Režie:
Alan TaylorKamera:
Kramer MorgenthauHudba:
Lorne BalfeHrají:
Arnold Schwarzenegger, Jason Clarke, Emilia Clarke, Jai Courtney, J.K. Simmons, Dayo Okeniyi, Matt Smith, Courtney B. Vance, Michael Gladis, Sandrine Holt (více)Obsahy(3)
Budoucnost je temná. Soudný den v devadesátých letech minulého století zlikvidoval polovinu lidstva a ti, kdo přežili, se od té doby snaží marně vzdorovat počítačovému systému Skynet. Nejsilnější hnutí odporu se zformovalo kolem Johna Connora (Jason Clarke), jenž pro Skynet představuje největší hrozbu. Problém má vyřešit Terminátor, stroj na zabíjení s lidskými rysy (Arnold Schwarzenegger), kterého Skynet vyšle do minulosti, aby zabil Connorovu matku Sáru (Emilia Clarke) dřív, než svého syna stihne počít. Jenže i lidští rebelové mají přístupu ke stroji času a za Sárou pošlou vojáka Kylea Reese (Jai Courtney), aby ji pro změnu chránil před Terminátorem. Až do tohoto okamžiku se výše uvedený popis shoduje s dějem prvního dílu. Návratem do roku 1984 však dochází k zásadnímu bodu obratu. Kyle Reese zjišťuje, že Sára není bezbranná a vyděšená servírka, ale pořádná ranařka, kterou žádný Terminátor nemůže vyděsit, zvlášť když jí jeden takový stroj už pár let dělá společníka a ochránce. Jenže tahle zdánlivá výhoda může být k ničemu, protože Skynet má „prsty" všude a rozhodně chce zabránit tomu, aby tahle nesourodá trojice namalovala lidstvu růžovou budoucnost. (Cinemart)
(více)Videa (18)
Recenze (1 539)
Nic moc. Vlastně spíš nic než moc. Pátý Terminátor do značné míry zklamává úplně ve všem. Arnold je zatlačený do pozadí na úkor příběhu Sarah Connor a Kyla Reese, který ovšem není zrovna přesvědčivý, stejně jako oba herci. Scénář prakticky nedává smysl a na paradoxy a problémy spojené s cestováním časem tu všichni otevřeně kašlou, a když po půl hodině přestane hrát na nostalgickou notu, je z toho nakonec jen generické akční sci-fi, které sází spíš na kvantitu než na kvalitu. Akce je tu hodně, obvykle ovšem nenabízí víc než průměr a v některých momentech se to tvůrcům evidentně vymklo z rukou (honička ve vrtulnících byla něco skutečně děsivého). Terminátor kope druhou ligu ve všech aspektech a doufá, že vás umlátí odkazy, Arnoldem a množstvím výbuchů, přestřelek a rvaček. A moc mu to nevychází. Výsledkem je víceméně nezajímavé akční sci-fi za sto padesát mega, kde se pořád něco děje, ale vy si nejspíš nebudete úplně jisti, jestli vás to baví. Na Terminátora dost málo, za sebe však říkám, že mě to moc nepřekvapuje. ()
Každé další přepisování notoricky známé historie je riskantnější, ale tímhle směrem vede cesta více než slibná. Kalogridis s Lussierem totiž konfrontují ikonické scény přímým střetem, kdy nám explicitně ukážou použití stroje času a Arnoldovi dají šanci rozbít plechová ústa sám sobě - a tenhle smrtící úkol plní na jedničku. Ve chvíli, kdy je jasno, že Herr Schwarzenegger neodejde z žádné scény bez toho, aby ji pořádně vyhláškoval, se tak z Genisys stává téměř až rodinná podívaná, která dokonale sedí k faktu, že se změny týkají právě těch linií, které mě svého času svým pesimistickým vyústěním mrzely. Dokonce mi hlavou proběhla i kacířská myšlenka, že právě tenhle konec by mohl být koncem úplným a s třicetiletým odstupem celou ságu zakončit. Pokud jsem opravdu jen naivní a další díly můj optimismus rozmělní, bude to velká škoda. Terminátor už dávno nemrazí tak jako kdysi, ale vzhledem k tomu, že si to ani nedává za úkol, se takový přerod akceptuje vzhledem k nulovým očekáváním až překvapivě snadno. Tím spíš, že Emilia Clarke zahazuje všechny trůny daleko za sebe a je z ní Sarah Connor jako z nejodvážnějších fanouškovských snů. ()
Tím horší film, čím lépe znáte zákonitosti jeho vyprávění. Co začíná jako slibná zábava, která od diváka odvážně vyžaduje dobrou obeznámenost s předchozími filmy a orientaci v několika časových rovinách, se poměrně záhy překlopí v únavné recyklování již použitých nápadů a téhož vyprávěcího vzorce. Tvůrci ani neměli snahu zamaskovat rozdrobenost epizodického vyprávění. Po likvidaci padouchu v jednom období následuje přesun do období jiného, kde je zlikvidován další padouch, aniž by se příliš řešilo, k čemu došlo v uplynulých minutách. Vrcholem scenáristické laxnosti a celkové strojovosti filmu, v němž kromě Arnolda nenajdete mnoho upřímného, je dodatečné zalepování děr v logice dialogy vysvětlujícími, co se událo za nepřítomnosti kamery. Proč se namáhat se šikovnějším zapracováním vysvětlivek do probíhajícího dění, když můžete všechno ex post vyřešit několik strašlivě šroubovanými replikami. Drsná osmdesátková stylizace je z podstaty mírného ratingu polovičatá a hlavně se týká pouze toho, jak film vypadá. Tuctová melodramatická linie s „taťkou“ a jeho adoptivní dcerou (která se z drsňačky rychle změní v oběť, která musí být ochraňován a zachraňována) ani snaha dodávat motivacím postav hloubku nefunguje kvůli odbité charakterizaci a nevýrazným hercům (resp. hercům výrazně špatným, což platí hlavně pro Courtneyho, který složitější emoce prostě zahrát nezvládá). Arnold, který je jako jediný z herců viditelně nad věcí, se může šklebit sebevíc, ale pevný tvar, řád a smysl tomuto smetišti použitých blockbusterových nápadů dát nedokáže. Film bohužel nevytrhávají z bídy ani akční scény, na nichž je postaven a které jsou natočené zcela tuctově, bez napětí, překvapení a ohledu na 3D technologii. Jestli někomu ke štěstí stačí dvouhodinová poznávací hra „najděte všechny (vizuální) citace z Cameronových filmů“, jeho radost mu přeju. Osobně si ale namísto tohoto odtučněného mash-upu ony Cameronovy filmy raději pustím v plnohodnotné podobě. 40% ()
Nic moc jsem od toho nečekal, ale k mýmu překvapení se mi ten film líbil. Na začátek napíšu, co se mi nelíbilo. Nelíbilo se mi herecký obsazení. Kyle Reese vypadá jako člen Backstreet Boys, ale toho bych snad ještě překousnul. Daleko větší úlet je, že Sarah Connorovou hraje nějaká buchta, která vypadá jak Miroslava Pleštilová v dobách, kdy hrála princezny. A tý fakt nejde uvěřit tu drsňáckou pózu ani náhodou. Naštěstí je tady děda Arnold, kterej si tuhle roli asi hodně vychutnal. Jinak film je takovej mix předchozích Terminátorů a ono to docela funguje. Neni to zdaleka taková bomba jako techno-thrillerová jednička, kterou doslova žeru. Neni to ani taková podívaná jako kultovní dvojka, kterou už tolik nežeru. Ale je to určitě srovnatelný s trojkou, který jsem dal 4 hvězdy. Rozhodně tenhle film stojí za vidění a já to určitě budu chtít ještě někdy vidět znovu. ()
V roce 1984 možná bylo všechno jinak a taky Sára s Kylem si nejsou příliš podobní, ale to je tak vše, co mi vadí. Jinak mne totiž tohle časové vlákno hodně bavilo a T-Děda mne se svými robotickými hláškami i úsměvy dostával do kolen. Přesto si dlouhodobě myslím, že propojení počítačů s mobily, s televizemi, s bankovními účty, s vytápěním domů či s otvíráním zipu na poklopci jednou udělá z lidstva dementy neschopné přežít hodinový výpadek sítě. ()
Galerie (314)
Zajímavosti (54)
- Dne 5. září 2014 Paramount oznámil, že Terminator Genisys bude první film v nové samostatné trilogii, se dvěma plánovanými pokračováními, které mají mít premiéru 19. května 2017 a 29. června 2018. Dne 24. února 2015 Arnold Schwarzenegger (Ochránce) potvrdil, že se vrátí v pokračování. (Danny F.)
- Tvůrci filmu velice lpěli na detailech ohledně mladší verze T-800. Zatímco v předchozím filmu Terminator Salvation (2009) propůjčil 196centimetrový Roland Kickinger své tělo digitálně vytvořené tváři Arnolda Schwarzeneggera (Ochránce), tak v tomto díle T-800 ztvárnil Brett Azar, který měří 188 cm, stejně jako Schwarzenegger. (CANNIBAL)
- Christian Bale bol oslovený, aby si zopakoval svoju rolu Johna Connora z predchádzajúceho filmu Terminator Salvation (2009), no pre filmárov bol v tej dobe "nedostupným". (MikaelSVK)
Reklama