Režie:
John GuillerminScénář:
Stirling SilliphantKamera:
Fred J. KoenekampHudba:
John WilliamsHrají:
Steve McQueen, Paul Newman, William Holden, Faye Dunaway, Fred Astaire, Susan Blakely, Richard Chamberlain, Jennifer Jones, O.J. Simpson, Robert Vaughn (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Mrakodrap, který má stopětatřicet poschodí a před sebou slavnostní uvedení do provozu, postavil stavební magnát Jim Duncan podle návrhu architekta Douga Robertse, který využil nejen všech svých znalostí a zkušeností, ale také nejmodernějšího vybavení a poznatků v oblasti bezpečnosti. Ani jeden z nich však netuší, že Duncanův zeť Roger do stavebních prací nejednou zasáhl a v rámci pochybných úspor udělal z mrakodrapu smrtící past. Zatímco se na slavnostní otevření sjíždějí významné osobnosti, vznikne v jednom z malých skladišť pro údržbu k malému požáru. Nikdo netuší, že polovina supermoderního bezpečnostního systému nefunguje a požár se pomalu šíří. Následuje selhání elektrického systému, a když se oheň setká s plynem, dojde k explozi, která promění mrakodrap v planoucí pochodeň a odřízne hosty od možnosti uniknout smrtícímu žáru. Do boje s živlem se pouští nejen zoufalí lidé uvěznění v nebezpečné pasti, ale také hasiči pod vedením chladnokrevného a odvážného Michaela O'Hallorhana. Je to závod s časem, závod, v němž padají masky a na povrch vyplouvá pravá a často nečekaná tvář jednotlivých postav. O poslední odvážný kousek se pokusí Doug s Michaelem, kteří chtějí odpálit obrovský rezervoár na střeše mrakodrapu, obsahující téměř dva miliony galonů vody. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (564)
Kdyby to někdo prostříhal a tak o hodinu zkrátil, bylo by to o dost lepší. Takhle je to pořád dokola to samý a postupem času to hodně nudí. Já to musel sledovat na tři zátahy. Jinak se prostě nedalo. Na tu dobu se jedná určitě o kvalitní katastrofický film se skvělými herci, ale to mně nestačí. U filmu se musím bavit a to se v tomto případě moc nedalo... 70% ()
Kdo šetří, má stupeň popálenin tři, aneb když se sejde šlendrián a chamtivost, hned je oheň na střeše. Teda ne hned, nejdřív v 83.patře.. Sice nechápu to neustálé machrování hasičů při sjíždění dolů po tyči, místo aby si udělali místnost v patře hned vedle požárních aut, ale musím uznat, že v nekvalitou bičovaném disaster žánru těžko budete hledat něco lepšího a klasičtějšího. Skleněné peklo nezanedbává charaktery, je napumpované adrenalinem a neokázale skládá hold hasičskému cechu (pobavilo trefné srovnání s americkým fotbalem ohledně odlehčení výstroje). Herecké obsazení je samo o sobě výbušnou směsí, akorát mě překvapilo, že ti dva modroocí geroji v hlavní roli sice uměli zkrotit plameny, ale s vlastním egem už to bylo horší (spory o počet replik či umístění v titulcích). Je zajímavé, že podobně to měl kohout McQueen i s Brynnerem v Sedmi statečných, asi nesnášel přítomnost dalšího drůbežího samce na smetišti.. ()
SKLENĚNÉ PEKLO jsem téměř s určitostí viděl již kdysi v dětství, ale v podstatě kompletně jsem ho zapomněl. "Nové" zhlédnutí po letech mě vcelku bavilo, film je to natočený velmi solidně a neztrácí na atraktivitě ani po letech (potěší především obsazení a napínavý děj). Přesto osobně tento film moc rád nemám a příliš si ho necením, přece jenom je to jenom čistá dějovost, nic víc. Natočeno to může být sebelépe, ale pořád to bude jen oddychová podívaná, která neříká nic o našem světě a která je ve své "katastrofické" podstatě téměř až stupidní, protože brnká na univerzální lidské strachy "co by, kdyby...". Film je navíc už dosti letitý - doba vzniku je na něm hodně znát, a to nejenom po stránce úrovně technických efektů, ale třeba i v samotném rozvíjení příběhu (zde je na místě kritika neúměrné stopáže, kterou má na svědomí výskyt nadbytečného množství vedlejších postav - téměř tři hodiny je na film s tak prostinkým dějem přece jen příliš). Když tento film srovnáte se současnou produkcí, uvědomíte si, jak diametrálně se tento žánr proměnil - ve SKLENĚNÉM PEKLE není jediná humorná scéna ani jediný novinář, který by informoval o probíhající katastrofě (to je u současných katastrofických filmů nemyslitelné). I toho patosu je zde podezřele málo, byť je samozřejmě otázka, zda je to vlastně na závadu. Čili, když tak nad tím filmem stále dokola přemýšlím - jeho základní myšlenka se mi vcelku líbí, přece jenom je na hořícím mrakodrapu něco zlověstného, co vám nedá spát a co celý film podtrhuje znepokojivou atmosférou. Ale pořád je to jen svědectví své doby, jak se tehdy točily takovéto filmy, a skoro nic víc - pro mě osobně je to beznadějně zastaralý a přeceňovaný film, který nemá v TOP 300 co dělat. ()
║Rozpočet $14miliónov║Tržby USA $116,000,000║Tržby Celosvetovo $139,700,000║ Po technickej stránke dosť slušne zvládnutý projekt a hlavne na danú dobu v 70.rokoch, keď sa dosť často točili všelijaké možné katastrofické filmy. Samozrejme u takýchto tipov filmov dosť brzdí napredovanie deju samotný príbeh a náležitý spád, a v tomto prípade to miestamy rezonuje práve na akejsi pomyselnej hrane únosnosti ale vďaka hereckým hviezdam ako Paul Newman či Steve McQueen si to drží svoju nadpriemernú úroveň a ich hrdinstvo sa dá uveriť a nie je zbytočne preplácané. Neškodilo by určite prestrihať podaktoré scény aby to malo lepší spád ale to je už len taká polemika k vylepšeniu. Dosť je viditeľné že sa tu tlačí na počet mŕtvych a tým pádom prídu trošku fádne úmrtia, doslova sú tam dosť nasilu vtesnané úseky do deja, len aby sa stále niečo ohavné dialo. /70%/ ()
(1001) Viděla jsem víc lepších filmů o lidské pýše. Ale pocit zhoubné monumentality z toho divák získá, to zase ano. Já mám u tohohle typu filmů problém s tím, že při takovém množství postav není příliš času ani prostoru pro emocionální investování do osudů a ze všech jsou jenom takové pokusné myšky. Říkám si: "Faye Dunaway neumře, na to je moc slavná, ale tuhle paní neznám, chudák paní, ta někam nejspíš spadne." A takováhle schematizace a objektifikace (pořád nevím, jestli je to opravdové slovo) lidského prožitku mi nedělá dobře. Ten odstup je pro mě ve své podstatě děsivější než všechny plameny a výšky dohromady. Závěrečné zmoudřelé hlášky tří hlavních mužů potom v takovém světle působí směšně a školometsky a míjí se jakýmkoliv účinkem. Kombinaci nejpůsobivější/nejumírněnější/nejpravděpodobnější závěr dějového oblouku u mě vyhrál Fred Astaire - a za povšimnutí stojí to, že svůj "message" předal beze slov a se zvířetem v náručí. Co se týče napínavosti, tak jsem si u filmu pletla šálu a v klíčových situacích mi utekly tři oka, takže čistě z tohoto hlediska by si film zasloužil plný počet bludišťáků. Po zprůměrování mi ale vychází průměr. ()
Galerie (63)
Zajímavosti (44)
- Irwin Allen chtěl původně Stevea McQueena obsadit do role architekta Douga Robertse. McQueen však tak usiloval o roli šéfa hasičů O'Hallorana, že ji nakonec i dostal. Architekta budovy nakonec ztvárnil Paul Newman. (džanik)
- Jako základ imaginárního mrakodrapu posloužila budova Hyatt Regency v San Franciscu včetně jejího venkovního výtahu. Horních 15 pater bylo postaveno na ranči studia Fox v Malibu. Po skončení natáčení tu část mrakodrapu po dlouhá léta zůstala jako atrakce. (Hans.)
- Paul Newman (Doug Roberts) a Steve McQueen (O'Halloran) dostali oba stejný plat – 1 milion amerických dolarů a 7,5 % z tržeb. (Kulmon)
Reklama