazov a tupiace porazených. Po istej dobe sa kyvadlo vydá opačným smerom a tvorcovia (spravidla o generáciu mladší) cítia neodolateľnú potrebu napísať a nakrútiť to "novo", rozumej výrazne inak. Ak si nedajú pozor (čo je pomerne častý prípad) dopustia sa deformácie, ktorá je neodpustiteľná najmä u tém, ktoré patria k tragickým úsekom existencie národa. Preto je pre mňa u romantických i historických filmov hlavným kritériom uveriteľnosť, že takto nejako sa to mohlo udiať. A tento pocit som napriek všetkým kladom, ktorými Operace Silver A disponuje, nenadobudol. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Konečně se někdo podíval na slavné válečné parašutisty jako na lidi, ne nutně na bezchybné (a nepravděpodobné) hrdiny. Pak už nevypadá nijak nelogicky, že v centru pozornosti jsou dvě krásné mladé ženy. Parádně napsané, báječně obsazené, přesvědčivě natočené, autenticky vypadající (zaplaťpánbu za ty Pardubice!). Možná by se nějaké drobné nedostatky našly, ale mně se je hledat nechce! ()

Galerie (16)

Zajímavosti (10)

  • Scéna, ve které Alfréd Bartoš (Jiří Dvořák), utíká před gestapem, se natáčela v Pardubicích, konkrétně kousek od zámku. (sibuk)
  • Závěrečná poprava lidí spjatých s pomocí parašutistům se odehrává ve filmu nahnáním do jakéhosi tunelu. Ve skutečnosti se odehrála na pardubickém zámečku, kde je údajně stříleli po dvou, pak písek pečlivě uhrabali, aby nebyl od krve, a přivedli další dva. Nebo zabití Potůčka (Matěj Hádek) českým četníkem – ve filmu vidíme akční útěk lesem, ale ve skutečnosti ho zastřelil ve spánku. (JT19)
  • Autoři scénáře, manželé Konášovi, pozměnili příjmení hlavních hrdinů. Manželé Kroupovi se ve skutečnosti jmenovali Krupkovi a manželé Hladíkovi Hladěnovy. (JT19)

Reklama

Reklama