Kamera:
Ben NottHudba:
Christopher GordonHrají:
Ethan Hawke, Willem Dafoe, Claudia Karvan, Sam Neill, Michael Dorman, Isabel Lucas, Vince Colosimo, Jay Laga'aia, Mungo McKay, Christopher Kirby, Robyn Moore (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Píše se rok 2019. Zemí se přehnala neznámá nákaza, která přeměnila naprostou většinu všech obyvatel v upíry. Lidé teď patří mezi ohrožený, podřadný druh. Jsou nuceni se ukrývat před upíry, kteří je usilovně udržují na pokraji vyhynutí, aby se měli čím živit. Edward Dalton (Ethan Hawke), vědec, který se odmítá živit lidskou krví, se snaží vytvořit umělou krevní náhradu, co by dokázala udržet upíry při životě. Času a naděje ale zbývá jen velice málo – než Ed potká Audrey (Claudia Karvan), lidskou ženu, která mu pomůže k překvapivému objevu. Vyzbrojen informací, za kterou by upíři i lidé byli ochotni zabíjet, je nucen pustit se do nebezpečného boje, který rozhodne o osudu lidstva. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (697)
Daybreakers se hned na začátku vytasí s pravděpodobně nejlepší prologovou scénou uplynulého roku a ta bohužel zůstane do konce filmu nepřekonána, byť plamenné okovy či zdravotní vyjížďka k slunečnému jezeru se o její sesazení urputně snaží. Pokud ale přihlédnu k rozpočtu, tak určitě velmi silné tři. Krev je zde na denním pořádku, hlavní hrdina kouří jednu cigaretu za druhou, "fuckovací" momentky jsou naštěstí přítomny... zkrátka eRkový snímek podle mého gusta. Příběh sice není kdovíjak dechberoucí, ale vždyť ono je to vlastně úplně jedno, protože dokázat natočit za těch pár drobných takovouhle šílenou jízdu, která se zároveň striktně drží zákonitostí upírského žánru, to si zaslouží respekt. Edward Dalton > Edward Cullen ()
Upíři křest ohněm bratří Spierigů se bohužel nevydařil tak, jak jsem očekával. Z našeho režisérského dua se vyrýsovali celkem solidní podvodníčci co by chtěli být jako David Slade nebo Francis Lawrence. Jenže zabředávají do béčkových vod od kud nevede cesta zpět. Jak si vysvětlit zklamání deroucí se na povrch při závěrečných titulkách? Promakaná mytologie světa, kde jsou lidé v chovných stanicích coby nedobrovolní dárci krve má něco do sebe a v řadě scén se ukrývají zajímavé myšlenky, jenže až příliš často se dostává ke slovu Max Payne efekt - tj. líbivé napohled, ale nudné uvnitř. Spolu s nezajímavě natočenými akčními scénámi a vatou okolo. Největším problémem je fakt, že se Daybreakers nacházejí ve škále přibližně deseti již existujících filmů, takže se ke slovu hlásí filmy od Matrixu přes Minority Report a Potomky lidí až po Constantina a Já, legendu. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby ale tvůrci nesázeli jen na vizuální stránku a vytasili se s zajímavějším příběhem, takhle načrtávají témata (viz. upírská genocida, bratrské vztahy, vyhladovění upírské rasy ), ale ty jsou ve výsledku nedořečeny ve jménu finálních krvavých jatek. Má to své momenty, ale podobná resuscitace žánru, která se konala v případech Úsvitu mrtvých nebo 30 Dní dlouhá noc se absolutně nekoná!!!!! Plus když už mělo režisérské duo na soundtracku song od Placebo, tak proč nemohl být použitý v závěrečné koláži, kterou by mohl vygradovat o stupínek víš, než jakou je ve skutečnosti? Jedno velké HALÓ škoda slov a promarněné šance... ()
,,Být člověkem ve světě upírů je asi tak bezpečné, jako dovádět s pětidolarovou děvkou..." Sam Neill je pan herec a W.Dafoe rovněž, zdárně jim pak sekunduje E.Hawke. Pro milovníky upířích filmů velmi příjemné. Jsem rád, že se nejedná o bezduchou mlátičku ve stylu Bladea, i když na masakr také dojde. Hammerovské horrory zlaté éry jsou už minulostí, a tak při zakusování stříkají gejzíry krve, jak je dnešní divák zvyklý. Hlavním motivem je však něco zcela jiného: otázky nesmrtelnosti, výlučnosti, likvidující epidemie, hladomoru...vše, co už dávno zajímá sci-fi příběhy. A pokud se podíváme na neustálé hrozby např. chřipkových epidemií nebo kolik lidí umírá hlady, pak film neklade otázky z příliš vzdálené budoucnosti. Poetické záběry krajiny, stromů, západů a východů slunce jsou v kontrastu k chladné a neosobní architektuře, studené, jako jsou těla upírů. Atmosféru podporuje hudba i dobrá kamera, konec je neotřelý, v rámci upířích filmů nezvyklý. S bouřkou za oknem je prožití filmu o stupeň lepší... ()
Skoda, tak trochu promarnena sance a za vse muzou reziseri. Vse totiz na prvni pohled vypada fajnove. Docela zajimavej a pro upirskej zanr netradicni pribeh, kvalitni herci v cele s perfektnim Dafoem, diky tomu, ze jsou vsude upiri, tak pekna temna vizualni stranka a litry krve. Ale co je to vsechno platny, kdyz to je absolutne nezajimave natoceny. Proste absolutne zadna hororova atmosfera, ani zdibec napeti, stylovy sceny se daj spocitat na prstech jedny ruky a absolutne to nemuze chytnout tempo nebo aspon na okamzik strhnout. Jasne, nenudi to, ale cely to tak nak utece, aniz by to zanechalo vyraznejsi dojem. ()
Velká škoda toho vývoje. Začátek vypadal tak slibně. Dívala jsem se vlastně na dost kůl film a najednou někde na padesáté osmé minutě jsem si s šokem uvědomila, že za půl hodiny skončí a najednou se tam vlastně nic neděje nebo to tak aspoň vypadá a proč to tak vlastně je, to že nevím. Opravdu škoda. Kdyby to nebyl akční horor, ale meditativní horor nebo tak něco, mohla to být paráda. ()
Galerie (65)
Zajímavosti (8)
- V novembri 2004 získala spoločnosť Lionsgate scenár Svitania, ktorý napísali bratia Peter a Michael Spierigovci. Dvojica sa už preslávila snímkou Undead (2003), a preto dostala aj réžiu tohto filmu. (Greenpeacak)
- Ethan Hawke bol obsadený do hlavnej úlohy v máji 2007 aj napriek tomu, že spočiatku rolu odmietal, resp. váhal. Ako dôvod uvádzal, že nie je veľkým fanúšikom žánru. Nakoniec ho presvedčil vlastný pocit o tom, že tento film nie je typickým béčkom. (Greenpeacak)
- Spoločnosť Bromley Marks, ktorá sa vyskytla vo filme, je pomenovaná podľa Patricie Bromley Marks, manželky Dicka Marksa, austrálskej legendy reklamy a mentora bratov Sprierigovcov. (Greenpeacak)
Reklama