Reklama

Reklama

V Riu si musí každý policista vybrat mezi úplatky, odchodem nebo bojem. Oni si vybrali boj... Kapitán Nascimento jako velitel elitní jednotky brazilské policie, zvané BOPE, vede válku s drogovými dealery už několik let. V Rio de Janeiru je přes 700 slumů ovládaných po zuby ozbrojenými dealery. Mají HK, Uzi, AR-15, zbraně, které se v jiných zemích používají ve válkách. Tady jsou v rukách gangsterů. Jejich střela prolétne autem jako papírem. Ve městě, jako je Rio, nechodí policie do favel bránit zákon. V Riu závisí mír na rovnováze mezi gangsterskou municí a korupcí policistů. Když jde čestný policajt do favel, obvykle se něco semele. Matias a Neto byli přesně ti, kdo ještě věřili, že policie může konat správně. A právě ty potřebuje kapitán Nascimento, aby z nich mohl vychovat své nástupce. Vede tuhle krutou válku už pěkně dlouho a začíná jí mít plné zuby. A taky čeká syna... Film, zachycuje se syrovou a dynamickou otevřeností příběh inspirovaný skutečnými událostmi, které se odehrály v riodejaneirských favelách v roce 1997 těsně před návštěvou Svatého otce z Říma. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (644)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Pomalejší rozjezd je kompenzován zběsilým tempem od momentu výcviku nováčků. Zamrzí, že film předkládá hotové řešení, kdo je hodný a kdo zlý. A přitom bychom snad za jedinou kladnou postavu mohli prohlásit ono čerstvě narozené nemluvně. Leč ani to nezmění kapitánův postoj, že násilí lze potlačit pouze ještě větším násilím. /// Viděno v rámci Challenge Tour 2015: 30 dní se světovou kinematografií. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Cidade De Deus Po Dvaceti Letech - Očima Policie. Tak by vypadal marketingový tah zákeřného kinodistributora (kdyby měl ovšem odvahu to sem vypustit;)). Pravdě ovšem nemůže být nic vzdálenějšího než spojování příhod chlapců z BOPE s životním příběhem mladíka, kterému se podařilo zůstat člověkem. Tropa De Elite je fascinující téměř dokumentární film o tom, že všichni znají příčiny problémů, ale bohužel to takhle vyhovuje příliš mnoha lidem, takže se v tom prostě budeme muset naučit chodit, a pravděpodobně se z toho částečně zbláznit a částečně se stát sviněmi, byť z ušlechtilých pohnutek. A protože se to odehrává až v brazilských favelách, tak se při jeho sledování můžeme utěšovat tím, že u nás se tohle neděje (jenže děje, pouze v jiné rovině, jaksi "kultivovaněji", politicky). Anebo je to taky o tom, že k efektivnímu boji s takhle zakořeněným svinstvem se holt budeme muset smířit s poněkud nedemokratickými metodami a opustit ten náš pseudohumanismus. A pak se třeba nestačit divit, jak se nám to vymklo z rukou a točit filmy, v nichž budeme rozjímat o tom, kdy se to asi stalo;) Tenhle film prostě není jenom naturalistické akční drama, ale má obrovský společenský a vůbec myšlenkový přesah. A je výborně natočený i zahraný. Nemám co řešit, tedy alespoň v ohledu hodnocení. 80% s tím, že tenhle film dokáže nadělat spoustu dobrého i špatného, podle toho, kdo se na něj bude zrovna dívat. ()

Reklama

lamps 

všechny recenze uživatele

O třídu slabší než Město bohů, ale stále je to drama, které má obrovskou sílu. Nejhorší na všem je, že jsme nuceni sledovat peklo na zemi očima toho vůbec nejkrutějšího policisty, jehož jednání se nám v průběhu děje čím dál více hnusí, ale zároveň čím dál více chápeme, že jinak to prostě nejde. Ať už jde o mučení a střílení dealerů, nebo ten neskutečně tvrdý vojenský výcvik, jenž se v jednu chvíli opravdu těžko sleduje. Každopádně José Padilha dosáhl svého a představil nám společnost tak bezútěšně spustošenou a zkorumpovanou z obou stran zákona, že na něco takového jen tak nezapomenu.. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Na hrubé pytle ze slumů hrubá záplata lebky probodnuté dýkou - až si člověk vzpomene na jednu z epizod Itchy a Scratchy a nápis na policejním voze: "To protect and sever". Hoši z BOPE dávají policejní brutalitě nový rozměr a řekněme si otevřeně, že třeba taková výslechová metoda "Najdi pravdu v mikrotenovém sáčku" respektuje základní lidská práva stejně jako chlapci z favel životní styl straight edge. Vítejte v Riu! Filmařsky znehodnoceno hodně slabou první půlkou, kdy se Nascimentův voiceover marně snaží zakrýt nevhodně zvolenou strukturu vyprávění - výsledkem je pak celková neucelenost a mizerný emoční dopad. Příběh o elitních černokošiláčích, co si do akce neberou helmu ani pouta, navíc může svádět k myšlence, že to celé Padilha natočil s na bok učesanou patkou a malým hřebínkem pod nosem, ale neměl bych mu to za zlé, protože: a) kriminalita v rodném městě ubírá na liberálním přesvědčení, b) vyprofiloval se jako naprosto ideální režisér pro nového, podobně orientovaného, Robocopa. Osobně si myslím, že by toho detroitského plecháče uvítal i doma v Riu, kde by k těm opáleným Clarencům Boddickerům pravidelně pronášel své: „Dead or alive, you're coming with me!“ ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to dosť dobrá akčná dráma od José Padilhu. Má výborný príbeh o drsnom dôstojníkovi brazílskych policajných špeciálnych jednotiek, ktorého už táto veľmi náročná práca psychicky ničí a navyše sa práve kvôli očakávanej dôležitej návšteve musí postarať o bezpečnosť v slumoch. A tak si chce nájsť svojho nástupcu, ktorým by mohol byť inteligentný študent so správnym zmýšľaním, ktorý sa pridal k polícii. Spracovanie je celkom slušné, síce mi v prvej polovici až tak moc nesadlo striedanie jednotlivých línií a časov, v ktorých sa odohrávajú, toto by som skôr bral v klasickej forme, lebo v tomto prevedení ma to miestami trochu rušilo, ale aj tak sa na to pozerá dobre. Je tu niekoľko zaujímavých výrazných postáv so svojimi líniami a všetko dôležité tu má svoj priestor, či už špeciálna policajná jednotka, obyčajný policajný zbor, slumy so zločincami, ale aj bežní ľudia a tak sa z toho dá vytvoriť celkom komplexný obraz na túto spoločnosť, jej vnímanie reality a samozrejme hlavne jej problémy. A v druhej polovici sa to už naplno rozbehne, celá tréningová fáza je skvelá, ale aj celkovo sa tu nájde viacero nezabudnuteľných scén, poteší aj záver, tu si už moc ani nemám na čo sťažovať. A veľkým plusom je aj to realistické a nekompromisné prevedenie, ktoré to ešte povyšuje. Samotnej akcie tu nie je zase až tak moc, čo mi ale nevadí, keďže tu ide predsa len hlavne o niečo iné. Ale aj tak sa jednotlivé akcie vydarili, hlavne svojou realistickosťou a na prácu špeciálnej jednotky je skutočne radosť pozerať. S hereckým obsadením som dosť spokojný, charizmatický hlavný hrdina, ktorý ma bavil vo svojej služobnej, ale aj civilnej polohe, vydarená postava mladého policajta a plno zaujímavých vedľajších postáv. Réžia a technická stránka sú výborné, José Padilha je viditeľne talent, hlavne tá atmosféra a surové prevedenie sa mu skutočne podarilo, tu nemám žiadny väčší problém. Takže skutočne jedine tá prvá polovica mohla byť podaná trochu inak, ale aj tak sa mi to dosť páčilo, kladov je tu nespočet a medzi podobnými filmami patrí Elitná jednotka medzi to najlepšie. 75% ()

Galerie (25)

Zajímavosti (11)

  • Postava kapitána Nascimenta (Wagner Moura) měla být původně vedlejší. Režisér José Padilha a scenárista Bráulio Mantovani byly ale po natočení filmu natolik ohromeni výkonem Wagnera Moury, že se rozhodli upravit děj tak, aby jeho postava ve snímku více vynikla. (Caaslav)
  • Ve filmu odehrávajícím se v roce 1997 se v jedné scéně objeví Volkswagen Golf čtvrté generace, ten se ale začal vyrábět až roku 1998. (WillyMarks)

Související novinky

Padilha si opět vyšlápne na zkorumpované poldy

Padilha si opět vyšlápne na zkorumpované poldy

15.04.2013

Brazilec José Padilha, který se proslavil dvěma díly nekompromisního nářezu Elitní jednotka, pořád bojuje s remakem RoboCopa. A přestože ho tato zkušenost před několika měsíci přiměla prohlásit, že… (více)

RoboFassbender?

RoboFassbender?

26.09.2011

Není vyloučeno, že Michael Fassbender si po roli androida v Prometheovi Ridleyho Scotta střihne další sci-fi roli. Dokonce jednu z nejikoničtějších vůbec. Brazilský režisér José Padilha, kterého… (více)

A remake RoboCopa vám přináší...

A remake RoboCopa vám přináší...

13.03.2011

Darren Aronofsky? Kdepak, ten od projektu dávno odstoupil kvůli odkladům, způsobeným finančními problémy studia MGM. To se mezitím otřáslo z nejhoršího a rozběhlo jak práce na Hobitovi a třiadvacátém… (více)

Reklama

Reklama