Režie:
Joseph KosinskiKamera:
Claudio MirandaHrají:
Tom Cruise, Morgan Freeman, Olga Kurylenko, Nikolaj Coster-Waldau, Andrea Riseborough, Zoë Bell, Melissa Leo, James Rawlings, Booch O'Connell (více)VOD (7)
Obsahy(3)
Planeta Země už dávno není obyvatelná. Lidstvo bylo napadeno vetřelci a rozhodlo se bránit. Použilo jaderné zbraně a v důsledku toho je svět neobyvatelný. Lidstvo bylo nuceno přesunout se na Saturnův měsíc Titan, kde byla vybudována dočasná vesmírná stanice. Jack a Victoria už pět let slouží na Zemi jako údržbáři. Starají se o bezpečí obřích hydrověží, které odčerpávají energii z mořské vody. Za pár dní, až skončí služba, se oba vydají na Titan. Victoria už se nemůže dočkat, ale Jack má pořád jakési zvláštní pocity sounáležitosti k Zemi, nemluvě o divných snech, které ho pronásledují. Při plnění svojí mise je svědkem nouzového přistání kosmické lodi, jejíž jediná členka posádky tvrdí, že ji s Jackem pojí společná minulost. Její příchod spustí řadu událostí, které Jacka donutí pochybovat o všem, co doposud věděl. Osud lidstva je nyní v jeho rukách. (TV Nova)
(více)Videa (34)
Recenze (1 856)
Špičková sci-fi nádielka, ktorá vo svojej podstate milostného príbehu možno nenesie toľko originality ako celok, ale najmä nápaditý námet poprieť nemožno. Science fiction vo filme už dávno nie je také terno ako kedysi, keď stačilo k slušnému blockbusteru zopár emzákov a slušný rozpočet. Vymyslieť fungujúci a k tomu inovatívny scenár dá zabrať aj tým najskúsenejším majstrom pera. Kosinski potvrdil, že je vizionár a rozporuplných reakciách jeho režisérskej prvotiny dokazuje, že s ním môžme rátať aj do budúcna. Na základe traileru som očakával bohapustý popcorn s nadupanými efektami a vyčačkanými hi-tech motívmi. Toto všetko síce Oblivion splnil, ale takisto je v ňom zachytený kus ľudskosti a Kosinski mu vdýchol dušu. Pestrá paleta nečakaných zvratov sa postará o nejedno prekvapenie a film má tak počas celých dvoch hodín brutálny spád, kolosálne efekty to celé umocňujú a k tomu vás strhne jedinečný burácajúci hudobný podklad. Malé množstvo postáv dáva priestor na vyjadrenie charakterov postáv, ktoré majú čo povedať k hlavnej myšlienke filmu. Priestor tak dostávajú naprezentáciu aj herci, ktorí podali veľmi solídny výkon. Cruise sa v podobných filmoch už osvedčil a predviedol, že popri všetkých adrenalínových kúskoch zvláda aj tie herecké, prekvapila Olga Kurylenko. Zároveň zamrzí malý priestor pre Freemana, no ten si to v závere vynahradí. Možno je moja piata hviezdička trošku nadhodnotená, ale čo narobím, keď mám pre tento žáner slabosť a takáto pecka sa vidí v súčasnosti tak raz-dvakrát ročne? 90%. ()
Kosinskiho sci-fi svetom nejde neodpustiť príbehové nedostatky, ak sa vôbec o nejakých nedostatkoch dá rozprávať. Jeho vízie technickej a dizajnovej dokonalosti a ambientné precítenie “zvuku reality” sú natoľko unikátne, že potreba viesť diváka vývojom príbehu popri nich takmer stráca opodstatnenosť. Kosinski prekračuje našu snovú predstavivosť. Žiť v jeho svete by znamenalo nepotrebovať čuch. Oblivion navyše posúvajú kupredu nie streľačky, ale neočakávané zvraty, a atmosféru má prihliadnuc k minimalistickej výprave fantastickú (minimalistickou výpravou rozumej krásne, pusté exteriéry Islandu a Kalifornie, kde nič nebliká ani nesvieti). Zvukovo-hudobné aranžmá v bazénovej scéne, a vôbec bazénová scéna sama o sebe, urobila tento film a skoro aj mňa. Spomenúc na scénu obliekačky v Tronovi začínam dúfať, že Kosinski pokladá prvé kamene nového subžánru transcendentného ero-sci-fi (rozumej erekcia v mozgu). Ak raz Google (a ČSFD) ovládnu svet, budú im k tomu hrať M83. ()
Joseph Kosinski. Jméno, které mi v hlavě bude znít ještě hodně dlouhou dobu. Taky ale člověk, který mě už po druhý dokázal neuvěřitelně potěšit naprosto skvělým a neotřelým filmovým prostředím spojeným s naprosto boží muzikou, která do jeho světů prostě sedí. Tron a Nevědomí má hodně společného. Minimálně samotná hudba spojuje atmosféru dvou filmů, ale i design některých vesmírných lodí nebo minimálně motorky dokáže připomenout posledního Trona. Každopádně to nic nemění na tom, že Nevědomí je pořád dost originální film. Když pominu příběh, který mně osobně vůbec nevadil a dokonce mě ještě potěšil tím, jak se v druhé půlce filmu zajímavě proměnil, musím říct, že mě absolutně sejmul svět, se kterým Kosinski přišel k samotnému divákovi. Pokaždý, když je na scéně nějaký sci-fi, nemůžu se dočkat toho, až uvidím, jak se tvůrci poprali s věrným popsáním dané doby. Tady se s tím poprali naprosto parádně a celý ten post-apokalyptický svět vypadá fakt neuvěřitelně krásně. Krásně na pohled, pravda, že postava Toma Cruise by mi za tohle asi dala facku. Každopádně prostředí, který si Kosinski přichystal je prostě boží. A nejúžasnější na tom všem je fakt, že já na něm hrozně málo vnímal digitál. Přišlo mi to všecko děsně přirozené. A to vůbec nemluvím o Tomovi Cruisovi, který se zase upsal naprosto boží postavě, která mi odteď pořád bude připomínat právě jeho. Nebude to ale jenom on, kdo mě zaujal. Třeba taková pro mě zatím neznámá Andrea Riseborough mi udělala obrovskou radost nebo i Olga Kurylenko překvapila. Oni herečky celkově pod Kosinskiho kamerou vypadají tak nějak...dokonale. No a samotný příběh? Nezlobte se na mě, ale mně přijde originální. Líbí se mi, že se film nesnaží vysloveně tlačit na typickou hollywoodskou linku a jede si svoje. Tom prostě při své první scéně ve filmu hned neskončí v područí nepřítele, ale tak nějak udělá svojí rutinní práci a jede si na základnu odpočinout. Až divákovi musí přijít, že nekouká na film, ale na realitu někoho v alternativní budoucnosti. No, musím říct, že Oblivion byl pro mě v kině obrovský zážitek. A nutno dodat, že za to hodně mohla i samotná hudba, která byla tak dobrá, jako hodně dlouho ne. ()
Dvouhodinová reklama na O2, kde místo Röyksopp burácí M83. Zajímalo by mě, jestli Joseph Kosinski používá taky kondomy od Applu (i když možná raději ne!). Oblivion vládne po designové a hudební stránce, ale jakmile dojde na něco tak nepodstatného jako je příběh, tak tam selhává snad úplně ve všem! Slepenec všeho možného, který v podstatě nedává smysl s jednoduchým poselstvím - nikdy se na nic neptej a jen slepě následuj rozkazy své milované korporace, ona tě za to překvapivě odmění. ()
Jak začít a přitom nevyzradit příliš. Nevědomí má moc sympatický základ. Dobrou polovinu filmu jsem si lebedil nad tím, že někdo konečně ustoupil od snahy metat na diváky tunu líbivých efektů a natočil velkolepou sci-fi, která primárně sází na příběh jednotlivce. Coby milovník Fallouta jsem si navíc téměř fetišisticky užíval celou dobu výpravou, kterou potrhly dokonalé kamerové nálety. V ideálním světě bych teď skončil, dal filmu plný počet a odešel do pustiny najít svůj vlastní osud. Jenže ten scénář. Že plete páté přes deváté a vykrádá asi deset jiných filmů, to je jedna věc. Hlavní problém je, že se to nepovedlo slepit v kompaktní celek. Příběh je lepší nepitvat, každý překvapivý zvrat je lehce odhadnutelný deset minut dopředu a když to skončí, tak si člověk hořce uvědomí, že se vlastně ani moc ve filmu nestalo. Cruise potvrzuje pověst jednoho z největších dříčů Hollywoodu, přesto jsem mu roli chvílemi nevěřil. I přes výtky převládá dobrý pocit z poctivé, i když v rámci scénáře hrubě nedotažené žánrovky. 70% (zaokrouhlenou nahoru za výborný soundtrack). ()
Galerie (104)
Zajímavosti (40)
- Scény z prosklené věže, kde má hlavní dvojice základnu, se natáčely ve studiu, na jehož stěny byl promítán předem natočený materiál horizontů z ostrova Maui. To pomohlo k vytvoření přirozené světelné atmosféry, což by s klasickým zeleným pozadím nebylo úplně možné. (Brousitch)
- Scény z industriálního interiéru úkrytu přeživších, se natáčely v Market Street Power Plant v New Orleans. Scény z chatrče u jezera se natáčely u June Lake v Kalifornii. Scéna ze zdevastovaného stadionu se natáčela v kráteru Hrossaborg na Islandu. Stadion byl dodělán digitálně. (Punisher)
- Motocykl, který Tom Cruise (Jack) ve filmu používá, je Honda CRF450X. (Punisher)
Reklama