Režie:
Nikolaj ArcelKamera:
Rasmus VidebækHrají:
Alicia Vikander, Mads Mikkelsen, Mikkel Boe Følsgaard, Trine Dyrholm, David Dencik, Thomas W. Gabrielsson, Cyron Melville, Bent Mejding, Harriet Walter (více)Obsahy(2)
Velký příběh vášnivé a zakázané lásky, která změnila celý národ. Královská aféra je příběhem vášnivé a zakázané lásky, která propukla na začátku sedmdesátých let osmnáctého století mezi Johanem Struenseem, německým lékařem pološíleného dánského krále Kristiána VII., a mladičkou královnou Karolinou Matyldou Hannoverskou, a která nezasáhla pouze královský dvůr. Dánsko v té době bylo jednou z posledních bašt konzervativního myšlení, jež tvrdě odolávala osvíceneckým tendencím. Osvícenec Struensee naopak využil svého vlivu na krále, který doposud chod státu ponechával plně v rukou státní rady, a inicioval proměnu Dánska na vzor osvíceneckého státu... Příběh milostného trojúhelníku v královském sídle a jeho provázanosti s historií patří v Dánsku mezi obecně známá fakta a součást školních osnov. Ačkoli se mu věnovala řada beletristických i faktografických knih a byl převeden do formy baletu i opery, až doposud se nedočkal filmového zpracování. Nelehkého úkolu se chopil režisér a scenárista Nikolaj Arcel, který téma zakázané lásky a společenských reforem zpracoval moderním stylem, ale současně se inspiroval v klasických historických filmech ze čtyřicátých a padesátých let dvacátého století. Cílem bylo vytvořit obraz historie očima postav, pro které jsou okázalé kostýmy a život u královského dvora každodenností. Ve výsledku se tak film neopájí výpravou, která má pouze roli přirozené a nerušivé kulisy, ale soustředí se výhradně na empatický vhled do hlavních postav. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (308)
Žánrový snímek, který mi dokonale sedl - historické filmy z této éry, se všemi těmi úchvatnými kostýmy, parukami, hlubokými dekolty a velkými emocemi jednoduše miluju. Natočeno je to moderním stylem, který ukazuje poslední vývoj na poli žánru historické výpravné podívané. Romantická dějová linka je zde spíše upozaděna a ve velmi doslovném závěru je doslova eliminována na úkor finálového vyznění snímku, který v první řadě zachycuje ideologický vývoj dánského království v 2. pol. 18. století. Nesmírně mě bavila kamera, nasvícení scén a obsazení neokoukanými hereckými tvářemi. Přemýšlím-li o tomto filmu důkladněji, pak se jen utvrzuji o jeho kvalitách, a pro mě osobně byla tato projekce velmi příjemným diváckým zážitkem. Zřejmě to není podívaná pro každého, ale minimálně fandům žánru mohu tento film směle doporučit. Mimochodem maximální spokojenost s titulky, které byly dokonalé - skládám svůj hold překladateli. ()
Anglická princezná Karolína prichádza na Dánsky dvor z dôvodu sňatku so samotným kráľom. Jej nastávajúci je však úplne iný ako si vysnívala. Po uplynutí určitej doby vstupuje na do dvora ambiciózny nemecký lekár Johan, ktorý sa ihneď stáva nástrojom na ovládanie samotného kráľa Kristiána VII. Je to práve on, kto začína ovládať jednu z najväčších veľmocí sveta. Šľachte sa však jeho moc nepozdáva a jediným spôsobom ako sa ho zbaviť je ..... Vďaka hereckému obsadeniu a najmä príbehu sa jedná o slušnú drámu, ktorá vyobrazuje udalosti odobratia právomocí šľachte. Jej tvrdý, aj keď po pravdivo vyobrazených intrigách zákerný boj, za pomoci, ktorého si získala svoju silu späť. Najmä vďaka úplnému záveru, ktorý som tak či onak očakával, film vyvolal pocity ľútosti za ktoré si tento snímok ľahko nadpriemerné hodnotenie určite zaslúži. ()
Abych řekl pravdu, moc toho o historii Dánska nevím a ani jsem se po ní nijak nepídil. Královská aféra mi však alespoň jednu epochu přiblížila, a to tak, že jsem se v žádném případě nenudil (alespoň po většinu stopáže). Dlouho se mi nestalo, abych u dvouhodinového historického filmu neklimbal, ale Královská aféra mě do sebe vtáhla hlavně díky perfektním výkonům tří hlavních představitelů (Mads Mikkelsen, Alicia Vikander a hlavně Mikkel Boe Følsgard v roli nesvéprávného krále). Mads Mikkelsen se spokojuje už poněkolikáté s minimalistickým herectvím a já už si ho ani v jiné podobě představit nedokážu. České prostředí v zimě dodává celkovému vzezření chladnou atmosféru, čemu jen dopomáhá chladnokrevnost šlechty. Klidně v budoucnu snesu i více hodin dějepisu z dánské historie. ()
Naozaj zaujímavá časť dánskych dejín, sfilmovania hodná, a ja sa čudujem, že ku tomu došlo až v roku 2012. 128 minút újde ako voda, stále sa niečo deje a dej človeka nenudí. Mikkelsen ako vždy prevýborný, Følsgaard veľmi presvedčivý, no a Vikander ... tá sa narodila pre historické filmy. Má zaujímavú tvár, ktorou dokáže zahrať všetko, ani nemusí rozprávať. Je naozaj dobrá, veľký talent. ()
Herci hrají výtečně, přičemž se naštěstí nejedná jen o Mikkelsena, interiéry jsou nádherné a davové scény o třiceti osobách jsou natočeny vkusně a tvoří zdání, že komparzu je jednou tolik. V čem je tedy problém a proč v mém hodnocení absentuje pátá hvězdička? Charaktery jsou až pateticky, nechutně černobílé, snad jen s výjimkou příhodně šiblého krále, který působí na výsost osvěžujícím dojmem a pokaždé, když se jeho postava zhmotní na scéně nezůstane ničehož nezajímavým. Ještě větší výhrady mám k samotnému závěru, který je krystalickou esencí klišé, které se za sebou vrství brutálním způsoben a pokud se na Královskou aféru někdy rozhodnu podívat znova, užiju zápisníku a budu ty největší klišé, kterými se dramatózní, historická romance může završit jednu po druhé odškrtávat ze seznamu. To je ale sakra škoda, protože náběh na výtečnou podívanou v historických kulichách je trestuhodně zprzněn hloupejma chybama, takhle je to "jen" výborný film, kterému překáží přílišný důraz na milostnou linku... . Sorry, holky... ()
Galerie (40)
Zajímavosti (15)
- Při prvním setkání krále (Mikkel Boe Følsgaard) a lékaře (Mads Mikkelsen), v přibližně 24. minutě, si oba velmi porozumí při citování oblíbeného autora. Všechny vyřčené citáty pochází od Williama Shakespeara. (Ganka)
- Film zahajoval v roce 2012 pražský festival Dny evropského filmu. (morgos)
- Zástupcovia Dánska zvolili snímku Kráľovská aféra, ako svoje želiezko v ohni, do boja o nomináciu na Oscara 2012 v kategórii Najlepší cudzojazyčný film. (MikaelSVK)
Reklama