Režie:
Stephen DaldryScénář:
David HareHudba:
Nico MuhlyHrají:
Kate Winslet, Ralph Fiennes, David Kross, Lena Olin, Bruno Ganz, Jeanette Hain, Susanne Lothar, Alissa Wilms, Florian Bartholomäi, Friederike Becht (více)Obsahy(2)
Desítkou cen ověnčený snímek vznikl podle knižního bestselleru Bernharda Schlinka, který prostřednictvím milostného vztahu mladého chlapce a výrazně starší ženy otevírá otázku německé viny za zločiny druhé světové války. V 50. letech se patnáctiletý Michael seznámí s tajuplnou Hannou a prožijí spolu vášnivý letní románek, který se vyznačuje tím, že ve společných chvílích Hanna mladíka žádá, aby jí předčítal klasická literární díla, která probírají ve škole. Nicméně jednoho dne Hanna bez udání důvodů zmizí. Michael se s ní po letech coby student práv znovu setkává za okolností, jež ho nutí přehodnotit jeho vztah k ní i k národní historii Německa. Hanna totiž stojí na straně obžalovaných v procesu s dozorci z koncentračního tábora. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 071)
Všechno tu už bylo řečeno,tak se budu trapně opakovat,ale The Reader má opravdu silný příběh,který v každém zanechá hodně pocitů.Po shlédnutí ten film nemůžu dostat z hlavy.Když měl Michael románek s Hannou,tak mi to ani tak úžasné nepřipadalo,ale při scénách u soudu jsem napětím a šokem skoro ani nedýchala.Vřele doporučuji,nádhera.. ()
Zpočátku komorní drama o nevšední lásce, které bez dlouhé expozice bleskurychle vtahuje diváka do zvláštní atmosféry, která trochu zavání až artovými filmy. Pocit pohlcení filmem je intenzivní a přestože si dvojice vyjadřuje lásku hlavně telěsně, působí Předčítač něžně a poeticky. V druhé polovině přichází na řadu holocaust a film přesedlává na rovinu soudní. To že částečně přepíná z romance někam jinam by vůbec nevadilo, přechod je to plynulý a nepůsobí nijak kostrbatě, jde o to, že se v závěru snaží z původního vztahu vymačkat co nejvíc slziček a to vypadá trochu jako pokus o opití rohlíkem. Výrazně to však Předčítači zazlívat nebudu, natočen je totiž výborně + velkou roli v celkovém zážitku hraje použití hudby a skvělé herectví Kate Winslet. 7/10 ()
Je mi to skoro líto, dát jen 4*, ale úvodní třetina filmu je doslova nudná a když to porovnám s filmem, který mě odrovnal nejvíc a nakonec ani nebyl nominován na Oscara (Gran Torino), nemůžu u Předčítače jinak. Jinak je to velmi dobrý film a jakmile skončil ten hrozný úvod, děj se výrazně zlepšil a tu nominaci na Oscara jsem pochopila. Je to příběh o vině a trestu, o lásce a odpuštění, o zničených životech a krutém procitnutí a rozhodně ve mně zanechal mnoho témat k přemýšlení. Kate Winslet je samozřejmě výborná, přesto ale nepochopím, proč za roli Hanny nominaci má a za Nouzový východ ne, protože tam by ji zcela jistě proměnila. Tady si nejsem tak jistá. ()
Strující a osobitý snímek nabitý intimitou, která však vyložene nebije do očí a tím pádem nenarušuje plynulost a tok děje. Ralph Fiennes se pro takovéhle role dost možná i narodil a překvapivě Kate Winslet v roli, ve které bych si ji doposud nikdy nedokázal představit. Drobné výhrady k uměle vyšponovaným momentkám díky rutinnímu klavíru, ale jinak vesměs spokojenost. Po dlouhé době inteligentní film s vážným tématem, zpracován tak aby si divák neukousal prsty nudou. A to se cení. Daldry přece jen není úplně marný. ()
Začalo to jakoby nevinně, nevědomky, ale přerostlo to ve vášnivě-literární vztah. Jedno poděkování se zvrhne v intenzivní pouto, které se však jednoho dne záhadně zpřetrhá, aby se po letech mohlo opět náhodně setkat - jenže v soudní síni na lavici obžalovaných. Komorní drama o bolesti z provinění a soucitu aneb poválečné Německo z trochu jiné perspektivy. Právě to mi přišlo nejvíce osvěžující, právě v druhé „nacistické“ polovině Daldry (třetí oscarová nominace – z dosud tří natočených filmů – za režii) nejvíce cloumá emocemi. Ano, britský režisér Stephen Daldry. Na dvakrát se velmi pozitivně zapsal do povědomí diváků i kritiků; prvně dojemnou story o vydupávání si štěstí skrze tanec, poté osudovým spojením tří žen s románem Paní Dallowayová spisovatelky Virginie Woolfové. I Předčítač natočil s nevídanou lehkostí, promyšleností i švihem. Brání se vizuálním exhibicím, v úsporně komponovaných záběrech nechává vyniknout jak herce, tak celý příběh. Kate Winslet (tři hlavní ceny sezóny – BAFTA, Zlatý glóbus i Oscar) pomocí svého bohatého hereckého rejstříku citlivě vykresluje postavu introvertní Hanny Schmitz i s jejím „ostudným“ tajemstvím, autor hudby Nico Muhly plně využívá minimalistické zvukové plochy a dvojice kameramanů Menges-Deakins (společně 12 nominací na Oscara, včetně dvou proměněných sošek) nasnímala artově vyhlížející dílko, včetně vkusně natočených sexuálních peripetií. Bolestivé drama hodno pozornosti.. 80%. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (29)
- Pro roli Hanny (Kate Winslet) byla zvažována Naomi Watts či Marion Cotillard. (Kulmon)
- Filmová práva získal v roce 1996 Harvey Weinstein se společností Miramax Films. Na jeho žádost se v projektu angažovali Anthony Minghella a jeho produkční partner Sydney Pollack. Bylo zamýšleno, že by Minghella napsal scénář a posléze film i režíroval. Divadelní scenárista sir David Hare, který se později proslavil nominací na Oscara za scénář k filmu Hodiny (2002), byl také jedním z těch, kteří četli Schlinkovu stejnojmennou předlohu, a toužil po tom ji adaptovat. Protože Minghella právě slavil fenomenální úspěchy s Anglickým pacientem (1996) a měl na starosti několik dalších rozsáhlých projektů, obrátil se na Harea a požádal ho, aby napsal scénář. (Taninaca)
- Stephen Daldry byl odhodlán obsadit do role mladého Michaela německého herce Davida Krossa. Ten byl pozván na několik hereckých zkoušek, aby se režisér ujistil, že jde o skutečně správnou volbu. (Taninaca)
Reklama