Režie:
Brian De PalmaKamera:
John A. AlonzoHudba:
Giorgio MoroderHrají:
Al Pacino, Steven Bauer, Michelle Pfeiffer, Mary Elizabeth Mastrantonio, Robert Loggia, Miriam Colon, F. Murray Abraham, Paul Shenar, Harris Yulin (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Na mrtvolách svých konkurentů chtěl vybudovat americký sen... Klasické drama Howarda Hawkse Zjizvená tvář (1932), inspirované osudem proslulého chicagského gangstera Ala Caponea, se po více než padesáti letech dočkalo nového zpracování. Scenárista Oliver Stone a režisér Brian De Palma ovšem děj posunuli do současnosti, italského zločince nahradili kubánským emigrantem a pašování alkoholu distribucí drog. V létě roku 1980 emigrovalo z kubánského přístavu Mariel se souhlasem Fidela Castra 125 000 lidí. Zhruba pětina z nich měla kriminální záznam, neboť Castro se potřeboval zbavit „nežádoucích" osob. Asi polovina utečenců se usídlila v Miami a jeho okolí. Tato událost tvoří prolog nové verze Zjizvené tváře. Jeden z emigrantů Tony Montana (Al Pacino) se velmi rychle adaptuje v nových podmínkách svobodného světa. Se svým přítelem Mannym (Steven Bauer, jediný rodilý Kubánec mezi hlavními herci) vykonávají příležitostné práce v místním podsvětí a při jedné předávce drog skončí v jejich rukou ukradené peníze, za něž Montana vybuduje vlastní drogové impérium. S mocí a bohatstvím ovšem roste i jeho ego a především paranoia, že jej o jeho výdobytky připraví někdo stejným způsobem, jako to udělal on... Režisér De Palma svůj snímek natočil efektním, rozmáchlým stylem, v němž se opřel o téměř maniakální výkon Ala Pacina. Spíš než u původní Zjizvené tváře hledal inspiraci u Coppolova Kmotra, což je zřejmé už z Pacinova obsazení. Mezi dalšími herci zaujmou tehdy ještě málo známé Michelle Pfeifferová (Montanova žena Elvira) a Mary Elizabeth Mastrantoniová (Montanova sestra Gina). (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 228)
Zatímco ve stupňovaném rozjezdu jsem byl nadšený (scéna s motorovou pilou nepostrádá napětí ani akci), v nevýrazně gradujícím konci se mi začal silně zajídat De Palmův režijní styl plný statických záběrů na pozadí "hučící" hudby. Pacino byl samozřejmě úžasný, věřil jsem mu první i poslední gesto (ačkoli mě iritovalo, že se s jeho grázlovskou postavou nelze pořádně ztotožnit) a asi ho neumím neobdivovat, ale ostatní herci včetně Michelle Pfeiffer nestojí upřímně řečeno za nic. Závěrečné pocity po zhlédnutí jsou vzhledem k očekávání nezapomenutelné pecky téměř až negativní, protože slavná Scarface je jenom dějově předvídatelným solidnějším průměrem. ()
Tento film jsem viděl poprvé dnes a tak si myslím, že mám právo ho zcela objektivně posoudit a porovnat s filmy dnešní doby, neboť mi nostalgické pocity dílo nemohou zkreslovat. Začněme tedy s pozitivy. Nejlépe zde hodnotím, jak dobře se štábu podařilo zachytit svět a politickou situaci této doby. Dále se můžeme těšit na skvělé herecké výkony s obrovským množstvím legendárních hlášek. A co je hlavní, nachází se zde nejedna scéna, která byla zapsána do dějin a opakovanou recyklací a následným parodováním v jiných filmech žije dále. Na druhou stranu, přestože to nebylo špatné, došel jsem k názoru, že je film neuvěřitelně přeceňovaný. Nicméně však chápu, proč se stal kultovní záležitostí a to především díky době ve které byl natočený. V době, kdy se jednak filmy podobného formátu točily jen zřídkakdy a pro mnohem méně náročné obecenstvo. Celkově mě však tento snímek nijak zvláště neoslovil a celkový příběh mi přišel příliš jednoduchý. Dílo tak považuji za zdlouhavé drama o vzestupu a pádu arogantního a nesympatického kriminálníka. Sledování nelituji a z respektu dávám 3 hvězdy, ale na víc to prostě nevidím. PS: Ani po pečlivém srovnávání s dalšími gangsterkami ze stejné doby a ze součastnosti prostě Scarface nemá žádnou šanci. ()
Nikdy bych nevěřil, že budu zklamaný z filmu od De Palmy s Al Pacinem v hlavní roli. Příběh mně celkově moc nezaujal, to samé jsem viděl již mnohokrát v lepším provedení (díky pane Scorsese). Mělo to sice slušný rozjezd, ale potom mně téměř tříhodinová sonda do života mafiána přestala bavit a bylo mi úplně jedno, co se stane s hlavními představiteli. Emočně prázdné, možnost aspoň malého ztotožnění žádná a vše zazdil podivný závěrečný masakr. Výsledným dojmem je jedna velká deprese a jistota, že podruhý už si to nepustím, navzdory skvělému Al Pacinovi a jeho bezvadnému španělskému přízvuku. ()
Film, postaven vyloženě na geniálním výkonu Ala Pacina, jež se vyskytuje snad v každém záběru a strhává na sebe veškerou pozotnost zobrazuje vzestup a(ž) pád jednoho velkého drogového dealera Tonyho Montanu. Tony je velice silná osobnost, nekompromisní, arogantní a neuvěřitelně sebevědomý muž, který když zrovna nemá v puse kubánský doutník, se aspoň láduje hromadou kokainu. Rozjezdl byl velice slibný, při první větší akci (s motorovou pilou), která byla nejen extrémně naturalistická, ale také velmi realistická, jsem si říkal, že tohle bude jasných 5 hvězdiček, bohužel střed (velmi dlouhý střed) filmu už trochu polevil na dynamičnosti a navíc se mi celý Tonyho vzestup, včetně automatického spadnutí Michelle Pfeiffer do náruče, zdál nějak příliš jednoduchý... Ale to filmu ani tak vyčítat nechci, svým šestým smyslem totiž cítím, že problém je pouze v tom, že mi zkrátka snímek nesedl úplně jak jsem čekal (a doufal). "Me? I always tell the truth. Even when i lie." 8/10 ()
„I always tell the truth. Even when I lie.“ Kubánský balík, vzdělán ulicí a kriminálem, sní svůj vlastní americký sen na hromadě mrtvol. Stačí mu k tomu jen vůle udělat to, co ostatní neudělají, ale všechno jednou skončí, obzvláště pokud neznáte míru.. Na rozdíl od Carlito´s Way kašle De Palma na psychologii postav a nabízí od emocí víceméně odproštěnou přímočarou jízdu drogového bosse začínající vystoupením z Banánové lodi na Floridě a končící nevyhnutelnou krvavou lázní v bazénku (The World is Yours). A ono to díky Al Pacinovi báječně funguje. Toužím si vybavit šatník Tonyho modelem tmavého saka s jemnou linkou a decentně rozmístěnými šmouhami od koksu.. ()
Galerie (242)
Zajímavosti (110)
- Na Floridě se proti filmařům postavila místní kubánská komunita. Nelíbilo se jí, že Kubánce líčí jako prospěchářské parchanty, kteří s chutí sklouznou na šikmou plochu, jen aby se měli lépe než ostatní. (Karlos80)
- Cenzory pohoršovaly potoky krve, kubánští imigranti si zase mysleli, že film tajně financuje Fidel Castro. (Siriuss)
- Jedna z firem diktátora Saddama Husseina, mající údajně na starost praní špinavých peněz, nesla stejně jako ve filmu jméno "Montana Management". (don corleone)
Reklama