Režie:
Oleg StěpčenkoScénář:
Alexandr KarpovHrají:
Alexej Čadov, Charles Dance, Jason Flemyng, Igor Žižikin, Oleg Taktarov, Alexandr Jakovlev, Jiří Maria Sieber, Alexej Ogurcov, Jurij Curilo, Emma Černá (více)Obsahy(2)
Fantastická cesta do srdce temnoty. Pravda je v tobě… Počátkem 18. století kartograf Jonathan Green podniká vědeckou výpravu z Evropy na Východ. Když prošel Sedmihradskem a překročil Karpaty, ocitl se v malé vesnici ztracené v neprůchodných lesích. Na toto prokleté místo ho nemohlo přivést nic než náhoda a hustá mlha. Lidé, kteří zde žijí, se nepodobají ostatním lidem, které cestovatel dříve potkával. Vesničané si vykopali hluboký příkop, aby se obrnili před světem. Sdílejí naivní víru, že se mohou uchránit před zlem, které ztělesňuje Vij, monstrum žijící v bažinách. Nechápou, že zlo se už uhnízdilo v jejich duších a čeká na příležitost, aby vyrazilo do světa... Předlohou filmu se stala stejnojmenná hororová povídka Nikolaje Vasiljeviče Gogola. (JOJ Cinema)
(více)Videa (5)
Recenze (86)
Digitální orgie jsou tady! No, orgie to úplně nejsou, což je jasné v prvních několika sekundách, kdy uvidíte zabijácké číslo 12+. Nevím jestli Gogol zrovna psal Vije jako dětskou povídku (vsadil bych pravou ruku, že ne), ale neobyčejně bystří tvůrci z toho udělali impotentní zábavu "pro celou rodinu", což u evropských filmů znamená, že se bude bavit málokdo. Mělo to celkem spád, ale víc než na tři přihlouplé hvězdy to nejde. A navíc, Jenda Pavel Filipenský nehraje ani v závěrečných titulkách a to jsem četl i seznam kaskadérů! A já se na něj tak těšil. 28.7.2016: Po srovnání s předchůdci Vij (1967) a Sveto mesto (1990) sundávám na 2. ()
Vizuálem na Rusko až neuvěřitelně parádní fantasy pohádka, která však padá na hubu ve dvou pózách. První z nich je nerozlousknutelná cílovka, což pramení z pitomé snahy zavděčit se všem, načež doplácí v bodě dva samotný příběh, který teda mně zas až tak zajímavý nepřišel. I přes notnou dávku nesourodosti však budu dlouho vzpomínat na digital madness scénu alá morfujem, takže i s mírnou pachutí zklamání to na silné 3* stačí. 69% ()
Viy má kliku i smůlu v tom, že je v něm hrozně cítit potenciál. S touhle látku a scénářem a ne úplně chudým rozpočtem by mohla vzniknout opravdová bomba, kdyby to do ruky uchopil někdo šikovnější. I tak je Viy slušný, ale slabin v něm je jak hub po dešti. Zaprvé: je to zmatené. Říkala jsem si, jestli za to nemůžou jenom moje antibáče, ale mám to potvrzené i z druhé ruky, že film je šíleně sestříhaný a první půl hodinu se v něm jenom děsně motáte. Za druhé: starý Lannister je bezvadný herec, ale celá dějová linie s ním je úplně zbytečná. Totéž se dá tvrdit o řadě dalších scének, které by se s klidem daly zařadit do vystřižených, ale natahovat stopáž přes dvě hodiny, aby se závěrečný twist odkecal dvěma větami, to se prostě nedělá. Viy naštěstí krásně graduje, takže (za předpokladu, že se po zmatené fázi divák ve filmu najde) odchází spokojený s antináboženským zakončením. ()
Lituji ty, kteří neviděli předchozí zpracování Gogolova Vije a tuto povídku nečetli. Toto je již něco úplně jiného: přemrštěné dlouhá fantasy na způsob módních západních filmů s digitálními efekty, s akčními scénami a explozivním hudebním doprovodem. V příběhu se prolínají dvě roviny: 1) vlastní ukrajinská pověst (údajně dle první, méně známé Gogolovy verze) 2) motivace historickou postavou cestovatele a kartografa, studujícího ukrajinské území. Zajímavostí je, že učenec, zde jménem Jonathan Green, pochází z Anglie a jeho sídlo ve filmu představuje český zámek Sychrov. Hodnocení: film má celkem poutavý příběh, ale (zbytečně !) moc rozvleklý. Film má taktéž kvalitní vizuální stránku, ale je těch rafinovaných prostředků (zbytečně!) moc. Bohužel, chybí stupňování napětí, tajemno, gradace, lehké náznaky - o to více monotónního thrilleru a přehnaných efektů. ()
Dost debilní pokus o ruskej Blockbuster, kde se podělalo snad všechno, co se podělat mohlo, scénář je natolik pitomý, že v podstatě všechny postavy krom té hlavní by se dali charakterizovat jako totální hovada bez mozku, které chlemtají vodku, s oblibou mávají šavlí a mají zálibu v dlouhých a divných knírech. U minimálně poloviny postav je jejich motivace buď nejasná, nebo jenom dementní, stejně jako obsazení Tywina Lannistera, které slouží zřejmě jen k tomu, aby mohl báťuška putin onanovat na Krymu, kterak velké produkce se to v růsii tvoří. Akce je horší, než co se dá vidět u českých pohádek let devadesátých (a to myslím zcela vážně), šermířské souboje bezzubé jako devadesátiletý boxer s Alzheimerem, který zapomněl kam si dal protézu, digitální triky jsou zas na úrovni něčeho hodně béčkového z americké produkce začátku tisíciletí a hrozná snaha vyrobit záběry tak, aby mohli hezky prostorově vystupovat ve 3D je dnes poněkud směšná. Nudné, zbytečně dlouhé, debilní a monstrózně nepovedené se zcela nefunkčním závěrem, to i ten tupej Van Helsing byl lepší. Krleš. ()
Galerie (269)
Photo © Universal Pictures
![Zakázaná říše - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/160/069/160069404_1880c8.jpg)
Reklama