Režie:
Roland EmmerichScénář:
Robert RodatKamera:
Caleb DeschanelHudba:
John WilliamsHrají:
Mel Gibson, Heath Ledger, Joely Richardson, Jason Isaacs, Chris Cooper, Tchéky Karyo, René Auberjonois, Lisa Brenner, Tom Wilkinson, Donal Logue, Leon Rippy (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Benjamin Martin (Mel Gibson) je mírumilovný osadník, který chce své nejbližší za každou cenu uchránit před krvavými hrůzami koloniální války. Když ale jeho domov v Jižní Karolíně zpustoší anglická armáda, Benjamin Martin pochopí, že pouze nezávislost Spojených států zajistí jeho rodině klid a bezpečí. Z opatrného farmáře se stává legendární hrdina americké revoluce. (Falcon)
(více)Videa (1)
Recenze (615)
Emmerichova Patriota jsem viděl úplně poprvé v životě. Nečekal jsem to, ale je to velká pecka ze staré školy. Vidět tady mladého Heatha Ledgera a další herce byla velká radost. Krásná malebná kamera a nádherná hudba Johna Williamse. Emmerich tentokrát vypráví pozvolna a nechává jednotlivé scény perfektně doznít. Vlastně úplně nerozumím, proč je Patriot poněkud nedoceněný. Přitom má všechno, co by kvalitní hollywoodská podívaná měla mít. ()
Tak jsem si dal dalěí filmík z americké války o nezávislost. Sice jsem to viděl už dříve, ale koukám, že jsem to nijak nehodnotil. Teď s odstupem času a se zálibou v osmnáctém století je to tak možná lépe. Mel to ve většině svých filmů vždycky nějak schytá a spíše než ty jeho útrpné obličeje mám raději ty, kde mu z očí kouká čiré šílenství. V tomhle filmu se nám dostane obojího když je filetován šavlí britského dragouna. A když je už od těch zářezů pořádně naštvaný vytahuje tomahawk a jde s ním po britském dragounovi jako starej Gojko Mitič. Koloniální mundůr mu slušel skoro víc než skotská sukně ! :-). Celý film mně bavil a nevadila mi ta stopáž. Více než ten patriotismus, který je zde hojně vyčítán (což je jaksi samo o sobě nesmysl, když téma filmu je boj o nezávislost...) mi vadila ta rasová uvědomnělost. Teď mně zase někdo nazve rasistou, ale Amerika konce osmnáctého století byla Amerika plná otroků. Vlastnili je jak kolonisté, tak místní farmáři jimž můžeme říkat předchůdci Američanů .-). Teprve až v roce 1807 se zrušilo otroctví v Anglii a 1836 v Americe. V době v níž se snímek odehrává, tedy před nějakými 50 - 60 lety oficálního zřeušení otroctví, se tedy v řadách domobrany jasi v rámci odboje proti kolonistům sešla ve filmu velká míra liberálně smýšlejících farmářů :-) !!! A tolerantní byli i Afroameričané k bílým. Prostě v jednotě je zřejmě síla. Co se týče toho patriotismu, mohlo se pravda trochu ubrat těch záběrů na všeliké ty vlajky s pruhy a různým počtem hvězd vlající za zvuků fanfár Johna Williamse. Jinak mi tam toho moc nevadilo a sama hudba byla ve filmu tradičně super jak jsme u Williamse zvyklí. Parádní byl Jason Isaac v roli brutálního Col. Williama Tavingtona. Tohle byl zkrátka pěkný historický film o tom jak Británie začala přicházet o své kolonie v Americe. A kdo by si ale myslel, po kapitulaci u Yorktownu to s anglickým generálem Lordem Charlesem Cornwallisem špatně dopadlo, ten se mýlí. Po návratu do Anglie jej poslali na druhý konec světa a udělali z něj guvernéra v Indii. Dávám za 4 olověné vojáčky. * * * * ()
Tohle Gibson přeťáp... Pravda, základ filmu je stejný jako u jeho megahitu Statečné srdce, ale narozdíl od tažení charismatického skotského válečníka Williama Wallace nemá boj o národní nezávislost jistého Benjamina Martina tu pravou "míru". Míru v naplňování šablon historického filmu, míru v kupení klišé. Protože Patriot je až nepříjemně předvídatelný a emotivní náboj generuje natolik lopotně a okatě, že ve chvíli, kdy to má zajiskřit, nestane se nic. Fešácké pózy sošného geroje Gibsona nepomohou. Roland Emmerich, to je podle mého jeden velký dějinný omyl a tímto mu děkuji, že mi to svojí sterilní a neumělou režií opět potvrdil. Scénář je jeden velký fujtajxl, který matlá a hněte potencionálně zajímavé téma tím nejpřežvýkanějším a nejvyčpělejším způsobem. Postavy jsou natolik trapně typizované, že se mi maně vrací vzpomínky na český budovatelský film 50. let. Patos, patos a zase patos. Uprostřed něho už člověk prostě musí ocenit něco tak průměrného, jako je Gibsonův herecký výkon. Alespoň ten povznáší film na lehký podprůměr, jenže ten svou schematičností a tradičním emmerichovstvím ("být emmeričtější než Američan") představuje něco, co už nechci vidět znovu. ()
Držte si kapsy! Po Dnu nezávislosti a Godzile přichází další Emmerichův promyšlený útok na vaše peněženky. Tentokrát na DVD. Patriot musí být pro běžného diváka (rozuměj takového, jenž v televizi kouká na to, co zrovna běží, a do kina chodí na doporučení známého jedné známé) zážitek s velkým Z. A co si budeme povídat, o to tvůrcům také šlo. Chytře připravili hostinu z pestrobarevných davových bitevních scén, dialogů, na něž jsme zvyklí z televizních seriálů, nějakou tu slzičku v dětském očku, odporného padoucha, kterého lze spravedlivě nenávidět, a do čela stolu posadili Mela Gibsona jako jistotu, kdyby se něco zvrtlo. Prostě dobře vymyšlená mozaika, sestavená chytrým obchodníkem bez uměleckých ambicí. Po profesionální stránce - všechna čest. Záleží už jen na vás, jestli chcete, aby vám filmy dávaly nějaký smysl, nebo - a nechci to nijak zlehčovat či odsuzovat - po smyslu moc nepátráte. Děj Patriota se odehrává v osmnáctém století, kdy se Američané vzbouřili proti svým Britským kolonizátorům. Občan Mel Gibson je nejdříve proti válce, ale pak prohlédne, a pochopí, kde je jeho místo... (tolik k patosu). Obraz a zvuk: Vizuálně je film velice kvalitní, ostrý jak břitva, výborné barvy. Zvuk se také nemá za co stydět - je zřetelný, dynamický, s perfektními prostorovými efekty. Výbava: Co do bonusových materiálů je Patriot vybaven tak, jak se na kasovní trhák sluší a patří. V první řadě zde najdeme komentář režiséra Emmericha a producenta Deana Devlina. Pokračujme dvojicí dokumentů: V Opravdových patriotech (True Patriots) se nás budou tvůrci deset minut snažit přesvědčit o autentičnosti a smysluplnosti svého díla, v Umění války (The Art of War) pak budeme dalších deset minut poslouchat a sledovat povrchní povídání o natáčení. Docela zajímavý je "interaktivní", dohromady opět desetiminutový, sestřih výroby speciálních efektů (ustřelení hlavy dělovou koulí, umělý přístav, bitva u Yorktownu, francouzské loďstvo, pohled z okna na digitální armádu). Pěkná je možnost porovnání výtvarných návrhů z kresleného scénáře s výslednou scénou z hotového filmu. Radost mi vždycky udělá zařazení vystřižených scén - tentokrát jich na disku máme celkem sedm, všechny okomentované. Trochu kalí nadšení, že komentáře jsou otitulkované toliko v holandštině. Výbavu uzavírají informace o hercích a tvůrcích a rozsáhlá galerie fotografií. Z nich jen několik bylo pořízeno v zákulisí natáčení, většinou se jedná o propagační fotografie z filmu. Pokud je to váš šálek čaje, na dévédéčku samosebou nechybí nezbytný trailer. Film 3/5 - Oslnivá podívaná pro běžného diváka. DVD 5/5 - Vše, co má mít prvotřídně vybavený disk. ()
Emmerich vnesl a znovuobjevil spolu s jiným Němcem Wolfgangem Petersenem do americké kinematografie zejména v devadesátých letech minulého století divácké jistoty v akčním/dobrodružném žánru, který zdůrazňoval americký patriotismus. To, že nejameričtější filmy umí nejlépe cizinci, se tak prokázalo hned několikrát. A diváci na jejich vábení dokonale slyšeli. Tu a tam to ale byla křeč, Patriot nakonec zůstal někdy na půli cesty, ale zarputilý otec-farmář-řezník-hrdina je toho tu a tam ideálním příkladem. ()
Galerie (106)
Zajímavosti (32)
- Patriot je po filmu Statečné srdce (1995) již druhým filmem, kde Mel Gibson (Benjamin Martin) hraje postavu bojující za svobodu a pomstu Angličanům. (Beckett51)
- Náklady na výrobu byly přibližně 110 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- Robert Rodat napsal 17 verzí scénáře. Až pak byl spokojený. (cariada)
Reklama